خانهاخبار
تعرفه های جدید اینترنت موبایل، نصف شدن هزینه GPRS و پنج برابر شدن هزینه 3G

تعرفه های جدید اینترنت موبایل، نصف شدن هزینه GPRS و پنج برابر شدن هزینه 3G

: حدودا سه ماه از پایان انحصار نسل سوم شبکه تلفن همراه می گذرد و حالا هر سه اپراتور تلفن همراه مجهز به اینترنت 3G بوده و در حال گسترش شبکه مخابراتی خود در سراسر کشور هستند. اما در روزهای گذشته قیمت های جدید اینترنت موبایل اعلام شد.
۱۳۹۳/۸/۱۰

: حدودا سه ماه از پایان انحصار نسل سوم شبکه تلفن همراه می گذرد و حالا هر سه اپراتور تلفن همراه مجهز به اینترنت 3G شده و در حال گسترش شبکه مخابراتی خود در سراسر کشور هستند. اما در روزهای گذشته قیمت های جدید اینترنت موبایل اعلام شد.

 

image

 

به گزارش و به نقل از خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در حالیکه پایان انحصار ارائه خدمات اپراتور سوم و ارائه مجوز راه‌اندازی نسل 3 بدون تعرفه‌گذاری خدمات این نسل وارد سومین ماه شده، معاون وزیر ارتباطات از تصویب تعرفه جدید اینترنت موبایل خبر داده است.
 
علی‌اصغر عمیدیان گفت: به منظور یکسان‌سازی تعرفه در نسل‌های مختلف تلفن‌همراه، پس از بررسی مصوبات شماره 45 و 142 کمیسیون که براساس آن تعرفه‌های مختلفی با تفکیک تکنولوژی برای نسل سوم و GPRS برای سیم‌کارت‌های دائمی از نیم ریال تا 14,8 ریال وجود داشت، در آخرین جلسه کمیسیون که با حضور نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد، پس از بررسی تحلیل‌های ارائه شده از سوی آنان، سقف تعرفه هر کیلو بایت تبادل داده در شبکه تلفن همراه مستقل از تکنولوژی برای سیم‌کارت‌های دائمی 2.5 ریال تعیین شد.
 
تعرفه 2.5 ریالی جدید درحالی تصویب شده که پیش از این، در سایت رسمی همراه اول، اینترنت GPRS برای سیم‌کارت دائمی، 4 ریال به ازاء هر کیلوبایت دریافت و ارسال داده درساعت اوج و 1 ریال به ازاء هرکیلو بایت دریافت و ارسال داده ساعت غیراوج اعلام شده است.
 
 
image
 
 
تعرفه اینترنت ایرانسل نیز برای سیم‌کارت دائمی از یک ریال (شنبه تا چهارشنبه 2 تا 7:59 و پنج شنبه و جمعه تمامی ساعات) تا 5 ریال (شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 1:59 روز بعد) است.
 
تعرفه اینترنت همراه رایتل نیز نیم ریال است.
 
به این ترتیب تعرفه‌ گران از نیم ریال تا 14,8 که از سوی رگولاتوری برای مقایسه تعرفه جدید و شرایط قبلی اعلام شده، تنها روی کاغذ و سقف تعرفه در مصوبات پیشین کمیسیون تنظیم بوده و در حقیقت برای تعرفه قبلی که در سرویس GPRS برای مشترکان اعمال می‌شد باید از تعرفه یک ریال تا 5 ریال نام برد.
 
این در حالی است که از این پس با حرکت اپراتورها به سمت ارائه نسل 3، کم کم GPRS منسوخ می‌شود و پیش‌تر نیز تعرفه نسل 3 برای اپراتور سوم 0.5 ریال تعیین شده بود . همچنین به اعتقاد تمام کارشناسان، در نسل 3 سرعت مصرف دیتا بسیار افزایش می یابد و از این رو متناسب با افزایش صعودی مصرف باید تعرفه کاهش یابد.
 
با این مصوبه تعرفه خدمات رایتل نیز که پیش از این 0.5 ریال تصویب شده بود تا 2.5 ریال افزایش می‌یابد و به معنی افزایش 5 برابری هزینه‌های اینترنت مشترکان اپراتور سوم است.
 
در نهایت در حالی که انتظار می‌رفت با راه‌اندازی نسل 3 و بهبود کیفیت و سرعت اینترنت همراه، تعرفه‌گذاری خدمات نسل 3 از روال تعرفه‌گذاری برای اپراتور سوم، تبعیت کند و هزینه اینترنت برای سایر اپراتورها نیز کاهش یابد، اما تعرفه جدید به میزان 5 برابر تعرفه پیشین 3G تصویب شد.
 
برای اینکه این افزایش قیمت ملموس تر شود تا پیش از این قیمت هر مگابایت اینترنت نسل سوم بر روی اپراتور رایتل حدودا 51 تومان بوده است. با این افزایش قیمت، هر مگابایت اینترنت 3G رایتل 256 تومان خواهد بود. این بدین معنی است که برای دانلود تنها 100 مگابایت شما باید مبلغ 32000 تومان را پرداخت کنید. 
 
اما باید دید اپراتورها چه زمانی این قیمت ها را بر روی اینترنت خود اعمال می کنند. هنوز مشخص نیست که آیا بسته های اینترنت همراه هم شامل این افزایش قیمت می شوند یا خیر. باید منتظر ماند و دید عکس العمل اپراتورها نسبت به این افزایش قیمت چگونه خواهد بود. 
 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (63 نظر)

امیرمحمد۷۹۹

۱۳۹۵/۱۱/۲۲
فقط قیمت بسته ها زیاده
پوشش اینترنتی ما خیلی ضعیفه . همراه اول من از ۱۲ شب به بعد سرعتش میشه ۲۲۰K
من هم 3G دارم هم 4G
ولی قیمت ها بالاس مشکل اینههه

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۲
مثل. آدم بگید میخایم گرون کنیم،مردم رو الکی نپیچونید.ومنت هم سرمردم نزارید که ارزان کردیم.من که اخلاقا بعد از اتمام این بسته دیگر بسته جدید نمیخرم.

مهمان

۱۳۹۳/۱۰/۲
هی میگن هزینه اینترنتی کاهش پیدا کرده ولی بسته ای که من 10000 میخریدم شده 20000 تومن حالا بگین ببینم شاید من اشتباه میکنم این کاهش پیدا کرده یا افزایش

مهمان

۱۳۹۳/۸/۱۹
تواهواز سرعت همراه اول3جی 300k

emadkalan

۱۳۹۳/۸/۱۹
یزد سرعت دانلود ایرانسل 220kB/s هست.