خانهاخبار
اسکنر عنبیه چشم در لومیاهای جدید چطور کار می‌کند؟

اسکنر عنبیه چشم در لومیاهای جدید چطور کار می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های جدید افزوده‌شده به لومیاهای مایکروسافت اسکنر عنبیه چشم است که استفاده از ویندوز هلو را روی این گوشی‌ها ممکن کرده. حالا کاربران می‌توانند قفل گوشی‌شان را بدون دردسر و با روشی کاملا امن، بدون استفاده از رمز، باز کنند. اما این اسکنر و ویندوز هلو چطور عمل می‌کنند؟
۱۳۹۴/۷/۲۲

مایکروسافت روز 6 اکتبر (14 مهر) لومیاهای جدید خود را معرفی کرد؛ گوشی‌هایی رده‌بالا که ویندوز 10 را از ابتدا روی خود دارند و قرار است تجربه متفاوتی پیش روی کاربر قرار دهند.

بسیاری از ویژگی‌هایی که این گوشی‌ها دارند در پرچم‌داران دیگر نیز دیده می‌شود؛ ویژگی‌هایی همچون 3 گیگابایت رم، نمایشگر 5.7 اینچی QHD و... اما برخی مشخصات تنها در پرچم‌داران مایکروسافت دیده می‌شود؛ از قبیل کانتینیوم و اسکنر عنبیه چشم.

 

image

 

اسکنر عنبیه چشم کاربران را قادر می‌سازد با استفاده از Windows Hello (ویژگی‌ای که نخست برای ویندوز 10 روی کامپیوترهای شخصی معرفی شد) و بدون نیاز به پسورد قفل گوشی‌شان را باز کنند. حالا مایکروسافت ویندوز هلو را به موبایل‌های خود آورده است، به همین دلیل ما هم در این نوشته سراغ اسکنر عنبیه چشم و عملکرد آن رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

قبل از اینکه به اسکنر عنبیه بپردازیم، بگذارید دوربین‌های به‌کاررفته در لومیا‌های جدید را بشماریم. این گوشی‌ها از دوربین پشت 20 مگاپیکسلی و دوربین جلو 5 مگاپیکسلی بهره می‌برند: دوربین پشت برای گرفتن عکس‌های باکیفیت و دوربین جلو نیز برای تماس‌های ویدئویی و گرفتن عکس سلفی. اما دوربین‌های دیگری نیز در این دو گوشی به کار رفته: دوربین اینفرارد و دوربین دیگری که به‌طور خاص برای گرفتن عکس چشم شما طراحی شده است.

پیش از هرکاری باید برای گوشی‌تان رمز مشخص کنید؛ رمزی که به‌عنوان سیستم پشتیبان برایتان کار می‌کند. وقتی می‌خواهید قفل گوشی خودتان را باز کنید، دوربین اینفرارد ابتدا چشمان شما را روشن می‌کند و در همین زمان دوربین دوم عکس چشمانتان را می‌گیرد. این دوربین در شرایط نوری مختلف کار می‌کند و هرچه فضا تاریک‌تر باشد، عملکردش بهتر می‌شود.

 

image

 

اطلاعات بیومتریک به‌دست‌آمده از عکس ذخیره می‌شود و یک کد هش تولید می‌شود؛ کدی که با هش ذخیره‌شده قبلی مقایسه می‌شود. سپس اگر اطلاعات مشابه بود، قفل گوشی‌تان باز می‌شود. شاید فکر کنید عملیات پردازش‌ داخلی برای این کار مدت زیادی طول می‌کشد، اما این‌طور نیست؛ این فرایند کمتر از 2 ثانیه زمان می‌برد!

این ویژگی براساس تکنولوژی رمزنگاری کلید نامتقارن ساخته شده؛ تکنولوژی‌ای که چند سالی است معرفی شده و در محصولات دیگر همچون کارت‌های هوشمند به کار رفته. این ویژگی همچنین براساس سنسور Kinect مایکروسافت کار می‌کند.

طبق گفته‌های مایکروسافت، ویندوز هلو امنیت را با خود همراه کرده است و هیچ تصویری از صورت یا عنبیه شما در دستگاه ذخیره نمی‌شود؛ به‌جای آن، احراز هویت به‌طور محلی صورت می‌گیرد و اطلاعات بیومتریک شما به هیچ سروری خارج از گوشی فرستاده نمی‌شود. درواقع هیچ عکس اضافه‌ای از شما روی گوشی دیده نمی‌شود، مگر این که با دوربین‌های معمولی گوشی ثبت شده باشد.

 

image

 

استفاده از اطلاعات بیومتریک برای باز کردن قفل گوشی روی ویندوز 10 نه‌تنها امنیت دستگاه را بالاتر می‌برد، بلکه استفاده از آن را ساده‌تر نیز می‌کند. دیگر نگران باز شدن قفل گوشی خود به‌دست دیگران نخواهید بود، زیرا کسی نمی‌تواند با عکس صورت شما قفل گوشی را باز کند. این موضوع برای دوقلوها نیز صدق می‌کند و حتی آنها هم نمی‌توانند خودشان را به‌جای یکدیگر جا بزنند! اگر هنگام استفاده از این سیستم عینک هم روی چشم داشته باشید، باز شناخته می‌شوید.

با این روش شما تنها فردی خواهید بود که می‌تواند با ویندوز هلو قفل گوشی را باز کند. در صورت پشتیبانی از این ویژگی روی گوشی هوشمندتان، آیا شما هم از ویندوز هلو استفاده خواهید کرد؟

 

منبع: WindowsCentral

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (29 نظر)

mahdi

۱۳۹۵/۱۰/۱۴
من لومیا 925 دارم
اصلا قابل مقایسه با سامسونگ و اپل نیست
لومیا هم از نظر دوربین (در تاریکی مطلق) حرف برای گفتن داره
رابط کاربری فوق العاده . طراحی بسیار زیبا کیفیت عالی . کاملا خاص
و در کل کسی که لومیا دستش بگیره متوجه میشه که تلفن همراه یعنی چی
امنیت لومیا به اندازه اپل پیشرفت کرده و به دلیل کلوز سورس بودن کاملا امنه
سنسور عنبیه چشم فقط در صورتی تایید میکنه که دو بار پلک بزنید
مدت زمان لازم برای هر بار پلک زدن هم 22 صدم ثانیه اس
یعنی در کمتر از نیم ثانیه آنلاک میشه
لومیا برای راحتی کار با گوشی هاش خیلی کار های جالب انجام داده و ایده های زیادی رو برای اولین بار استفاده کرده که هنگام کار باهاش متوجه میشین
منوی ویندوز فون از فارسی ما توی کتاب ها هم فارسی تره :)
اگه میخواهید یک گوشی همه چیز تمام بخرید اصلا شک نکنید لومیا انتخاب درست است
از نظر اپ استور هم واقعا داره پیشرفت می کنه
روز به روز برنامه های جدید اضافه میشه
به دلیل ویندوز بودن انتظار نداشته باشین که مثل اپل و اندروید برنامه های بی معنی و مسخره درست کنه و خودشو برای بچه ها مناسب کنه
قبل از لومیا اپل 5s داشتم که واقعا افتضاهه
و تو ایران فقط باهاش میشه پز داد
موفق باشید

abolfazl

۱۳۹۵/۹/۱۴
باسلام
من از گوشی های اندرویدی کشیدم بیرون و وارد دنیای ویندوز فون شدم لومیا950xl و پیشنهاد میدم دوستانی که میخوان خاص باشن و گوشی تک داشته باشند بیان سمت microsoft مهم تر ازین این گوشی مانند اپل لوس نشده و بنظرم خاص ترینه تجربه کنید ضرر نمیکنید.پرچم مایکروسافت همیشه بالاست.

امیر

۱۳۹۵/۴/۲۰
سلام دوست عزیز میخواستم بدونم از گوشی لومیایی که داری همینطور کلا از مایکرو سافت راضی هستی ؟؟؟؟ چون اولی باره میخوام ویندوزفون بگیرم میترسم برام خسته کننده باشه ممنون میشم کمکم کنی.

نوکیا 1280

۱۳۹۴/۱۱/۱
آقا رفیقم اندروید داره قفل گوشیشو گذاشته بود رو تشخیص چهره.بعد ریشش رو اصلاح کرد گوشیش دیگه باز نشد!!!! بعدش مجبور شد 20 روز منتظر بمونه تا بتونه گوشیشو باز کنه!!!
این یه فاجعس

حسین

۱۳۹۴/۱۰/۱۷
من 930 دارم و میخوام 950 ایکس ال دو سیم بگیرم ، برای اون دسته از عزیزانی که میگن فارسی نداره میگم ، حتی موقع خاموش کردن هم میگه خدانگهدار ، که من توی جی ال ایکسِ مثلا ایرانی هم ندیدم انقدر فارسی نفوذ داشته باشه توش!!!!!!!!!!!