خانهاخبار
آیا مگاپیکسل به‌تنهایی نشان‌دهنده کیفیت بالای دوربین گوشی شماست؟

آیا مگاپیکسل به‌تنهایی نشان‌دهنده کیفیت بالای دوربین گوشی شماست؟

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا گوشی شما با وجود داشتن دوربینی با مگاپیکسل بالا عکس‌های خوبی نمی‌گیرد؟ به‌راستی چه عاملی باعث می‌شود دوربین‌ گوشی‌های همراه با داشتن مگاپیکسل برابر کیفیتی متفاوت داشته باشند؟
۱۳۹۶/۱/۲۱

این روزها اشتراک‌گذاری عکس بین کاربران رونق بسیار گرفته است و همه عکس‌های خود را بسیار بیشتر از گذشته با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند. این روند از چند سال پیش، همزمان با افزایش رزولوشن دوربین گوشی‌های هوشمند، رشد بیشتری پیدا کرد و اکنون نیز به اوج خود رسیده است.

دوربین کلاسیک عکاسی دیگر در دست دوستداران این حرفه دیده نمی‌شود و دیگر کسی حوصله ندارد برای دیدن عکس‌هایش تا چاپ شدن آنها صبر کند. عکس‌برداری دیجیتال این فرصت را به کاربر می‌دهد تا بلافاصله پس از گرفتن عکس، آن را ببیند. از طرف دیگر اکنون، با افزایش شبکه‌های اشتراک عکس همچون اینستاگرام، دوربین تلفن همراه اهمیتی بیش‌ازپیش پیدا کرده و تقریبا می‌توان گفت جای دوربین عکاسی را برای کاربران گرفته است. بسیاری از افراد وقتی قصد دارند گوشی هوشمند بخرند به اولین چیزی که دقت می‌کنند رزولوشن دوربین آن است تا خیالشان راحت باشد که با گوشی‌شان می‌توانند عکس‌هایی با کیفیت مناسب ثبت کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

 

image

 

اما بسیاری از کاربران از این نکته غافل‌اند که بالا بودن عدد مگاپیکسل گوشی به‌تنهایی نشان‌دهنده خوب بودن دوربین گوشی همراه آنها نیست و عوامل تاثیرگذار بسیاری وجود دارد. درست است که بالا بودن رزولوشن دوربین یکی از شرایط اصلی برای داشتن دوربینی خوب است، اما در کنار آن باید به دیگر عامل‌های مهم همچون اندازه اپرچر، داشتن لرزش‌گیر اپتیکی و... نیز توجه کرد.

در این نوشته می‌خواهیم سراغ دوربین گوشی‌های هوشمند برویم و ببینیم چه ویژگی‌هایی دوربین گوشی‌های مختلف را از هم متمایز می‌کنند. با ما همراه باشید.

 

مگاپیکسل

عدد مگاپیکسل دوربین، که از نظر بسیاری از افراد نشان‌دهنده کیفیت دوربین است، بزرگ‌ترین ابزار تبلیغاتی شرکت‌های تولیدکننده موبایل شده است؛ طوری که اغلب با استفاده از این عدد سعی در بهتر جلوه دادن دوربین گوشی‌های خود و جذب مخاطب بیشتر دارند. اما چرا این عدد نمی‌تواند معیار درستی برای ارزیابی کیفیت دوربین گوشی همراه باشد؟

تعداد مگاپیکسل گوشی نشان‌دهنده تعداد پیکسل‌هایی است که در عکسی که با دوربین گرفته می‌شود حضور دارند. خب طبیعی است که هرچه تعداد پیکسل‌های عکس ما بیشتر باشد، رزولوشن عکس هم بیشتر می‌شود و جزئیات دقیق‌تر نمایش داده می‌شوند. اما تاثیر افزایش مگاپیکسل زمانی چشمگیر بود که دوربین گوشی‌های همراه VGA بودند. ولی پس از آن به‌ترتیب تبدیل به دوربین‌های 1 مگاپیکسلی، 2 مگاپیکسلی و... شدند و همین‌طور رزولوشن آنها تا مرز قابل قبولی بالا رفت. اکنون دیگر رزولوشن گوشی به حدی بالا رفته است که با نگاه کردن با چشم نمی‌توان تفاوت آنها را متوجه شد. در مقابل باید به دنبال معیارهای دیگر بود تا بتوان در کیفیت عکس تمایز ایجاد کرد؛ عواملی همچون جذب نور، اندازه سنسور و غیره که بی‌شک امروزه در کنار مگاپیکسل بالا دلیل برتری بسیاری از دوربین‌های گوشی موبایل شده‌اند.

 

image

 

اپرچر

بیشتر اوقات به جای اپرچر از واژه دیافراگم استفاده می‌شود که کاملا اشتباه است. دیافراگم در دوربین به تیغه‌هایی گفته می‌شود که درون لنز قرار گرفته‌اند و تنگ و گشاد شدن آنها میزان عبور نور از روزنه میانی یا همان اپرچر را تعیین می‌کند. هرچه روزنه دوربین بزرگ‌تر باشد، می‌تواند نور بیشتری جذب کند و درنتیجه عکس‌های بهتری بگیرد. اعداد رایج برای اپرچر گوشی‌های همراه معمولا f/2.2، f/2.0، f/1.9 هستند که هرچه عدد آن کوچک‌تر باشد، نشان می‌دهد روزنه اپرچر بزرگ‌تر است.

 

image

 

سنسور دوربین

از دیگر عوامل مهم تاثیرگذار بر دوربین تلفن‌های همراه سنسور دوربین آنهاست که نقشی اساسی در دریافت نور و ثبت تصویر دارد. این سنسور معمولا در دوربین گوشی‌های همراه اندازه‌هایی بین 1/1.2 اینچ تا 1/1.32 دارد. هرچه اندازه سنسور بزرگ‌تر باشد (یعنی مخرج کسر کوچک‌تر باشد)، میدان دید بزرگ‌تری تولید می‌کند. به‌طور کلی با داشتن مگاپیکسل برابر می‌توان گفت هرچه اندازه سنسور دوربین بزرگ‌تر باشد، کیفیت تصویر نیز بیشتر می‌شود.

 

OIS

ویژگی تثبیت‌کننده اپتیکی تصویر یا همان Optical Image Stabiliization از دیگر عوامل تاثیر‌گذار در کیفیت عکس‌های گرفته‌شده با دوربین گوشی است که اکنون در بیشتر گوشی‌های رده‌بالا شاهد آنیم. این ویژگی باعث می‌شود عکس‌های شما تاری کمتری داشته باشد و بتوانید با گوشی همراهتان عکس‌های شفاف‌تری بگیرید.

 

image

 

HDR

ویژگی تاثیرگذار دیگر HDR است که مخفف عبارت High Dynamic Range است. HDR باعث افزایش محدوده دینامیکی تصویر می‌شود، طوری که در این حالت دوربین سه تصویر با میزان جذب نور متفاوت تولید می‌کند؛ تصاویری که جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آنها با هم متفاوت است. سپس نواحی مناسب از هر عکس انتخاب می‌شود تا با ترکیب آنها عکس بهتری در اختیار کاربر قرار بگیرد. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم توضیح دهیم، باید گفت HDR باعث می‌شود جزئیات بخش‌های تاریک تصویر بهتر نمایان شود.

 

image

 

خب! حالا باز هم برای انتخاب گوشی‌ای با دوربین مناسب فقط به مگاپیکسل گوشی توجه می‌کنید و بی‌اعتنا از کنار دیگر ویژگی‌های ذکرشده در مشخصات گوشی می‌گذرید؟! منتظر شنیدن نظر شما هستیم.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (51 نظر)

Majid

۱۳۹۷/۱۲/۲۸
چرا بعضی ها انقد تعصب نشون میدن به برندها، واقعا از خوندن بعضی نظرات متعجب شدم، مگه میشه آدم نسبت به اشیا انقد تعصب نشون بده، واقعا عجیبه، من خودم قبلا نوکیا داشتم درسته نسبت به دوربین های امروزی قوی نبود ولی بنظر من بخاطر اون لنز قطورش یا همون قطر اپرچر عکسای بینظیری میگرفت، بنظرم مهمترین فاکتور واسه دوربین خوب اول ابعاد پیکسل های سنسور هست که هر چه پیکسل ها بزرگتر باشند عکسها شفاف تر میشه نکته بعدی قطر دیافراگم یا درستش اپرچر هست و بعد رزولوشن یا همون مگاپیسکل، همچنین فاکتور عمق پیکسل هم مهمه، شما توجه کردید دوربین های حرفه ای همیشه مگاپیکسل خیلی کمتری نسبت به دوربین های گوشی دارن ولی با اینحال هم قیمتشون بالاتره هم اینکه عکس هاشون شفاف و واضح تره حقیقت اینکه دوربین های حرفه ای از اپرچر بزرگتر با پیکسل هایی با سایز بزرگتر تشکیل شدند ولی گوشی ها با کوچکتر کردن ابعاد سنسور مجبورند با بالا بردن تعداد پیکسل این نقض رو جبران کنند که در نهایت این مسله باعث میشه عکس های تار با نویز گرفته بشه بنظر من مگاپیکسل وقتی مهم هست که استانداردها رعایت بشه و اندازه پیکسل های سنسور به یک حد نرمال برسه، وقتی مثلا اندازه هر پیکسل 0.05 میکرون باشه مسلما بالا رفتن تعداد پیکسل هاش نمیتونه اون تصویری رو خلق بکنه که یک دوربین با رزولشن کمتر از اون با سایز پیکسل های 1 میکرونی خلق میکنه، بنظر من گوشی های هوشمند از سمت حرفه ای شدن به سمت فریب دادن مخاطب قش کردن به صورتی که بجای خلق تصاویر واقعی به سمت خلق تصاویر دست کاری شده و فانتزی تر رفتند تا بتونن فیس ها رو زیباتر نشون بدن!!!!همون بس که با این دوربین های فانتزی فقط میشه عکس های سلفی گرفت، الان گوشی که من دارم شیائومی رد می۶ دوربینش ۱۲ مگا پیکسله وقتی عکس میگیرم و توی کامپیوتر با عکس هایی که با نوکیا ان۹۵ قبلا میگرفتم اطلاعاتشو مقایسه میکنم میبینم واقعا دوربین گوشی های قدیمی تر قویتر هم بوده نوکیای که داشتم ۵ مگاپیکسل بود ولی قطر لنزش ۶ میلیمتر بود و این دوربین ۴ هستش عمق پیکسل های نوکیا ۳۰۰ بود و این دوربین ۷۰ وخیلی چیزای دیگه، دوربین های امروزی با اضافه کردن پیکسل های سفید بصورت مصنوعی تصویرو روشنتر میکنن و بخاطر ریز بودن پیکسل هاشون عکسو از گوشه ها بسمت مرکز میکشن مثل زمانی که روی گوی آهنی به خودمون نگاه میکنیم بخاطر همین وقتی به لنز ن

حامد

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
واقعا ازشما خیلی ممنونم راهنمایی بسیار خوبی بود

A.B.Z.2700

۱۳۹۶/۶/۷
سلام میگم هر دو دوربین گلکسی c5 pro بهتره یا هواوی p9 و کدوم گوشی سرعت زیاد تری داره

مهدی حسینی

۱۳۹۶/۲/۱۵
با سلام وخسته نباشید من اروندرود ۷ برای گوشی نوت۵ نصب کردم بعد مشاهده کردم که دوربین عقب کیفیت خودشو از دست داده از شماخواهش میکنم اگر راهکاری هست منو راهنمای کنید لطف کنید جواب منو در همین سایت بدید ممنون

arshia

۱۳۹۶/۱/۳۰
والا مقایسه شما خیلی بچه گانست
مدل سامسونگو میگی بعد میگی 23 سونی؟
صرفا جهت اطلاعت دوست عزیز که امتیاز اس 7 و زد 5 یکی شدن توی dxo
بعدشم ملاک برتری دادن دوربین گوشی ها نظر شما نیست که چیزی از تنظیمات دستی دوربین گوشی سردرنمیاری و کل زحمتت فشار دادن دکمه شاتره
سونی اگه در اون حدی که هست دوربینش عمل نکرده بخاطر ضعف تنظیمات اتوماتیکش هست نه ضعف سخت افزاری دوربین
پس نمیشه گفت مگاپیکسل الکیه
البته بازم بعید میدونم که متوجه شده باشی و ترتیب اثر داده باشی :)