خانهاخبار
آیا انتقال آسان برنامه‌های اندروید و iOS به ویندوزفون توسعه‌دهندگان این پلتفرم را دلسرد می‌کند؟

آیا انتقال آسان برنامه‌های اندروید و iOS به ویندوزفون توسعه‌دهندگان این پلتفرم را دلسرد می‌کند؟

ابزارهای توسعه برنامه‌های اندروید و iOS برای ویندوزفون این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. در این نوشته می‌خواهیم این ابزارها و مشکلات و چالش‌های پیش روی توسعه‌دهندگان را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
۱۳۹۴/۵/۲۰

مایکروسافت، غول نرم‌افزاری دنیا، که مدت نسبتا زیادی است کامپیوترهای شخصی را با سیستم عامل خود در دست داشته اکنون پا را فراتر گذاشته و به فکر توسعه هرچه بیشتر نسخه موبایل سیستم عامل خود افتاده. با وجود شبهه‌هایی که در مورد سیستم عامل موبایل این شرکت پیش آمده بود، برنامه‌هایی که مایکروسافت برای سیستم عامل خود در پیش گرفته نشان می‌دهد این شرکت نه‌تنها به‌هیچ‌وجه به فکر کنار گذاشتن سیستم عامل موبایل خود نیست، بلکه در اندیشه تقویت هرچه بیشتر آن با کمک ویندوز 10 نیز هست.

پیش از این بررسی کردیم که چه عواملی به مایکروسافت در توسعه سیستم عامل موبایل خود کمک خواهد کرد. اکنون که ویندوز 10 منتشر شده مایکروسافت تمرکزش را بر ویندوز 10 موبایل گذاشته و به نظر می‌رسد کم‌کم به زمان تحقق وعده‌هایش نزدیک می‌شویم. این شرکت در کنفرانس بیلد خود از آوردن برنامه‌های اندروید و iOS به ویندوز 10 موبایل خبر داده بود و عنوان کرده بود که برای تبدیل برنامه‌های iOS و اندروید برای توسعه‌دهندگان ابزارهای ارتباطی (Bridge) فراهم خواهد کرد.

 

image

 

از زمانی که مایکروسافت تکنولوژی‌های Bridge خود را در کنفرانس بیلد 2015 معرفی کرد سوالات بسیاری در مورد چگونگی اجرای این پروژه‌ها طرح می‌شد؛ تکنولوژی‌هایی که قرار است به توسعه‌دهندگان اجازه دهد اپلیکیشن‌های اندرویدی (پروژه Astoria)، اپلیکیشن‌های iOS (پروژه Islandwood)، اپلیکیشن‌های وب (پروژه Westminster) و اپلیکیشن‌های کلاسیک Win32 (پروژه Centennial) را به ویندوز 10 منتقل کنند.

حالا مایکروسافت به تحقق وعده‌اش نزدیک می‌شود و گام‌های دیگری در این راه برداشته است. کم‌کم پرسش‌های بی‌جواب چند ماه پیش به جواب می‌رسند، اما پرسش‌های دیگری هم راه خود را باز می‌کنند. مایکروسافت تا چه اندازه موفق خواهد شد برنامه‌های iOS و اندروید را به ویندوزفون بیاورد؟ آیا انتقال این برنامه‌ها آسان خواهد بود؟

در ادامه تکنولوژی‌های Bridge را با هم مرور می‌کنیم که این روزها با انتشار نسخه پیش‌نمایش Windows Bridge for iOS و درز خبرهایی در مورد پروژه Astoria به بحث داغ سایت‌های اینترنتی و کاربران تبدیل شده و همچنین چالش‌های پیش روی آنها را بررسی می‌کنیم.

 

برنامه‌های اندروید روی ویندوزفون

مایکروسافت در مورد پروژه Astoria یا همان Windows Bridge for Android هنوز چیز زیادی نگفته و فقط اشاره کرده که این ابزار تنها در دست برخی توسعه‌دهندگان است. این شرکت قرار است هر هفته پروژه استوریا را در اختیار تعداد بیشتری از توسعه‌دهندگان قرار دهد. اما در روزهای اخیر ابزار پروژه استوریا روی اینترنت لو رفت و اکنون کاربران می‌توانند آزادانه (و البته به‌طور غیرقانونی) فایل‌های APK اپلیکیشن‌های اندروید را دانلود کنند و آنها را بر دیوایس ویندوزفونی خود با ویندوز 10 موبایل نصب کنند. این ابزار در حال حاضر یک محدودیت دارد و آن این است که نمی‌تواند برنامه‌های استور گوگل پلی را نصب کند.

 

image

 

برنامه‌های iOS روی ویندوزفون

مایکروسافت به‌تازگی پیش‌نمایش ابزار تبدیل برنامه‌های iOS به ویندوزفون را به‌صورت متن‌باز منتشر کرده است. این ابزار که Windows Bridge for iOS نام گرفته همان چیزی بود که در آوریل 2015 مایکروسافت از آن با عنوان Project Islandwood نام برد. این ابزار قرار است به توسعه‌دهندگان iOS اجازه دهد اپلیکیشن‌های خود را سریع و راحت به برنامه‌هایی قابل اجرا روی ویندوز تبدیل کنند.

این ابزار فعلا در مراحل اولیه تولید به سر می‌برد، همه ویژگی‌هایش فعال نیست و احتمالا ایرادات زیادی خواهد داشت. با Windows Bridg for iOS می‌توان برنامه‌های iOS را به برنامه‌هایی برای ویندوز 8.1 و ویندوز 10 با پردازنده‌های 32 و 64 بیتی تبدیل کرد. مایکروسافت همچنین گفته به‌زودی پشتیبانی از پردازنده‌های ARM (برای موبایل) را نیز به پل ارتباطی خود اضافه خواهد کرد. نسخه نهایی Windows Bridg for iOS اواخر پاییز منتشر می‌شود.

 

 

image

 

اما اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، این ایده که توسعه‌دهندگان به‌آسانی برنامه‌های اندروید و iOS را به برنامه‌هایی قابل اجرا برای ویندوز 10 موبایل تبدیل کنند برای توسعه‌دهندگان هم جذاب و هم گیج‌کننده است.

اگر از دید توسعه‌دهندگان اندروید به این پروژه نگاه کنیم، می‌بینیم برنامه‌های آنها بدون هیچ پرداختی روی ویندوزفون نصب خواهد شد. خب البته این مشکل جدیدی برای اندرویدی‌ها نیست و توسعه‌دهندگان این سیستم عامل همیشه با این مشکل مواجه بوده‌اند.

اما این اتفاق از دید توسعه‌دهندگان ویندوزفون کاملا جدید و تازه است. توسعه‌دهندگان این پلتفرم تایید کرده‌اند که پورت کردن برنامه‌های اندروید به ویندوزفون بسیار ساده شده است. به همین دلیل بسیاری از آنها ناامیدانه به ترک برنامه‌نویسی برای ویندوزفون می اندیشند، زیرا در این شرایط فکر می‌کنند با حجم بسیار برنامه‌های اندرویدی دیگر چرا باید خودشان را برای تولید برنامه‌هایی برای ویندوزفون به زحمت بیندازند!

به‌طور حتم پروژه‌های ارتباطی مایکروسافت (Bridge) برای انتقال اپلیکیشن‌ها به ویندوزفون جای بحث و گفتگوی بسیار دارد. از یک طرف چرا باید توسعه‌دهندگان سراغ تولید اپلیکیشن‌های ویندوزفونی بروند وقتی می‌توانند برای اندروید و iOS اپلیکیشن تولید کنند و خیلی ساده آن را به ویندوزفون نیز پورت کنند؟ از طرف دیگر اگر برنامه‌نویس‌ها اپلیکیشن‌هایی برای ویندوز 10 تولید کنند، به‌راحتی می‌توانند آن را روی کامپیوترهای شخصی، موبایل‌ها و دیگر تکنولوژی‌های مایکروسافت اجرا کنند. اینجا دیگر اپلیکیشن‌های اندروید توان رقابت با اپلیکیشن‌های ویندوز را ندارند، حتی در صورت پورت شدن روی ویندوزفون.

توسعه‌دهندگان در موقعیتی پیچیده قرار گرفته‌اند: اگر برنامه‌های خود را برای اندروید بنویسند و آن را به ویندوزفون پورت کنند، مارکت ویندوزفون رشد پیدا می‌کند و اگر این مارکت رشد کند، آنها این موقعیت را پیدا می‌کنند که برنامه‌های خود را برای  ویندوز 10 بازنویسی کنند. اما این احتمال هم وجود دارد که پورت کردن برنامه‌های اندروید برای ویندوزفون به منزوی کردن توسعه‌دهندگان ویندوزفون بینجامد.

 

اما مورد دیگری که اجرای اپلیکیشن‌های اندروید (و احتمالا iOS) را روی ویندوزفون جذاب می‌‌کند بومی شدن آنها برای ویندوزفون است. درواقع برخی اجزای ویندوزفون 10، از جمله کاشی‌های زنده و نوتیفیکیشن‌ها، به برنامه‌های اندرویدی متصل می‌شوند تا این برنامه‌ها برای ویندوز 10 موبایل محلی شوند. وجود چنین قابلیت‌هایی است که ابزارهای توسعه مایکروسافت را کاملا متمایز و ستودنی می‌کند.

به‌هرحال اگرچه پیش‌نمایش ابزار توسعه ویندوز برای iOS منتشر شده، هنوز این ابزار برای اندروید در دست تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان قرار نگرفته و Windows Bridge for iOS نیز هنوز قادر نیست برنامه‌هایی برای ویندوزفون تولید کند. باید چندماهی تا انتشار نسخه رسمی ابزارهای توسعه مایکروسافت صبر کرد تا پس از آن بتوان این ابزارها و تاثیرگذاری آنها بر برنامه‌نویسی ویندوز را دقیق‌تر بررسی کرد.

 

آیا شما هم فکر می‌کنید به‌زودی دیگر کسی برای ویندوزفون برنامه‌ای نمی‌نویسد؟ یا جزو آن دسته‌ای هستید که معتقدند با این ابزارها برنامه‌نویسان به سمت ویندوز 10 کشیده می‌شوند؟

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

saeed

۱۳۹۴/۶/۲۵
به نظر من برنامه نویسهای ویندوز چیزی رو از دست نمیدن هیچ محبوب تر هم میشن با جون گرفتن استور ماکروسافت ، چون نرم افزارهای تولیدی اونها تحت انحصار خودشونه و روی اندروید و ای او اس پیدا نمیشه و میتونن از نرم افزارها درامد خوبی کسب کنن

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۵/۲۱
مایکروسافت می بایست خیلی زود تر بازار اندروید و ای او اس را نابود میکرد اما اطلاعات جهانی در مورد ویندوز و قابلیت هاش بسیار پایین بود. این گونه انقلاب ها به صورت قطعی بازار های دیگر را ریشه کن خواهند کرد.

mehran1545

۱۳۹۴/۵/۲۰
ماکروسافت با ورود ویندوز 10 انقلاب بزرگی در صنعت اپلیکیشن ها و برنامه نویسی خواهد کرد و بازار گوشی های موبایل متحول و به سمت ماکروسافت هدایت خواهد کرد

Amir

۱۳۹۴/۵/۲۰
خب الان چند مورد به ذهن خطور میکند، اگر چنین پروژه ای نهایی شده و به مرحله اجرا برسد، بدان معنی است که در عرض مدت کوتاهی بازار اپلیکیشنهای ویندوز موبایل از آندروید و iOS پیشی گرفته و بازار اول موبایلی مختص به ویندوز موبایل میشود. اگر مایکروسافت وعده یکپارچه سازی دستگاه های خود را نیز عملی کند تمامی برنامه های کامپیوتر ها هم بر روی موبایل اجرایی میشوند.اجرایی شدن این فرضیات همان حرکت با سرعت نور برای مایکروسافت میباشد. حال این را هم مد نظر قرار دهید که مایکروسافت پرچمدارانی همچون Lumia 950 XL و Lumia 950 را با کلی قابلیت جدید در راه دارد. آنوقت چهره فروشندگان موبایل که با غرور خاصی میگویند ما ویندوزفون نمیفروشیم و کسی نمیخره بعد از این اتفاقات دیدنی خواهد بود. باید دید تا آخر امسال مایکروسافت راه چندساله را میتواند چند ماهه طی کند یا در حد همان فرضیات باقی می مانند.