خانهاخبار
چه تفاوتی بین Galaxy S6 Edge plus و Galaxy Note 5 وجود دارد؟ (قسمت دوم)

چه تفاوتی بین Galaxy S6 Edge plus و Galaxy Note 5 وجود دارد؟ (قسمت دوم)

هفته گذشته به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو محصول از نظر نرم‌افزار و طراحی اشاره کردیم. اما در ادامه خواهیم دید که این دو محصول از نظر دوربین، پردازنده و دیگر مشخصات چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند. با ما همراه باشید.
۱۳۹۴/۶/۲

هفته گذشته قسمت اول تفاوت‌های این دو محصول را از نظر طراحی، مفهوم نام و نرم‌افزار با هم بررسی کردیم. اما برسیم به دیگر تفاوت‌های مهم این دو محصول و شباهت‌های آنها با پرچم‌داران قبلی سامسونگ.

 

هزینه

با اینکه سامسونگ هنوز قیمت نسخه جهانی هیچ‌کدام از دو پرچم‌دارش را مشخص نکرده، طبق آخرین اخبار به‌دست‌آمده هر دو آنها با اختلاف حدود 100 دلار بالاتر از نسل قبلی خود عرضه خواهند شد.
با این حساب، منطقی است که هر دو غول جدید سامسونگ با حافظه 32 گیگابایتی قیمتی حدود 899 دلار و با حافظه 64 گیگابایتی قیمتی حدود 999 دلار داشته باشند. اگر این اتفاق بیفتد، یک انقلاب تاریخی در قیمت پرچم‌داران سامسونگ خواهد بود!
امیدواریم که Note 5 و S6 Edge Plus با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه شوند تا کاربرانی که به حافظه داخلی بیشتر احتیاج دارند، به‌علت بالا بودن هزینه، مجبور نشوند نسخه دارای حافظه کمتر را بخرند.

 

حافظه داخلی و باتری

سامسونگ در باتری هر دو این محصولات همانند پرچم‌داران قبلی‌اش یعنی S6 و برادر خمیده‌اش S6 Edge عمل کرده است.
باتری هر دو پرچم‌دار جدید غیرقابل تعویض است و این مسئله از نظر بعضی کاربران ضعف محسوب می‌شود. البته نباید انتظاری بیش از این هم داشته باشیم، چراکه، با توجه به وجود فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ سریع در این دو پرچم‌دار، اگر امکان خروج باتری نیز در این محصولات وجود داشت مطمئنا باتری آسیب‌پذیری از آب درمی‌آمد. نکته جالب‌تر این است که S6 Edge Plus با توجه به اینکه هم‌اندازه Note 5 است و اسلات قلم ندارد، ظرفیت باتری بالاتری دارد، هرچند باتری این محصول نیز 3000 میلی‌آمپری است.

 

image

 


اما می‌رسیم به حافظه‌های داخلی! به نظر می‌رسد سامسونگ این بار نتایج متفاوتی از کاربران به دست آورده که باعث شده برای ظرفیت حافظه محصولاتش تصمیم متفاوتی بگیرد.
در اقدامی پیش‌بینی‌نشده، سامسونگ Note 5 و S6 Edge Plus را با حافظه‌های 32 و 64 گیگابایتی به بازار عرضه کرده است. این در حالی است که پرچم‌داران قبلی این کمپانی یعنی S6 و S6 Edge با سه حافظه 32/64/128 گیگابایتی و چهارمین پسر بزرگ باسواد سامسونگ، Note 4، با ظرفیت‌های 32 و 64 گیگابایتی و البته با پشتیبانی از Micro SD به بازار عرضه شدند. آیا این عمل سامسونگ نتیجه خوبی خواهد داشت؟ هنوز نمی‌دانیم، اما چیزی که مشخص است محدود شدن کاربرانی است که به ظرفیت های بالا نیاز دارند.
اما اگر بدبین نباشیم، این کار سامسونگ ممکن است دو دلیل مهم و تاثیرگذار داشته باشد. در گلکسی S5 وقتی حافظه میکرو در دستگاه قرار داشت و گوشی با شارژر بی‌سیم شارژ می‌شد، اکثر کاربران مشکل بلانک (خراب شدن) رم را گزارش می‌کردند. این مشکل به‌دلیل موازی بودن امواج الکترومغناطیس این فناوری با رم میکرو پیش می‌آمد.
از طرف دیگر، حافظه‌های UFS سامسونگ حافظه‌هایی با سرعت بسیار بالا هستند که  10 برابر حافظه‌های عادی سرعت انتقال داده دارند. اما این بالا بودن سرعت با سرعت پایین‌تر EMMC2 در حافظه‌های عادی تناقض دارد که درنتیجه تمام تلاش‌های سامسونگ برای بالا بردن سرعت و هنگ نکردن گوشی را بی‌ثمر می‌کرد.

 

دوربین

هم گلکسی نوت 5 و هم اس6 اج پلاس از همان دوربین S6 و S6 Edge Plus استفاده می‌کنند که با این حساب دیگر نیازی به بررسی دوباره ندارد. پس سخن را کوتاه می‌کنیم و نگاهی اجمالی به مشخصات زیر می‌اندازیم:

Galaxy Note 5 و Galaxy S6 Edge Plus:  سنسور 16 مگاپیکسلی سونی IMX240 با میزان گشادگی F1.9، لرزش‌گیر اپتیکال، فلاش LED، فیلم‌برداری 4K، دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی با گشادگی F1.9، فیلم‌برداری 1080p
با اینکه سامسونگ دوربین پرچم‌داران جدیدش را تغییر نداده، همچنان یکی از بهترین دوربین‌های موجود در مقایسه با برندهای دیگر در این محصولات مشاهده می‌شود. طبق شایعات منتشرشده، اپل می‌خواهد با ارائه 6s به بازار این دوربین را شکست دهد، اما تا آن موقع شاید کسی را نتوان پیدا کرد که از دوربین این پرچم‌داران ناراضی باشد.

 

image

 


اما سامسونگ در بخش دوربین چندان هم که به نظر می‌آید بیکار ننشسته و یک لرزش‌گیر دیجیتال برای حالت فیلم‌برداری اضافه کرده است. همچنین در حالت فیلم‌برداری تشخیص چهره نیز انجام می‌شود و پیشرفت‌هایی نیز در ترکیب رنگ‌ها و حالت اسلوموشن حاصل شده است. اما فراموش نکنید که یکی دیگر از قابلیت‌های اضافه‌شده در این محصولات که به دوربین مربوط می‌شود فناوری پخش زنده در یوتیوب است.

 

پردازنده

یکی دیگر از شباهت‌هایی که این دو محصول با هم دارند در نوع پردازنده‌هاست. قبل از رونمایی سامسونگ از این دو محصول شایعاتی منتشر شده بود مبنی بر این که S6 Edge Plus نسخه‌ای هم با پردازنده کوالکام 808 خواهد داشت. اما سامسونگ هر دو پرچم‌دار جدید خود را به پردازنده‌های کره‌ای تولید خودش، یعنی اگزینوس 7420، مجهز کرد که در S6 و S6 Edge نیز دیده بودیم.

• Galaxy Note 5 و Galaxy S6 Edge Plus: اگزینوس 7420 هشت‌هسته‌ای، چهار هسته با فرکانس 2.1 و چهار هسته با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، پردازشگر گرافیکی Mali-T760 و رم پردازشی 4 گیگابایتی

همچنین این دو پرچم‌دار 1 گیگابایت رم پردازشی بیشتر نسبت به نسل‌های قبلی خود دارند. این رم بیشتر به‌دلیل تجربه بد سامسونگ از بدترین قابلیت اندروید لالیپاپ، یعنی مدیریت رم، استفاده شده است که حدود 1 گیگابایت از رم را اشغال می‌کرد. پس با این حساب سامسونگ بار اندروید لالیپاپ را تا زمان ارائه اندروید مارشمالو برای این دو محصول به دوش می‌کشد.
چیزی که بدیهی است رسیدن خبر بالاتر بودن امتیاز این دو گوشی در بنچ‌مارک‌های مقایسه پردازنده‌هاست که ممکن است شکست پردازنده‌های کوالکام و اپل را در پی داشته باشد.

 

سنسور اثر انگشت

سامسونگ سنسور اثر انگشت فوق‌العاده نسل دوم خود را، که روی S6 و S6 Edge کار شده بود، روی این دو محصول نیز قرار داد تا به این طریق یکی دیگر از نقاط قوت خود را نسبت به رقبا حفظ کند. ما انتظار داریم که این سنسور به محصولات میان‌رده سامسونگ نیز اضافه شود، چراکه این سنسور به‌عنوان یکی از اجزای Samsung Pay نیز عمل می‌کند. احتمالا این سنسور با توجه به فراگیر شدن Samsung Pay در اندروید M پیشرفت‌هایی نیز خواهد داشت تا امنیت بیومتریک آن تامین شود.

 

اسپیکر

همانند سنسور اثر انگشت، اسپیکر این محصولات نیز کپی‌شده همان اسپیکر موجود در S6 و S6 Edge است که از لبه‌های کناری به وسط بدنه کشیده شده. نمی‌توان گفت که این اسپیکر توانایی شکست اسپیکرهایی را دارد که در جلو بدنه قرار می‌گیرند (مانند HTC One)، اما به‌هرحال صدایی بلند، واضح و رضایت‌بخش دارد.

 

image

 

جمع‌بندی

آنچه از سامسونگ انتظار داشتیم ارائه دو دستگاه متفاوت با نسل‌های قبلی بود، چراکه سامسونگ در ایجاد این گونه تفاوت‌ها و تغییرات سریع و همچنین افزودن قابلیت‌ها و سنسورها تبحر خاصی دارد. درمقابل انتظار نمی‌رفت نوت 5 را به کاربران بیزینس منحصر کند، چراکه با این کار به‌شدت طرفداران خود را دوقطبی کرده است.
سامسونگ سایز سری S را در S6 Edge Plus بزرگ‌تر کرد تا شاید برای کاربران این سری رضایت‌بخش باشد و از طرفی هم نوت5 را با قابلیت‌های جدیدی عرضه کرد که برای کاربران بیزینس جذابیت دارد. اما ای کاش طرفداران سری S را نیز دست خالی نمی‌گذاشت و باتری بیشتری به این محصول اختصاص می‌داد.
اما با این حال هر دو این محصولات قابلیت‌هایی دارند که می‌توانند با قدرت بسیار در برابر رقبایشان خودنمایی کنند و چیزی از آنها کم نداشته باشند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (18 نظر)

Arash

۱۳۹۵/۱/۵
داداش تفاوت ها بین پرچمداران 2015 سامسونگ خیلی کم هست و فکر کنم همه تفاوت ها تو متن بالا توضیح داده شده . سامسونگ تو 2015 خیلی به خودش زحمت نداده و تو پرچمداران 6 ماهه اول سال و 6 ماهه دوم سال تفاوت خاصی ایجاد نکرده .

F A.M.E.

۱۳۹۵/۱/۲
ناموسا مادر این بچه کیه بیاد جمعش کنههه!!!!!
عمو جون تو فعلا باس با ماشینات قان قان کنی!!!
Note5؟؟!!!

p

۱۳۹۴/۶/۲۱
فک کنم قرار بود تفاوتاشونو بگین :| این ک نصف بیشترش به شباهتا اشاره کرده. خواهشا درست یه جم بندی کنین تفاوتا رو تا من بدبخت تصمیم اخرمو بگیرم

يونس

۱۳۹۴/۶/۱۵
منم باهات موافقم رضا

يونس

۱۳۹۴/۶/۱۵
بچه منم با على موافقم من با اين كه ده سالم ولى فكر ميكنم اپل خيلى بهتر از بقيه ى كمپانياس منم اول موبايل مامانم سامسونگ گلكسى اس تيرى بود و تا اون موقع فكر ميكردم سامسونك بهترينه تا اين كه خودم يه ايپد اير گرفتم.بعد ديدم عجب چيزيه اصلا با سامسونگ نميشه مقايسش كرد من چون تا اون موقع اپل تو دستم نگرفته بودم نميدونستم چقدر خوبه بعد بابام از اپل خوشش امد و ايفون سيكس گرفت.تو هم اگه اپل بگيرى تازه ميفهمى اجب چيزه خوبيه اپل بگير به خدا ضرر نميكنى.اين پيشنهاد خودم بود حالا خود دانى ولى ايفون سيكس هم جزو انتخاب هاى اصلى خودت بزار.(قيافه ى كسى كه اپل ميگيره=:) ).