خانهاخبار
پنج دلیل برای خرید آیفون به‌جای گوشی اندرویدی

پنج دلیل برای خرید آیفون به‌جای گوشی اندرویدی

بحث انتخاب بین گوشی اندرویدی و آیفون مدت‌هاست که داغ است و همچنان هم ادامه دارد. در این پست می‌خواهیم به ۵ نقطه قوت اصلی آیفون نسبت به اندروید نگاهی بیندازیم و ببینیم آیفون برای چه کسانی مناسب است.
۱۳۹۴/۴/۲۶

آیفون یا گوشی اندرویدی؟ این سوال قدمتی حدود ۶ سال دارد و از آن زمان تا کنون بحث‌های زیادی بین کاربران این دو پلتفرم درگرفته است. قطعا هرکدام از این گوشی‌ها نسبت به دیگری برتری‌ها و ضعف‌هایی دارد، اما در این پست می‌خواهیم ۵ نقطه قوت آیفون را نسبت به رقبای اندرویدی‌اش بررسی کنیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

ثبات

انتخاب زمانی مزیت به حساب می‌آید که بتوان بهترین را انتخاب کرد. هرچند تنوع دستگاه‌های اندرویدی بسیار بیشتر از آیفون است و خیلی‌ها این را مزیت می‌دانند، هرکدام از این حق انتخاب‌ها در رده‌های مختلف جای می‌گیرد و هر کدام تجربه کاربری متفاوتی ارائه می‌کند. ارائه تجربه کاربری متفاوت لزوما به‌معنای بهتر بودن نیست و گاهی کاربر در این بین نمی‌تواند بهترین را انتخاب کند. در زمینه آیفون اما چنین موضوعی مطرح نیست و کاربران اگر بهترین تجربه آیفون و iOS را بخواهند، می‌توانند آخرین آیفون معرفی‌شده را خریداری کنند و مطمئن باشند آیفونی بهتر از آن وجود ندارد.

 

image

 

حالا نگاهی به عکس بالا بیندازید. این عکس به انتخاب رنگ ساعت‌های سواچ مربوط نیست! بلکه تنوع دستگاه‌های اندرویدی را در ابتدای سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد. قطعا اکنون باید قطعات رنگی بیشتری به آن اضافه کرد، اما همان زمان نیز با انبوهی از دستگاه‌های اندرویدی روبرو بودیم که خودش به‌تنهایی برای هر توسعه‌دهنده‌ای ممکن است کابوس باشد! برای مثال، گاهی توسعه‌دهندگان بعد از انتشار اپلیکیشن خود در پلی استور، با توجه به بازخورد کاربران در بخش نظرات، متوجه می‌شوند اپلیکیشنی که طراحی کرده‌اند در گوشی‌های مختلف چگونه عمل می‌کند و تازه آن موقع برای ارائه به‌روزرسانی اقدام می‌کنند.

در دنیای آیفون اما چنین موضوعی مطرح نیست. توسعه‌دهندگان عملا فقط با آیفون ۴اس به بعد روبرو هستند و تنها لازم است اپلیکیشن خود را در ۶ آیفون آزمایش کنند. از این گذشته، حتی داشتن همه این آیفون‌ها هم لازم نیست و می‌توان با اپلیکیشن xCode در همه آیفون‌ها اپلیکیشن جدید را آزمایش کرد و از نتیجه‌اش مطمئن شد.

موضوع دیگری که در بخش ثبات قرار می‌گیرد ارائه به‌روزرسانی‌های سیستم عامل است. امسال با معرفی iOS 9 شاهد بودیم حتی آیفون ۴اس نیز، که سال ۲۰۱۱ معرفی شد، از این به‌روزرسانی پشتیبانی می‌کند، اما در دنیای اندروید دیده‌ایم که برای بسیاری از گوشی‌های میان‌رده به‌روزرسانی سیستم عامل عرضه نشده است. در زمینه پرچمداران هم به‌روزرسانی‌ها معمولا تقسیم‌بندی منطقه‌ای دارند و گاهی ممکن است یک پرچمدار اندرویدی در یک سوی کره خاکی به‌روزرسانی را دریافت کند و نسخه دیگر همان گوشی در منطقه‌ای دیگر همچنان منتظر به‌روزرسانی باشد. اما به‌واسطه ثبات در اکوسیستم آیفون، به‌روزرسانی برای همه آیفون‌ها با هر اپراتور مخابراتی در یک زمان ارائه می‌شود.

 

فروشگاه نرم‌افزاری AppStore

اگر به سه یا چهارسال گذشته بازگردیم، می‌توان گفت فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور کامل‌تر از فروشگاه نرم‌افزاری اندروید بوده است. اکنون در سال ۲۰۱۵ اگرچه از نظر تعداد اپلیکیشن‌ها در یک سطح‌اند، همچنان مزیت بزرگی نسبت به اندروید وجود دارد. تقریبا همه ما می‌دانیم که بیشتر اپلیکیشن‌ها ابتدا برای آیفون و سیستم عامل iOS عرضه می‌شوند و بعد از مدتی نسخه اندرویدی آنها منتشر می‌شود. شاید اینستاگرام مهم‌ترین نمونه آنها باشد که نسخه اندرویدی‌اش تقریبا یک سال دیرتر از iOS عرضه شد و نخست کاربران آیفون از آن برخوردار شدند. در دنیای بازی‌ها نیز بازی محبوب کلش آو کلنز ابتدا برای آیفون عرضه شد و پس از مدتی برای کاربران اندروید عرضه شد. در برخی موارد نیز نسخه اندرویدی نرم‌افزارها و بازی‌ها اصلا ارائه نمی‌شود. برای مثال، سری بازی‌های فوق‌العاده Infinity Blade تنها نسخه آیفون دارد و کاربران اندروید نمی‌توانند با گوشی اندرویدی خود آن را بازی کنند.

 

بدافزارها

اوایل سال گذشته میلادی گزارشی منتشر شد که می‌گفت تقریبا ۹۹ درصد بدافزارهای موبایلی برای سیستم عامل اندروید ساخته می‌شوند. یکی از دلایل علاقه تولیدکنندگان این بدافزارها به اندروید را می‌توان متن‌باز بودن آن دانست. اگرچه متن‌باز بودن ویژگی خوبی است، خطر وجود بدافزارها برای سیستم عامل‌های متن‌باز همواره وجود داشته است. دلیل دیگری که هکرها را به اندروید علاقه‌مند می‌کند گسستگی میان نسخه‌های اندروید گوشی‌های اندرویدی است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار چندانی دریافت نمی‌کنند و این مورد باعث می‌شود به‌روزرسانی‌های مربوط به امنیت سیستم عامل را هم از دست بدهند. اما در آیفون و iOS، به‌واسطه وجود محدودیت‌ها، نمی‌توان به‌سادگی بدافزاری پیدا کرد که برای دستگاه مخرب باشد. بنابراین اگر امنیت برایتان اهمیت دارد، بهتر است آیفون را انتخاب کنید.

 

وجود نداشتن گسستگی در محصولات

وقتی شما آیفون می‌خرید، همان آیفونی را خریده‌اید که اپراتورهای مخابراتی مختلف یا فروشگاه‌های اپل یا حتی خرده‌فروش‌ها عرضه می‌کنند. اگرچه آیفون‌ها از نظر پارت نامبر دسته‌بندی می‌شوند و به کشورهای مختلف فرستاده می‌شوند، از نظر کیفیت ساخت تفاوتی با یکدیگر ندارند. حتی از نظر به‌روزرسانی‌های سیستم عامل نیز تفاوتی میان آیفون‌ها وجود ندارد و همه آنها در یک روز می‌توانند به‌روز شوند. علاوه بر این، در گوشی‌های اندرویدی‌ای که اپراتورها عرضه می‌کنند، برخی اپلیکیشن‌های غیرقابل پاک شدن هم نصب می‌شود که گاهی واقعا آزاردهنده است. حتی بعضی گوشی‌هایی که اپراتورهای مخابراتی عرضه می‌کنند ظاهری متفاوت با نسخه اصلی دستگاه‌ها دارند، اما در آیفون چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

 

پشتیبانی سخت‌افزاری

پشتیبانی سخت‌افزاری، یا همان گارانتی، در محصولات اپل به بهترین شکل موجود یافت می‌شود. برای مثال، تنها با خراب شدن دکمه سایلنت می‌توانید آیفون خودتان را به اپل استور یا همان فروشگاه اپل ببرید و بعد از ۱۵ دقیقه با آیفونی جدید بیرون بیایید، بدون آنکه حتی نیاز باشد جعبه دستگاه خود یا فاکتوری تحویل دهید. البته متاسفانه در ایران اپل استور نداریم، اما اگر مشکل حادی پیش بیاید، می‌توانید به‌کمک دوستان و آشنایانتان که به خارج از کشور سفر می‌کنند آیفون خود را به اپل استور برسانید و تعمیر یا تعویضش کنید.

 

در نهایت بار دیگر می‌گوییم هرکدام از سیستم عامل‌های اندروید و iOS و گوشی‌هایشان ضعف‌ها و قوت‌های خاص خودشان را دارند و نمی‌توان گفت کدام بهترین است؛ اما اگر مواردی که ذکر شد برایتان اهمیت دارد، بهتر است سراغ آیفون بروید.

منبع: dailydot

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (41 نظر)

ali

۱۳۹۴/۹/۱۲
مجبور نیستی بری اپل بگیریو 100 دلار هم شارژش کنی.کی گفته اصلا باید حتما شارژش کنی؟
برو با سامی پلاستیکت بازی کن خو

یازده دوصفر

۱۳۹۴/۹/۸
در مورد گارانتی و اخرین نکته نه تنها ایفون بلکه هیچ دستگاهی اینجوری نیست تو ایران حتی اگه نمایندگی رسمی داشته باشه فرقی نمیکنه وقتی مفهوم گارانتی تو ایران بی معنیه،من اندروید داشتم اصلن حال نمیکردم باهاش ترجیح میدادم به ج ای این اسباب بازیای سامسونگ و شرکا یه 1100 داشته باشم یا ایفون ک ه قیمتش اذیت میکنه تو مخه شاید زیاد فرقی نبینی ظاهرن بینشون ولی باهاش یه چند مدت کار کنی به خودت و خاندانت درود میفرستی بابت این انتخابت و لی خدایی یه چیز دیگست ای او اس ایفون کلن تا نگیری اینو دستت نمیفمی (((:

saeed

۱۳۹۴/۵/۱۱
سلام من از طرف داران قدیمی اپل هستم والعا یدونه ایفن 3G دارم که از قدیمی هایی ایفن به حساب میاد وفقط میگم گوشیی ایفن بخرزندگی کن

محمد حسن

۱۳۹۴/۵/۹
1. تنوع رو ولش کن اپل خیلی شاخه پس باید با گوشی هم رده اش مقایسه بکنیدش .
2. من mc5 رو تو note3 بازی کردم گیر هم اصلا نداشت بازیایی مثل اسفالت هم براش میاد حالا یه infinity blade چقد مهمه؟
3.من تبلت های مزخرف رو دیدم که از این چیزا روش نصب میشه اما رو گوشی های سر مثل note 3.4 این چیزا نیس قرارم بود با هم رده ها مقایسه کنیم
4.خیلیا مد نظرشون با lla امریکا هست نه مال جای دیگه . سر گوشی هایی مثل note4 شما حواستو جمع کن که یا c بگیری یا s قرار نیس که هی عذاب بکشی یدفه میخوای بخری دیگه
5.گارانتی هم که کلن مزخرفه تو ایران
اما............. اگر من میتونستم هر ماه 100 دلار اکانت اپلمو شارژ کنم اپل میگرفتم ولی اینجا ایرانه میفهمی؟پول نی

احمدرحمانپور

۱۳۹۴/۵/۹
با عرض سلام و خسته نباشید.من خودم به مدت سه سال از گوشی های اندرویدی استفاده میکردم و زیاد اپل رو قبول نداشتم.تا اینکه یکی از دوستام تعریف اپل رو کرد و من هم رفتم ایفون۶ خریدم.انصافا انصافا بدون تعصب میگم.ایفون وiosیه چیزه دیگس.محیطی متنوع و خستگی ناپذیر.پرسرعت.شیک.و در عین حال ساده....ممنون از تلاش های سایت جی اس ام