خانهاخبار
درباره تماس روی بستر وای فای یا به اختصار W-Fi Calling بیشتر بدانیم

درباره تماس روی بستر وای فای یا به اختصار W-Fi Calling بیشتر بدانیم

– جی اس ام: بطور خلاصه برقراری ارتباط بین تلفن های هوشمند و شبکه مخابراتی از طریق بستر وای فای را Wi-Fi Calling می نامند. با کمک این ویژگی می توان از طریق اینترنت و وای فای داخل شبکه مخابراتی تماس برقرار کرد و ارسال و دریافت پیامک را انجام داد.
۱۳۹۴/۱/۲۹
– جی اس ام: بطور خلاصه برقراری ارتباط بین تلفن های هوشمند و شبکه مخابراتی از طریق بستر وای فای را Wi-Fi Calling می نامند. با کمک این ویژگی می توان از طریق اینترنت و وای فای داخل شبکه مخابراتی تماس برقرار کرد و ارسال و دریافت پیامک را انجام داد.
 
تصور کنید که در محله یا ساختمان محل سکونت یا محل کار خود پوشش شبکه مخبراتی چندان خوب نیست و گوشی شما سیگنال ضعیفی را دریافت می کند. در این مواقع شما نمی توانید تماس صوتی پایداری را برقرار کنید و حتی امکان دارد پیامک های شما به مقصد نرسند. اما چاره کار تنها اضافه کردن آنتن های BTS توسط اپراتور مخابراتی شما و افزایش پوشش شبکه نیست.
 
image
 
هم اکنون بسیاری از اپراتورهای موبایل در سراسر دنیا و همچنین بسیاری از تلفن های هوشمند از قابلیتی پشتیبانی می کنند که Wi-Fi Calling نام دارد. توسط این قابلیت هنگامی که شما به یک شبکه وای فای متصل می شوید، گوشی شما از طریق اینترنت ارتباط امنی با اپراتور برقرار می کند و سیگنال های مخابراتی از این طریق به گوشی شما وارد می شود. بنابراین هنگامی که شبکه وای فای در دسترس است هیچ نگرانی از بابت اینکه آیا گوشی شما در این نقطه آنتن می دهد یا نه وجود نخواهد داشت. چراکه شما توسط وای فای به اپراتور خود متصل هستید و تمام تماس های صوتی و پیامک ها را با بالاترین کیفیت دریافت خواهید کرد.
 
image
 
ویژگی Wi-Fi Calling بطور مشخص نیاز به پشتیبانی اپراتور مخابراتی و تلفن هوشمند شما از این قابلیت دارد. به عنوان مثال هم اکنون اپراتورهای AT&T و T-Mobile در امریکا و Orange در انگلستان و Rogers Wireless در کانادا از این قابلیت پشتیبانی می کنند و هنگامی که کاربر گوشی هوشمند خود را از این اپراتورها دریافت کند قابلیت Wi-Fi Calling به صورت پیش فرض در آن وجود دارد. تفاوتی نمی کند که گوشی انتخابی شما چه مدلی باشد. در اغلب تلفن های هوشمندی که این اپراتورها به کاربران خود می فروشند، می توان با فعال کردن گزینه Wi-Fi Calling از این امکان بهره مند شد.
 
image
 
از دیگر مزیت های این قابلیت این است که می توان در تمام دنیا با اتصال به یک شبکه وای فای به اپراتور اصلی گوشی متصل شد. به عنوان مثال تصور کنید که شما گوشی خود را از یک اپراتور امریکایی تهیه کرده اید. حال اگر در سفر باشید و مثلا در یک کشور اروپایی اقامت داشته باشید، وقتی به وای فای متصل هستید و به یک شماره تلفن از امریکا تماس می گیرید این تماس همانند یک تماس داخلی محاسبه می شود. اما اگر با قابلیت Wi-Fi Calling با یک شماره اروپایی تماس بگیرید با اینکه در حال حاضر در اروپا اقامت دارید اما این یک تماس خارجی محاسبه خواهد شد. البته هستند اپراتورهایی که برای این مورد محدودیت هایی قائل شده اند.
 
image
 
این ویژگی همچنین امروزه در مسافرت های هوایی نیز به کمک کاربران آمده است. با توجه به اینکه در سال های اخیر شاهد بودیم در بسیاری از پروازهای بین المللی ارتباط وای فای و اینترنت وجود دارد، می توان در این پروازها با کمک Wi-Fi Calling اقدام به برقراری تماس های صوتی کرد. 
 
نحوه محاسبه هزینه برقراری تماس و ارسال پیامک از طریق وای فای نیز به سیاست های اپراتور بستگی دارد. امکان دارد اپراتور برای هزینه خدمات خود روی بستر وای فای و بستر شبکه مخابراتی تفاوت قائل شود. اما معمولا این سیاست ها به نفع کاربر نهایی تنظیم می شود و اپراتور رضایت کاربر را در اولویت قرار می دهد.
 
متأسفانه هنوز در کشور ما اپراتورهای مخابراتی از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند و مشخص نیست که آیا ارائه این خدمات را در دستور کار خود دارند یا خیر. در هر حال این قابلیت مدت هاست در اپراتورهای مخابراتی دنیا عرضه می شود و کاربران بسیاری از آن بهره مند هستند. 
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

بهنام

۱۳۹۵/۷/۵
وای فای شما فقط نقش آنتن رو داره مگرنه هزینه تماس برای شما منظور میشه. این قابلیت فقط واسه رومینگ نشدن به درد میخوره. مثلا از کشور خارجی میتونی با ایران بدون هزینه رومینگ تماس بگیری

مهمان

۱۳۹۴/۱/۳۰
بدین صورت عمل میکنه که اگر گوشی موبایلو از خود اون مخابرات خریده باشید توی منوها گزینه فعالسازی وجود داره و اگر نه خود اون مخابرات برای گوشیهال مختلف برنامه قابل نصب میزاه مثلاً میتونی از توی play store google یا app store iphone دانلود و نسب کنید و از این امکان بهرهمند شوید. و گوشیهای سامسونگ از galaxy s3 این امکان رو داشتن ولی سامسونگ این امکانو برای شرکتهای مخابراتی که این امکانو نیاز داشتن فعال میکرد واگر نه این امکان برای عموم قابل دسترسی نیست و شرکت مخابراتی که گوشی رو به سامسونگ سفارش میده این امکانو با توجه به امکانات و کدهای لازم فعال میکنه. MT

مهمان

۱۳۹۴/۱/۳۰
اگر امکان استفاده از اون برای خارج کشور بسته نشده باشه واقعآ عالیه. بدینصورت که شماره تلفنت بدون هزینه رومینگ قابل استفاده میشه.

مهمان

۱۳۹۴/۱/۳۰
من از این امکان توی شبکه Three انگلیس استفاده کردم. بدین صورت که از play store google برنامشو نصب کردم. و بدین صورت عمل میکرد که باید اول اینترنت موبایلو روشن میکردی تا رجیستر بشه . ولی اگه سیم کارتو در بیاری یا ip بغیر از ip انگلیس استفاده بکنی از حالت رجیستر خارج میشد. ضمناً توی انگلیس 80% از خونها بعلت قوانین سخت فرکانسی از نظر سلامتی انتن دهی خیلی ضعیفه و این امکان خیلی خوبی بود .

مهمان

۱۳۹۴/۱/۲۹
هزینه تماس چی اونم از اعتبار خود تماس گیرنده است یا وای فای