خانهاخبار
با فناوری فورس تاچ اپل آشنا شوید

با فناوری فورس تاچ اپل آشنا شوید

با نزدیک شدن به تاریخ عرضه آیفون‌های جدید اپل، ویژگی فورس تاچ، که احتمالا در این دیوایس‌ها به کار خواهد رفت، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این نوشته به بررسی این ویژگی و کاربردهای آن می‌پردازیم.
۱۳۹۴/۶/۱۰

اپل چندی پیش همراه با مک‌بوک جدیدش تکنولوژی جدیدی نیز معرفی کرد که ممکن است فصل جدیدی در گجت‌های لمسی ایجاد کند. ترک پد جدیدی را که این شرکت در مک‌بوک بسیار باریک خود قرار داده است تا پیش از این هیچ‌کس مشاهده نکرده بود. این ترک پد، برخلاف رقیبان خود، دیگر تنها به اسکرول کردن، مولتی تاچ و... اکتفا نمی‌کند، بلکه میزان فشاری را که شما وارد می‌کنید نیز محاسبه می‌کند. گفته می‌شود از این ویژگی قرار است در آیفون‌های جدید استفاده شود.

 

image

 

مدت‌های بسیاری بود که ترک‌پدها روندی مشابه پیش گرفته بودند: این ترک‌پدها کار موس را انجام می‌دادند و دکمه‌هایی برای کلیک راست و چپ پیش روی کاربر می‌گذاشتند. اما حالا ترک‌پد Force Touch تغییراتی در این زمینه ایجاد کرده است؛ تغییراتی که متفاوت بودن آن را به‌خوبی اثبات می‌کند.

اپل فورس تاچ را مهم‌ترین تغییر در بخش قابلت‌های افزوده‌شده به سنسور‌ها می‌داند؛ تغییری که شاید بتوان آن را با قابلیت مولتی تاچ در مک‌بوک‌های قبلی مقایسه کرد و گفت پس از مولتی تاچ دیگر شاهد ویژگی متمایزی نبوده‌ایم. اکنون فورس تاچ فصلی جدید در تکنولوژی به شمار می‌رود. در کنار قابلیت‌های متداول ترک‌پد‌های لپ‌تاپ، فورس تاچ به شما این امکان را می‌دهد که میزان حساسیت کلیک را خودتان تعیین کنید. برای مثال، لمس آرام ترک‌پد به منزله کلیک ساده باشد و لمس محکم‌تر آن می‌تواند به منزله باز کردن اپلیکیشن‌ها یا هرچیز دیگری باشد که خودتان می‌خواهید. این ویژگی حتی قادر است تشخیص دهد آیا با انگشت شست کلیک می‌کنید یا با سایر انگشتان، و به‌طور خودکار میزان حساسیت را تنظیم کند.

 

image

 

ترک‌پد با ویژگی فورس تاچ چطور کار می‌کند؟

وقتی ترک‌پد فورس تاچ را لمس می‌کنید، این ترک‌پد، بر اثر فشار، به سمت پایین حرکت نمی‌کند، بلکه از فورس سنسورهایی استفاده می‌کند که در چهار گوشه ترک‌پد قرار گرفته‌اند و میزان فشار انگشت را محاسبه می‌کنند. فورس سنسورها با محاسبه میزان فشار این امکان را فراهم می‌کنند تا اپلیکیشن‌های مختلف از کاربردهای متفاوتی بهره‌مند شوند. فورس سنسورها نه‌تنها کلیک شما را تشخیص می‌دهند، بلکه حرکت ترک‌پد را نیز برایتان شبیه‌سازی می‌کنند تا کلیک خودتان را احساس کنید.

ترک‌پد فورس تاچ به ضربه‌ای که روی آن وارد می‌کنید پاسخ می‌دهد، طوری که می‌توانید حسش کنید. با این کار شما متوجه کلیک روی ترک‌پد می‌شوید، با وجود اینکه ترک پد حرکت نمی‌کند.

 

image

 

اما همه این بخش‌ها تحت نظر Taptic Engine هدایت می‌شود. Taptic Engine در پشت ترک‌پد یعنی زیر همان صفحه اصلی ترک‌پد قرار گرفته است. این موتور حرکت ترک‌پد به سمت پایین را با اندازه‌گیری ضربه شما محاسبه می‌کند و آن را متقابلا برایتان شبیه‌سازی می‌کند، طوری که احساس می‌کنید ترک پد لرزش داشته است. این عمل باعث می‌شود کاربر به‌خوبی کلیک کردن خود را احساس کند و از میزان نیرویی که وارد می‌کند مطلع شود.

اما فورس تاچ محبوب چه کاربردهایی دارد؟

فورس سنسورهای به‌کاررفته در ترک‌پد جدید اپل بیش از یک نوع کلیک را تشخیص می‌دهند؛ بدین معنی که کلیک آرام می‌تواند یک معنی داشته باشد و کار خاصی برایتان انجام دهد و کلیک محکم‌تر کاری متفاوت، و به همین ترتیب شما قادرید برای کارهای خود حساسیت‌های متفاوتی مشخص کنید.

از فورس تاچ می‌توان برای نقاشی حساس به فشار نیز استفاده کرد؛ به عبارت ساده‌تر، هنگامی که می‌خواهید خطوط نازک بکشید، ترک پد را آرام لمس کنید، درحالی‌که برای کشیدن خطوط پررنگ‌تر و ضخیم‌تر باید ترک‌پد را محکم‌تر لمس کنید.

 

image

 

از دیگر قابلیت‌های کاربردی فورس تاچ می‌توان به چسباندن پین و زوم حساس به فشار در نقشه اشاره کرد. حرکت رو به جلو سریع در ویدئوها، ویرایش اطلاعات مخاطبان، مشاهده معنی کلمه‌ها و... همگی از دیگر کاربردهای این تکنولوژی است.

باید منتظر عرضه این تکنولوژی روی آیفون 6s و 6s Plus بود تا ببینیم روی موبایل چه کاربردهایی برای این تکنولوژی در نظر گرفته خواهد شد و چطور در اپلیکیشن‌های مختلف از این قابلیت جدید استفاده می‌شود. بدون شک موبایل و اپلیکیشن‌های متنوعش عرصه‌ای گسترده برای استفاده از این ویژگی است.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

افشین.م

۱۳۹۴/۸/۲۰
احتمالا"قدم بعدی قابلیت وزن کردن باشه.مثل ترازوی دیجیتال ,البته درمقیاس خیلی کم ,مثل وزن کردن چندگرم طلا

mohammad

۱۳۹۴/۶/۱۱
برا کنترل خشمم خوبه تا عصبانی هستی نمیتونی با گوشی کار کنی چون نا خوداگاه محکم تر لمس میکنی پس باید تو اوج خشم خودت رو کنترل کنی تا بتونی کاری که میخوای رو با گوشی انجام بدی :))))))))

amir1975

۱۳۹۴/۶/۱۰
از الان خودتون رو اماده شنیدن اخباری شبیه به اینها کنید:
-فورس تاچ اپل توانست جان یک نفر را نجات دهد.
-یک فضانورد ناسا در حین ماموریت بر سطح سیاره مریخ، با کمک فورس تاچ انگشت فرزند تازه متولد شده اش را لمس کرد.
-کاربرانی که از طریق فورس تاچ با گوشی خود ارتباط برقرار میکنند ضریب هوشی بالاتری دارند.
-تکنولوژی فورس تاچ در آینده جایگزین فرمان اتومبیل خواهد شد.
-فورس تاچ اپل میتواند در سوزاندن کالری و لاغری موثر باشد!
و ...
(شستشوی مغزهای سبک)