خانهمقاله‌ها
مشاور خرید: راهنمای خرید گوشی دست دوم

مشاور خرید: راهنمای خرید گوشی دست دوم

آیا شما هم به فکر خرید گوشی کارکرده هستید؟ این راهنمای خرید گوشی دست دوم به شما کمک می‌کند هنگام خرید سرتان کلاه نرود.
۱۳۹۴/۹/۸

اگر شما هم وقتی صحبت از خرید تلفن‌های کارکرده به میان می‌آید نظر مخالفتان را اعلام می‌کنید و معتقدید نباید دستگاهی الکترونیکی خرید که از نوع استفاده‌ از آن در گذشته بی‌خبرید و نمی‌دانید آیا قبلا تعمیر شده یا خیر، بد نیست این مطلب را مطالعه فرمایید!

 

image

 

افرادی را که به دنبال خرید گوشی‌اند در سه دسته می‌توان جای داد:

دسته اول: کسانی که مبلغ کمی برای خرید تلفن همراه در نظر می‌گیرند و دنبال دردسر نیستند.

بهترین گزینه برای این اشخاص گوشی ساده آکبند با گارانتی و قیمت مناسب است.

دسته دوم: افرادی که خواسته‌های زیادی دارند و قدرت پرداخت هزینه‌های بالای آن را نیز دارند.

اینجا دیگر بحث گزینه نیست، موضوع علاقه و حس درونی است. اما پیشنهاد می‌شود انتخابشان تلفن همراه ترجیحا پرچم‌دار با گارانتی معتبر باشد.

و اما دسته سوم: دوستانی که دنبال تکنولوژی روزند، اما متاسفانه موجودی حسابشان یاری نمی‌کند.

گزینه مناسب برای آنها گوشی‌های کارکرده است.

اکثر علاقه‌مندان به تلفن همراه مخالف خرید گوشی هوشمند کارکرده‌اند، احتمالا چون از نوع استفاده مالک قبلی اطلاع کاملی در دستشان نیست، و البته حق هم دارند. اما اینجا چند راه‌حل در اختیار این دوستان قرار می‌دهیم تا شاید بتوانند با هزینه کمتر، امکانات بیشتری به دست بیاورند.

اول از همه باید به ظاهر گوشی موردنظر دقت کنید و ببینید از زوایای مختلف دچار ضربه نشده باشد؛ یعنی در زوایای گوشی ضرب‌دیدگی یا شکستگی نباشد و درپوش‌های قسمت شارژ و رم و سیم‌کارت موجود باشد.

                                                     

دوم اینکه به پیچ‌های گوشی دقت کنید. نباید آثری از آچار یا پیچ‌گوشتی روی آنها باشد. البته در بعضی مدل‌ها روی یک یا چند پیچ برچسب پلمپ هست که اگر آنها آسیب‌دیده باشند، صددرصد گوشی قبلا باز شده است.

 

                            

image
          

 

موضوع بعدی به باتری دستگاه مربوط است که در درجه اول نباید تغییر حالت فیزیکی داده باشد و برچسب سفید کوچک کنار باتری نیز نباید تغییر رنگ داده باشد؛ در غیر این‌صورت باتری دستگاه یا فاسد است یا رطوبت دیده. البته راه‌هایی برای تشخیص سلامت دستگاه‌هایی که باتری داخلی دارند هم وجود دارد، مانند تست شارژ: باتری معمولا بین 2 تا 3 ساعت فول شارژ می‌شود. حال اگر باتری موردنظر شما در زمان خیلی کمتری شارژ شود یا شارژش زود خالی شود، نشانه فساد باتری است.

این مسائل مربوط به ظاهر گوشی است، اما برای شناختن و خرید گوشی کارکرده کافی نیست. شما باید دستگاه را در حالت روشن نیز امتحان کنید.

اولین و مهم‌ترین قسمت تست آنتن تلفن همراه است. بعد از قرار دادن سیم‌کارتتان در گوشی، باید قادر باشید با آن تماس برقرار کنید، طوری که هم صدای شما و هم صدای طرف مقابل واضح و شفاف شنیده شود. اگر مشکلی در این تماس داشته باشید یا آنتن دستگاه مدام کم‌وزیاد شود، گوشی مشکل ضعف آنتن دارد.

یکی دیگر از قسمت‌های تست گوشی روشن صفحه نمایش یا همان LCD است. می‌توانید به روش‌های مختلفی این کار را انجام دهید، اما بهترین حالت، که کارتان را راحت‌تر می‌کند و باعث می‌شود چند  تست را همزمان انجام دهید، روش زیر است.

پس از روشن شدن دستگاه و اطمینان از سالم بودن فیزیکی صفحه نمایش (نداشتن ترک و شکستگی)، می‌توانید با انتخاب گزینه دوربین نخست از یک صفحه سفید با فلاش و یک صفحه مشکی بدون فلاش عکس بگیرید و همچنین با دوربین جلو گوشی هم عکس بگیرید.

 

image

 

با این کار هم دوربین مکالمه تصویری، هم دوربین اصلی و هم فلاش دستگاه را تست کرده‌اید و در ضمن، با رفتن به گالری گوشی و دیدن عکس‌های سفید و مشکی، می‌توانید ببینید آیا مانیتور گوشی پیکسل سوخته دارد یا خیر، یا رنگ تصویر شما نسبت به حالت اصلی تغییری کرده است یا نه. به یاد داشته باشید بر اثر استفاده زیاد اطراف مانیتور زرد می‌شود یا رنگ‌ها در هم ادغام می‌شود و اگر به گوشی آب خورده باشد، تصویر در آن قسمت‌ها نور بیشتری از خود ساطع می‌کند.

این نکته را فراموش نکنید که در برخی برندها، مانند سامسونگ، تاچ و ال‌سی‌دی گوشی به هم متصل‌اند، اما یک لایه محافظ و تقریبا ضدخش به‌نام گلس روی آن قرار دارد که خیلی‌ها از وجودش بی‌خبرند و هنگام بروز مشکل هزینه‌هایی گزاف بابت تعویض تاچ و ال‌سی‌دی پرداخت می‌کنند. همچنین در برخی مدل‌های قدیمی‌تر کلا قسمت تاچ و ال‌سی‌دی جدا از هم هستند و، بسته به نوع آسیب، ممکن است فقط تعویض یکی از آن دو لازم باشد.

پس از این نوبت به تنظیمات می‌رسد. باید به قسمت تنظیمات بروید و صدای گوشی، ژیروسکوپ، بلوتوث و وای‌فای را تست کنید. حتما باید با WiFi گوشی به یک مودم در همان‌جا وصل شوید و ببینید دستگاه به اینترنت وصل می‌شود یا خیر. در تست بلوتوث همین که گوشی بتواند چند بلوتوث را جستجو و پیدا کند، کافی است و ارسال عکس یا فایل لازم نیست. برای صدای گوشی باید دو نکته را مد نظر داشته باشد: اول اینکه صدای مناسب داشته باشد (یعنی کمتر از حد معمول نباشد) و دوم اینکه صدای پخش‌شده نویز و خش‌خش نداشته باشد. در پایان بخش ژیروسکوپ گوشی مهم است که باعث می‌شود وقتی حالت افقی یا عمودی گوشی را تغییر می‌دهید، جهت نمایش تصویر هم عوض بشود.

اگر گوشی موردنظرتان تا اینجا تقریبا تمام تست‌ها را به‌درستی و با موفقیت پشت سر گذاشته باشد، سالم است و مشکل خاصی ندارد؛ اما بعضی تست‌ها متاسفانه نیازمند گذر زمان است، مانند تست باتری گوشی، که در این موارد خاص می‌توانید از فروشنده درخواست ضمانت کنید یا مهلت تست بگیرید.

منبع: جیبی 84

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

نیما

۱۳۹۸/۴/۲۳
سلام ببخشید من یک گوشی sony xperia xz premuim دست دوم سراغ دارم بنظرتون من این گوشی رو بخرم یا گوشی نو a8 2018

محمد

۱۳۹۷/۸/۸
قیمت k10 2016 دسته دوم

محمد

۱۳۹۷/۸/۸
به نظرتون گوشی الجی k10 2016 دسته دوم چقد ارزش داره؟

محسن

۱۳۹۷/۷/۸
طبق تجره من افتادن گوشی میتونه آسیب هایی درش ایجاد کنه که براحتی قابل تشخیص نباشن

Mehdi

۱۳۹۶/۳/۱۲
سلام و خسته نباشید
من می خوام یه گوشی بخرم دست دوم این گوشی یکم از گوشه پایینی زدگی داره
میخواستم بدونم ایا افتادن گوشی بر سیستم گوشی تاثیر داره ممنون اگه زود جواب بدین...