خانهاخبار
فورس تاچ اپل چگونه نحوه تعامل با آیفون و آیپد بعدی را تغییر می‌دهد؟

فورس تاچ اپل چگونه نحوه تعامل با آیفون و آیپد بعدی را تغییر می‌دهد؟

اپل از ابتدای ۲۰۱۵ تا امروز دو دستگاه مجهز به فورس تاچ تولید و عرضه کرده است. با بررسی هر دو این دستگاه‌ها نکات مثبت و منفی مختلفی در خصوص برجسته‌ترین فناوری معرفی‌شده اپل در سال ۲۰۱۵ دیده‌ایم. اما این فناوری روی آیفون چه حس‌وحال و کاربردی خواهد داشت؟
۱۳۹۴/۵/۳۰

صفحات حساس به فشار، فیدبک لمسی، فورس تاچ، Taptic Engine؛ این مفاهیم به چه معنا هستند؟ چرا باید به آنها اهمیت بدهیم؟

آیفون‌های بعدی اپل به احتمال بسیار زیاد ماه آینده معرفی می‌شوند. اما فراموش نکنید که در سال s قرار داریم؛ یعنی اگر اپل پایبند به همان الگویی باشد که از سال ۲۰۰۸ پی گرفته است آیفون‌های سال ۲۰۱۵ از نظر ظاهر بسیار شبیه آیفون‌های سال ۲۰۱۴ خواهند بود، اما از نظر فنی و مشخصات سخت‌افزاری تغییرات گسترده‌ای پیدا خواهند کرد. یکی از همین تغییرات فنی، که چند وقتی است بسیار بر سر زبان‌ها افتاده، فورس تاچ است. در صورتی که فورس تاچ روی آیفون‌های بعدی تعبیه شود، گوشی‌ای با صفحه نمایش حساس به فشار خواهیم دید که می‌تواند از طریق ویبره، فیدبکی لمسی نیز به انگشت کاربر منتقل کند.

استفاده از این قابلیت چه حس‌وحالی خواهد داشت و چه دلیلی وجود دارد که طالب آن باشیم؟ اپل از ابتدای ۲۰۱۵ تا امروز دو دستگاه مجهز به فورس تاچ تولید و عرضه کرده است: اپل واچ و مک‌بوک‌های سال ۲۰۱۵. با بررسی هر دو این دستگاه‌ها نکات مثبت و منفی مختلفی در خصوص برجسته‌ترین فناوری معرفی‌شده اپل در سال ۲۰۱۵ دیده‌ایم. اما این فناوری روی آیفون چه حس‌وحال و کاربردی خواهد داشت؟ برای بررسی این موضوع به فورس تاچ در دو مقطع حال و آینده نگاهی می‌اندازیم.

 

فورس تاچ در مقطع فعلی

اگر بخواهیم فیدبک لمسی را توصیف کنیم، می‌توانیم آن را لرزه‌ای ریز بدانیم که از صفحه نمایش به انگشت منتقل می‌شود. در ذهنتان باید تمایز بزرگی بین ویبره گوشی و فیدبک لمسی قائل شوید. برخلاف ویبره، که لرزشی دنباله‌دار را موجب می‌شود، فیدبک لمسی می‌تواند یک لرزه کوچک یا رشته‌ای از لرزه‌ها با شدت‌های گوناگون به انگشتتان منتقل کند.

در حال حاضر در کنترلرهای بازی (نظیر آنهایی که به همراه ایکس‌باکس وان به فروش می‌رسد) از فیدبک‌های لمسی پیشرفته برای تولید سروصداهای مختلف و انتقال عکس‌العمل و بازخورد به دست کاربر استفاده می‌شود. اما آنچه فناوری فورس تاچ اپل را جالب و متمایز می‌کند ترکیب این تکنیک با صفحه نمایش (یا ترک‌پد) حساس به فشار است؛ یعنی فرامین مختلف از طریق فشار دادن به صفحه نمایش حساس به فشار منتقل می‌شود و، بسته به فرمان ارسال‌شده، همان صفحه فیدبک لمسی را به انگشت شما منتقل می‌کند. با تقریب قابل قبولی می‌توان گفت که هیچ‌کدام از صفحات لمسی فعلی موجود در بازار حساس به فشار نیستند و معرفی چنین صفحاتی نوآوری‌ای است که اپل وارد عرصه گجت‌های هوشمند می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، صفحه نمایش اپل واچ در حال حاضر به فناوری فورس تاچ مجهز است. در ترک‌پد مک‌بوک‌های تولیدشده در سال ۲۰۱۵ نیز این فناوری به کار رفته و می‌توان از مزیت‌های صفحات حساس به فشار روی آنها بهره برد. اما نقطه تمایز اینجاست که حس‌وحال استفاده از فورس تاچ روی دو گجت اشاره‌شده فوق کاملا با یکدیگر متفاوت است.

 

۱- فورس تاچ در مک‌بوک

ترک‌پد لپ‌تاپ‌های مجهز به فورس تاچ اپل کاملا شبیه ترک‌پد لپ‌تاپ‌های دیگر این شرکت است. زمانی که برای اسکرول کردن و حرکت نشانگر ماوس از آن استفاده می‌کنید تفاوت خاصی مشاهده نخواهید کرد. اما وقتی کار به کلیک کردن می‌رسد تمایز آشکار می‌شود. برخلاف ترک‌پد مک‌بوک‌های قبلی، در هر نقطه از ترک‌پد مک‌بوک‌های ۲۰۱۵ می‌توان کلیک کرد. البته این تنها تفاوت موجود نیست. همان‌طور که گفتیم، وقتی نام فورس تاچ می‌آید، باید منتظر صفحه‌ای حساس به فشار نیز باشید. وقتی روی ترک‌پد مک‌بوک‌های جدید کلیک می‌کنید و سپس انگشتتان را کمی بیشتر فشار می‌دهید، ترک‌پد فشار اعمالی را تشخیص می‌دهد و عملیات مناسب را انجام می‌دهد. حس‌وحالی که با انجام دادن این کار به شما دست می‌دهد شبیه فشار دادن یک دکمه است؛ یک دکمه به بزرگی ترک‌پد مک‌بوکی که در اختیار دارید.

فورس تاچ روی ترک‌پد مک‌بوک در موقعیت‌های مختلف عملیات گوناگونی از خود به نمایش می‌گذارد. برای مثال، اگر فورس تاچ را روی یک لغت انجام دهید، معنای لغت در دیکشنری برایتان جست‌وجو می‌شود. اگر فورس تاچ را روی یک لینک انجام دهید، پیش‌نمایشی از وب‌سایت لینک‌شده برایتان نمایش داده می‌شود. یا اگر در حین پخش ویدئو فورس تاچ کنید، امکان تغییر سرعت پخش ویدئو در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

۲- فورس تاچ در اپل واچ

در سوی دیگر اپل واچ را داریم. فشار دادن انگشت روی صفحه نمایش این دستگاه نیز موجب پیاده‌سازی فورس تاچ خواهد شد. اما حسی که به کاربر منتقل می‌شود متفاوت از فشار دادن ترک‌پد مک‌بوک است. به هنگام فشار دادن صفحه نمایش اپل واچ حس انتقال فشار از انگشت به صفحه نمایش و حرکت جزئی آن به کاربر منتقل می‌گردد. فورس تاچ در اپل واچ بیشتر اوقات نقش ظاهر کردن منوها را بر عهده دارد. برای مثال، وقتی در اپلیکیشن موزیک در حال گوش دادن به موزیک هستید، انجام فورس تاچ روی صفحه نمایش منویی را به نمایش درمی‌آورد که امکاناتی نظیر پخش تصادفی آهنگ‌ها یا تغییر منبع صدا را در اختیار می‌گذارد. انجام فورس تاچ هنگام نمایش ساعت روی صفحه نیز گزینه‌های مربوط به تغییر تم (در اصطلاح تخصصی‌تر واچ فیس) یا شخصی‌سازی را پیش رویتان قرار می‌دهد.

 

image

 

در اپل واچ واحدی برای ایجاد ویبره کار گذاشته شده که اپل آن را Taptic Engine نامیده است. به‌کمک Taptic Engine، اپل واچ می‌تواند ویبره‌های لطیف و پیچیده‌تری تولید کند که متفاوت با ویبره‌هایی هستند که تاکنون در گوشی‌های موبایل دیده‌ایم. این ویبره در پاسخ به فشارهایی اجرا می‌شوند که به صفحه نمایش وارد می‌شوند و کاربر را از بابت انتقال یافتن دستور مطمئن می‌کنند.

 

فورس تاچ در آینده

فورس تاچ را روی ترک‌پد و صفحه نمایش کوچک اپل واچ دیده‌ایم. اما این فناوری در صفحه نمایش آیفون‌های بعدی به چه شکل کار گذاشته می‌شود؟ پیش‌بینی می‌شود که حس‌وحال استفاده از فورس تاچ در آیفون‌های بعدی بیشتر شبیه تجربه استفاده از این فناوری در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک باشد؛ یعنی مشابه حس یک کلیک واقعی. اما از نظر کارکرد گفته می‌شود که با چیزی طرف خواهیم بود که بیشتر شبیه اپل واچ است؛ یعنی فورس تاچ در آی‌اواس ۹ برای فراخوانی منوی‌های مختلف استفاده می‌شود و به عنوان فرمانی کمکی در اپلیکیشن‌ها در اختیار خواهد بود.

علاوه بر آیفون، تصور کنید فورس تاچ در صفحه نمایش بزرگ آیپد ادغام شود. در صورت تولید چنین آیپدی، کیبورد نرم‌افزاری بخشی است که بیش از سایرین مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر بتوان هنگام تایپ با کیبورد نرم‌افزاری آیپد کلیدها را واقعا حس کرد و متوجه کلیک کردن روی آنها شد، آیا روند تایپ بهتر می‌شود؟ حتی ممکن است فورس تاچ پای عملکردهای اضافی جدید را به میان بکشد که برای اجرای آنها تنها یک فشار روی صفحه نمایش نیاز است؛ درج حرف بزرگ با فشاردادن یک کلید، درج شماره‌ها، علائم نگارشی مختلف و حتی کاربردهای خاص در اپلیکیشن‌های گوناگون کارهایی‌اند که با رسیدن فورس تاچ ساده‌تر و سریع‌تر از پیش انجام می‌شوند.

 

image

 

در شایعات اخیر جزئیات جالبی در مورد آیپد پرو خواندیم؛ تبلتی با صفحه نمایش ۱۲.۹ اینچی که ممکن است به فورس تاچ ادغام‌شده با قلم استایلوس مجهز باشد و فیدبک لمسی نیز روی آن تعبیه شده باشد. چنین خبرهایی بیش از هر قشر هنرمندان را جذب خود می‌کنند. به دست آوردن امکان نقاشی و طراحی روی صفحه‌ای ۱۲.۹ اینچی که به میزان فشار واردشده از دست عکس‌العمل نشان می‌دهد ایده‌ای است که بسیاری از فعالان عرصه هنر را جذب خود می‌کند. عرضه چنین دستگاهی حتی ممکن است عرصه را برای آن دسته از تبلت‌های مخصوص طراحی تنگ کند که تنها در صورت وصل کردن به کامپیوتر می‌توان از آنها استفاده کرد.

البته این سخن بدان معنا نیست که در حال حاضر هیچ تبلتی نمی‌تواند فشار واردشده از دست کاربر را اندازه بگیرد و آن را درک کند. تبلت‌های مختلف این فشار را از طریق قلم‌های استایلوسی که برایشان تولید شده تشخیص می‌دهند. به عنوان مثال، می‌توان به قلم مایکروسافت سرفیس پرو یا S Pen گلکسی نوت ۵ اشاره کرد. اما تفاوت اینجاست که تشخیص میزان فشار در آیپدهای بعدی را خود صفحه نمایش انجام می‌دهد. بنابراین حتی در صورتی که از انگشتتان استفاده کنید نیز فشار قابل تشخیص است.

یکی از چالش‌هایی که پیش روی اپل قرار دارد حصول اطمینان از این موضوع است که فورس تاچ تبدیل به قابلیتی جانبی و اضافی نمی‌شود. بدین منظور فورس تاچ باید کارآیی‌ای بیشتر از فراخوانی منو و انجام سریع‌تر کارهایی داشته باشد که بدون فورس تاچ نیز انجام می‌شوند. فورس تاچ باید سودمندی خود را نشان دهد و بتواند خودش را به‌عنوان مفهوم جدید کنترل در آی‌اواس ۹ نشان دهد. طبق عملکردی که از این قابلیت در مک‌بوک و اپل واچ دیده‌ایم این احتمال وجود دارد که عمده کاربران چندان شیفته فورس تاچ نشوند؛ مگر آن که اپلیکیشن‌های جدیدی ساخته و توسعه داده شوند که با بهره‌گیری از این فناوری قابلیت‌هایی جدیدی روی کار بیاورند.

منبع: CNET

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

سهیل

۱۳۹۴/۵/۳۰
باز یه تکنولوژی قدیمی رو یه اسم روش گذاشتن مبدعشو اپل کردن

amir1975

۱۳۹۴/۵/۳۰
Ascend Mate S هواوی هم تکنولوژی فورس تاچ داره و قبل از آیفون معرفی میشه. (یعنی داستان کپی برداری منتفیه این دفعه) ولی مطمئنا اپل مثل یک بچه ضعیف و موذی میره شکایت میکنه که: بابایی بابایی از رو برگه من تقلب کردن!!