خانهاخبار
برترین گوشی‌های قدیمی مجهز به کیبورد فیزیکی

برترین گوشی‌های قدیمی مجهز به کیبورد فیزیکی

آخرین باری که گوشی هوشمند مجهز به کیبورد فیزیکی دیده‌اید به یاد می‌آورید؟ عرصه بر این گوشی‌ها چنان تنگ شده که شاید تا چند سال دیگر به‌کل به فراموشی سپرده شوند. اما اوضاع همواره به این منوال نبوده. بسیاری از ما دوران پادشاهی گوشی‌های مجهز به کیبورد فیزیکی را به یاد داریم!
۱۳۹۴/۸/۱۵

گوشی اندرویدی بلک‌بری پریو، که اواخر ماه میلادی جاری از راه می‌رسد، به خصوصیتی مجهز است که در حال حاضر روی کمتر گوشی هوشمند رده‌بالایی می‌توان پیدا کرد: کیبورد QWERTY کامل سخت‌افزاری. بسیاری از شرکت‌های گوشی‌ساز با بهره‌گیری از صفحات لمسی و پشتیبانی سیستم عامل‌های موبایلی از کیبوردهای نرم‌افزاری مدت‌هاست که دیگر سراغی از کیبوردهای سخت‌افزاری نمی‌گیرند و قید آنها را زده‌اند. اما ظاهرا بلک‌بری نمی‌خواهد به‌سادگی از خیر کیبورد سخت‌افزاری‌ای بگذرد که سال‌هاست با گوشی‌های این شرکت عجین شده است.

به‌مناسبت عرضه گوشی اندرویدی جدید و مجهز به کیبورد شرکت بلک‌بری، سری به گذشته زده‌ایم و یادی از دورانی کرده‌ایم که وجود کیبورد سخت‌افزاری و قدرت شرکت تولیدکننده در پیاده‌سازی حرفه‌ای آن نقطه قوتی برای آن گوشی تلقی می‌شد. سال‌های سال گوشی‌های این چنینی را دیده‌ایم و بسیاری از ما حتی از آنها استفاده کرده‌ایم. در ادامه قصد داریم بهترین گوشی‌های مجهز به کیبورد سال‌های نه‌چندان دور را مرور کنیم؛ گوشی‌هایی که در دوران خود تحولی بزرگ بودند. با ما همراه باشید.

 

سونی اریکسون P910

 

image

 

بیش از ۱۰ سال پیش (دقیق اگر بخواهیم بگوییم، سال ۲۰۰۴) سونی اریکسون مدل بسیار موفق P910 را به بازار عرضه کرد؛ مدلی که توانست برای P900 عرضه‌شده در سال ۲۰۱۳ و P800 عرضه‌شده در سال ۲۰۰۲ جانشینی قدر باشد. سیستم عامل این گوشی سیمبین UIQ بود که در صفحه نمایشی ۲.۹ اینچی با رزولوشن ۲۰۸ در ۳۲۰ پیکسلی می‌توانستید با آن کار کنید. دوربین عقب VGA، باتری ۱۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و قلم استایلوس برای کار با صفحه نمایش مشخصاتی بودند که P900 را به مدلی متفاوت در دوران خود تبدیل می‌کردند. سونی در این مدل تغییراتی به وجود آورده بود که نمی‌توانستید در مدل‌های پیشین پیدا کنید: حافظه داخلی ۶۴ مگابایتی، پشتیبانی از مموری کارت اکسترنال و پشتیبانی از HTML در وب‌گردی با مرورگر.

 

بلک‌بری بولد 9000

 

image

 

نخستین گوشی از سری بلک‌بری بولد مدل بولد ۹۰۰۰ بود که در زمان عرضه (سال ۲۰۰۸) یک گوشی لوکس به شمار می‌رفت. در آن روزها بلک‌بری یکی از قدرتمندترین شرکت‌ها بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بود. صفحه نمایش ۲.۶ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۳۲۰ پیکسل بولد ۹۰۰۰ لمسی نبود، اما کیبورد QWERTY کامل تعبیه‌شده روی این مدل تایپ کردن روی گوشی را به کاری بی‌دردسر تبدیل می‌کرد. در این مدل قابلیت‌های جالبی (در آن زمان) می‌توانستید پیدا کنید: پشتیبانی از اتصال 3G، وای‌فای، جی‌پی‌اس، رم ۱۲۸ مگابایتی، حافظه داخلی ۱ گیگابایتی قابل گسترش، پردازنده تک‌هسته‌ای با سرعت کلاک ۶۲۴ مگاهرتز و دوربین عقب ۲ مگاپیکسلی.

 

اچ‌تی‌سی تاچ پرو 2

 

image

 

از گوشی اچ‌تی‌سی تاچ پرو۲ تا کنون بارها به عنوان یکی از بهترین گوشی‌های ویندوز فونی در مقطع خود (سال ۲۰۰۹) یاد شده است. کیبورد این گوشی به‌شکل کشویی ساخته شده بود که از زیر صفحه نمایش ۳.۶ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل بیرون می‌آمد. نوار زوم حساس به لمس، ۲۸۸ مگابایت رم، ۵۱۲ فضای داخلی قابل ارتقا، پردازنده ۵۲۸ مگاهرتزی و دوربین‌های ۳.۲ مگاپیکسلی عقب و VGA جلو نوید استفاده لذت‌بخش از سیستم عامل موبایلی مایکروسافت را می‌دادند.

 

نوکیا ان900

 

image

 

نوکیا گوشی ان۹۰۰ را با عنوان «تبلت اینترنتی» روانه بازار کرد. مدلی که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، اما تا نوامبر ۲۰۰۹ سروکله آن در بازار پیدا نشد. در کنار قابلیت‌های ریز و درشت، آنچه نوکیا ان۹۰۰ را مطرح می‌کرد صفحه نمایشی لمسی در اندازه ۳.۵ اینچ با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل، کیبورد کشویی سه‌ردیفه QWERTY و لنز ۵ مگاپیکسلی کارل زایس بود. این مدل به‌دلیل مرورگری که از نمایش فایل‌های فلش پشتیبانی می‌کرد بسیار تمجید شد. نوکیا از نظر سخت‌افزار سنگ تمام گذاشته بود، اما آنچه ان۹۰۰ را در معرض انتقاد قرار می‌داد سخت‌افزار آن بود. ان۹۰۰ به سیستم عامل Maemo مجهز بود که اپلیکیشن‌های چندانی برایش پیدا نمی‌شد. این سیستم عامل بعدها با پروژه Moblin اینتل ادغام شد تا MeeGo شکل بگیرد. نهایتا توسعه MeeGo نیز در راستای ساخت سیستم عامل تایزن پایان یافت.

 

نوکیا ای۷

 

image

 

مدل ای۷ نوکیا را می‌توان بهترین گوشی هوشمند رده‌بالای آن زمان برای اجرای سیستم عامل از رده خارج‌شده سیمبین دانست. این مدل سال ۲۰۱۱ عرضه شد؛ همان سالی که نوکیا اعلام کرد برای استفاده از ویندوز فون مایکروسافت به‌عنوان سیستم عامل اصلی گوشی‌های هوشمند خود برنامه‌هایی دارد. همین خبر باعث شد بسیاری از مشتریان بالقوه نیز در خود علاقه‌ای به خرید نوکیا ای۷ نبینند. اما با این حال این گوشی به‌خودی خود مدل بسیار شاخصی بود. بدنه مجهز به محافظ آلومینیومی، کیبورد سخت‌افزاری چهارردیفه QWERTY، صفحه نمایش AMOLED با رزولوشن ۳۶۹ در ۶۴۰ پیکسل و دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی مشخصاتی بودند که خیلی‌ها را شیفته ای۷ کردند.

 

منبع: PhoneArena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Mehdi

۱۳۹۴/۸/۱۸
بهترين گوشياي كيبوردي كه خيلي باهاشون حال ميكردمو هنوزم تو ويترسن نگهشون داشتم nokia7650.nokia9500 .nokia e90هنوزم ي وقتايي روشنشون ميكنم ي روزي دستم ميگيرم خيلي دوران باحالي باهاشون داشتم

مرتضی

۱۳۹۴/۸/۱۷
من هنوز از n900 استفاده میکنم.الان که نه،ولی واقعا گوشی خیلی شاخی بود؛کلی باهاش حال کردم

مصطفی

۱۳۹۴/۸/۱۶
یادش بخیر چه خاطراتی با N900دارم.فوق العاده بوووود.

reza.mllt

۱۳۹۴/۸/۱۵
یادش بخیر،E7,C7,N8 تقریبا با هم معرفی شدند من C7 گرفتم یه گوشی زیبا با جنسه بدنه عالی و کارایی هر چی که فکرشو بکنید ،سیستم عاملش سیمبین 3 بود بعد از مدتی به سیمبین انا اپدیت شد و پس از ان سیمبین بل ،به جرات میگم که بل واقعا عالی شده بود ولی همان موقعی بود که اندروید حرف اول را میزد دیگه نوکیا با سیمبین بل هم نتونست دوام بیاره و...
امیدوارم دوباره نوکیا برگردد.

علی

۱۳۹۴/۸/۱۵
بهترین گوشی N97 نوکیا و N86 نوکیا بود