خانهاخبار
نوکیا برای تحقق اینترنت اشیاء، بر روی شبکه های مخابراتی 5G تحقیق می کند

نوکیا برای تحقق اینترنت اشیاء، بر روی شبکه های مخابراتی 5G تحقیق می کند

– جی اس ام: این روزها نام نوکیا شاید تنها شکست در زمینه فروش تلفن های هوشمند و تصاحب این برند توسط مایکروسافت را در ذهن ما تداعی کند. اما خیلی ساده انگارانه است اگر فکر کنیم با فروخته شدن بخش تولید موبایل نوکیا دیگر اثری از این شرکت فنلاندی باقی نمانده است.
۱۳۹۳/۱۲/۴
– جی اس ام: این روزها نام نوکیا شاید تنها شکست در زمینه فروش تلفن های هوشمند و تصاحب این برند توسط مایکروسافت را در ذهن ما تداعی کند. اما خیلی ساده انگارانه است اگر فکر کنیم با فروخته شدن بخش تولید موبایل نوکیا دیگر اثری از این شرکت فنلاندی باقی نمانده است.
 
نوکیا هنوز زنده است و بخش های متععدی از آن با سرعت خوبی در حال پیشرفت هستند. شرکت فنلاندی نوکیا این روزها در زمینه اینترنت اشیاء به شدت فعال است و طرح های بزرگی را در ذهن می پروراند. نوکیا تحقیقات خود را به منظور گسترش اینترنت اشیاء روی شبکه های مخابراتی 5G آغاز کرده و نتایج آن را در کنگره جهانی موبایل 2015 منتشر خواهد کرد. 
 
image
 
نوکیا در اندیشه این است که کارایی اشیاء اطراف ما را به سطحی بالاتر از حالت فعلی ارتقا دهد. آنها تکنولوژی اینترنت 5G را با هدف گیری اینترنت اشیاء در کنگره جهانی موبایل رونمایی خواهند کرد. اینترنت فعلی که در دنیا رواج دارد هنوز از سرعت قابل قبولی برای اینکه در اختیار اشیاء قرار بگیرد برخوردار نیست. در طرح اینترنت 5G، این شبکه جهانی بیشتر و بیشتر به زندگی همه ما نفوذ خواهد کرد. شبکه های بسیاری وجود دارد که به اینترنتی بسیار پرسرعت تر چیزی که هم اکنون می بینیم نیاز دارد. اینترنتی که کمترین تأخیر را در ارتباط خود داشته باشد. 
 
ما درباره آینده ای صحبت می کنیم که در آن خودروهای ما به اینترنت متصل هستند و کاملا از وجود راننده بی نیاز خواهند بود. در این شرایط خودروها بایستی قادر باشند در کسری از ثانیه تصمیم گیری کنند که این خود دلیل محکمی برای نیاز وسایل نقلیه به اینترنت پرسرعت است. هیچ افت سرعت یا تأخیری نباید در اینترنتی که در اختیار خودرو است وجود داشته باشد. نوکیا تلاش می کند با کمک آخرین تکنولوژی های مربوط به اینترنت، اینترنت اشیاء را قدرت بخشیده و در دسترس عموم قرار دهد. 
 
نوکیا همچنین ادعا می کند که تکنولوژی جدید از نظر امنیت نیز پیشرفت های قابل توجهی دارد. نوکیا در کنگره جهانی موبایل 2015 تجهیزات مورد نیاز برای توسعه این شبکه را معرفی می کند. این تجهیزات باندهایی با موج میلیمتری و سانتی متری ایجاد می کنند که بیشترین ظرفیت را در یک شبکه فراهم می کند. 
 
image
 
در مبحث اینترنت اشیاء ما به مقیاس های امنیتی جدید و پیشرفته ای نیاز داریم و نوکیا قول داده که این نگرانی را برطرف خواهد کرد. از زمانی که چیزی به نام اینترنت اشیاء معرفی شد، امنیت یکی از معضلات پیش روی آن بود. تصور وحشتناکی است اگر کنترل وسایل اطراف ما از طریق اینترنت در اختیار هکرها قرار بگیرد. به عنوان مثال وسایل خانه، خودروها و تجهیزات نظامی که به اینترنت متصل هستند اگر در برابر نفوذ هکرها مقاوم نباشند فاجعه ای غیر قابل وصف رخ خواهد داد. نوکیا به خوبی این نگرانی را درک کرده و قول داده است که ارتباطی امن و قابل اطمینان را برای اینترنت اشیاء فراهم کند.
 
زمانی که بخواهیم اینترنت اشیاء را عملی کنیم به تکنولوژی های ارتباطی مطمئن تری نیاز داریم. تأخیر در انتقال یا همان پارامتری که آن را با عنوان Latency می شناسیم در این شبکه باید به حداقل ممکن برسد. در آینده وسایل و سنسورهای بسیاری به اینترنت متصل خواهند بود و این بدین معنی است که شبکه های ما باید توانایی انتقال میلیاردها بایت در ثانیه را داشته باشند. 
 
نوکیا باور دارد در ۱۰ سال آینده حدود ۵۰ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهند بود. هرچه دستگاه های بیشتری به اینترنت متصل باشد بدین معنی است که انسان های بیشتری با هم در ارتباط خواهند بود و زندگی راحت تر از امروز است. نوکیا کار خود را برای فراهم کردن شبکه های 5G آغاز کرده و تلاش می کند که این رویا را به واقعیت بدل کند.
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۵
تنها نگرانی در مورد اینترنت اشیا بحث امنیت در مقابل هکر ها نیست، مهم تر از اون امنیت در مقابل دولت هاست، که عظیم ترین بعد جاسوسی و نقض حریم شخصی رو شامل میشه وتمام جزییات زندگی اشخاص برای سازمان های جاسوسی در دسترسه، واقعا ترسناکه

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۵
نوکیا و اپل اگه بخوان تو اینجورزمینه ها کار کنن موفقن در وهله دوم سامسونگو الجی هستن که یکم تجربه نیاز دارن تا به این دوتا برسن

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۵
ایشالا همیشه موفق باشی سلطان تلفن همراه

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۵
خطراتی که پیشرفت این تکنولوژیها میتونه داشته باشه ، بنظرم خیلی بیشتر از نفعشونه. در این مقاله به نگرانی از هکرها اشاره شده است . یه لحظه تصور کنیم این کنترل به دست گروهها و یا دولتهایی بیفته ، که همین امروز دارند بدون این تکنولوژیها ، دست به کشورگشایی و غارت و کشتن مردم میکنند.نوکیا چطور میتونه تضمین کنه که همه چیز ایمن خواهد بود؟ وقتی خیلی راحت با پولهای کلان میشه اطلاعات رو از این شرکت خرید و یا چند نفر رو به جاسوسی واداشت و یا کارمندان را تطمیع کرد و ... فیلمهای تخیلی مثل " من ربات هستم" رو دیگه نباید خیلی هم تخیلی در نظر گرفت ، وقتی کنترل همه چیز توسط اینترنت ممکن باشه . و این یک تهدید و خطر برای بشریته. شاید یک روزی بشر به این نتیجه برسه که از شر خیلی از تکنولوژیهایی که ایجاد کرده ، باید خودش رو راحت کنه.

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۴
زنده باد نوکیا