خانهاخبار
تلگرام زیر تیغ فیلترینگ

تلگرام زیر تیغ فیلترینگ

داستان قطعی‌های مکرر تلگرام در ایران حاشیه‌های زیادی در مورد ادامه فعالیت این اپلیکیشن پیام‌رسان در کشورمان به وجود آورده است. خبرگزاری ایسنا در خبری عنوان کرده که احتمال دارد روز چهارشنبه، ۶ آبان، تلگرام مجبور شود با کاربرانی ایرانی‌اش خداحافظی کند.
۱۳۹۴/۸/۵

به گزارش جی‌اس‌ام و به نقل از خبرگزاری ایسنا، برخی اخبار منتشرشده در روزهای گذشته گویای آن است که کارگروه فیلترینگ روز چهارشنبه در قالب جلسه‌ای به بررسی بحث فیلترینگ تلگرام خواهد پرداخت.

داستان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل، که در همان ابتدای راه با فیلتر شدن «وی چت» شروع شده بود، در دولت یازدهم با سرعتی کمتر پیش رفت. با این حال طی همین مدت نیز دسترسی به وایبر، که به‌نوعی زمانی محبوب‌ترین نرم‌افزار مردم بود، آن‌قدر با کندی همراه شد که کاربران موج مهاجرت به تلگرام را آغاز کردند و بدین ترتیب در حرکتی خودجوش و البته از روی اجبار، که ظاهرا ربطی هم به فیلترینگ نداشت، عطای استفاده از وایبر را به لقایش بخشیدند.

 

image

 

حال حدود یک سال از این داستان می گذرد و این روزها دسترسی به تلگرام هم با اما و اگرها، کندی‌ها و اختلالات مختلف همراه شده است. حتی همین هفته گذشته بحث فیلتر شدن این نرم‌افزار در میان تمام کاربرانش پیچید و مدیران تلگرام این‌گونه خبر دادند که به‌دلیل مخالفت این شرکت با شنود اطلاعات کاربران، دولت ایران تلگرام را فیلتر کرده است. البته وزارت ارتباطات خیلی زود این خبر را تکذیب کرد و اعلام کرد: از سوی این وزارتخانه اقدامی برای فیلتر کردن تلگرام صورت نگرفته است.

در برخی سایت‌ها اعلام شده است کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای روز چهارشنبه هفته جاری در قالب جلسه‌ای به بررسی موضوع فیلترینگ تلگرام خواهد پرداخت. نکته دیگر آنکه برخی اعضا از جمله دبیر این کارگروه از مدت‌ها قبل بر لزوم پالایش این شبکه تاکید داشتند و طی روزهای گذشته سایت «گرداب»، وابسته به سازمان بررسی جرایم سازمان‌یافته، با این مقدمه نوشت: ارائه استیکرهای غیراخلاقی یا ساخت استیکر با تصاویر کاربران دیگر نخستین حاشیه تلگرام بود. درحالی‌که گمان می‌رفت این اقدامات باعث می‌شود کاربران ایرانی نتوانند از تلگرام استفاده کنند، اما موضوع با همکاری شرکت مذکور به فیلتر ختم نشد. واضح است که مدیران تلگرام نیز نمی‌خواهند حجم بالای مخاطبان ایرانی خود را و منافعی را از دست بدهند که از این ناحیه به آنان می‌رسد.

اکنون پس از غیرفعال شدن این امکان، دو امکان ایجاد ربات و کانال، محلی برای جولان برخی افراد سودجو شده است؛ عده‌ای که به‌صورت فردی یا سازماندهی‌شده در پی نشر محتوای خاص روی گوشی‌های مردم‌اند؛ محتوایی که به نظر می‌رسد با همه بندهای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه (موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای) قابل تطبیق است.

اینک استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است؛ چراکه با تداوم وضع موجود احتمال دارد دود بی‌فرهنگی این عده به چشم همه کاربران برود. تعدادی از کاربران، با درک اهمیت این موضوع، در گروه‌های خود مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

Ahmad

۱۳۹۴/۸/۶
اخه يكي نيست بگه تلگرام چه ربطي به اينا داره؟ اين همه مشكل فقر، نبود كار، اعتياد تو جامعس كه علت اصلي طلاق هستش بعد ميگي تلگرام خنده داره

علی

۱۳۹۴/۸/۵
نمیدونم چی باید گفت
از وقتی این برنامه ها اومده خونواده ها از هم پاشیده
دیدار ها کمتر شده
خیانت متاهل ها بیشتر شده
چیزی که به عینه داریم میبینیم
من قبول دارم که اینترنت چیزی مثل چاقو دو لبه داره و میشه ازش خوب و بد استفاده کرد
اما متأسفانه ما ایرانی ها معمولا از لبه خطرناک هر چیزی داریم استفاده میکنیم
با همه اینا موافق فیلتر نیستم
چون جامعه جوون ایران نشون داده هیچوقت با زور سیاست چماق نمیشه جلوشو گرفت
فقط کاش همه بفهمیم موضوعاتی مثل خیانت در عشق . دزدی اطلاعات.فریب. و محتوای مستهجن در همه جوامع کاری زشت و ناپسندانه محسوب میشه .

Haji

۱۳۹۴/۸/۵
تلگرام تا آخر این دولت فیلتر نخواهد شد
شما هم خلاف واقعیات مطلبی پست نکنید

pouya451

۱۳۹۴/۸/۵
بله این مشکل تایید شده بود اما بعد از اعلام شدن برطرف شدن مشکل بحث فیلترینگ دوباره مطرح شده

جواد

۱۳۹۴/۸/۵
سلام خدا کنه فیلتر بشه هر کس رو میبینی کوشی دستش حالت خراب میشه انشاالله سرور کلش هم فیلتر بشه
خوانواده ها از هم پاشیدن امار طلاق بالا رفته الان مشاورها نظر میدن