خانهاخبار
جیلبریک، خوب یا بد؟ فرار از زندان با کمک جیلبریک

جیلبریک، خوب یا بد؟ فرار از زندان با کمک جیلبریک

چه اپل‌باز باشید و چه نباشید، احتمالا کلمه جیلبریک به گوشتان خورده است. کمتر کسی پیدا می‌شود که از محدودیت خوشش بیاید؛ اگر شما هم از آن دسته افرادید که با محدودیت میانه خوبی ندارند، بهتر است این مطلب را از دست ندهید، چون قرار است راجع‌به مزایای جیلبریک کردن صحبت کنیم.
۱۳۹۴/۷/۱۴

اپل و دستگا‌ه‌هایش با یک ویژگی خاص وارد بازار می‌شوند: محدودیت! این محدودیت در اکوسیستمی بسته به نام آی‌اواس نمو پیدا می‌کند. این اکوسیستم ارتباطات و دسترسی‌ها را به حداقل می‌رساند و فقط با به‌روزرسانی‌هایی که اپل منتشر می‌کند می‌توان تغییرات را احساس کرد؛ تغییراتی که بعضا ویژگی‌های برخی توییک‌ها را در خود جای می‌دهند. دوست خوبم حسن سیدی در مطلبی با 7 دلیل جلبریک کردن را رد کرد، اما جیلبریک کردن چندان هم که در آن مطلب آمده بود بد نیست. با من در جی‌اس‌ام همراه باشید تا با فواید شکستن حصار‌های آی‌اواس آشنا شوید.

 

image

 

با کمک جیلبریک می‌توانید محدودیت‌هایی را برچینید که اپل تعیین کرده است. چه محدودیت‌هایی؟ مثلا در نظر بگیرید اپل فقط اجازه نصب اپلیکیشن‌هایی را می‌دهد که از فیلتر این شرکت گذر کرده و به‌نوعی گواهینامه استاندارد این شرکت را دریافت کرده باشند. خب! اگر به ویژگی خاصی نیاز داشته باشیم که از طریق اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور تامین نشود، تکلیف چیست؟ قید خواسته خودمان را بزنیم؟
به‌شخصه حاضر نیستم چنین کاری انجام دهم. اگر شما هم طرز فکری مثل من دارید، بهتر است با هم سراغ نقشه جایگزین برویم؛ تنها و بهترین راه موجود و ممکن: جیلبریک کردن آی‌اواس!

آی‌اواس را از نو و طبق سلیقه خودتان بسازید

رابط کاربری اپل بسیار دوست‌داشتنی است، اما بعضی وقت‌ها انسان دوست دارد سلیقه به‌خرج دهد و آی‌اواس را بنا بر سلیقه شخصی و آن‌طور که خودش دوست دارد، ببیند. در حالت عادی چنین کاری امکان‌پذیر نیست، اما با جیلبریک کردن این کار به‌راحتی آب خوردن صورت می‌گیرد.
پس از جیلبریک دستگاهتان می‌توانید هر بلایی که مایلید، سر آی‌اواس بیاورید! اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را تغییر دهید، آیکون اپلیکیشن‌ها را مخفی کنید، کنترل سنتر آی‌اواس را شخصی‌تر کنید و حتی ظاهر و حال‌وهوای آی‌اواس را با کمک تم‌های مختلف کاملا تغییر دهید.
شاید جالب‌ترین ویژگی جیلبریک توییک‌هایش باشد. توییک اپلیکیشنی است که به مهر تایید اپل نیاز ندارد و با استفاده از آن درهای جدیدی به رویتان باز می‌شود؛ البته باید حواستان باشد که کدام در را باز می‌کنید! جیلبریک مثل راه رفتن روی لبه شمشیر است: کسی که می‌خواهد روی لبه شمشیر راه برود باید با حواس جمع این کار را بکند. توییک هم‌ ممکن است خوب باشد و هم مخرب. اگر خوب باشد، مانند این شش توییک، می‌تواند راهی به آی‌اواس بعدی پیدا کند و اگر بد باشد، کاربر با مشکل روبرو می‌شود.

 

image

 

افزودن ویژگی‌های جدید

دوست دارید روی آیپد مینی Split View داشته باشید؟ توییکی برای این کار وجود دارد. دوست دارید کنترل سنتر آی‌اواس را تغییر دهید؟ برای این کار نیز توییکی وجود دارد.

جیلبریک ‌نه‌تنها اجازه تغییر ویژگی‌های پیش‌فرض آی‌اواس را می‌دهد، بلکه کمک می‌کند ویژگی‌های جدید اضافه کنیم. به‌عنوان مثال، خیلی پیش از این که آیفون‌های 6اس و 6اس پلاس به دنیا بیایند، توییکی وجود داشت که امکان تبدیل کیبورد را به نشانگر موس فراهم می‌کرد. نکته جالب اینجاست که اپل از این ویژگی برای به رخ کشیدن تاچ سه‌بعدی‌اش استفاده کرد.
برای ری‌استارت کردن آی‌اواس باید هفت‌خان را رد کرد، برای ری‌اسپرینگ (ری‌استارت کردن فرانت اند آی‌اواس) کردن هم همین‌طور. اما توییک‌ها این کار را به‌سادگی انجام می‌دهند: با استفاده از توییکی خاص می‌توان گزینه‌های ری‌استارت و ری‌اسپرینگ را به منوی پاورآف اضافه کرد. هزاران ویژگی دیگر هم وجود دارد که حتی به ذهن خطور نمی‌کند.

 

image

 

اتوماسیون 

دو موضوع شخصی‌سازی و افزودن ویژگی‌های جدید به آی‌اواس مهم‌ترین دلایل جیلبریک کردن‌اند، اما دلیل دیگری هم هست که هرچند خیلی به چشم نمی‌آید، در نوع خود بسیار جالب و دوست‌داشتنی است. به این فکر کنید که می‌توانید انجام دادن خیلی از کارها را به آی‌اواس بسپارید و از زندگی اتوماتیک لذت ببرید.
توییک اکتیویتور یکی از این اپ‌هاست که کمک می‌کند آی‌اواس خیلی از کارها را به‌صورت اتوماتیک انجام دهد و دیگر لازم نباشد شما کاری کنید. به‌عنوان مثال، اگر عادت دارید شب‌ها قبل از خواب گوشی‌تان را سایلنت کنید، اکتیویتور به‌صورت اتوماتیک این کار را برایتان انجام می‌دهد. این تنها یکی از ویژگی‌های اتوماسیون است؛ حالا در نظر بگیرید چه کارهای دیگری را می‌توان به صورت اتوماتیک انجام داد.

 

image

 

از تاچ آی‌دی بیشتر استفاده کنیم

ویژگی‌ تاچ آی‌دی از آیفون 5اس پا به دستگاه‌های اپل گذاشته است. ایده این ویژگی بسیار جالب و مجذوب‌کننده بود، اما خالی از اشکال هم نبود. برای ساخت تاچ آی‌دی قطعه گران‌قیمتی روی دکمه هوم قرار می‌دهند که با آن فقط می‌توان قفل گوشی را باز کرد و پرداخت‌ها را انجام داد. عجیب به‌نظر می‌رسد! برای یک قطعه هزینه می‌شود و سود حاصل از آن بسیار کمتر از حد انتظار است. خوشبختانه جیلبریک برای تاچ آی‌دی هم حقه‌هایی در آستین دارد.
توییک BioLockDown تاچ آی‌دی را به قطعه‌ای بسیار کاربردی تبدیل می‌کند. با استفاده از این توییک می‌توانید اپ‌ها و تنظیمات را با تاچ ‌آی‌دی محافظت کنید؛ مثلا می‌توانید تنظیم کنید که برای خاموش کردن دستگاه احراز هویت از طریق اثر انگشت صورت بگیرد. به این ترتیب در صورت به‌سرقت رفتن دستگاه، سارق برای خاموش کردن آن باید راه سختی طی کند!
ویژگی‌های بیشتری نیز می‌توان به تاچ آی‌دی اضافه کرد. این هم مثالی دیگر: می‌توان با استفاده از توییک، اثر هر انگشت را به یک اپلیکیشن خاص مپ کرد و درنتیجه برای اجرای هرکدام از اپ‌ها می‌توان از تاچ آی‌دی استفاده کرد.

 

image

 

خب! به پایان مطلب نزدیک می‌شویم؛ می‌توان باز هم در مورد مزایای جیلبریک کردن صحبت کرد، اما از حوصله خارج می‌شود. اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، بهتر است یک بار امتحان کنید و اگر از کاربران جیلبریک‌باز هستید، ما را در تجربه خود شریک کنید.


در پایان فقط به خاطر داشته باشید با شکستن محدودیت‌ها، خطر بیشتری تهدید‌تان می‌کند، پس بدون کسب اطلاعات جیلبریک نکنید و بدون تحقیق توییک‌ نصب نکنید. تا زمانی که به این دو اصل پایبند باشید، خطر بسیار بسیار کمی شما را تهدید می‌کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

AMIR

۱۳۹۴/۷/۱۶
مطلب به درد بخوری بود.چند وقت بود بین اندروید وIOSگیر کرده بودم الان دیگه می خوام برم سمت IOS.ممنون

Hasan

۱۳۹۴/۷/۱۵
بله از طریق ریستور میتوان به حالت اولیه برگردوند انگار هیچوفقت جلبریک نکردید

مسعود

۱۳۹۴/۷/۱۴
میشه یه ایفون جیلبریک شده رو به حالت اولیه iosبرگردوند یا نه ؟خواهشا جواب بدید