خانهاخبار
بهترین گوشی‌ها برای دوستداران عکاسی (قسمت دوم)

بهترین گوشی‌ها برای دوستداران عکاسی (قسمت دوم)

عکس‌ها بهترین وسیله برای بیان احساسات و خاطرات‌اند. عدسی‌ها اولین دوربین‌ها را پدید آوردند و پس از آن بشر همواره در تلاش بود تا برای ثبت لحظاتش این وسیله را تقویت کند.
۱۳۹۴/۶/۷

هفته گذشته در مطلبی به بررسی بهترین گوشی‌های دوربین‌دار کمپانی‌های سامسونگ، اپل و ال‌جی پرداختیم و این هفته قصد داریم سراغ گوشی‌های دوربین‌دار کمپانی‌های سونی و نوکیا برویم. با ما همراه باشید تا با بهترین گوشی‌های دوربین‌دار این کمپانی‌ها آشنا شوید.

 

image

 

لومیا 1020
دوربین اصلی: 41 مگاپیکسل (38 مگاپیکسل موثر)
دوربین دوم: 1.2 مگاپیکسل
دارای فلش زنون و LED
قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 1080
مهم‌ترین نکته در مورد دوربین لومیا 1020 این است که این دوربین عکس‌هایی با کیفیت 41 مگاپیکسل ارائه نمی‌دهد! اپلیکیشن پرو کم (Pro Cam) عکس‌های 5 مگاپیکسلی تولید می‌کند و علاوه بر عکس اصلی یک عکس کیفیت بالا نیز ذخیره می‌کند. در عکس دومی که کیفیت بسیار بالایی دارد با استفاده از نوع خاصی بزرگ‌نمایی (معروف به Lossless) قسمت‌های کوچک بریده‌شده از عکس همچنان کیفیت بسیار مطلوبی دارند.

 

image

 

به‌صورت پیش‌فرض لومیا 1020 با استفاده از اپلیکیشن «پرو کم» عکس می‌گیرد. درواقع می‌توان گفت پرو کم یک «لنز» است؛ یک اپلیکیشن دوربین مجزا که به دوربین دستگاه مسلط می‌شود و کنترل امور را در دست می‌گیرد. با استفاده از پرو کم می‌توان عکس‌های باکیفیت‌تری گرفت.
این نکته را در نظر بگیرید: اندازه عکسی که گرفته می‌شود به تنظیمات دوربین بستگی دارد. در صورت انتخاب نسبت ابعاد 16:9 از دو عکسی که ذخیره می‌شوند یکی با کیفیت 34 مگاپیکسل و دیگری با کیفیت 5 مگاپیکسل است (این همان عکسی است که کاربر می‌بیند و در شبکه‌های اجتماعی‌اش به اشتراک می‌گذارد). اما نسبت ابعاد 4:3 عکس متفاوتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یک فایل 38 مگاپیکسلی دستاورد تغییر تنظیمات دوربین است. این عکس‌های باکیفیت که خام (RAW) نامیده می‌شوند فقط از طریق کامپیوتر قابل مشاهده‌اند.

 

image

 

لومیا 1020 علی‌رغم داشتن آپارچر (اندازه روزنه) 2.4، عکس‌های بسیار باکیفیتی ارائه می‌دهد. ثبیت‌کننده نوری و تکنولوژی PureView لومیا 1020 را گزینه‌ای عالی برای عکاسی می‌کند. از نظر واقعی بودن رنگ‌ها، کنتراست و جزئیات می‌توان لومیا 1020 را در زمره بهترین‌ها دانست.
 

لومیا 1520
دوربین اصلی: 20 مگاپیکسل
دوربین دوم: 1.2 مگاپیکسل
ضبط صدا به صورت استریو در زمان فیلم‌برداری
دوربین لومیا 1520 مانند 1020 با آپارچر 2.4 به بازار عرضه شد. دوربین این گوشی 20 مگاپیکسلی است، با قابلیت تولید عکس‌های بسیار باکیفیت 5 مگاپیکسلی.
لومیا 1520 به‌صورت خودکار دو نسخه از عکس را ذخیره می‌کند: یک عکس 5 مگاپیکسلی و یک عکس 16 مگاپیکسلی. البته برای کاربرانی که به عکس‌های خام نیاز دارند، لومیا عکس‌هایی با فرمت DNG نیز تولید می‌کند.

 

image

 

از نظر رابط کاربری، اپلیکیشن دوربین 1520 تمام نیازهای عکاس موبایل را برطرف می‌کند. پشتیبانی از توازن سفید (White Balance)، تثبیت‌کننده نور و دو فلش دوربین لومیا را محصولی بسیار بی‌نقص کرده است.

 

image

 

با اینکه سنسور 1/2.5 لومیا 1520 بزرگ است، به نسبت لومیا 1020 کوچک‌تر است و لازم است کاربر هنگام عکس گرفتن دقت بیشتری به خرج دهد. در محیط‌هایی با نور مناسب عکس‌ها بسیار باکیفیت‌اند و جزئیات بسیار خوب است. اما در محیط‌هایی که ترکیب رنگ‌ها روشن و تیره باشد، عکس‌ها اندکی به سفیدی می‌زنند که البته خیلی به چشم نمی‌آید. در محیط‌های کم‌نور عکس‌هایی که بدون فلش گرفته می‌شوند وضوح و روشنایی بسیار بهتری نسبت به سایر گوشی‌ها دارند و کیفیت عکس‌ها فراتر از چیزی است که از یک گوشی موبایل انتظار داریم.


سونی اکسپریا Z3 پلاس
دوربین اصلی: 20.7 مگاپیکسل
دوربین دوم: 5.1 مگاپیکسل
حالت‌های عکاسی جالب و دوست‌داشتنی
شاید Z3 پلاس را بتوان مدرکی برای اثبات این نکته دانست که همیشه مگاپیکسل بالا دلیل برتری دوربین گوشی نیست. اما با این تفاسیر باز هم نمی‌توان گفت دوربین گوشی بسیار بد است. آپارچر این گوشی 2 است و می‌توان انتظار عکس‌های باکیفیتی داشت. 
سونی تنظیمات بسیار جالب و تحسین‌برانگیزی در گوشی گنجانده است تا نمایش تصاویر برای کاربر را بهبود ببخشد. اما کاربران بیش از همه از دوربین گوشی انتظار عکس گرفتن با کیفیت بالا دارند؛ همان چیزی که نقطه ضعف Z3 پلاس محسوب می‌شود.

 

image

 

حالت‌های بسیاری برای عکس گرفتن با این گوشی وجود دارد و تعداد قابل توجهی نیز برای دانلود در دسترس‌اند. اما این ویژگی نمی‌تواند این مشکل را توجیه کند که کیفیت عکس‌های گوشی عالی نیست. بزرگ‌نمایی تصویر در بعضی قسمت‌ها کیفیت عکس گرفته‌شده را شبیه نقاشی نمایش می‌دهد که این ویژگی ممکن است در نظر کاربر بسیار بد جلوه کند.
از لحاظ سخت‌افزاری نمی‌توان هیچ ایرادی به Z3 پلاس گرفت و باید نرم‌افزار و تنظیمات را مقصر دانست. مانند Z3، گوشی Z3 پلاس نیز امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K دارد، اما فیلم‌برداری با این کیفیت باعث گرم‌ شدن دستگاه می‌شود و کاربر با پیغامی مواجه می‌شود با این مضمون: ممکن است از اپلیکیشن دوربین خارج شود!

 

image

 

در هر صورت، همان‌طور که گفتیم، از نظر سخت‌افزار دوربین، این گوشی بسیار خوب است و کار سونی تحسین‌برانگیز است. عکس گرفتن با این گوشی لذت‌بخش است، اگر خیلی وسواس به خرج ندهید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

علیا

۱۳۹۴/۶/۹
خداییش این چه نوع بررسیه.
حتی به آپدیت دنیم اشاره هم نشد.
دو گوشی ای که از لومیا معرفی شد فقط با یه آپدیت نرم افزاری 4k فیلمبرداری میکنند. دوم دوربینی بوده که فقط با به روز رسانی نرم افزاری بتونه چنین ارتقایی پیدا کنه؟
جی اس ام اسمت رو عوض کن بذار سام اس ام
انصافن دوربین 930 و 1020 رو عکس به عکس با پرچمداران سامی جونت مقایسه کن. یه بار از خودت شجاعت نشون بده. اگه مدیران بازرگانی سامسونگ ناراحت شدند از دستت من خو.دم جوابشون رو میدم

ا

۱۳۹۴/۶/۸
اون رضا نظر آخری یعنی ته تروله از دوربین میره بیرون تا به لنز آسیب نرسه خخخخخ 20 رو دیگه انشالا میرن سر درس مقششون ما هم راحت میشیم یه نکته ای هم که باید بگم اینه که اشتباه نکنید 930 دوربینش بهتره از جی4(خودم دارم تست کردم)مخصوصا تو عکسبرداری. بهترین دوربین حال حاضر بین تلفن های هوشمند 930 هستش(1020کمرافونه) با اختلاف زیاد(لنزکارل زایس با این لنزا امثال gو....مقایسه نکنین)

امیرحسین

۱۳۹۴/۶/۸
دیگه همه میدونن که دوربین سامسونگ حرف اول و آخرو میزنه.بهترین دوربین گوشی های برای نوت 5 و اج پلاس و اس 6 هست و بس.طبق رده بندی سایت معتبر dxo و phonearena و همینطور gsm خودمون

erfan

۱۳۹۴/۶/۸
lumia 1520 علاوه بر امکانات فوق بعد از آپدیت (windows 8.1 (Denim با کیفیت 4k هم فیلمبرداری میکنه(البته مشکل داغ شدن و بسته شدن برنامه ها به هیچ وجه وجود نداره)

paayman852016

۱۳۹۴/۶/۸
کجان اونایی که هفته پیش سنگ لوبیا و سونی رو به سینه میزدن؟؟؟؟خصوصا طرفداران زد 3 پلاس.....دوربینهای هفته پیش خصوصا جی 4 کجا و اینا کجا....