خانهمقاله‌ها
10 دلیل برای روت کردن گوشی‌های اندرویدی

10 دلیل برای روت کردن گوشی‌های اندرویدی

در مورد روت کردن دستگاه‌های اندرویدی نظرهای متفاوتی وجود دارد: عده‌ای به‌دلیل دسترسی به قابلیت‌های بیشتر موافق این عمل‌اند و عده‌ای دیگر انجام دادنش را غیرضروری می‌دانند و مخالف آن‌اند. در این مطلب با ذکر 10 دلیل به شما می‌گوییم چرا باید دستگاه خود را روت کنید.
۱۳۹۵/۱۱/۱۱

اگر اندکی با اندروید آشنایی داشته باشید، حتما واژه روت و روت کردن به گوش شما آشناست. حتی کاربران سایر سیستم عامل‌های موبایل هم ممکن است در مورد روت کردن گوشی‌های اندرویدی چیزهایی شنیده و خوانده باشند.
اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه روت کردن را معنی کنیم، می‌شود گفت روت کردن عملی است که بالاترین سطح دسترسی در سیستم عامل اندروید را به کاربر می‌دهد. درواقع روت کردن شاه‌کلید شما برای ورود به بخش‌های عمیق‌تری از سیستم عامل است که کاربر در حالت عادی و پیش‌فرض به آن دسترسی ندارد و اصولا ممکن است نیازی هم به این دسترسی نداشته باشد. اما دنیای اندروید آن‌قدر هیجان‌انگیز و گسترده است که بعضی کاربران به استفاده معمولی از گوشی‌شان راضی نمی‌شوند و می‌خواهند تا جای ممکن از قابلیت‌های دستگاه و سیستم عامل آن بهره ببرند.
همان‌طور که از عنوان این مطلب مشخص است، می‌خواهیم در مورد مزایای روت کردن دستگاه اندرویدی با شما صحبت کنیم تا بدانید که چرا روت کردن گوشی یا تبلت به سودتان تمام می‌شود.

1- حرفه‌ای‌تر شوید

image

گفتیم که روت کردن، کلید شما برای ورود به بخش‌های پنهان اندروید است. درواقع شما با قدم گذاشتن در این راه بیشتر به سمت حرفه‌ای شدن در دنیای اندروید پیش می‌روید و چیزهای بیشتری از این سیستم عامل می‌آموزید؛ چیزی که ممکن است شما را از سایر کاربران متمایز کند. با روت کردن دستگاهتان می‌توانید کارهایی انجام دهید که کاربران عادی از انجام دادنشان عاجزند و این یکی از بهترین مزیت‌های روت کردن است.

2- دسترسی به اپلیکیشن‌های بیشتر

image

با روت کردن دستگاه خود می‌توانید از مجموعه وسیع اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که مخصوص دستگاه‌های روت‌شده هستند. بعضی از این اپ‌ها چنان قدرتی برای گوشی‌تان به ارمغان می‌آورند که در حالت عادی غیرقابل تصور است! برنامه‌هایی مثل Root Explorer،Xposed Framework ،Device Control تنها چند نمونه از این اپ‌ها هستند.

3- خلاص شدن از شر اپلیکیشن‌های اضافی

image

یکی از مشکلات بزرگی که کاربران اندروید با آن روبرو هستند وجود اپلیکیشن‌های به‌دردنخوری است که شرکت‌های سازنده به‌صورت پیش‌فرض روی محصولات خود نصب می‌کنند. در حالت عادی کاربران قادر نیستند این اپلیکیشن‌ها را از گوشی‌شان پاک کنند، اما اگر گوشی شما روت شود، این امکان برایتان به وجود می‌آید.

4- عملکرد بهتر دستگاه

image

یک از فرصت‌هایی که روت کردن در اختیار شما می‌گذارد امکان نصب کاستوم کرنل (Custom Kernel) است. کرنل درواقع چیزی است که ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه را برقرار می‌کند. استفاده از بعضی کاستوم کرنل‌های بهینه‌شده می‌تواند شما را از شر گیر کردن رابط کاربری رها کند و سرعت بیشتر و مصرف باتری بهتری با خود به همراه بیاورد.

5- پشتیبان‌گیری دستی

image

در گوگل پلی اپلیکیشن‌های بسیاری برای پشتیبان گرفتن از دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد، ولی در حالت غیر روت این اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند از همه‌چیز بک‌آپ بگیرند. در حالت روت امکان بک‌آپ گرفتن از همه‌چیز وجود دارد و حتی می‌توانید از دیتا اپلیکیشن‌ها نیز پشتیبان تهیه کنید.

6- دستگاهی هوشمندتر از همیشه

image

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید که تنها در حالت روت‌شده قابل استفاده است اپلیکیشن Tasker است. شما با نصب Tasker می‌توانید دستگاهتان را از آنچه هست، باهوش‌تر کنید. مثلا به موبایلتان بگویید وقتی به خانه رسیدید، به‌صورت خودکار موسیقی پخش کند یا وقتی وارد جلسه می‌شوید، صدای دستگاه را ساکت کند.

7- حذف کردن تبلیغات

image

حذف کردن تبلیغات صفحات اینترنتی و اپلیکیشن‌ها کاری است که در حالت عادی اجازه انجام دادنش به شما داده نمی‌شود، اما با روت کردن گوشی می‌توانید اپلیکیشنی مثل AdAway نصب کنید تا دیگر هنگام مرور اینترنت یا استفاده از اپلیکیشن‌ها هیچ تبلیغی مزاحم شما نباشد.

8- شخصی‌سازی بیشتر

image

اگرچه اندروید امکان تغییر قسمت‌های زیادی از گوشی مثل لانچر، آیکون‌ها، صفحه قفل و... را به شما می‌دهد، با روت کردن امکان شخصی‌سازی بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد که تغییر صدای سیستم، تغییر بوت اسکرین و... از این جمله است.

9- استفاده از امکانات سایر گوشی‌ها

image

اگر گوشی خود را روت کنید، نه‌تنها می‌توانید از امکانات بیشتری در گوشی‌تان سود ببرید، بلکه می‌توانید از امکانات و ویژگی‌های اختصاصی سایر گوشی‌ها نیز استفاده کنید. معمولا شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های خود را با مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها و ویژگی‌های اختصاصی عرضه می‌کنند که ممکن است در محصولات سایر برندها قابل نصب نباشد. اما اگر گوشی‌تان روت شود، این امکان به شما داده می‌شود تا بتوانید این ویژگی‌ها را به گوشی خودتان بیاورید.

10- مالک گوشی خود باشید

image

با روت کردن دستگاه اندرویدی‌تان می‌توانید مالک واقعی آن باشید. بسیاری از برندها و شرکت‌های مخابراتی معمولا از دسترسی کاربران به بعضی ویژگی‌ها یا قابلیت‌ها جلوگیری می‌کنند (مثل هات اسپات کردن اینترنت گوشی)، اما شما با روت کردن می‌توانید از تمام این سدها بگذرید.

  • اینها تنها 10 مورد از مزیت‌هایی است که با روت کردن دستگاه اندرویدی در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر شما هم تجربه روت کردن دستگاه خود را دارید، خوب است نظرتان را در این مورد با ما در میان بگذارید و بگویید آیا روت کردن بر نحوه استفاده و عملکرد گوشی‌تان تاثیرگذار بوده یا خیر.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (83 نظر)

امیرحسین

۱۴۰۱/۱۰/۸
هیچکس نمیتونه تلگرامو هک کنه با روت کردن فقط کار های پیش پا افتاده و مبتدی میشه کرد مثل بینهایت کردن پول بازی ها هک مودم من خودم گوشیمو قبلا روت کردم

حسین

۱۴۰۱/۴/۴
سلام گوشی من ردمی نه شیاومی هست رام سه تو بازی ها خیلی هنگ می‌کنه می‌خوام روت کنم لگ کمتر میشه؟اگه کسی هست که می‌تونه منو راهنمایی کنه لطفا تلگرام پیام بده @Hosein17

سهیل

۱۴۰۰/۱۱/۱
سلام دادش من گوشی s5 بگو آگه روت کنم گوشی رامش نمیسوزه خودت s5 داری هنوز روته مشکل برای گوشی پیش آومد یا نه ؟

معین

۱۴۰۰/۸/۱
من با کینگ روت روت کردم.خیلی هم اسون و بی دردسر بود

negar

۱۴۰۰/۲/۲۹
لطفا به اینستاگرام من پیام بده
id: negara.apr