خانهاخبار
نبرد تاج‌وتخت - بخش سوم - چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟

نبرد تاج‌وتخت - بخش سوم - چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟

در سال 2010، با از بین رفتن ویندوز موبایل، رسانه‌ ها و دیگر شرکت‌ های وابسته به تکنولوژی تلفن‌ های همراه به جای اینکه تمرکزشان را به تغییر قوانین بازی در این صنعت معطوف کنند، به تنها پلتفرم باقیمانده روی آورند؛ سیستم عاملی که از روی iOS اپل کپی شده بود، اما، برخلاف آن، محیطی آزاد و بدون محدودیت در اختیار کاربرانش قرار می‌ داد. سیستم عامل شرکت گوگل، با نام اندروید، این وعده را به کاربرانش داده بود که محیطی به انعطاف پذیری لینوکس خواهد داشت و همانند ویندوز موفقیتی بزرگ در پیش دارد؛ یعنی سیستم عاملی به خوبی اپل و حتی بهتر از آن.
۱۳۹۴/۳/۲۵

قبل از اینکه اندروید بتواند به حتی یکی از موفقیت‌هایی دست یابد که وعده‌شان را داده بود، به‌سرعت تاج‌وتخت ویندوز را، که خالی مانده بود، به آن دادند. در همین حال اکثر طرفداران مایکروسافت و لینوکس و حتی برخی طرفداران iOS به‌سرعت به این سیستم عامل جدید روی آوردند.

 

بازنویسی تاریخچه اندروید

اجازه بدهید قبل از بررسی ویژگی‌های بی‌نظیر اپل مقداری به گذشته برگردیم. اندروید قبل از سال 2010 میلادی حتی انتخاب هم به شمار نمی‌رفت. در آن دوران iOS سیستم عامل‌های مطرح‌تری نظیر ویندوز موبایل، Palm ،RIM و نوکیا را، همگی، کنار زد.
در آن سال هیچ‌یک از فعالان صنعت تلفن همراه و سیستم عامل‌های آن نتوانسته بودند محصولی برای رقابت با آیفون عرضه کنند. به همین دلیل همگی برای نجات خود از شکست، دست به دامان اندروید شدند. در آن زمان گوگل رهبری ارکستری را بر عهده گرفته بود که شرکت تامین‌کننده قطعات سخت‌افزاری او، یعنی موتورولا، و بزرگ‌ترین اپراتور ایالات متحده آمریکا، یعنی Verizon Wireless، در آن می‌نواختند. Verizon خود نیز یکی از رقبای سرسخت آیفون بود.
تمام شرکای گوگل بر این باور بودند که می‌توانند اپل و محصول پرسروصدایش را، یعنی آیفون، شکست دهند؛ شکستی همانند زمانی که مایکروسافت توسط محصول اصلی‌اش، یعنی ویندوز، توانست مکینتاش را در سال 1995 از دور رقابت خارج کند.
از زمانی که گوگل با پشتیبانی شرکای خود وعده شکست اپل را می‌داد زمان زیادی می‌گذرد. امروزه می‌بینیم که اندروید سیستم عامل تلفن‌های همراه ارزان‌قیمتی است که در کشورهای درحال‌توسعه بازار خوبی دارند، اما در آن سو اپل، با ساخت تکنولوژی‌های جدید و محصولات خارق‌العاده، در حال به‌دست آوردن سرمایه و فروش بالا در کشورهای پیشرفته‌تر است. این در حالی است که اندروید همچنان به کپی‌برداری بسیار ضعیفش ادامه داده و به هیچ عنوان نتوانسته است سرمایه چندانی برای گوگل به ارمغان بیاورد.

 

image

 

در سال 2010 رسانه‌های تکنولوژی (و موسسات تحقیقاتی که خبرهای بازار را به آنها می‌رساندند) از پیروزی‌های مکرر آیفون در سه سال گذشته بسیار عاصی شده بودند؛ یعنی همان زمانی که رقبای اپل، از Symbian گرفته تا ویندوز موبایل، که شرکت‌های سامسونگ و سونی و بلک‌بری Storm و Palm Pre استفاده می‌کردند، یکی پس از دیگری در حال سقوط بودند.
اما بسیاری از صاحب‌نظران و مفسران تاریخ که به رویزیونیسم مشهورند (یعنی افرادی که در نگارش تاریخ تغییر ایجاد می‌کنند و آن را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهند) سیستم عامل اندروید را از همان ابتدا قدرتمند دانستند و آن را تهدیدی بزرگ برای اپل برشمردند. در واقع با شکست تمام تروریست‌های اپل، یعنی Symbian، ویندوز موبایل، WebOS و بلک‌بری، اندروید تنها سیستم عامل باقیمانده‌ای بود که می‌توانستند بر آن تکیه کنند.
برای مثال، اگر به سایت ویکیپدیا رجوع کنید، می‌بینید که تاریخ خلق سیستم عامل اندروید سال 2003 میلادی ثبت شده است، زیرا در آن زمان پروژه‌ای به همین نام برای تغییر رابط کاربری دوربین‌های دیجیتال آغاز شده بود. زمان عرضه اولین گوشی اندروید سال 2003 نیست، بلکه اولین گوشی اندرویدی دو سال پس از آیفون روانه بازار شد، زیرا گوگل و شریکش یعنی اچ‌تی‌سی برای تبدیل گوشی ابتدایی JavaME خود به گوشی‌ای که کاملا از روی آیفون و iOS کپی شده باشد به زمان احتیاج داشتند. گوگل سیستم عامل اندروید به شکل کنونی را سال 2010 و با معرفی گوشی نکسوس One عرضه کرد.

در ادامه و در قسمت‌های بعدی  بررسی خواهیم کرد که:

  • چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
  • چگونه اندروید باعث شد رقبای iOS یکی بعد از دیگری از بازی خارج شوند؟
  • آیا تلاش اندروید برای ارزان‌تر بودن به شکست گوگل منجر می‌شود؟
  • چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
  • نقص‌های اندروید در حریم شخصی کاربران چه نقشی در احتمال شکست گوگل دارد؟
  • تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و Google I/O گذاشته است؟

 

منبع: appleinsider

 

پرونده جی‌اس‌ام: نبرد تاج‌وتخت
قسمت اول: رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS
قسمت دوم: چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟
قسمت سوم: چرا همه فکر می‌کردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
قسمت چهارم: چه تفاوت عمده‌ای در دید اپل و گوگل به تلفن‌های هوشمند وجود دارد؟
قسمت پنجم:  وقتی اندروید رقبای iOS را از بازی خارج می‌کند
قسمت ششم: چرا گوگل در نوآوری‌‌های سخت‌افزاری موفق نبوده‌ است؟
قسمت هفتم: شکست گوگل در حفظ حریم شخصی کاربران اندروید
قسمت پایانی - تفاوت‌های دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانس‌های WWDC و I/O گذاشته است؟

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

حسین

۱۳۹۴/۸/۷
رفتین از سایت وابسته به محصولات و شرکت اپل مقاله ترجمه کردین اونم هشت قسمت؟ خسته نباشین دلاوران.انتظار دارین این سایت جز نقد رقبای اپل چیز دیگه ای بنویسه؟

نیما

۱۳۹۴/۴/۶
متن افتضاح و پر از جانبداری های غیر منطقی بود
شخصا از سایت جی اس ام اصلا انتظار نداشتم که چنین مطالب بی محتوایی منتشر کند

Houyar

۱۳۹۴/۴/۵
Mn haroz ba jofteshun kar mikonam gsm dare tarafdarie bi khudi az apple mikoone chon vghn jofteshun ye joran ham az nazare sorat ham barname o ...

sadegh

۱۳۹۴/۴/۴
jorat darin moshkhasate droid max ba ios 6 moghayese konin bebin asan harf dare ios bara goftan to jar zamine e

sadegh

۱۳۹۴/۴/۴
avlin mobile donya motorolla
avlin goshi lamsi donaya motorlla
avlin goshi chand haste ye donya motorolla
bishtarin patent(ekhtera) sabt shode motorolla
tamae apshenaye ios va siyasata ye sherkatesh cope az motorolla : mesl siri az google now mesl icloud az systeam jabejaeye mototolla ke bluetoothesh ke ba ios o andriod bedone jelberik bluetooth mikone
va jadidan system hads zadan niyaz mokhatabesh cope karde apple
tanha goshi assemble usa inaam apple bara lab tabash cope kard
behhtarin to cpu lcd va...
avlin moble ba badane fibr carbon va lcd shishe helicopter