خانهاخبار
معجزه مهندسی سونی: حسگرهای دوربین 25 مگاپیکسلی در اکسپریا Z5

معجزه مهندسی سونی: حسگرهای دوربین 25 مگاپیکسلی در اکسپریا Z5

کارشناسان وب‌سایت جی‌اس‌ام آرنا در نمایشگاه IFA 2015 ویژگی‌ جالبی در محصولات جدید خانواده اکسپریا Z5 کشف کرده‌اند. آنها متوجه شدند که سونی در این دستگاه‌ها از دوربینی استفاده کرده که می‌تواند تصاویری با رزولوشن 25 مگاپیکسل ثبت کند، درحالی‌که ژاپنی‌ها ادعا می‌کنند حسگر دوربین آنها 23 مگاپیکسل بیشتر نیست. البته سونی دروغ نگفته! همه‌چیز فقط به زیبایی‌های دنیای فناوری و محاسبات مهندسی مربوط است.
۱۳۹۴/۶/۱۳

ریشه این ماجرا در نسبت‌های تصویری در نمایشگرهای مختلف شماست. تلویزیون‌های HD، مانیتورهای کامپیوتری و حتی اسمارت‌فون شما همه از نسبت تصویر 16:9 استفاده می‌کنند. سازندگان موبایل‌ها هم دیگر، برخلاف سابق، به ساخت نمایشگرهایی با نسبت تصویر 4:3 تشویق نمی‌شوند، هرچند هنوز اغلب دوربین‌های موبایلی عکس‌ها را با همین نسبت می‌گیرند و ذخیره می‌کنند. بنابراین وقتی در عکاسی از نسبت تصویر 16:9 استفاده کنید، بخش مهم و باارزشی از مگاپیکسل‌های کمرافون خود را هدر داده‌اید؛ مشکلی که به نظر می‌رسد شرکت سونی برایش راه‌حل متفاوتی کشف کرده است.

به گزارش منابع ژاپنی، سونی از یک سنسور دوربین مخصوص به نام Sony IMX300 در محصول جدیدش استفاده کرده است. این حسگر با یک عدسی به گشودگی دیافراگم F/2.0 و معادل لنزهای 24 میلی‌متری عریض همراه شده است. این نخستین بار است که حسگر مذکور در یک محصول استفاده می‌شود. سونی در بیانیه‌های رسمی‌ اعلام کرده هر سه عضو سری اکسپریا  Z5 به دوربین ۲۳ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که نسبت تصویر 4:3 دارد، ولی تصاویر آزمایشی‌ای که کارشناسان سایت جی‌اس‌ام آرنا گرفتند چیز دیگری نشان داد. آنها اختلاف محسوسی در ابعاد افقی و عمودی عکس در دو حالت 4:3 و 16:9 مشاهده کردند، آن هم تصاویری که از یک منظره ثابت گرفته شده بودد.

بررسی‌های بیشتر نشان داد که سونی از تکنولوژی پیچیده‌تری برای ساخت حسگر دوربین جدیدش استفاده کرده است. درواقع ژاپنی‌ها از سنسور 25 مگاپیکسلی با فناوری نسبت تصویر چندگانه استفاده کرده‌‌اند. شاید بهتر باشد برای درک بهتر مسئله به تصاویر زیر نگاه کنید:

تصویر با اندازه نسبت 4:3 ( برای دیدن اندازه اصلی کلیک کنید)

image

 

تصویر با اندازه نسبت 16:9 ( برای دیدن اندازه اصلی کلیک کنید )

image

 

در نمونه‌های بالا عکس‌ها در حالت 4:3 با رزولوشن 23 مگاپیکسل یا 4,140 در 5,520 پیکسل گرفته شده‌اند. همچنین تصاویری با نسبت 16:9 که با اندازه عریض‌تری ثبت شده‌اند نیز با رزولوشن 3,366 در 5,984 یعنی 20.14 مگاپیکسل گرفته شده‌اند. حالا مجددا به عکس‌های بالا نگاه کنید. نمونه‌ای که با نسبت تصویر 16:9 گرفته شده پهنای بیشتری دارد و جزییات زیادتری به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین، برخلاف عکس با نسبت 4:3، برش نخورده و به طور مستقل توسط بخش بزرگ دیگری از حسگر دوربین به ثبت رسیده است.

اکنون فرض کنید بخواهید تصاویر گرفته‌شده در حالت 16:9 را از یک دوربین 23 مگاپیکسلی بر پایه نسبت تصویر 4,140 در 5,520 برش دهید و تجزیه کنید. در این صورت به تصویری با رزولوشن ۵۵۲۰ در ۳۱۵۰ پیکسل می‌رسید که مساوی با ۱۷.۱۴ مگاپیکسل است؛ و طبق محاسبه‌ای که کارشناس‌ها انجام داده‌اند، سطح مفید این حسگر دقیقا ابعادی برابر با رزولوشن 4,140 در 5,984 یا 24.77 مگاپیکسل را به ما نشان می‌دهد. وقتی بخواهیم از جسمی عکس بگیریم، عدسی دوربین به صورت دایره‌ای به آن نور می‌تاباند. فناوری جدید دوربین سونی هم اهمیتش در بهینه‌ کردن و افزایش میزان مساحت تابش این نور است. برای درک بهتر قضیه به تصویر زیر نگاه کنید:

 

image

 

یکی از مزایای حسگر جدید دوربین سونی این است که شما هنگام ثبت تصویر 16:9 حدود 3 مگاپیکسل بیشتر ثبت خواهید کرد؛ 3 مگاپیکسلی که با همان میدان دید برایتان به دست خواهد آمد؛ بنابراین سطح افقی تصویر بیشترین پوشش را خواهد داشت. اما در کل سونی ترجیح داده، بنا به دلایل فنی و تبلیغاتی، بگوید که اکسپریا Z5 از دوربین 23 مگاپیکسلی استفاده می‌کند، چراکه عدد 25 مگاپیکسل صرفا به‌صورت تئوری و روی کاغذ به دست آمده است و اگر کاربران متوجه می‌شدند که این دوربین تصاویری 23 مگاپیکسلی ثبت می‌کند، آن‌گاه شرکت ژاپنی برای برطرف کردن سوء تفاهمات باید تلاش زیادی می‌کرد.

شایان ذکر است ابداع جدید سونی را نمی‌توان منحصربه‌فرد دانست. پیش‌تر نوکیا هم در حسگر دوربین 8.7 مگاپیکسلی‌اش در مدل N9 این تکنولوژی را به کار گرفته بود؛ موبایلی که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، اما نتوانست منجی کمپانی فنلاندی شود. این روزها شرایط فروش اسمارت‌فون‌های سونی هم شباهت بسیاری به وضعیت نوکیا در آن سال‌ها دارد، ولی ژاپنی‌ها امیدوارند به‌کمک موبایل‌های جدیدشان به سرنوشت تلخ همتای فنلاندی خود دچار نشوند.

منبع:  gsmarena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (22 نظر)

مهدی

۱۳۹۴/۸/۲۵
چرا دروغ میبافی دوست من زد 2 داره باهاش بیشتر از 5 دقیقه هم 4k فیلمبردار. کرده. گوشی رو ندیده داری چرت و پرت میگی

unknown

۱۳۹۴/۶/۱۵
دیگه منبع خارجیشو دادیم... دوستمون منبع ایرانی که حتی دستش ون هم نگرفتن:)))))...دیگه باید ببینیم فاز تو چیه که مقاومت میکنی؟!!!! سهامدار سونی هستی؟!!! ... دیگه همه کیفیت گوشیایی سونی رو میدون چیه دیگه کلا نیازی نبود دلیل بیارم ... سونی حتی توz2 هم بیشتر از یه دقیقه نمیتونست 4k فیلمبرداری کنه و تو مورد هم که سابقش معلومه... راجع به معجزه اش هم که خدا رو شکر کالبد شکافی شده و فهمیدیم جلو سی پی یو خمیر چسبونده:))))))))))))) یعنی این تکنولوژیش و نبوغش منو له کرد

Unknown

۱۳۹۴/۶/۱۵
چی میگی فازت چیه یازو تونسته 10 دقیقه باهاش 4k فیلم بگیره ترول نکن عمو جون پرچم سامورایی بالاس

مهرشاد برقی

۱۳۹۴/۶/۱۴
ای کاش این مدلشو..یکم مثلC5 میکرد(طراحی)..خیلی ناز تر بود..ولی بازم پرچمش بالاست..این دوربینش..واقعا تکه..سامسونگ ک تقلید میکنه..اچ تی سی خوبه..ولی طرح نرم افزارش خوب نیس..هو ا وی هم ک اصلا نباید با این مقایسش کرد

10:35

۱۳۹۴/۶/۱۴
اخه چرا چرت میگی *اخه 2 دقیقه* اخه به شما با این دروغ ها چی میرسه؟؟؟
برو اینو ببین بعد ده دقیقه داغ که نکرده هیچ ادامه هم میده
http://www.aparat.com/v/9USAM
----------------------------------
http://zoomit.ir/articles/mobile/23800-sony-xperia-z5-permium-teardown-show-powerful-cooling-system
-----------------------------------------------------
جفتشو نگاه کنید خواهشا انقدر هم دروغ نگید اگه سونی دوست ندارید راجبش دروغ نگید