خانهاخبار
بر سر قلم شایعه‌شده لومیا 950XL چه آمد؟!

بر سر قلم شایعه‌شده لومیا 950XL چه آمد؟!

در شایعات مربوط به لومیاهای جدید مایکروسافت زمزمه‌هایی نیز از تعبیه قلم برای مدل 950 ایکس‌ال به گوش می‌رسید. لومیاها معرفی شدند و خبری از این قلم نشد. یک سوال بدیهی: چه بر سر این قلم آمد؟!
۱۳۹۴/۷/۲۰

طی چند ماه منتهی به کنفرانس اخیر مایکروسافت، در وبسایت‌های مختلف شایعاتی مبنی بر احتمال بالای معرفی کاور و قلمی هوشمند به همراه لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال پیچیده بود. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این موضوع فقط شایعه‌ای بی‌اساس نبود. برای مثال، وبسایت WindowsCentral تصاویری از لومیا ۹۵۰ ‌ایکس‌ال به همراه کاور و قلم در اختیار داشت که موجودیت قلم را کاملا تایید می‌کرد. بنابراین، همان‌طور که عرضه لومیاهای جدید پذیرفته شده بود، کاربران منتظر از راه رسیدن قلم و کاور نیز بودند. اما این موضوع به حقیقت بدل نشد و چنین وسایل جانبی‌ای ندیدیم. طبیعی است که این سوال طرح شود: چه بر سر این قلم آمد؟ آیا این وسیله در آینده عرضه می‌شود یا نه؟

اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ بدهیم، باید بگوییم: نه! حداقل برای نسل فعلی گوشی‌های لومیا از قلم استایلوس خبری نیست و باید به کار کردن با انگشتتان راضی باشید. اما چرا این وسیله عرضه نشد؟ حتی منابع نزدیک به مایکروسافت نیز از دلایل این موضوع چندان مطمئن نیستند، زیرا این شرکت مایل نیست اطلاعات داخل سازمان را به‌شکل عمومی منتشر کند. اما با وجود این، براساس اطلاعاتی که از گوشه‌وکنار رسیده، می‌توان حدس‌هایی زد:

۱- نوشتن با قلم در محیط نرم‌افزار مایکروسافت اج فعلا ممکن نیست

چند هفته پیش منابع آگاه خبر دادند که مشکلاتی در مرورگر مایکروسافت اج وجود دارد که موجب تعویق معرفی برخی قابلیت‌ها شده است. برای مثال می‌توان به افزونه‌های این مرورگر اشاره کرد که از پشتیبانی از آنها تا سال ۲۰۱۶ خبری نخواهد بود. نوشتن در محیط اج به‌کمک قلم یکی دیگر از این قابلیت‌هاست. ایده کلی این بود که بتوانید به‌کمک این قلم روی گوشی لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال، نظیر تبلت‌های سرفیس، شکل‌های دلخواهتان را بکشید، اما به‌علت عدم پشتیبانی صحیح از این قابلیت در اج، کاربرد قلم تا حد زیادی از بین رفت. خبر عدم پشتیبانی از این قابلیت در مایکروسافت وان‌نوت نیز مزید بر علت شد.

۲- فعلا در محیط ویندوز ۱۰ موبایل با قلم نمی‌توان کار زیادی انجام داد

علاوه بر اج و وان نوت، سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل نیز چندان برای کار با قلم آماده نیست. آیا این مانع در آینده رفع خواهد شد؟ شاید، اما نه به این زودی.

۳- سوءتفاهم در درک هویت دستگاه

اگر مایکروسافت قلمی را همراه گوشی لومیا کند که کاربران مایکروسافت سرفیس از آن استفاده می‌کنند، آیا کاربران نمی‌گویند که با یک Surface Phone طرف‌اند؟ طبیعی است که چنین تصوری شکل بگیرد. اما لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال یک سرفیس فون نیست و این شکل نام‌گذاری ممکن است به برند لومیا آسیب بزند. مایکروسافت می‌داند که اعطای قلم به گجتی که از خانواده سرفیس نیست چه تبعاتی ممکن است به دنبال داشته باشد. و به همین دلیل است که این گجت را از لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال دریغ کرده.

 

image

 

جریان سرفیس مینی را به یاد دارید؟ مایکروسافت قرار بود نسخه کوچک‌تری از تبلت سرفیس هم معرفی کند. اما دقیقا در لحظات آخر از این تصمیم منصرف شد. جالب است بدانید که به گفته منابع آگاه، زمانی مایکروسافت از این تصمیم منصرف شد که گجت‌های سرفیس مینی در حال انتقال به فروشگاه‌های شرکت بودند. بیشتر تصمیمات مایکروسافت این روزها هدفدار است و سعی نمی‌کند همان‌طوری پیش برود که بازار انتظار دارد. کافی است به دو دستگاه جدید سرفیس پرو ۴ و سرفیس بوک نگاهی بیندازید تا متوجه اهمیت قلم هوشمند برای مایکروسافت بشوید.

 

شالوده مطلب این است که اگر مایکروسافت بخواهد در آینده به گوشی‌های هوشمند خود قلم اضافه کند، تلاش می‌کند این کار را به‌درستی انجام دهد. طبق آنچه تا امروز آشکار شده است، تصمیم تعبیه قلم برای لومیا ۹۵۰ ایکس‌ال تنها با هدف در اختیار گذاشتن وسیله‌ای جانبی اتخاذ شده بود و تجربه استفاده عملی در این تصمیم‌گیری چندان نقشی نداشت.

منبع: WindowsCentral

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)