خانهاخبار
چرا Touch ID موضوع بسیار مهمی در حفظ حریم شخصی شماست؟

چرا Touch ID موضوع بسیار مهمی در حفظ حریم شخصی شماست؟

زمانی که اپل در سال ۲۰۱۳ اولین تلفن هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت را روانه بازار کرد، بیشتر منتقدان و نویسندگان سایت های تکنولوژی به از آن عنوان امکانی جالب (و فقط جالب) برای تلفن های هوشمند نام بردند. اما آیا واقعا اهمیت این ویژگی آیفون و آیپد به همین محدود می‌شود؟
۱۳۹۴/۳/۲۵

متخصصان امنیت اطلاعات همواره از رمزنگاری و انتخاب رمز عبور مناسب به عنوان دو بخش اساسی موضوع امنیت نام برده‌اند. به‌لطف محدودیت‌های بسیاری که اپل برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده است، کمتر کسی نگران نقض رمزنگاری یا دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران روی گوشی بود؛ اما همواره میان انتخاب رمز عبور مناسب برای کاربر و کاربردپذیری سیستم عامل و اپلیکیشن‌های موبایل رقابت جدی وجود داشت. بگذارید این موضوع را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم.

انتخاب رمز عبور مناسب، شامل تعداد قابل قبولی حرف، عدد و علامت‌، باعث می‌شود شکستن رمز به‌روش امتحان پیاپی تقریبا غیرممکن یا حداقل بسیار بسیار زمان‌بر باشد. اما به خاطر سپردن چنین رمز عبوری و، مهم‌تر از آن، تایپ کردن چنین عبارت پیچیده‌ای با کیبورد موبایل یا تبلت اصلا کار ساده‌ای نیست. این موضوع باعث می‌شود ناخودآگاه کاربران رمزهای عبور ساده و تکراری و قابل شکستنی برای دستگاهشان انتخاب کنند. این مسئله تا آنجا پیش می‌رود که تعداد زیادی از مردم اصلا برای تلفن هوشمندشان رمز عبور تنظیم نمی‌کنند.

image

با ورود حسگرهای اثر انگشت به عنوان بخش مهمی از راه‌حل‌های امنیتی تلفن‌های هوشمند (که امروزه دیگر در انحصار اپل هم نیست) این امکان به کاربران داده می‌شود که هم رمز عبور قابل قبولی برای دستگاهشان انتخاب کنند و هم دردسر وارد کردن مکرر عبارات پیچیده را در استفاده‌های روزانه از گوشی‌شان نداشته نباشند.

با تکیه بر همین موضوع، اپل در به‌روزرسانی جدید سیستم عامل iOS امکان انتخاب رمزعبور‌های متنوعی برای کاربران فراهم کرده‌ است.

در صورتی که دیگر تولیدکنندگان بزرگ تلفن هوشمند نیز این موضوع را به اندازه اپل جدی بگیرند و کیفیت و کارایی حسگرهای اثر انگشت خود را به اندازه قابل قبولی برسانند، می‌توان امیدوار بود متخلفان و سارقان اطلاعات در دنیای وب با سختی‌های بیشتری مواجه شوند.

نظر شما چیست؟ آیا از این امکان در گوشی هوشمندتان استفاده می‌کنید؟ اصلا داشتن چنین حسگری از ملاک‌های انتخاب شما هست؟ افزایش امنیت اطلاعات به شائبه اسکن شدن اثر انگشت توسط کمپانی‌های بزرگ می‌ارزد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

نويد

۱۳۹۴/۸/۱۷
اولين ملاك براي خريدن اسمارتفون برام همين حسگر اثر انگشته
بيشتر بخاطر سرعت آنلاك بسيار بالاي دستگاه
مخصوصاً اپل كه اينقد سريع و خوشدسته كه انگار اصلاً نيس.

حسین

۱۳۹۴/۳/۲۵
اولین تلفن هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت توسط motorola معرفی شد.