خانهمقاله‌ها
آیا می‌توانیم گوشی هوشمند خود را در طول شب به شارژر متصل کنیم؟

آیا می‌توانیم گوشی هوشمند خود را در طول شب به شارژر متصل کنیم؟

در این مطلب قصد داریم تا به یکی از مهم‌ترین سوال‌های کاربران در رابطه با نگهداری از باتری گوشی‌های هوشمند پاسخ دهیم.

۱۴۰۲/۱۰/۱۶

گوشی‌های هوشمند امروزی در زمینه‌هایی مانند امکانات و سرعت عملکرد، فراتر از انتظارات تمامی کاربران ظاهر شده‌اند. با این وجود، همچنان در بخش‌هایی مانند باتری شاهد پیشرفت‌هایی انقلابی نبوده‌ایم و باید گفت که این تکنولوژی همچنان جای رشد فراوانی دارد. 

charge 2.jpg


نگهداری از باتری گوشی‌های هوشمند برای کاربران از اهمیت فراوانی برخوردار است و بخش عمده آنها در حین خرید گوشی‌های جدید، به دنبال بهترین روش برای شارژ دستگاه بدون آسیب‌رسانی به باتری آن هستند. متاسفانه، باور‌های نادرست و قدیمی فراوانی درباره بهترین روش نگهداری از باتری گوشی‌ها وجود دارند و بسیاری از آنها موجب گمراهی کاربران می‌شوند. در ادامه این مطلب، به یکی از مهم‌ترین سوال‌های کاربران در رابطه با نگهداری از عمر باتری گوشی پاسخ می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

آیا می‌توانیم گوشی‌ هوشمند خود را در طول شب به شارژر متصل کنیم؟

charge 4.jpg

بسیاری از کاربران تمایل دارند تا در طول شب گوشی خود را به شارژر متصل کرده و در روز آینده دستگاهی با شارژ کامل را در اختیار داشته باشند. در صورتی که از کابل‌ها و آداپتور‌های رسمی و معتبر استفاده می‌کنید؛ هیچگونه جای نگرانی در رابطه با خطر آتش‌سوزی یا انفجار گوشی در هنگام شارژ طولانی مدت وجود ندارد. با این وجود، عده زیادی از کاربران همچنان نگران آسیب رساندن به باتری گوشی با استفاده از این روش برای شارژ هستند.
خوشبختانه، گوشی‌های هوشمند امروزی قابلیت‌هایی مانند Adaptive Charging را به همراه دارند که جهت نگهداری بهتر از باتری، سرعت شارژ را پس از رسیدن به حدود ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. این قابلیت به شکل محسوسی در حفظ سلامت باتری در طولانی‌ مدت موثر است و اگر هر چند وقت یکبار گوشی خود را در طول شب به شارژر متصل می‌کنید؛ آسیب خاصی را به باتری دستگاه وارد نخواهید کرد.

charge 3.jpg


با در نظر گرفتن این امر، باید گفت که این روش فاصله زیادی با بهینه‌ترین روش شارژ برای حفظ سلامت باتری گوشی دارد. همانطور که می‌دانید؛ نحوه کار باتری‌های لیتیوم-یونی به این صورت است که یون‌های دارای بار الکتریکی مثبت در حین استفاده از آند به سمت کاتد حرکت می‌کنند. تخلیه این باتری‌ها، بدین معناست که تمامی یون‌ها به سمت کاتد منتقل شده و بار الکتریکی خود را از دست داده‌اند. در هنگام شارژ کردن این باتری‌ها، همین پروسه به صورت بالعکس انجام می‌شود؛ اما باید گفت که جریان الکتریکی به شکل مستقیم از آداپتور به باتری منتقل نشده و قطعه دیگری نیز در پروسه شارژ نقش دارد.
اکثر دستگاه‌های الکترونیکی مدرن و تمامی گوشی‌های هوشمند دارای مداری به نام PMIC هستند که بین پورت شارژ و باتری آنها قرار دارد. این قطعه وظیفه مدیریت انتقال جریان الکتریکی را بر عهده داشته و پس از رسیدن باتری به شارژ کامل، دریافت جریان را از آداپتور را متوقف می‌کند. بنابراین، شارژ گوشی به شکل هوشمند پس از رسیدن باتری به ۱۰۰ درصد متوقف می‌شود؛ اما گوشی‌ها توانایی دریافت مستقیم جریان از آداپتور را ندارند.
به همین دلیل، گوشی تا هنگام رسیدن به ۹۹ درصد شارژ از باتری خود استفاده کرده و سپس شارژر مجددا آن را به میزان ۱ درصد شارژ می‌کند. در هنگام اتصال گوشی به شارژر در طول شب، این پروسه به مدت چندین بار تکرار می‌شود و با توجه به اینکه بهترین وضعیت برای باتری‌های لیتیوم-یونی شارژ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است؛ باید گفت که استفاده از این روش برای شارژ در طولانی‌ مدت، روی سلامت باتری دستگاه شما تاثیر خواهد گذاشت.

charge 1.jpg


قابلیت محدود کردن حداکثر میزان شارژ باتری به ۸۰ درصد، یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌ها برای حفظ سلامت باتری گوشی است که در رابط کاربری‌هایی مانند One UI سامسونگ یا دستگاه‌هایی چون سری آیفون ۱۵ به چشم می‌خورد. در صورتی که این قابلیت در گوشی شما وجود ندارد؛ همواره سعی داشته باشید تا از شارژ گوشی به صورت کامل یا تخلیه کلی باتری آن جلوگیری کرده و میزان شارژ باتری را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید.
حرارت، مهم‌ترین عاملی است که موجب کاهش عمر باتری‌های لیتیوم-یونی می‌شود؛ بنابراین سعی داشته باشید تا همواره گوشی خود را در محیطی خنک و دارای جریان هوا شارژ کنید. شارژر‌های بی‌سیم که در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر محبوبیت آنها هستیم؛ حرارت قابل توجهی را در حین شارژ‌ تولید کرده و به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا برای حفظ سلامت باتری گوشی، آنها را مورد استفاده قرار ندهید.

charge 5.jpg

امیدواریم که با مطالعه این مطلب آموزشی، پاسخ‌های مورد نظر خود در رابطه با این موضوع را دریافت کرده باشید. در صورتی که همچنان پرسش خاصی دارید؛ در بخش نظرات با ما و سایر کاربران جی اس ام همراه شوید.
 

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (165 نظر)

محمد

۱۴۰۲/۸/۲۲
مقاله تر و تمیز و عالی بود

علی

۱۴۰۲/۶/۱۱
نیرو باتری

هیچ

۱۴۰۲/۴/۳۱
سلام من من یک تبلت دارم که سامسونگ تب آ هست و من هر شب تا صبح اون رو به شارژ میزنم و الان به یه شارژر دیگه زدم و همش قطع وصل میشه چرا و اینکه احتمال داره که به خاطر شارژر که مال خودش نیس باشه؟

مجید

۱۴۰۲/۳/۱۱
خب عزیز ببین حتما قطع کن گوشی رو خاموش کرده تا دیگه شارژ نشه

حسن

۱۴۰۲/۱/۱۰
سلام من یک گوشی a12دارم میخواستم ببینم شارژ قطع کن داره