خانهاخبار
گوگل پلی: بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن گوشی‎های هوشمند

گوگل پلی: بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن گوشی‎های هوشمند

روزبه‌روز بر تعداد کاربران اندرویدی افزوده می‌شود و تعداد اپلیکیشن‌ها و دانلودهای گوگل پلی نیز افزایش می‌یابد. اگرچه روزی این فروشگاه در برابر اپ استور حرفی برای گفتن نداشت، اکنون چندان بزرگ شده که شاید دیگر دست اپ استور هم به آن نرسد!
۱۳۹۴/۵/۲۰

اگر از کاربران دستگاه‌های اندرویدی باشید، حتما آیکون Google Play را میان اپلیکیشن‌های دستگاهتان دیده‌اید. گوگلی پلی درواقع فروشگاه مجازی اندروید است که زیر نظر گوگل اداره می‌شود و کاربران دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند با ورود به آن به دریای بی‌کران اپلیکیشن‌های رایگان و غیررایگان و انواع‌واقسام رسانه‌ها اعم از فیلم، سریال، موسیقی و مجله دسترسی داشته باشند.
فروشگاه مجازی گوگل پیش از آنکه گوگل پلی نامیده شود اندروید مارکت خوانده می‌شد و هنوز هم خیلی‌ها عادت دارند آن را به همین نام بخوانند.

 

image

 

 

اندروید مارکت (گوگل پلی فعلی) کارش را از سال 2008 با تعداد اندکی اپلیکیشن آغاز کرد. در آن زمان اندروید مارکت تنها مختص عرضه اپلیکیشن‌های اندروید بود، ولی طی سال‌های بعد Google Music و Google eBookstore نیز به‌عنوان فروشگاه‌های تکمیلی شروع به عرضه موسیقی و کتاب کردند. در سال 2012 این سه بخش با هم ادغام شد و فروشگاهی جامع به نام Google Play Store شکل گرفت که شامل بخش‌هایی به شرح زیر است:

 

در حال حاضر Google Play روی اکثر دستگاه‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌شود، مگر اینکه شرکت سازنده دستگاه (مثل آمازون) جلو آن را گرفته باشد یا از کاستوم رام‌هایی مثل سیانوژن روی محصولش استفاده کرده باشد. گوگل حتی اپلیکیشن  Android Market موجود روی گوشی‌های قدیمی را به‌صورت خودکار به گوگل پلی آپدیت کرده است و همیشه، بدون آنکه متوجه شوید، آخرین نسخه آن را روی دستگاهتان نصب می‎کند.

 

image

 

اما به‌جز بخش اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایگان گوگل پلی، سایر بخش‌ها برای کاربران همه کشورها در دسترس نیست. هم‌اکنون سرویس Google Play Music در 58 کشور، Google Play Books در 68 کشور و Google Play Movie در 70 کشور در دسترس کاربران قرار دارد و بخش TV نیز تنها مختص کاربران ژاپن، استرالیا، کانادا، انگلیس و امریکاست.

اما کاربران ایرانی بیش از سایر کشورها در گوگل پلی با محدودیت مواجه بودند، طوری که حتی نمی‌توانستند به اپلیکیشن‌های رایگان نیز دسترسی داشته باشند. خوشبختانه گوگل اواخر خردادماه 1393 اجازه داد ایرانی‌ها نیز بتوانند دسترسی آزادی به گوگل پلی پیدا کنند، هرچند نهایتا آن را به اجازه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها منوط کرد.

مطمئنا مهم‌ترین بخش گوگل پلی قسمت اپلیکیشن و بازی آن است. کاربران در این قسمت می‌توانند به هزاران‌ اپلیکیشن پولی و رایگان با موضوعات و دسته‌بندی‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.

در حال حاضر بیش از 1 میلیون و 600 هزار اپلیکیشن در گوگل پلی موجود است که تقریبا بیش از 87 درصد آنها رایگان‌اند. موضوعات آموزشی، سبک زندگی و سرگرمی بیشترین تعداد اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمارهای منتشرشده، تعداد کل اپلیکیشن‌های گوگل پلی حدود 7 درصد بیشتر از اپلیکیشن‌های اپ استور است و همچنین میزان دانلود آنها در نیمه اول سال 2015 حدود 85 درصد بیشتر از تعداد دانلودها از اپ استور بوده که آماری خیره‌کننده است. خوب است بدانید که علاوه بر این تعداد اپلیکیشن، بیش از 22 میلیون آهنگ، 5 میلیون کتاب و نزدیک به 2 هزار روزنامه و مجله در گوگل پلی عرضه می‌شود.

 

image

 

یکی از مزیت‌های فروشگاه مجازی گوگل نسبت به اپ استور اپل این است که، علاوه بر اپلیکیشن، از طریق وب نیز می‌توان دسترسی کاملی به آن داشت. شما از طریق مرورگر خود و بدون نیاز به نصب برنامه دیگری قادرید در گوگل پلی جستجو کنید، اپلیکیشن یا رسانه موردنظرتان را بخرید و آن را مستقیما روی دستگاهتان نصب کنید یا حتی پاک کنید.

گوگل پلی، علاوه بر کاربران، به فکر توسعه‌دهندگان نیز بوده: حق اشتراک توسعه‌دهنده اندرویدی بسیار کمتر از iOS است و امکانات فراوانی از طریق کنسول توسعه‌دهندگان در اختیار وی قرار می‌گیرد. فروشگاه مجازی گوگل امکان دیدن آمارهای مختلف، پاسخ دادن به نظر کاربران، انتشار نسخه‌های آلفا و بتا، پلتفرم تبلیغاتی آماده و سرعت بیشتر در انتشار اپ‌ها را برای توسعه‌دهندگان خود فراهم می‌آورد.

با تمام این موارد، آنچه گوگل پلی همیشه در آن از خود ضعف نشان داده وضعیت امنیتی اپلیکیشن‌هایی است که در آن عرضه می‌شود. با وجود اینکه گوگل طی سال‌های اخیر تمهیدات بسیاری برای افزایش امنیت فروشگاهش اندیشیده است و از آنتی‌ویروس داخلی و روندی سختگیرانه برای بررسی و پالایش اپ‌های آپلودشده در گوگل پلی استفاده می‌کند، باز هم شاهد افزایش تعداد بدافزارهایی هستیم که از طریق این فروشگاه روی دستگاه کاربران نصب می‌شود.

 

در پایان خوب است نگاهی بیندازید به تغییراتی که گوگل پلی از ابتدا تاکنون به خود دیده. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلبی را بخوانید که در مورد امپراتوری پرفروش اپ استور اپل در جی‌اس‌ام منتشر شده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Miad

۱۳۹۵/۲/۱۶
ممنون

سبحان

۱۳۹۴/۵/۲۰
85% خیلی خوبه