خانهاخبار
نسخه جدید iOS می‌تواند شکاف‌ بین لپ‌تاپ و تبلت را کمتر کند

نسخه جدید iOS می‌تواند شکاف‌ بین لپ‌تاپ و تبلت را کمتر کند

پس از معرفی آیپد پرو و البته ویژگی‌های جدید iOS عده بسیاری به این باور رسیدند که تبلت به‌زودی جایگزین لپ‌تاپ می‌شود. علاوه بر آیپد پرو، دستگاهی مانند سرفیس پرو هم در این راستا حرکت می‌کند و طرفداران بسیار دارد؛ اما آیا واقعا چنین تغییر بزرگی در پیش است و لپ‌تاپ‌ها به‌زودی جایگاهشان را در اختیار تبلت‌ها قرار می‌دهند؟
۱۳۹۴/۶/۲۱

اپل از گذشته همواره دیدگاه ویژه‌ای به آیپد داشته است. مدیران این شرکت اغلب آیپد را دستگاهی مهم برای انجام دادن کارهای تجاری، اداری و البته مصرف محتواهای چندرسانه‌ای می‌دانند. از سوی دیگر کاربران، با وجود استقبال از این تبلت‌ها، همیشه خواستار اضافه شدن ویژگی‌های بیشتری به آنها بوده‌اند؛ ویژگی‌هایی که شکاف میان آیپد و لپ‌تاپ را کاهش دهد و قدرت بیشتری برای تولید محتوا به این دستگاه اضافه کند.

می‌توان iOS 9‌ را پاسخ اپل برای برطرف کردن این نیازهای طولانی‌مدت دانست. البته کوپرتینویی‌ها نقاط قوت تبلت‌هایشان را از بین نبرده‌‌اند و هسته اساسی تجارت آیپد را به‌خوبی حفظ کرده‌اند. درواقع نسخه جدید iOS 9 را باید توسعه طبیعی این سیستم عامل برای انجام دادن کارهای پیچیده‌تر قلمداد کرد. در ادامه این مطلب به چند ویژگی متفاوت iOS 9‌ اشاره می‌کنیم که ممکن است بر تبدیل آیپد به دستگاهی قدرتمند‌تر تاثیر مهمی داشته باشد و رقابت‌ آن را با لپ‌تاپ و تبلت پی‌سی جدی‌تر از گذشته کند.

 

تقسیم پنجره‌ها برای کارایی بیشتر

image

 

سیستم عامل iOS 9‌ تعریف متفاوتی از چند وظیفگی یا مولتی تسکینگ دارد. حالا می‌توانید در این نسخه اپلیکیشن‌ها را در پنجره‌هایی کنار هم اجرا کنید. البته پیش‌تر هم می‌توانستید چند برنامه را با هم اجرا کنید، اما لازم بود هر بار برای انجام دادن کارها بین آنها جا‌به‌جا شوید، ولی در iOS 9‌ دیگر خبری از اینها نیست. حالا در نمایشگر آیپد می‌توانید از سمت راست به داخل صفحه سوایپ کنید و صفحه را به دو بخش مساوی تقسیم کنید. در سمت راست سایر اپلیکیشن‌هایتان به‌شکل نوار قرار می‌گیرند و با انتخاب هر کدام می‌توانید همزمان در کنار هر برنامه دیگری از آن هم استفاده کنید.

البته تبلت پی‌سی مجهز به ویندوز 8 هم قبل‌تر امکان استفاده از این ویژگی را فعال کرده بود. سامسونگ هم بعد از معرفی اندروید 4.1.3 این امکان را در محصولاتی مانند گلکسی نوت فراهم کرده بود، هرچند اندازه صفحه کوچک‌تر این دستگاه‌ها تجربه چندان جالبی از این نوع جدید مولتی تسکینگ برای کاربران ایجاد نمی‌کرد. ولی حالا در صورتی که از آیپد مینی 2 به بعد یا آیپد ایر استفاده کنید، این تغییر برایتان بسیار جالب و مهم خواهد بود.

درواقع نمی‌توان اپل را پیشگام و مبدع استفاده از این روش دانست، اما کوپرتینویی‌ها گام بزرگی برای ایجاد تغییر در آیپد و افزایش توانایی آن برداشته‌اند و چه‌بسا نتایج این کار بر آمار فروش دستگاه‌هایشان تاثیرگذار باشد.

 

آی‌کلاود: قدرتمندتر از گذشته

image

 

آی‌کلاود هم از تغییرات بی‌بهره نمانده است. اپلیکیشن مخصوصی برای آن آماده شده و حالا دیگر می‌توانید مستقیما فایل‌های آنجا را مدیریت کنید، درست مانند عملکردتان در مک‌بوک یا رایانه ویندوزی. پیش‌تر فقط امکان استفاده از آی‌کلاود را به‌عنوان بخشی جانبی داشتید و البته حتی در همان حالت هم iOS محدودیت‌های زیادی برایتان در نظر گرفته بود. این محدودیت‌ها دیگر لغو شده‌اند و می‌توانید به‌راحتی و مستقیما به این درایو ابری دسترسی داشته باشید و مثلا از فایل‌های آن برای ضمیمه کردن به ایمیل‌هایتان استفاده کنید.

البته سایر درایو‌های ابری مانند مثل دراپ‌باکس، وان درایو و گوگل درایو هم از این امکان جدید بهره‌مند می‌شوند و دیگر مجبور نیستید در ایمیل‌هایتان فقط از یک نوع فایل استفاده کنید یا مجبور باشید صرفا از عکس‌ها استفاده کنید. سرانجام حالا قادرید در این زمینه هم مانند پی‌سی، مک یا دستگاه‌های اندرویدی از آیپدتان کار بکشید.

 

اشتراک‌گذاری هرچه آسان‌تر و بیشتر

image

 

امکانات مربوط به اشتراک‌گذاری مطالب و محتواها در نسخه جدید سیستم عامل iOS موثرتر و بیشتر شده است. اکنون تقریبا تمام نیازهای شما به‌خوبی پوشش داده می‌شود. پرینت گرفتن محتواها، ارسال فایل به آی‌کلاود، الصاق تصویر به مخاطب، کپی کردن متن یا بوک‌مارک کردن Url از جمله امکانات خوب و مفید iOS جدید است.

در نسخه جدید iOS برنامه نوت در این زمینه پیشرفت‌های بیشتری کرده است. می‌توانید نقشه‌ها، تصاویر، متن‌ها و لینک‌های مختلف را با سرویس آی‌کلاود خود همگام‌سازی کنید و البته آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین، علاوه بر نوت، در سافاری هم امکان ساخت فایل‌های PDF را دارید که در iBooks ذخیره می‌شوند. البته برای دستیابی به این امکانات بیشتر باید آی‌کلاود خود را آپگرید کنید. این کار رایگان است، اما باید دستگاهتان از iOS 9‌ پشتیبانی کند یا نسخه ال‌کاپیتان از مک را اجرا کند. همچنین از طریق نسخه وب آی‌کلاود نیز می‌توانید این ویژگی‌های متفاوت را فعال‌ کنید.

 

صفحه کلیدی با شورت‌کات‌های بیشتر

image

 

در آیپد از دکمه‌های Ctrl یا Command خبری نیست. به همین دلیل برای شکل‌دهی به متون اپلیکیشن‌ها به طرح‌های ساده و از پیش آماده متکی‌اند، مگر این که دست‌به‌جیب شوید و کیبوردی فیزیکی بخرید که با کمک بلوتوث به تبلت شما متصل شود تا به این ترتیب بتوانید کپی کردن، جدا کردن، پررنگ کردن و ایتالیک کردن نوشته‌ها و مواردی از این دست را با راحتی‌ بیشتری انجام دهید.

در iOS 9‌ صفحه کلید روی نمایشگر هم بخش ویژه‌ای به همین شورت‌کات‌ها اختصاص داده است. اگر دیکشنری مربوط به حدس کلمات را فعال نکرده باشید، در همان نوار بالای صفحه کلید می‌توانید این امکانات جدید را مشاهده کنید. نحوه استفاده از این شورت‌کات‌ها به خود اپلیکیشن و محتوای آن خیلی بستگی دارد. در صورتی که از کیبوردهای فیزیکی استفاده کنید، باز هم این امکانات در بخش پایینی نمایشگر آیپد قابل مشاهده است.

علاوه بر این تغییرات، صفحه کلید جدید دکمه‌های دیگری مانند الصاق فایل، دوربین، جدول و فرمت‌بندی نوشته‌ها هم در اختیارتان می‌گذارد؛ مثلا در برنامه ایمیل می‌توانید به دوربین یا الصاق فایل دسترسی داشته باشید یا در نوت امکان کشیدن جدول و فرمت‌بندی نوشته‌ها به شما داده می‌شود. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری هم می‌توانند ویژگی‌های جدیدی به‌دلخواه به اپلیکیشن‌هایشان اضافه کنند.

صفحه کلید iOS 9‌ سرانجام طرح روشن‌تری برای استفاده از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی تدوین کرده و دیگر می‌توانید به‌سادگی مشخص کنید حروف در چه حالتی قرار بگیرند؛ تغییری که از مدت‌ها پیش برای کیبوردهای ویندوزی و اندرویدی ایجاد شده بود و درواقع عجیب است که اپل چنین اصلاحی را در صفحه کلیدهایش سال‌ها به تاخیر انداخت.

دفترچه یادداشتی کامل‌تر از همیشه

image

 

برنامه نوت یکی از محبوب‌ترین و البته ساده‌ترین اپلیکیشن‌های پیش‌فرض iOS‌ است. سرانجام شاهد به‌روزرسانی‌های گسترده در این برنامه نیز بودیم. در نسخه جدید iOS امکانات بیشتری به این دفترچه اضافه شده است: می‌توانید یادداشت خود را در حالت نقاشی قرار دهید و طرحی اولیه از ایده‌هایتان بکشید، فایلی به آن ضمیمه کنید و در همان برنامه به دوربین متصل شوید و عکس بگیرید. این تصاویر هم قابلیت الصاق شدن به یادداشت‌های شما را دارند. همان‌طور که گفتیم، امکان ضمیمه کردن نقشه‌ها، لینک‌ها و سایر نوشته‌ها هم به این یادداشت‌ها وجود دارد.

به بخش تنظیمات نوت جدید هم امکان ویژه‌ای افزوده شده که می‌تواند به شما در تهیه متن‌های رسمی‌تر کمک کند. در این تنظیمات می‌توانید مشخص کنید خط اول یادداشت‌های شما به‌صورت معمولی یا سرتیتر فرم‌دهی شود. اگر مثلا خبرنگارید یا با نوشتن متن رسمی خیلی سروکار دارید، آیپد شما می‌تواند در این زمینه هم دستیار خوبی برایتان باشد.

 

اشتباه نکنید؛ آیپد هنوز هم لپ‌تاپ نیست!

اگر با خواندن موارد بالا وسوسه شده‌اید که از آیپدی بزرگ‌تر به‌جای مک‌بوک یا لپ‌تاپ خود استفاده کنید، کمی بیشتر در این باره فکر کنید! اپل هنوز هم تبلت‌هایش را جایگزینی برای مک‌بوک در نظر نگرفته و سیستم عامل iOS تا تبدیل شدن به مجموعه‌ای کامل برای انجام دادن امور راهی طولانی در پیش دارد. مایکروسافت با تولید سرفیس پرو دقیقا در حال برآوردن چنین نیازی برای مخاطبانش است، اما اپل همچنان بر جداسازی این محصولات از هم تاکید می‌کند.

دستگاه سبک و جدیدی مانند مک‌بوک 12 اینچی یا محصولات دیگر با این خصوصیات در حال حاضر برای انجام دادن کارهای پیشرفته‌تر نسبت به آیپدها برتری چشمگیری دارند؛ بنابراین هنوز برای جایگزینی iOS به‌عنوان سیستم عامل اصلی یا استفاده از تبلت‌ به‌جای لپ‌تاپ بسیار زود است. ولی می‌توان با اطمینان گفت، به‌کمک تغییرات جدید iOS 9‌، شکاف بزرگ بین این دستگاه‌ها تا حد بسیاری پر شده است. دیگر همه‌چیز به تصمیم اپل بستگی دارد که آیا تجارت لپ‌تاپ‌هایش را قربانی پیشرفت تبلت‌ها می‌کند یا راه دیگری برمی‌گزیند تا به هیچ‌کدام لطمه‌ای نخورد.

منبع: infoworld

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

mani

۱۳۹۴/۷/۱
ها تو آگاه و اهل مطالعه اى با اين عكست؟؟؟

نیما

۱۳۹۴/۶/۲۷
درود
سرفیس اصلا قابل مقایسه نیست با این اشغال پد ها های دیگر شرکت ها ... برن جمع کنند این مسخره بازی هارو ... اپل داره از همه طرف مردم رو می چاپه مگه خره بیاد یکیش رو خراب کنه، طرفداراش مثل یکی از قامیلا مون هر سه رو داره ... ! ادم حالش هم میخوره همش دستش اپل میبینه... این جا اپل اونجا اپل لپتاپش اپل ساعت اپل موسیقی اپل، مسخرشو در اوردن این طرفداراش... یه سرفیس رو نمیدم صد تا اپل بگیریم... عشق است و صفا کاپیوتر دستته یعنی همه چی داری تو دستت، تازه معرفی سرفیس جدید رو حتما همه ببینید کف و خون قاطی می کنید مطمعنا میترکونه ...!

ehsan

۱۳۹۴/۶/۲۲
داداش دلیلش اینه که محصولات اپل واسه همه ی مردم دنیا تولید نمیشن و فقط یه سری افراد خاص میتونن استفاده کنن،مثل ماشین.مثلا کسی که پراید سوار میشه مثلمن یه گوشی سامسونگ یا تبلت سطح 3یا4 میخره.:)))
ادمین بچااااپ

ehsan

۱۳۹۴/۶/۲۲
دادش سرفیس هستش نه سورفیس
:))))

yh

۱۳۹۴/۶/۲۲
الان کجای این راهی بود برای نزدیکتر شدن به لب تاب و پی سی؟!!!!! دفترچه یاداشتش بهتر شده یا صفحه کلیدش رنگش عوض شده الان نزدیک شد به پی سی :))؟!!!!!!!سورفیس خود پی سی هستش و همه نرم افزارهای پی سی رو هم راحت اجرا میکنه ... صرفا جهت اطلاع همه گزینه های بالایی که مطرح شده به بهترین نحو ممکن در ویندوز وجود دارد مثل دفترچه یاداشت فوق العاده قوی و بهینه به اسمonenote که بسیار حرفه ایی هست و با تمامی نرم افزارها ی نوشتاری و طراحی از جمله office به طور مستقیم کار میکنه ..یا قابلیت مولتی تسکینگ...(اصلا کلمه ویندوز نشان دهنده مولتی تسکینگ بودنشه یعنی پنجر ها . جدا از اینها دقیقا همون مولتی تسکینگ بالا و مولتی تسکینگ سامسونگ قبلتر در ویندوز 8 وجود داشته و در ویندوز 10 به بهترین شکل خودش رسیده ..... اشتراک گذاری فایلش هم که فوق العاده بینظیر شده ... لازم به ذکره برنامه اینترنت explorer قدیمیش و الان edge جدیدش فوق العاده پیشرفته شده و قابلیت قلم و ادیت صفحات اینترنت به مرورگرش اضافه شده که بینظیره..... یعنی از هر نظر که بگی مقابل ویندوز کم میاره ... حال اینکه ویندوز پرو در سورفیس همه نرم افزارها ی فنی مهندسی پی سی-ویندوز موبایل-آندروید-و ios (این دو تا با نرم افزار شبیه سازی به راحتی کار میکنند )رو اجرا میکنه و چند کاربرست ولیios به هیچ وجه همچین امکانی درش نیست...