خانهاخبار
آیا خرید گوشی ارزان‌قیمت اندرویدی اشتباه است؟!

آیا خرید گوشی ارزان‌قیمت اندرویدی اشتباه است؟!

آیا شما هم بیشتر اوقات سراغ گوشی‌های ارزان‌قیمت یا به‌اصطلاح پایین‌رده‌های بازار می‌روید تا در میان سیل بی‌شمار گوشی‌های اندرویدی یکی را انتخاب کنید؟ در این نوشته می‌خواهیم بررسی کنیم آیا خرید گوشی ارزان‌قیمت اندرویدی منطقی است یا نه!
۱۳۹۴/۵/۱۹

همچون روزهایی که نوکیا نبض بازار موبایل را در دست داشت و هر کس، با توجه به بودجه‌اش، سراغ یکی از گوشی‌های مرغوب این شرکت می‌رفت، حالا هم گوشی‌های اندرویدی حرف اول بازار را می‌زنند. تنها تفاوت در برندی است که این گوشی‌ها را تولید می‌کند، اما سیستم عامل همه آنها اندروید است؛ سیستم عاملی که، به‌لطف انعطاف‌پذیری بالا، روی هر گوشی رنگ‌وبویی جدید به خود می‌گیرد و شرکت‌های مختلف نیز هر کدام رابط کاربری خود را به آن اضافه می‌کنند. اندروید با ویژگی‌های بسیار متمایز و آزادی‌هایی که به کاربر می‌دهد همه را راضی نگه می‌دارد و به سوی خود جذب می‌کند.

تعداد بسیار زیاد گوشی‌های اندرویدی دست کاربر را برای انتخاب باز می‌گذارد تا هر کس، با توجه به بودجه خود، بتواند یکی از آنها را انتخاب کند. اگر از کاربران گوشی‌های رده‌بالا و اصطلاحا پرچم‌دار باشید، حتما می‌دانید که این روزها گلکسی اس6، اس6 اج، ال‌جی G4 و... گردوخاک زیادی به راه انداخته‌اند. اما همیشه تنها این گوشی‌های مطرح نیستند که کاربران را دنبال خود می‌کشانند. پرچم‌داران تنها قشر خاصی را هدف قرار می‌دهند: کاربرانی که همیشه ترجیح می‌دهند گوشی‌شان از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها برخوردار باشد و چندان هم مهم نیست که چقدر پول بابت چنین گوشی‌ای می‌پردازند.

 

image

 

اما گروه عمده‌ای از مردم سراغ گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌رده می‌روند؛ گوشی‌هایی که قیمتی معمول و در حد توان قشر متوسط دارند. گوشی‌های میان‌رده یا همان سطح متوسط بازار از مشخصاتی کمی پایین‌تر از پرچم‌دارها بهره می‌برند و اغلب برای عامه کاربران ساخته می‌شوند. دوربین این گوشی‌ها بسیار عالی نیست، اما قابل قبول است و قدرت پردازشی آنها نیز در حد پرچم‌دار‌ها نیست، اما معمولا ضعیف هم نیستند.

اما اوضاع در مورد پایین‌رده‌های اندرویدی کاملا متفاوت است؛ یعنی گوشی‌هایی با مشخصات پایین سخت‌افزاری که قیمت پایینی هم دارند (حدود 500 هزار تومان). دوربین این گوشی‌ها معمولا در پایین‌ترین کیفیت موجود است، نمایشگر ضعیف دارند و نباید از آنها انتظار عملکرد پردازشی خوب و حافظه رم بالا داشت. با این حال قیمت این گوشی‌ها بسیار جذاب است. اما فکر می‌کنید چه افرادی سراغ این گوشی‌ها می‌روند؟ آیا این گوشی‌ها می‌توانند کاربر را راضی نگه دارند؟ بهتر است با هم برخی از کاستی‌های این گوشی‌ها را مرور کنیم.

 

اندروید

به‌روزرسانی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که در خرید گوشی باید مد نظر قرار داد به‌روزرسانی سیستم عامل است. گوشی‌های پایین‌رده اندرویدی، که بیشتر می‌توان آنها را تحت برند ال‌جی، سامسونگ یا هوآوی پیدا کرد، معمولا پس از عرضه دیگر شانس چندانی برای دریافت نسخه‌های بعدی سیستم عامل ندارند و عدم دریافت به‌روزرسانی سیستم عامل نیز به‌معنی عدم رفع باگ‌ها و ایرادات است. علاوه بر این، به‌مرور زمان و با ارائه نسخه‌های جدید سیستم عامل، برخی اپلیکیشن‌ها دیگر با نسخه‌های قبلی هم‌خوانی نخواهند داشت و نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

 

اجرای روان رابط کاربری

همان‌طور که اشاره کردیم، گوشی‌های ارزان‌قیمت از ویژگی‌های سخت‌افزاری پایینی بهره می‌برند. رم اغلب این گوشی‌ها 512 مگابایت و در بهترین حالت 1 گیگابایت است. پردازنده‌ای با قدرت پردازشی کم دارند و حافظه داخلی‌شان معمولا 8 گیگابایت است که بخش قابل توجهی از آن را نیز سیستم عامل اشغال کرده. این گوشی‌ها در اجرای بازی‌ها به مشکل برمی‌خورند و پس از گذشت مدتی، با نصب اپلیکیشن‌های بیشتر، دیگر از رابط کاربری روان سابق خبری نخواهد بود و هنگ کردن گوشی هم طبیعی می‌شود.

 

کیفیت ساخت

با توجه به بهای بسیار اندکی که برای این گوشی‌ها می‌پردازید، احتمالا می‌دانید که نباید از آنها انتظار کیفیت ساخت خوب داشته باشید. معمولا بدنه همه آنها پلاستیکی است و ظاهری معمولی دارند. بیشتر اوقات نیز باریک و سبک نیستند.

 

با این تفاسیر آیا هیچ‌کس نباید سراغ گوشی‌های ارزان‌قیمت برود؟ کسانی که قصد دارند دستگاهی با قیمت پایین بخرند چه راهی پیش روی خود دارند؟ خب، بهتر است اول ببینیم چه کسانی سراغ خرید گوشی ارزان‌قیمت می‌روند.

اغلب کاربران گوشی‌های ارزان‌قیمت کسانی‌اند که از گوشی استفاده زیادی نمی‌کنند و بیشتر کارشان به تماس گرفتن و استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان معروف همچون وایبر، واتس‌اپ، تلگرام و... محدود می‌شود. این افراد به‌ندرت سراغ بازی‌های سنگین می‌روند و در صورت تمایل هم تنها چند بازی کوچک و کم‌حجم نصب می‌کنند. داشتن گوشی جدید و امکان ارتباط با دوستان از این طریق برای این دست کاربران تا مدت‌ها کافی است و بیشتر اوقات به فکر عوض کردن گوشی‌شان و خرید گوشی بهتر نیز نمی‌افتند.

اگر نیاز کاربران گوشی‌های ارزان‌قیمت تنها به همین موارد خلاصه شود، آیا نمی‌توان گوشی‌های بهتری برای جایگزینی آنها پیدا کرد که هم بتواند جوابگوی این نیازها باشد و هم عملکردشان بهتر باشد؟

ما می‌خواهیم سراغ گوشی‌های ویندوزفونی برویم و به شما نشان دهیم که اگر در رده ارزان‌قیمت‌ها دنبال گوشی مناسب هستید، هیچ انتخابی بهتر از ویندوزفون پیش روی شما نیست.

 

ویندوز فون

به‌روزرسانی

مایکروسافت به‌روز‌رسانی ویندوزفون را برای همه گوشی‌هایش، از پرچم‌دار گرفته تا ارزان‌قیمت‌ها، منتشر می‌کند. به‌روزرسانی ویندوزفون تنها با کمی تاخیر برای گوشی‌های مختلف در مناطق مختلف عرضه می‌شود، اما بی‌تردید برای همه گوشی‌های ویندوزفونی منتشر می‌شود.

 

image

 

اجرای روان رابط کاربری

گوشی‌های ویندوزفونی ارزان‌قیمت، همچون همتایان اندرویدی‌شان، از سخت‌افزار پایینی برخوردارند، اما این تفاوت را با آنها دارند که، به‌لطف سیستم عامل ویندوزفون، از سخت‌افزار بهتر استفاده می‌کنند. همچنین هم‌خوانی بیشتر بین سخت‌افزار و نرم‌افزار باعث می‌شود، حتی با وجود سخت‌افزار ضعیف، اجرایی روان از این رابط کاربری شاهد باشیم. نصب اپلیکیشن‌های زیاد روی این گوشی‌ها معمولا آنها را دچار مشکل نمی‌کند و به‌ندرت با هنگ کردن یا کند شدن گوشی‌های ویندوزفونی مواجه می‌شویم.

 

کیفیت ساخت

اگرچه از پایین‌رده‌های ویندوزفونی نیز نباید کیفیت ساخت بالا انتظار داشت، فراموش نکنید که اکثر این گوشی‌ها ساخت نوکیا هستند که اکنون مایکروسافت آن را خریده؛ شرکتی که تا چند سال پیش حرف اول را در بازار موبایل می‌زد و گوشی‌هایش به کیفیت ساخت بالا مشهور بودند. اگرچه مایکروسافت بخش موبایل نوکیا را خریداری کرده، تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نشده، چراکه فقط به‌جای نام نوکیا اکنون نام مایکروسافت روی این گوشی‌ها حک می‌شود.

 

خب تا اینجا دیدیم که چرا انتخاب گوشی ویندوزفونی در رده ارزان‌قیمت به نمونه‌های اندرویدی اولویت دارد. اما می‌رسیم به نیازهای کاربران گوشی‌های ارزان قیمت و حالا باید ببینیم آیا ویندوزفون می‌تواند جوابگوی استفاده‌های معمول این دست کاربران باشد یا نه.

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان معروف مثل وایبر، واتس‌اپ، لاین، تلگرام و بسیاری دیگر رسما برای ویندوزفون منتشر شده‌اند و کاربران از این بابت نگرانی‌ای نخواهند داشت. در ویندوزفون از بازی‌های بسیار متنوع کم‌حجم، که در اندروید دیده می‌شود، خبری نیست، اما به‌راحتی می‌توان بعضی بازی‌های معروف، ساده و کم‌حجم را پیدا کرد، پس نگران سر رفتن حوصله‌تان هم نباشید!

آیا هنوز هم فکر می‌کنید گوشی‌های اندرویدی تنها گزینه شماست؟ یا شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که در رده ارزان‌قیمت‌ها بهتر است گزینه‌هایی مناسب‌تر جایگزین گوشی‌های اندرویدی کرد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

fingel

۱۳۹۴/۵/۲۳
باز بگید جی اس ام از سامسونگ طرفداری میکنه

hussein

۱۳۹۴/۵/۲۰
افرین به gsm واقعا بررسی و راهنمایی عالی بود.بهترین میان رده ها ویدوزفون هستش و شما به خوبی این و توضیح دادین.

محسن

۱۳۹۴/۵/۱۹
اقا بزنم به تخته خوب دارین از ویندوز فون تعریف میکنیدا.......بالاخره راه دستو پیداکردید.....احسنت بر شما
i hala microsoft

rbmscpsaj

۱۳۹۴/۵/۱۹
گوشی اندرویدی زیر بیس ملیون حماقت خالصه و تا چهل ملیون حماقت قوی. ممممم ای او اس هم همینطور البته فقط به خاطر موبایلی که روش نصب میشه.

mr.android

۱۳۹۴/۵/۱۹
عالی این شد من خودم یه اس6 ادج دارم یه لومیا540 هم به عنوان گوشی دومم دارم اسفالت 8 و جی تی ای سان اندرس رو مثل اس6 روون اجرا میکنه بدون لگ این اشتباه رو نکنید گوشی اندرویدی زیر یه ملیون تومن اشتباه محض هستش بعضی از سایت ها که نماد اعتماد دارن لومیا میفروشن من خودم از یکی از همینا خریدم دو روزه اوردن در خونه