خانهمقاله‌ها
چگونه کابل و شارژر اصلی آیفون را تشخیص دهیم؟

چگونه کابل و شارژر اصلی آیفون را تشخیص دهیم؟

متاسفانه بازار کشورمان پر از لوازم جانبی تقلبی شده و تشخیص اصل بودن آنها دشوار است. اما در ادامه این مطلب چگونگی تشخیص آنها را به شما خواهیم گفت.
۱۳۹۶/۱/۷

نه تنها در ایران بلکه در اکثر نقاط جهان، با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در بازار کشورها، شاهد حضور طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی هستیم که مجموعه‌هایی غیر از کارخانه اصلی آنها را تولید می‌کنند.

اپل هم از این موضوع مستثنی نیست و چند سالی است که شاهد ورود و عرضه لوازم جانبی تقلبی به نام این کمپانی هستیم. دو مورد از مهم‌ترین این لوازم جانبی، که نمونه تقلبی‌شان در بازار موجود است، کابل آیفون و شارژر آیفون و آیپد است. امروز به شما موارد و نکاتی خواهیم گفت که با توجه به آنها می‌توانید اصلی یا تقلبی بودن این لوازم را تشخیص دهید.

 

شارژر اصلی آیفون و آیپد

ضرر و زیان شارژر تقلبی:

اگر چه ممکن است اصلی یا تقلبی بودن شارژر برایتان مهم نباشد، باید گفت شارژر تقلبی آیفون و آیپد طی استفاده درازمدت و حتی برخی اوقات با استفاده چندروزه ممکن است به آی‌دیوایس شما آسیب‌هایی برساند، مانند:

  • به خطر انداختن سلامت باتری (موجب باد کردن آن می‌شود)
  • کوتاه کردن مدت دوام باتری
  • عدم عملکرد صحیح تاچ صفحه نمایش
  • داغ شدن بیش از حد آی‌دیوایس
  • در برخی موارد به خطر افتادن سلامت کاربر (به‌دلایلی مانند آتش گرفتن گوشی)

روش‌های تشخیص اصلی و فرعی بودن آداپتور شارژر:

  • در اغلب شارژرهای تقلبی جمله «Designed by Apple in California. Assembled in China» یا کلمه «Foxlink»، که نام سازنده کارخانه اصلی آن است، حذف شده.
  • ممکن است «TM and © ۲۰۱۰ Apple Inc» هم بنا به دلایل کپی رایت حذف شده باشد تا اپل رسما نتواند از تولیدکننده تقبلی این محصول شکایت کند.
  • در برخی جملات شاهد غلط‌های املایی هستیم که ماهرانه ایجاد شده‌اند تا چشم کاربر را به اشتباه بیندازند، مانند Designed by Applg in California که املای صحیح آن Designed by Apple in California است.
عکس زیر شارژر اصلی آیپد را در سمت راست و تقلبی آن را در سمت چپ نشان می‌دهد.


image

 

در عکس زیر شارژر اصلی آیفون در سمت چپ و مدل تقلبی آن در سمت راست است. این شارژر به مدل‌های LL/A و C/A مربوط است که در کشورهای امریکا و کانادا به فروش می‌رسد و به‌دلیل کوچک‌تر بودن شارژر آن نسبت به نمونه‌های دیگر کشورها، نظیر انگلستان، جزو پرطرفدارترین مدل‌هاست که وارد بازار کشورمان می‌شود.


image

 

کابل اصلی آیفون و آیپد

کابل تقلبی هم، مانند شارژر تقلبی، طی چند هفته استفاده به باتری آی‌دیوایس شما آسیب جدی می‌رساند و سینک شدن آن را با کامپیوترتان با مشکل مواجه می‌کند. متاسفانه در کشورمان افراد سودجوی زیادی وجود دارند که با فروش شارژر و کابل تقلبی فقط در پی سود خودشان هستند. پیش‌تر به نحوه تشخیص کابل اصلی شارژ آیفون از نمونه تقلبی آن پرداخته‌ایم. علاوه بر آن مطلب، به‌کمک موارد زیر نیز می‌توانید بهتر آنها را شناسایی کنید.

 

دقت داشته باشید که در کابل اصلی سری که پورت USB دارد باید پین‌های داخلش طلایی‌رنگ باشد و جنس بدنه‌اش نیز یک‌دست، صاف و صیقلی باشد.


image

 

روی تمام کابل‌ها جمله «Designed by Apple in California, Assembled in China» همراه با سریالی ۱۲ تا ۱۷ کاراکتری نوشته شده است. البته ممکن است به‌جای چین نام کشور ویتنام یا برزیل  هم نوشته شده باشد.
به یاد داشته باشید سازندگان کابل تقلبی هم این جمله را روی کابل‌های خود می‌نویسند، اما کابل اصلی را می‌توانید با کمرنگ‌تر بودن نوشته‌اش نسبت به مدل تقلبی و فونت مخصوص شرکت اپل و البته با کمی دقت و صبر و حوصله شناسایی کنید.


image

image

 

سمت راست عکس کابل اصلی لایتنینگ و سمت چپ نمونه تقلبی آن است.


image

 

امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشید و هنگام خرید شارژر و کابل اصلی آی‌دیوایس خود دقت عمل بیشتری به خرج دهید تا بتوانید با لذت بیشتر و خیال آسوده‌تری از دستگاهتان استفاده کنید.

 

image

برچسب‌ها:

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (61 نظر)

علی

۱۳۹۹/۶/۲۶
مال منم هند زده پارتlla اصلیه کلا سون ب بالا هند تولید کرد

peyman

۱۳۹۸/۱/۲۷
سلام
ی گوشی جاوا طرح و بدل ایفون 4 دقیقا همین جمله رو که شما واسه جنس اصلی گفتین زده پس نمیشه هر کابلی که این جمله فوق روش نوشته بعنوان کابل اصلی محسوب کرد

ناصری

۱۳۹۷/۱۰/۱۹
سلام. دوستان تشخیص کابل اصل از کپی یک زمانی از روی ظاهر امکانپذیر بود الان کابلهای کپی فوق العاده ای هست که اصلا نمیشه تشخیص داد. تنها راه مطمئن استفاده از تستر_کابل_ایفون هستش. تستری که تمام سابقه کابل رو میریزه بیرون. کابل mfi رو هم دیگه امروز نمیشه از روی ظاهر تشخیص داد. از کسی کابل بخرید که حداقل یکسال کابل رو گارانتی کنه. مثلا فروشگاه دیجی پرشیا یکیشه که من ازش خرید کردم و اوکی هستش.

ارش

۱۳۹۷/۷/۱۱
یعنی کابل های شرکت های دیگه مثل ای دیتا، روموس و... برای باتری ضرر داره ؟
اگه اینطوری باشه پس چرا تولید می‌کنند و شرکت اپل تایید میکنه !؟

ارش

۱۳۹۷/۷/۱۱
سلام کابل اصلی ایفون ۶اس من فرسوده شده و قطعی داره برای همین ی کابل دیگه ای از مارک ریمکس خریدم که فلت و کلفت هست میخواستم بدونم مارک ریمکس هم تقلبی حساب میشه و برای ایفون ضرر داره؟؟ و مدت شارژ کردنش از اصلی بیش‌تره طول میکشه.
لطفا هرچه زودتر پاسخ بدین ممنون