خانهاخبار
​زنده باد جک 3.5 میلی‌متری

​زنده باد جک 3.5 میلی‌متری

آیفون 7 با هدفون‌های لایتنینگ یا هدفون‌های بی‌سیم! حذف جک 3.5 میلی‌متری آیفون خوب است یا بد؟
۱۳۹۴/۱۱/۵

شایعات زیادی پیرامون آیفون 7 منتشر می‌شود. یکی از جدی‌ترین شایعات حول این محصول در مورد حذف جک 3.5 میلی‌متری صحبت می‌کند. باریک شدن تا چه اندازه خوب است؟ آیا حذف جک 3.5 میلی‌متری تاثیر مثبتی دارد؟
سال‌هاست که شایعات در مورد حذف جک 3.5 میلی‌متری شنیده می‌شود، حتی اپل نیز پتنت‌های ثبت‌شده‌ای برای تغییر درگاه هدفون دارد. اما آیا این کار واقعا خوب است؟ حذف یا تغییر حالت جک 3.5 میلی‌متری به باریک شدن بیشتر این محصول کمک می‌کند، اما واقعا نیازی به باریک‌تر شدن آیفون نیست؛ حداقل نه در زمان کنونی.

 

image

 

در نمایشگاه CES 2016 با هدفونی آشنا شدیم که به‌جای فیش‌های 3.5 میلی‌متری صدا از درگاه لایتنینگ آیفون برای انتقال صدا استفاده می‌کرد. البته در برخی شایعات نیز به هدفون‌های بی‌سیم اشاره شده است. این مسائل سبب شد افراد و منابع زیادی در مورد حذف جک 3.5 میلی‌متری صحبت کنند، اما حذف این جک مشکلات خاص خود را دارد!

 

محدودیت بیشتر

شاید اولین مسئله‌ای که ذهن را متوجه خود می‌سازد محدود شدن بیشتر آیفون باشد. افراد زیادی از محدودیت‌های محصولات اپل گله‌مندند و حذف جک 3.5 میلی‌متری سبب می‌شود مخالفان اپل باز هم لب به اعتراض باز کنند و از محدودیت‌ها صحبت کنند. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، باید بگوییم حذف جک 3.5 میلی‌متری به‌معنای واقعی کلمه محدودیت را با خود به همراه خواهد داشت. 

 

image

در صورت حذف این جک، باید با هدفون‌ها خداحافظی کنیم و احتمالا تنها می‌توان از هدفون‌هایی استفاده کرد که به درگاه لایتنینگ متصل می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود:
هدفون‌های موجود در بازار عملا غیرقابل استفاده شوند و کاربران مجبورند فقط از هدفون‌های مخصوص آیفون استفاده کنند. این یعنی محدودیت بیشتر!

 

هزینه بیشتر

در یک سال اخیر شاهد تغییرات زیادی در سیاست‌های تجاری اپل بودیم. یکی از مهم‌ترین تغییرات عوض شدن رویکرد این کمپانی است. اپل در یک سال اخیر سعی کرده لوازم جانبی بیشتری تولید کند تا کاربران را به سمت استفاده از لوازم جانبی ساخت خودش بکشاند.

 

image

 

همه می‌دانند که قیمت لوازم جانبی اپل بالاست و کاربران برای استفاده از چنین لوازمی باید هزینه بیشتری متحمل شوند. حال فرض کنیم آیفون 7 بدون جک 3.5 میلی‌متری روانه بازار شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ واضح است! شما فقط می‌توانید از هدفون‌هایی استفاده کنید که اپل می‌سازد و این مسئله سبب می‌شود هزینه اضافه‌تری پرداخت کنید والبته انتخاب‌های کمتری به‌نسبت هدفون‌های 3.5 میلی‌متری پیش روی شما قرار می‌گیرد.

 

شارژ شدن ≠ موسیقی گوش دادن

موسیقی از عواملی بود که سبب محبوب شدن گوشی‌های هوشمند شد. انسان‌ها به موسیقی علاقه دارند و ترجیح می‌دهند در شرایط مختلف موسیقی را همراه خود داشته باشند. داشتن گوشی هوشمندی که قابلیت پخش باکیفیت موسیقی داشته باشد در دنیای شلوغ امروز نعمت محسوب می‌شود! آیفون از آن دست گوشی‌هایی است که کیفیت پخش بسیار بالایی دارد، اما یک لحظه تصور کنید که در آیفون 7 باید از هدفون لایتنینگ استفاده کنید!

 

image

 

این مسئله در ابتدا خیلی مشکل‌ساز نیست، اما وقتی با پیغام «باتری کم است» مواجه می‌شوید، مشکلات خود را نشان می‌دهد. در این مرحله کاربر بر سر دوراهی قرار می‌گیرد! درگاه لایتنینگ یا باید برای شارژ استفاده شود یا برای هدفون. اینجاست که دیگر نمی‌توان به موسیقی گوش داد و باید درگاه لایتنینگ را در اختیار کابل شارژ قرار داد. اگر شما هم مثل من به موسیقی علاقه دارید و ساعت‌های زیادی صرف گوش دادن به موسیقی می‌کنید، احتمالا با این موضوع کنار نخواهید آمد و دنبال راه چاره برای حل این مشکل خواهید گشت. اما راه حل چیست؟

 

image

 

یا باید از آداپتور استفاده کنید که به شما امکان استفاده از کابل شارژ و هدفون در یک زمان را بدهد یا، آن‌طور که در برخی شایعات آمده است، اپل در کنار حذف جک 3.5 میلی‌متری فکر دیگری نیز در سر دارد: ساخت هدفون‌های بی‌سیم که با بلوتوث به آیفون متصل می‌شوند.
حال فرض می‌کنیم که در کنار هدفون لایتنینگ، یک هدفون بلوتوث هم وجود دارد. در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟
اولین قضیه، که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، هزینه بیشتر است. به‌نظر نمی‌رسد اپل حاضر باشد روی هدفون بی‌سیم خود برچسب قیمتی پایینی بزند و این مسئله سبب می‌شود کاربران باز هم هزینه بیشتری متحمل شوند.

 

طاقت بیار رفیق!

بلوتوث نسخه چهارم هرچند انرژی کمی مصرف می‌کند، مصرف انرژی‌اش آن‌طور هم که تصور می‌شود، کم نیست و برای محصولی که ظرفیت باتری‌اش نهایتا 3000 میلی‌آمپر خواهد بود، مشکل‌ساز می‌شود.

 

image

 

آیفون 7 علاوه بر کارهایی که انجام می‌دهد باید از طریق بلوتوث به هدفون‌های بی‌سیم نیز متصل شود و این موضوع سبب می‌شود این گوشی باتری بیشتری مصرف کند. شاید هنگام اتصال آیفون به شارژر این مسئله خیلی به چشم نیاید، اما تصور کنید که در صورت حذف جک 3.5 میلی‌متری باید دو هدفون داشته باشید! یعنی یک هدفون موجود در جعبه که در مواقع معمولی به کار می‌رود و دیگری هدفون بی‌سیم که هنگام اتصال آیفون به شارژر باید از آن استفاده کنید.

 

image

 

درمجموع حذف جک آیفون در این برهه زمانی چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ حداقل نه تا زمانی که راهکار مناسبی برای این کار پیدا نشده است. باریک شدن آیفون خوب است، اما نه به اندازه‌ای که کاربر را ناچار کند برای گوش دادن به موسیقی هزینه اضافه بپردازد.

امیدواریم آیفون 7 را با جک 3.5 میلی‌متری ببینیم! نظر شما در این مورد چیست؟
آیا از حذف جک 3.5 میلی‌متری استقبال می‌کنید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (21 نظر)

armin_z

۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اقا من روانییییییییی شدم هدفونم آب خورده بهش نابود شده ! جک 3.5 لایتنینگ و از کجا میتونم بخرم ؟ اصلا برای فروش هست یا باید سر کرد با همین هدفون ؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید !

erfanasal

۱۳۹۴/۱۱/۶
ن هنوز ال سی دیش حذف نشده..فک کن یه لحظه...یه تیکه سرامیک با ارم اپل.......وایییییییییییییی....مگه داریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!

erfanasal

۱۳۹۴/۱۱/۶
او را مطلع خواهم ساخت..(ینی بش میگم)

فرهاد

۱۳۹۴/۱۱/۶
اوج نوآوری و تغییرش همینه!!! جک هدفون رو حذف می خوانند بکنند! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

m.naderi

۱۳۹۴/۱۱/۶
حذف جک 3.5 میلیمتری فقط زمانی خوبه که حداقل هدفون های بی سیم داخل جعبه آیفون باشند و با سابقه ای که از اپل دیدیم خیلی خنده داره اگه بخوایم فکر بکنیم که اپل همچین کاری بکنه(هدفون های بی سیم با قیمت 99 دلار طبق سنتی که داره)پس این یعنی آیفون 7 بدون جک 3.5 میلیمتری و محدودیت(احتمالا موقتی).اپل همیشه تو سری s خودش مشکلات نسل قبل رو برطرف میکنه و احتمال میره که آیفون 7 رو بدون جک 3.5 میلیمتری وارد بازار میکنه و تو نسل بعدی خودش(یعنی iphone 7s) این مشکل رو هم با شگرد خودش حل میکنه.
تنها کاری که از دست ما بر میاد اینه که منتظرباشیم و ببینیم که چی میشه همین! :))