خانهمقاله‌ها
5 دلیل برای روت نکردن گوشی‌های اندرویدی

5 دلیل برای روت نکردن گوشی‌های اندرویدی

دلایل زیادی برای روت کردن گوشی‌های اندرویدی ذکر می‌شود، اما هیچ می‌دانید با روت کردن گوشی اندرویدی خود با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوید؟!
۱۳۹۵/۱۲/۱۸

همیشه سوالی که پیش روی کاربران اندرویدی وجود دارد این است که آیا گوشی خود را روت کنند یا نه! در نوشته قبلی سراغ مزایای روت کردن گوشی‌های اندرویدی رفتیم و گفتیم با این کار شما قابلیت‌های اضافه‌ای روی گوشی‌تان دریافت می‌کنید و می‌توانید کاربر حرفه‌ای‌تر اندروید باشید.

امروز می‌خواهیم سراغ معایب روت کردن گوشی‌های اندرویدی برویم و ببینیم آیا روت کردن همیشه ضروری است یا خیر. با انجام دادن این کار چه آسیب‌هایی ممکن است به گوشی ما برسد؟

خطرات امنیتی

با روت کردن دیوایس اندرویدی، شما کنترل کل سیستم را در دست می‌گیرید و از این طریق می‌توانید با ابزارهای مناسب فایل‌های سیستمی را بخوانید و درآنها تغییراتی ایجاد کنید. به همین دلیل برخی اپلیکیشن‌ها مثل SuperSU برای نصب شدن به دسترسی به روت نیاز دارند. به‌هرحال این‌گونه دسترسی‌ها اگرچه مزایایی به همراه دارند، بی‌خطر نیستند. اپلیکیشن‌های مخرب نیز می‌توانند به فایل‌های سیستمی شما دسترسی پیدا کنند و به همین دلیل ممکن است فایل‌های سیستمی دستگاهتان تغییر کند یا حذف شود و اطلاعات شخصی‌تان به سرقت برود.

 

image

برای مطالعه بیشتر در زمینه خطرات امنیتی اندروید می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از دست رفتن گارانتی

هیچ تولیدکننده‌ای رسما از روت کردن پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل است که هیچ‌وقت دیوایسی در بازار نمی‌بینیم که از اول روت شده باشد. خیلی ساده باید بگوییم: وقتی گوشی‌تان را روت می‌کنید، با گارانتی‌اش خداحافظی می‌کنید! حتی تولیدکننده‌هایی مثل سامسونگ درون گوشی خود شمارنده فلش دارند که در صورت نصب برنامه‌های غیرمجاز، حتی اگر گوشی مجدد به حالت آنلاک یا روت‌نشده بازگردد، متوجه می‌شوند.

البته همه بخش‌های گارانتی با روت شدن از بین نمی‌رود، اما مسلما مشکلات نرم‌افزاری گوشی پذیرفته نمی‌شود.

image

روش‌های متنوع روت کردن برای دیوایس‌ها

روش‌های روت کردن گوشی‌های اندرویدی از برندی به برند دیگر و حتی در یک برند از مدلی به مدل دیگر متفاوت است و شما باید برای روت کردن دقیقا دنبال روش خاص برای مدل گوشی خودتان بگردید. به همین دلیل این کار به دانش کافی و اطللاعات کامپیوتری احتیاج دارد و البته باز هم عجیب نیست اگر پس از آن گوشی شما ناپایدار شود یا گاهی ممکن است حین روت کردن، گوشی‌تان از کار بیفتد؛ حالتی که در اصطلاح به آن Bricking می‌گویند.

image

عدم دریافت آپدیت

احتمالا بعد از روت کردن دیگر پیغام‌های به‌روزرسانی خودکار سیستم عامل را دریافت نمی‌کنید؛ یعنی نمی‌توانید آپدیت‌ها را از طریق شبکه وای‌فای (OTE) و نرم‌افزارهای مدیریت همچون Samsung KIES will no longer work properly دریافت کنید. البته می‌توانید آپدیت‌ها را به‌صورت دستی از طریق دریافت فایل‌ها و فلش کردن روی دیوایس خود نصب کنید.

image

ضعف عملکرد

اگرچه روت کردن گوشی با هدف افزایش عملکرد و سرعت گوشی انجام می‌شود، برخی کاربران هم گزارش کرده‌اند که سرعت گوشی آنها بعد از روت شدن کاهش پیدا کرده است. به‌هرحال حتما می‌دانید که وقتی گوشی را روت می‌کنید، در سیستم عامل دیفالت گوشی‌تان تغییر ایجاد می‌کنید.

image

در نوشته قبلی به بررسی دلایل مفید بودن روت کردن گوشی‌های اندرویدی پرداختیم و در این نوشته دلایلی را برشمردیم که ثابت می‌کند روت کردن دیوایس اندرویدی کاری ضروری نیست. در ادامه و در روزهای آتی، جمع بندی از بحث‌های مطرح شده را منتشر خواهیم کرد. منتظر نوشته بعدی ما باشید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (45 نظر)

Amir

۱۴۰۲/۱/۱۱
اگرازمن میشنوی اینکارو نکن..اندروید زیر 8،9حالا 1چیزی ولی بالای 8،9 تا14 تقریبا بهمه چی دسترسی داری باکارای دیگه هم میتونی خیلی عملکردشو بالاترببری...!

Amir

۱۴۰۲/۱/۱۱
Look guys..ببین پسر خوب 1اپلیکیشن بهت معرفی میکنم میری نصبش میکنی داخلش تقریبا10تا15اپ هست که خوراک گوشیای روت شده هست،فقط همینقدر بگم که روت گوشی اگه معایبشو فاکتور بگیریم تورو مثال ازکره زمین میبره به کره ای تقریبا آشنا بایک دنیا دسترسی بهمه نعمت های داخلش،حالا بستگی داره قبلش خوب تحقیق کرده باشی درباره اون کره ناشناخته یابدون شناخت سرتو بندازی بری داخلش..... good luck

حامدشونم

۱۴۰۱/۱۱/۱۳
الان شد8سال داش?

حامدشونم

۱۴۰۱/۱۱/۱۳
سلام، به مارک تبلت هیچ ارتباطی نداره شما باروشن کردنه نقطه اتصال میتونین به هر گوشی یادستگاهی که وای فای روشن داره اینترنت بدین،بلدشم آنروت دستگاه رو ببرین یه مغازه موبایل فروشی یا تعمیرات گوشی براتون درجاآنروت کنه،اینایی که شما گفتید وجدانا پولی براش نباید کسی بگیره حالایه هزینه ریزی اگه خودتون عشقشوداشتید بدین به طرف،فکرکنم شما باید اندروید4. 4یا6داشته باشه دستگاهتون

علیرضا

۱۴۰۰/۸/۶
ببخشید اگر آنروت کنیم باز آپدیت نمی‌آید