خانهاخبار
اپل موزیک چه تفاوتی با اسپاتیفای یا دیگر سرویس های مشابه دارد؟

اپل موزیک چه تفاوتی با اسپاتیفای یا دیگر سرویس های مشابه دارد؟

پس از شایعات فراوان، بالاخره سرویس اپل موزیک در کنفرانس WWDC امسال معرفی شد. اپل موزیک در زمینه پخش موسیقی آنلاین برای کاربران فعالیت می کند. اینکه آیا این سرویس ارزشش را دارد که بخواهید مشترکش شوید یا خیر، سوالی است که فعلا نمی شود به آن پاسخ داد، ولی می توانیم آن را با غول این بازار، یعنی اسپاتیفای، مقایسه کنیم.
۱۳۹۴/۳/۲۰

پس از شایعات فراوان، بالاخره سرویس اپل موزیک در کنفرانس WWDC امسال معرفی شد. اپل موزیک در زمینه پخش موسیقی آنلاین برای کاربران فعالیت می کند. اینکه آیا این سرویس ارزشش را دارد که بخواهید مشترکش شوید یا خیر، سوالی است که فعلا نمی شود به آن پاسخ داد، ولی می توانیم آن را با غول این بازار، یعنی اسپاتیفای، مقایسه کنیم.

از آنجا که اپل موزیک هنوز به صورت رسمی عرضه نشده است، تجربه عملی کار با آن را نداریم، ولی با توجه به گفته ها و دموهایی که تا کنون از آن دیده ایم، می توان با تقریب خوبی از آن حرف زد.

 

image

 

چقدر باید پرداخت کرد

رایگان: در اپل موزیک با اکانت اپل خود می توانید فقط به رادیوهایی گوش کنید که میان برنامه هایشان تبلیغ پخش می کنند، اما در اسپاتیفای می توانید به تمام کاتالوگ موسیقی این سرویس، در قبال پخش آگهی، دسترسی داشته باشید.

پولی: در هر دو مورد قادرید در قبال پرداخت 10 دلار در ماه به تمام آرشیو موسیقی بدون شنیدن تبلیغ به صورت آنلاین، و به آهنگ های کش شده به صورت آفلاین دسترسی داشته باشید.

خانواده: اپل حق اشتراک ارزان تری برای خانواده ها در نظر گرفته: با پرداخت 15 دلار در ماه، اعضای خانواده ای 6 نفره می توانند از اپل موزیک استفاده کنند. اسپاتیفای نیز با دریافت حق اشتراکی به همین مقدار سرویس مشابه را در بعضی کشورها ارائه می دهد که گویا قرار است در آینده نزدیک مبلغش را کاهش دهد.

 

کاتالوگ

کاتلوگ یا آرشیو اسپاتیفای بیش از 30 میلیون آهنگ را در خود جای داده است.

اپل موزیک نیز بیش از 30 میلیون ترک روی آرشیوش دارد که از این نظر بسیار شبیه آرشیو اسپاتیفای است؛ اما قرار نیست تمام آهنگ هایی را که در سرویس آیتونز به فروش می رسد در اپل موزیک نیز مشاهده کنید. برای مثال، آهنگ های گروه بیتلز به احتمال زیاد در اپل موزیک قرار داده نمی شود.

با توجه به قراردادهای اختصاصی ای که هر کدام از این دو شرکت با شرکت های پخش و تولید موسیقی می بندند ممکن است آرشیو آنها با یکدیگر تفاوت های اندکی از این قبیل داشته باشد.

 

از کجا می توان گوش کرد

حتی اگر اپل در پاییز امسال اپلیکیشن اندروید اپل موزیک را منتشر کند، باز هم کاربران اسپاتیفای راه های بیشتری برای استفاده از این سرویس دارند. به جز iOS و اندروید، شما می توانید از طریق دسکتاپ، پلی استیشن و تاکسی های اوبر نیز به آرشیو اسپاتیفای دسترسی داشته باشید.

بر خلاف اسپاتیفای، سرویس اپل موزیک تنها از طریق اپلیکیشن آن در دسترس کابران قرار می گیرد و حتی به وسیله مروگر اینترنت نیز نمی شود به آن وصل شد.

 

نرم افزار

اپل نشان داده که در ساخت نرم افزار، مخصوصا برای iOS، واقعا خوب و حرفه ای عمل می کند، اما اسپاتیفای طی سال های اخیر عملکرد خوبی در این زمینه از خود نشان نداده است.

 

پلی لیست های منتخب

این ویژگی را گاهی را با نام رادیو هم معرفی می کنند. هر دو این سرویس ها پلی لیستی از آهنگ های منتخب دارند که حرفه ای های این کار انتخابش کرده اند.

 

پلی لیست های الگوریتمی

هم اسپاتیفای و هم اپل موزیک قابلیتی دارد که می تواند، بر اساس الگوریتم های تعریف شده و ربات هایی که برای این کار ساخته شده اند، پلی لیست های منتخب بسازد.

 

چگونه می توان موزیک های جدید پیدا کرد

سرویس های اسپاتیفای و اپل موزیک هر دو روش های بی شماری برای پشنهاد کردن آهنگ هایی دارند که تا کنون نشنیده اید. هر دو این سرویس ها پیشنهادات خود را بر اساس سبک و هنرمندی ارائه می دهند که خودتان می پسندید. همچنین ممکن است، به تناسب زمان، گوش کردن به مجموعه ای از آهنگ ها با عنوان hits ‘o the moment یا Hits for the Holidays یا چیزهایی از این قبیل را به شما پیشنهاد کند.

علاوه بر اینها با این قابلیت می توانید پلی لیست های منتخب و برگزیده حرفه ای های موسیقی را پیدا کنید. ما نیز بی صبرانه منتظر دیدن و بررسی رابط کاربری اکتشافی اپل هستیم.

 

ویژگی های اضافه اسپاتیفای

شاید بهترین ویژگی اسپاتیفای، که اپل موزیک (حداقل در حال حاضر) از آن بی بهره است، بخش های اجتماعی این سرویس باشد. شما در اسپاتیفای می توانید ببینید دوستانتان به چه آهنگ هایی گوش می کنند و بر اساس آنها پیشنهادهایی مطابق سلیقه خودتان دریافت کنید.

سرویس اسپاتیفای به تازگی ویژگی running را اضافه کرده که برای افرادی بسیار جالب است که هنگام دویدن و ورزش کردن نیز با این سرویس موسیقی گوش می کنند. این سرویس همچنین پخش ویدیو را آغاز کرده و از پلیر مخصوص خودش استفاده می کند.

 

ویژگی های اضافه اپل موزیک

بزرگ ترین تفاوت اپل موزیک به بخش Connect مربوط است: بخشی از این اپلیکیشن که به کاربر اجازه می دهد با هنرمندان مورد علاقه اش در ارتباط باشد. این ویژگی البته تا حدی شبیه صفحات فیسبوک است که می توانید دنبالشان کنید. هنرمندان در این بخش آهنگ ها، ترانه ها، عکس ها و آنچه دوست دارند با شما به اشتراک می گذارند.

اپل معمولا به راحتی با محتویات دستگاه های شما سازگار می شود و با هر کدام از دیوایس های اپل به راحتی می توانید به آهنگ های آپلودشده خودتان در آیتونز دسترسی داشته باشید. به هر حال بسیاری از کاربران رویکرد اپل در ادغام کالکشن شخصی موسیقی با هر چیز دیگری را می پسندند.

 

کدام را انتخاب کنم

جواب دادن به این سوال کار بسیار سختی است. اگر با اسپاتیفای راحتید، به نظر نمی آید دلیل قانع کننده ای وجود داشته باشد که سرویس موسیقی خودتان را به اپل موزیک تغییر دهید.

 

سایر استریم های موسیقی

قطعا اسپاتیفای و اپل موزیک تنها سرویس های پخش موسیقی نیستند، این دو فقط از بقیه بزرگ ترند. سرویس های دیگری همچون گوگل موزیک، Rdio ،Slacker یا niche Milk Music سامسونگ و بسیاری دیگر نیز در این زمینه وجود دارند. هر کدام این سرویس ها نیز طرفدارن خود را دارند و گاهی اوقات حتی کاربران فراوانی هم جذب خودشان کرده اند، مثلا iHeartRadio میلیون ها کاربر دارد.

 

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)