خانهاخبار
مقایسه فروشگاه گوگل پلی با اپ استور اپل بر اساس آمار و ارقام 2015

مقایسه فروشگاه گوگل پلی با اپ استور اپل بر اساس آمار و ارقام 2015

نویسنده مهمان: وقتی که به سراغ اکوسیستم موبایل می رویم، دو غول این صنعت در رقابت با هم ظاهر می شوند. رقابت آنها تنها به بخش درآمدها محدود نمی شود بلکه در قلب و ذهن توسعه دهندگان و خریداران آنها نفوذ کرده است. بله درست است منظور ما دو شرکت بزرگ گوگل و اپل است. گوگل سیستم عامل موبایل خود، اندروید را در کنار فروشگاه گوگل پلی قرار داده است و اپل نیز سیستم عامل خود، iOS را در کنار فروشگاه اپ استور خود پیشنهاد می دهد.
۱۳۹۴/۲/۱۳

نویسنده مهمان: وقتی که به سراغ اکوسیستم موبایل می رویم، دو غول این صنعت در رقابت با هم ظاهر می شوند. رقابت آنها تنها به بخش درآمدها محدود نمی شود بلکه در قلب و ذهن توسعه دهندگان و خریداران آنها نفوذ کرده است. بله درست است منظور ما دو شرکت بزرگ گوگل و اپل است. گوگل سیستم عامل موبایل خود، اندروید را در کنار فروشگاه گوگل پلی قرار داده است و اپل نیز سیستم عامل خود، iOS را در کنار فروشگاه اپ استور خود پیشنهاد می دهد. 

 

image

 

در هر دو فروشگاه گوگل پلی و آیتونز، اپلیکشن، موزیک، کتاب، فیلم و سریال های تلویزیونی عرضه می شود. اما کدام یک از آنها بهتر از دیگری است؟ در اینجا نگاهی به این دو فروشگاه خواهیم داشت و با هم می بینیم چطور این دو با هم رقابت می کنند.

 

یکی از آمار و ارقام متداول برای مقایسه دو فروشگاه تعداد اپلیکیشن های آنها و مجموع دانلود ها است. اپل اغلب در سخنرانی های اصلی خود به این آمار ها اشاره می کند. این شرکت فروشگاه اپ استور خود را در سال 2008 همزمان با عرضه آیفون 3G راه اندازی کرد. این فروشگاه کار خود را با تنها 500 اپلیکیشن آغاز کرد اما تنها در سه ماه توانست به رقم خیره کننده 100 میلیون دانلود دست پیدا کند و تعداد اپلیکیشن ها نیز در این مدت به 3000 اپلیکیشن رسید. در سال 2009 اپل 2 میلیارد دانلود را پشت سر گذاشت، در 2010 به 3 میلیارد دانلود دست یافت و در 2011 به رقم 10 میلیارد دانلود و 350 هزار اپلیکیشن رسید. در مارس 2012 مجموع دانلودها به 25 میلیارد دانلود برای 550 هزار اپلیکیشن (که از این میان 170 هزار اپلیکیشن مخصوص آیپد بودند) رسید. یک سال بعد رقم دانلودها به 50 میلیارد دانلود رسید و در پایان 2014 نیز این رقم به 85 میلیارد دانلود افزایش یافت. تعداد اپلیکیشن ها در پایان 2013 به یک میلیون رسید و در حال حاضر اپل 1.4 میلیون اپلیکیشن iOS برای دانلود دارد. البته در مورد این رقم شک و شبهه هایی وجود دارد و برخی از کارشناسان معتقدند که این رقم 1.2 میلیون است. 

 

image

 

شرکت گوگل، مارکت اندروید را در سال 2008 راه اندازی کرد که در آن زمان اپلیکیشن های کمی در آن قرار داده شده بود اما این مارکت به سرعت رشد کرد. در سال 2009 تعداد اپلیکیشن های موجود در آن به 2300 رسید و در پایان 2010 نیز این رقم به 80 هزار اپلیکیشن رسید در حالی که تعداد دانلود اپلیکیشن ها رقم خیره کننده یک میلیارد را پشت سر می گذاشت. به هر حال هنوز راه زیادی تا رسیدن به فروشگاه اپ استور اپل باقی بود. در سال 2011 گوگل سه هدف بزرگ را پشت سر گذاشت، 3 میلیارد دانلود، 6 میلیارد دانلود و سپس 10 میلیارد دانلود. این روند رو به رشد در سال 2012 نیز ادامه داشت تا اینکه تعداد اپلیکیشن های موجود در فروشگاه اندروید به رقم 500 هزار رسید و مجموع دانلود اپلیکیشن ها رقم 25 میلیارد را پشت سر نهاد.

 

فروشگاه اندروید در 6 مارس 2012 با گوگل موزیک و eBook Store گوگل ادغام شد و به گوگل پلی تغییر نام داد. فروشگاه گوگل پشت سر گذاشتن فروشگاه اپل از نظر تعداد اپلیکیشن ها تا پایان سال 2014 را هدف خود قرار داده بود. در سال 2015، وال استریت ژورنال گزارش داد که تعداد اپلیکیشن های دانلود شده از فروشگاه گوگل پلی در سه ماهه اول 2015، 70 درصد بیشتر از اپ استور اپل است اما درآمد اپل از اپلیکیشن هایش 70 درصد بیشتر از درآمد گوگل از اپلیکیشن های گوگل پلی است. گزارش وال استریت ژورنال بر اساس ارقام منتشر شده در App Annie Index: Market Q1 2015 بود. وال استریت ژورنال در این گزارش می گوید: اپلیکیشن های گوگل پلی 70 درصد بیشتر از اپلیکیشن های اپ استور دانلود شده است که دلیل آن بخاطر افزایش تقاضا در بازارهای نو ظهور مثل مکزیک، ترکیه، برزیل و اندونزی بوده است. این مقایسه نشان می دهد که برتری گوگل در سه ماهه سوم سال گذشته 60 درصد بیشتر از رقیب خود بوده است.

 

image

 

حال با توجه به عرضه بیش از یک میلیون اپلیکیشن در هر دو این فروشگاه ها و ارقام دانلود میلیاردی آنها، چه فاکتور تعیین کننده دیگری این دو فروشگاه را از هم متمایز می کند.

 

توسعه دهندگان

فروشگاه اپ استور اپل کماکان درآمد بیشتری برای توسعه دهندگان نسبت به پلی استور گوگل به همراه دارد. دلایل این امر جالب توجه است. مهمترین دلیل این امر احتمالاً این است که مالکان دیوایس های اپل از خانواده هایی با درآمد بیشتر هستند. گوشی های اپل گران قیمت هستند و کسانی که این گوشی ها را خریداری می کنند احتمالاً آمادگی پرداخت هزینه های بیشتر برای اپلیکیشن ها را دارند در حالی که اوضاع برای متوسط کاربران اندرویدی این گونه نیست.

 

البته اکوسیستم اندروید هم سهم مناسبی از گوشی های گران قیمت بازار دارد، برای مثال کافی است به گلکسی اس 6 اج نگاه کنید. اما تعداد زیادی از کاربران اندرویدی هم هستند که گوشی های آنها تنها قیمتی بین 100 تا 300 دلار دارند. علاوه بر این در بسیاری از بخش های جهان که اندروید محبوبیت زیادی دارد بسیاری از کاربران به کارت های اعتباری و صورتحساب مخابراتی دسترسی ندارند.

 

عدم وجود درآمدهای مستقیم برای توسعه دهندگان باعث شده است آنها در اپلیکیشن های اندروید به سراغ نمایش تبلیغات در اپلیکیشن هایشان بروند. در حقیقت این تفکر که اندروید از فروش اپلیکیشن ها درآمد زیادی ندارد احتمالاً به این معنی است که بسیاری از توسعه دهندگان مستقیماً به سراغ تبلیغات در اپلیکیشن های خود می روند بدون اینکه راه های دیگر کسب درآمد را بیازمایند. همین امر چنین آمار و ارقامی را به وجود می آورد و این تفکر را جا انداخته است که درآمد زایی از اپلیکیشن های اندروید تنها از طریق تبلیغات امکان پذیر است. 

 

این موارد توسط آمار و ارقام ارائه شده از AppBrain نیز تایید می شود. بر اساس صفحه گزارش اپلیکیشن های رایگان در مقابل اپلیکیشن های پولی در این وب سایت، تنها 196 هزار اپلیکیشن از مجموع 1.4 میلیارد اپلیکیشن، پولی هستند و 1.2 میلیارد اپلیکیشن دیگر رایگان هستند. البته برخی از این اپلیکیشن های رایگان، امکان خرید درون برنامه ای را فراهم می کنند اما تعداد آنها اندک است. همچنین طبق یافته های AppBrain، اپلیکیشن های حال حاضر اندروید با امکان پرداخت درون برنامه ای کمتر از 110 هزار اپلیکیشن است. 

 

یکی دیگر از موارد پیش روی توسعه دهندگان این است که اگر آنها بخواهند یک اپلیکیشن iOS بنویسند حتما باید یک مک بوک در اختیار داشته باشند اما نوشتن اپلیکیشن های اندروید بر روی ویندوز، OS X و لینوکس امکان پذیر است.

 

رابط کاربری وب

یکی از جنبه های آزار دهنده اپ استور اپل این است که برای استفاده از آن حتماً به آیتونز نیاز خواهید داشت. در دنیای وب و کلاد محور، این مورد چیز کاملاً نا مطلوبی است که برای دسترسی به فروشگاه آیتونز نیاز به دانلود و نصب یک برنامه اختصاصی روی کامپیوتر داشته باشید. اگر شما به دنبال یک اپ iOS در اینترنت بگردید، صفحه ای را خواهید یافت که آن اپ را به شما نشان می دهد اما برای نصب آن نیاز به باز کردن برنامه آیتونز دارید. وقتی شما در یک دستگاه iOS بدنبال اپلیکیشن ها بگردید، کار اندکی آسان تر خواهد بود و برای دانلود و نصب اپ ها نیازی به نصب برنامه آیتونز در ویندوز یا OS X نخواهید داشت.

 

image

 

عملکرد گوگل پلی از این نظر کاملاً متفاوت است. بجز استفاده از اپ گوگل پلی در اندروید، هنگامی که نیاز به استفاده از فروشگاه گوگل پلی در ویندوز یا OS X داشته باشید خواهید توانست از طریق رابط کاربری وب به آن دسترسی داشته باشید. شما قادر خواهید بود از طریق وب، اپلیکیشن ها را روی دستگاه خود نصب کرده یا آنها را خریداری نمایید. این مورد موجب می شود که گوگل پلی خیلی بیشتر از آیتونز انعطاف پذیر باشد.

 

رسانه

از هر اکوسیستمی که استفاده کنید، مطمئناً یک چیز وجود دارد و آن این است که شما در حال سرمایه گذاری پول در اپلیکیشن ها، فیلم ها، موسیقی و کتاب ها هستید و با این کار بیشتر به آن اکوسیستم گره می خورید. نه اپل و نه گوگل به شما اجازه خریداری کردن فیلم ها یا کتاب هایی که از نظر مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) آزاد هستند را نخواهند داد ولی می توانید موسیقی های بدون DRM را دریافت کنید.

 

image

 

اگر شما فیلمی در آیتونز بخرید تنها قادر خواهید بود آن فیلم را روی دستگاه های اپل یا کامپیوتری که از آیتونز استفاده می کند ببینید. در نتیجه اگر زمانی بخواهید از iOS به اندروید مهاجرت کنید قادر به انتقال آن فیلم نخواهید بود. این مورد برای گوگل صادق نیست، گوگل اپلیکیشن های Google Play Movies & TV و eBook Reader خود برای دستگاه های iOS نیز ارائه می کند. همچنین شما می توانید فیلم های خریداری شده را در هر دستگاهی که از مرورگر وب پشتیبانی کند، تماشا کنید. این بدان معنی است که اگر محتوای رسانه ای از گوگل پلی خریداری کنید این امکان را خواهید داشت تا از آن محتوا در هر دستگاهی که بخواهید استفاده نمایید.

شما چه فکر می کنید، کدام یک فروشگاه بهتری است؟

 

منبع: AndroidAuthority

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (21 نظر)

احسان

۱۳۹۹/۱/۱۵
از لحاظ کار با اپل خیلی خوبه و رونه ولی خوب قیمت اپل خیلی بالاست و من هم با هر دو کار کردم گوگل پلی قلقل داره ولی اپ است محدود و رونه

ROCKER A

۱۳۹۶/۱/۲۷
بدون شک گوگل پلی بهتره تجربه هردو رو هم داشتم هردوشونم مشکل دارن ولی باز گوگل بهتره

حامد

۱۳۹۵/۱۱/۱۰
اتفاقا ایشون درست میگن، شما اصلا میتونی توی گوگل استور سرچ کنی ک بخوای دانلود کنی؟ مثلا میزنم کلش آو کلنز، ی لیست میاره ک توش بازی کلش نیست. و خیلی مثال هاش مشابه.
البته جفتشون مشکل دارن، اما برای استفاده کننده، اپ استور خیلی خیلی بهتره. من از جفتشون خیلی استفاده کردم، بدون تعصب گفتم

علی

۱۳۹۵/۴/۱۲
عزیزم چون تو ندیدی دلیل بر این نمیشه که همچین قابلیتی نباشه متاسفانه شما چشماتون حالا به هر دلیلی یا ندیده یا نخواسته ببینه این قابلیت رو ندیده و باید بیشتر دقت کنید چون من و خیلیا خیییلی وقت این قابلیت رو دیدیم و داریم ازش استفاده میکنیم ! :)

علی

۱۳۹۵/۴/۱۰
کاملا موافقم
این یه نظر درست و حسابی هستش کاش دوستان دیگه که وقت و انرژی خودشون رو حروم میکنند و اراجیف تحویل مردم میدهند دست از این کارشون بردارند که همچین نظر های منتقی رو بتونیم بخونیم :(