خانهاخبار
جدال در تاریکخانه عکاسی: Snapseed

جدال در تاریکخانه عکاسی: Snapseed

اگر دنبال اپلیکیشنی حرفه‌ای می‌گردید که ویژگی‌ها و ابزارهای قوی و گسترده‌ای برای ویرایش عکس در اختیار شما قرار دهد، اپلیکیشن Snapseed یکی از بهترین گزینه‌هاست. با این برنامه می‌توانید عکس‌های خود را مانند حرفه‌ای‌ها ویرایش کنید!
۱۳۹۴/۶/۶

Snapseed یک برنامه ویرایش عکس و افکت‌گذاری معمولی و ساده مثل اینستاگرام یا سایر برنامه‌ها نیست که با چند فیلتر‌ آماده ظاهر عکس شما را تغییر دهد؛ درواقع این برنامه با ابزارها و قابلیت‌هایی که دارد برای عکاسان و کاربران حرفه‌ای بسیار مناسب است و به آنها در انجام دادن هر کاری آزادی عمل می‌دهد.

 

image

 

اپلیکشن Snapseed را گوگل در سال 2012 خریداری کرد. این اپلیکیشن در نسخه 2 خود، که اوایل امسال برای اندروید و iOS منتشر شد، شاهد تغییرات بنیادین فراوان بود. طراحی ساده‌تر، ابزارها و فیلتر‌های بیشتر، کاربرد آسان و راهنمای قدم‌به‌قدم از جمله ویژگی‌هایی است که این برنامه را به اپلیکیشنی برتر در زمینه ویرایش و ادیت عکس تبدیل می‌کند. در این مطلب به تغییرات ایجادشده در نسخه 2 این برنامه و ویژگی‌های جدیدش نگاهی می‌اندازیم تا بیشتر با این اپلیکیشن قدرتمند آشنا شوید.

 

طراحی جدید 

طراحی و ظاهر Snapseed در نسخه 2 کاملا دگرگون شده است؛ تغییری که بسیار خوب به چشم می‌آید. در این نسخه عکس‌ها بدون هیچ چیز اضافه‌ای در میان صفحه قرار می‌گیرند و تصویری تمام‌صفحه از آنها خواهید داشت. دکمه دایره‌ای ویرایش که در سمت راست پایین قرار دارد کلید ورود شما به ابزارهای گوناگون ویرایش عکس است. با زدن این دکمه مجموعه‌ای از ابزارها و فیلترهای مختلف پیش رویتان قرار می‌گیرد که با انتخاب هر یک می‌توانید تغییرات متفاوتی روی تصاویر اعمال کنید.
همان‌طور که گفتیم، کار با Snapseed به آسانی سایر اپلیکیشن‌ها نیست. به همین دلیل در نسخه جدید نحوه کار با هر ابزار به‌صورت انیمیشن کوتاهی به شما نشان داده می‌شود که با لمس علامت سوال گوشه سمت چپ فعال می‌شود. شما می‌توانید هر چند بار که خواستید، این انیمیشن راهنما را مشاهده کنید، اما بهترین راه برای آموختن نحوه کار با این برنامه سروکله زدن با آن است.

 

image

 


در Snapseed از هر ابزار یا فیلتری که استفاده کنید، یک لایه به عکس شما اضافه می‌شود که روش خوبی برای دنبال کردن تغییرات اعمال‌شده است. با این ویژگی می‌توانید هرکدام از لایه‌ها را حذف کنید یا مقدار آن را دوباره تغییر دهید، بدون آنکه روی سایر لایه‌ها تاثیری بگذارد. شما همچنین می‌توانید همه لایه‌های اعمال‌شده روی یک عکس را کپی کنید و از آنها در عکسی دیگر استفاده کنید.
در گوشه سمت راست بالا نیز دکمه‌ای وجود دارد که با لمس آن مقایسه‌ای از تصویر اصلی و تصویر ادیت‌شده به شما نشان داده می‌شود.

 

استفاده از ژست‌های حرکتی

در Snapseed انتخاب و اعمال تغییرات روی عکس‎ بسیار به ژست‌های حرکتی متکی است. وقتی شما وارد یک ابزار یا فیلتر می‌شوید، با کشیدن انگشتتان روی صفحه به بالا و پایین با گزینه‌‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوید که برای تنظیم شدت آن نیز باید انگشت خود را به چپ و راست بکشید.

 

image


البته بعضی ابزارها مثل Crop و Blur نیاز به انجام مراحل بیشتر دارند، اما در کل Snapseed بیشتر بر سوایپ کردن استوار است؛ چیزی که مطمئنا پس از مدتی عاشق آن می‌شوید!

 

ابزارهای آشنای ادیت عکس

Snapseed، با اینکه در نسخه 2 تغییرات زیادی به خود دیده است، در کنار ویژگی‌های جدید همچنان از ابزارهای آشنای ادیت عکس نیز استفاده می‌کند. مجموعه ویرایشگر‌های این اپ در 9 ابزار و 11 فیلتر دسته‌بندی شده که هر یک از آنها خود شامل زیرمجموعه‌های متعدد است.
اگر به دنبال ویرایش ساده و سریع هستید، نیازی نیست تک‌تک ابزارهای Snapseed را امتحان کنید، بلکه با رفتن به Tune Image و انتخاب Auto Adjust عکس شما از نظر نور و رنگ به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود.

 

image


در Tune Image روشنایی، کنتراست، سایه، گرما و... عکس را تنظیم کنید. Crop امکان بریدن عکس در نسبت‌های مختلف را به شما می‌دهد. با Rotate می‌توانید عکس را بچرخانید. ابزار Transfer پرسپکتیو و زاویه عکس شما را تنظیم می‌کند. با Selective قادرید تغییرات را روی یک طیف رنگ اعمال کنید و Spot Repair به شما امکان پوشش دادن اشکالات عکس را می‌دهد.
با اینکه Snapseed مجموعه‌ای از فیلترها دارد، این فیلترها، برخلاف فیلترهای اینستاگرام، ساده نیستند. هرکدام از فیلترهای Snapseed در دسته‌ای قرار گرفته است که کنترل کاملی روی نویز، رنگ و بافت عکس در اختیارتان می‌گذارد.

 

امکانات جدید

هیستوگرام یکی از امکانات جدیدی است که در نسخه 2 به Snapseed اضافه شده. نمودار هیستوگرام، که به‌صورت زنده در گوشه تصویر نمایش داده می‌شود، نسبت به هر تغییر واکنش نشان می‌دهد و به حرفه‌ای‌ها کمک می‌کند که میان کنتراست و نور تعادل ایجاد کنند.
ابزار جدید دیگر ابزار Brush است که به شما امکان می‌دهد از انگشتتان همچون قلم‌موی نقاشی استفاده کنید و با کشیدن انگشت روی بخشی از تصویر تنها همان بخش را تغییر دهید.
مورد سوم قابلیت زوم کردن روی تصویر توسط انگشت است که امکان اعمال و دیدن جزئی‌تر تغییرات روی کوچک‌ترین بخش‌های هر عکس را به شما می‌دهد.

 

جمع‌بندی

اپلیکیشن Snapseed به‌دلیل سطوح کنترلی بسیار عالی و ابزارهای فراوانی که برای ویرایش تصاویر در اختیار کاربر می‌گذارد بی‌شک لایق عنوان بهترین برنامه ویرایش عکس است. این اپلیکیشن به‌دلیل بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی برای انتخاب و اعمال شدت تغییرات، با وجود پیچیده بودن، کار ویرایش را ساده می‌کند؛ ضمن اینکه رابط کاربری بسیار خلوتی دارد که مزاحم دید ما نمی‌شود.

 

image

 


همان‌طور که از ابتدای این مطلب تاکنون چند بار گفته‌ام، اگر به دنبال اپلیکیشنی می‌گردید که با چند بار تاچ کردن، فیلترهای آماده را روی عکس‌های شما اعمال کند، Snapseed به دردتان نمی‌خورد. ولی اگر در این کار حرفه‌ای هستید یا دوست دارید از برنامه‌های پیشرفته برای ویرایش عکس خود استفاده کنید، به شما قول می‌دهم Snapseed را هیچ‌گاه از گوشی‌تان پاک نخواهید کرد!
نظر شما در مورد این اپلیکیشن چیست؟ شما فکر می‌کنید کدام‌یک از ویژگی‌های این اپ می‌تواند آن را نسبت به اپلیکیشن‌های Afterlight و VSCOcam، که پیش‎تر توضیح داده‌ایم، برتر سازد؟


دانلود اپلیکیشن Snapseed برای اندروید از بازار
دانلود اپلیکیشن Snapseed برای اندروید از گوگل پلی
دانلود اپلیکیشن Snapseed برای iOS از اپ استور

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهدی

۱۳۹۴/۶/۲۰
مرسی بابت این مطالبتون:)
اگه یه اپلیکیشن که افکتای خاص هم داشته باشه مثل Photo Lab هم معرفی کنید خیلی خیلی ممنون میشیم:)