خانهمقاله‌ها
با مزایا و معایب کاستوم رام‌های اندروید آشنا شوید

با مزایا و معایب کاستوم رام‌های اندروید آشنا شوید

با نصب کاستوم رام روی گوشی اندرویدی‌ قادر خواهد بود کنترل بیشتری بر دستگاه خود داشته باشید و از حداکثر توانایی‌هایش استفاده کنید؛ اما، مثل خیلی از کارهای دیگر، نصب کاستوم رام‌ها علاوه بر اینکه مزیت‌های بزرگی به همراه دارند، ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود آورند.
۱۳۹۵/۱۱/۹

برخلاف سیستم عامل iOS، کاربران اندروید می‌توانند کنترل کاملی بر سیستم عامل دستگاهشان داشته باشند. این تنها شامل تغییر در ظاهر اندروید نمی‌شود، بلکه شما قادرید سیستم عاملی کاملا متفاوت با نسخه موجود روی گوشی نصب کنید که ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و حتی پایداری و سرعت بیشتری دارد. درواقع کاستوم رام‌های اندروید نسخه تغییریافته و بهبودیافته اندرویدند که به دست توسعه‌دهندگان مستقل ساخته می‎شود. این رام‌ها، علاوه بر ویژگی‌های معمول اندروید، مزیت‌هایی دارند که، چه از نظر ظاهر و چه از نظر عملکرد، دستگاهتان را دگرگون می‌کنند.
بسیاری از کاربران حرفه‌ای و توسعه‌دهندگان عاشق نصب و آزمایش کاستوم رام‌های مختلف روی گوشی خودشان‌اند تا بتوانند حداکثر توانایی دستگاهشان را به کار گیرند؛ اما اینکه چرا نصب کاستوم رام ممکن است اتفاق خوبی برای شما و گوشی هوشمندتان باشد چیزی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

image

استفاده از آخرین به‌روزرسانی اندروید

یکی از اصلی‌ترین نارضایتی‌های کاربران گوشی‌های اندروید این است که وقتی نسخه جدیدی از این سیستم عامل منتشر می‌شود، زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد تا شرکت سازنده گوشی آنها این نسخه جدید را رسما منتشر کند. در این میان سرعت توسعه‌دهندگان مستقل اندروید بیشتر از شرکت‌های تولیدکننده است و تنها به فاصله چند روز، کاستوم رام‌های خود را بر اساس نسخه جدید ارائه می‌کنند. درنتیجه با نصب کاستوم رام خیلی سریع‌تر از سایرین می‌توانید از آخرین نسخه این سیستم عامل استفاده کنید.

ویژگی‌های جدید و عملکرد بهتر

معمولا کاستوم رام‌های مختلف ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند که آنها را هیچ‌گاه در رام استوک یا پیش‌فرض گوشی‌تان پیدا نمی‌کنید. دست‌یابی به قابلیت‌ها و امکانات اضافی بیشتر، عاملی است که نصب کاستوم رام را ارزشمند می‌سازد. همچنین توسعه‌دهندگان سعی می‌کنند با برطرف کردن ایرادها و باگ‌های موجود و حذف چیزهای اضافه از رام پیش‌فرض، عملکرد، سرعت بهتر و طول عمر باتری بیشتری برای گوشی‌تان به ارمغان بیاورند.

سفارشی‌سازی بیشتر گوشی

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارند تمام بخش‌های گوشی‌شان را تا جای ممکن تغییر دهند، پس حتما روی گوشی‌تان کاستوم رام نصب کنید. اغلب کاستوم رام‌ها این امکان را به شما می‌دهند تا روی جزءجزء منوها، نحوه کارکرد و رابط کاربری گوشی تسلط داشته باشید و آنها را بنا به سلیقه‌تان تنظیم نمایید.

پشتیبانی طولانی‌مدت و آپدیت‌های سریع‌تر

یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران اندروید همیشه با آن مواجه‌اند عدم پشتیبانی شرکت‌ها از آپدیت بعضی گوشی‌ها به نسخه جدید است، حتی اگر از نظر سخت‌افزاری محدودیتی برای آنها وجود نداشته باشد. برای حل این مشکل، توسعه‌دهندگان کاستوم رام‌ها سعی می‌کنند تا حد ممکن دستگاه‌های بیشتری را مورد لطف خود قرار دهند؛ بنابراین کاربران می‌توانند بدون نیاز به خرید گوشی جدید، جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید را داشته باشند. همچنین این توسعه‌دهندگان در فواصل زمانی کوتاه ایرادها و باگ‌های کاستوم رام خود را رفع می‌کنند و مرتبا برای آن آپدیت جدید ارائه می‌دهند. درنتیجه شما می‌توانید مطمئن باشید گوشی‌تان حداکثر پشتیبانی ممکن را کسب می‌کند.

استفاده از اپلیکیشن‌های بیشتر

اکثر کاستوم‌ رام‌ها به صورت پیش‌فرض روت هستند یا برای روت شدن آمده‌اند. روت بودن دستگاه به کاربر اجازه می‌دهد به طیف گسترده‌تری از اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشد که تنها روی گوشی‌های روت‌شده کار می‌کنند؛ اپلیکیشن‌هایی که قابلیت‌های گوشی‌تان را به سطح بالاتری می‌برند.

image
  • حالا که با مزیت‌های کاستوم رام‌ها آشنا شدید، بهتر است در مورد معایب و مسائلی صحبت کنیم که ممکن است  با نصب کاستوم رام برایتان پیش بیاید.

باطل شدن گارانتی

روت کردن، آنلاک کردن و نصب کاستوم رام گارانتی گوشی شما را باطل می‌کند، درنتیجه دیگر نمی‌توانید از خدمات شرکت گارانتی‌کننده استفاده کنید. البته اگر گارانتی گوشی برایتان مهم نیست یا مدتش پایان یافته، قاعدتا نباید مشکلی با این مورد داشته باشید.

بریک شدن گوشی

اصطلاح بریک شدن را زمانی به کار می‌برند که گوشی مثل آجر به‌دردنخور شود! یعنی گوشی‌تان به‌هیچ‌وجه روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند. هنگام نصب کاستوم رام‌ها ممکن است چنین مشکلی برای گوشی‌تان به وجود بیاید، هرچند احتمالش خیلی زیاد نیست. به‌هرحال حتی اگر چنین مشکلی برای دستگاهتان پیش آمد، معمولا با روش‌هایی نسبتا پیچیده می‌شود دوباره آن را زنده کرد.

نیاز به حوصله

مراحل نصب کاستوم اصلا ساده نیست، حداقل برای چند بار اول این‌طور نخواهد بود. همچنین ممکن است مراحل نصب را چند بار تکرار کنید تا رام به‌درستی روش گوشی‌تان نصب شود. این را در کنار اشکالات غیرمنتظره‌ای بگذارید که ممکن است برایتان پیش بیاید و برای رفع آنها نیاز به جستجو و پیدا کردن راه‌حل داشته باشید. پس اگر از جمله افرادی هستید که حوصله سروکله زدن با این چیزها را ندارند، بهتر است سراغ نصب کاستوم رام نروید.

باگ و اشکال

اگرچه توسعه‌دهندگان کاستوم رام‌ها سعی می‌کنند اشکالات رام خود را سریعا برطرف کنند، معمولا در نسخه‌های جدید و ابتدایی همیشه اشکالاتی وجود دارد که ممکن است عملکرد گوشی‌تان را موقتا مختل کند و موجب ری‌استارت شدن اتفاقی آن شود.

سردرگمی در انتخاب

کاستوم رام‌های زیادی برای اندروید وجود دارد که هر یک نسبت به دیگری معایب و مزیت‌هایی دارد. بعضی از این کاستوم رام‌ها شناخته‌شده‌تر و بعضی‌های دیگر ناشناخته‌اند. با اینکه تنوع کاستوم رام‌ها دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد، موجب می‌شود هنگام انتخاب دچار سردرگمی شوید. طبعا انتخاب رام‌های معروف عاقلانه‌تر است، اما گاهی این رام‌ها طیف وسیعی از دستگاه‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین مجبور می‌شوید سراغ رام‌های کمترشناخته‌شده بروید. در این وضعیت آزمون و خطا تنها راه باقیمانده برای شماست تا بهترین رام را برای گوشی خودتان پیدا کنید.


دیدیم نصب کاستوم رام، علاوه بر اینکه می‌تواند مزیت‌های فراوانی برایتان به ارمغان بیاورد، کمی با ریسک همراه است، ولی به‌نظر من خوبی‌های آن آن‌قدر زیاد است که می‌توان این ریسک را پذیرفت.
اگر شما هم تجربه‌ای از نصب و استفاده کاستوم رام روی گوشی‌تان دارید، آن را با ما در میان بگذارید. به‌نظر شما کاستوم رام‌ها چه مزیت‌ها و معایب دیگری دارند؟ فکر می‌کنید بهترین تجربه اندروید روی کاستوم رام‌ها حاصل می‌شود یا روی رام‌هایی که تولید کننده‌ها روی گوشی‌ها نصب می‌کنند؟

image

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (156 نظر)

sadegnamani

۱۴۰۲/۱۰/۹
من نصب کردم گوشیم اندرویدش امدبالا ولی فاتحه خوندتوباطری اصلا شارژنگه نمیداشت نصب نکنین پشیمون خواهیدشد

sadegnamani

۱۴۰۲/۱۰/۹
من نصب کردم گوشیم اندرویدش امدبالا ولی فاتحه خوندتوباطری اصلا شارژنگه نمیداشت نصب نکنین پشیمون خواهیدشد

Amir Mahdy

۱۴۰۲/۶/۲۷
سلام من تبلت ایسوس زن پد ۸ دارم که اندروید ۶ است و یه رام غیر رسمی است که اندروید ۷ است می خام بدونم رام غیر رسمی برنامه های سیستمی را عوض می کنه یا فقط اندروید و سرعت عوض میشه؟

Amir Mahdy

۱۴۰۲/۶/۲۷
منم اندروید ۶ دارم و ۷ ساله این موبایل را دارم ولی رام رسمی یه چیز دیگست

Amir Mahdy

۱۴۰۲/۶/۲۷
ریست فاکتوری زیاد هم مشکل ایجاد میکنه