خانهاخبار
اینترنت 3G ایرانسل و LTE همراه اول ؛ از رویا تا واقعیت

اینترنت 3G ایرانسل و LTE همراه اول ؛ از رویا تا واقعیت

بیش از 4 سال از زمانی که اپراتور سوم کشور یعنی رایتل پا به بازار گذاشت می گذرد. در این 4 سال رایتل توانست یک میلیون کاربر را به خود جذب کند ( آمار تا دی 92 ). رایتل به واسطه داشتن انحصار عرضه اینترنت 3G به صورت کاملا انحصاری به عرضه این اینترنت بر روی سیم کارت های خود پرداخت. انحصاری که در ابتدا زمان آن تا اردیبهشت 92 بود و سپس تا شهریور 93 تمدید شد و به نظر می رسد دیگر زمان ورود اپراتورهای دیگر به نسل های بعدی است. اما آیا این رویا به واقعیت می پیوندد؟
۱۳۹۳/۳/۲۱
بیش از 4 سال از زمانی که اپراتور سوم کشور یعنی رایتل پا به بازار گذاشت می گذرد. در این 4 سال رایتل توانست یک و نیم میلیون مشترک را به خود جذب کند (آمار تا آذر 92). رایتل در این مدت به واسطه داشتن انحصار عرضه اینترنت 3G به صورت کاملا انحصاری به عرضه این اینترنت بر روی سیم کارت های خود پرداخت. انحصاری که در ابتدا زمان آن تا اردیبهشت 92 اعلام شده بود و سپس تا شهریور 93 تمدید شد و به نظر می رسد با پایان این انحصار،  زمان ورود اپراتورهای دیگر به نسل های بعدی سیم کارت در ایران فرا رسیده است. اما آیا این رویا به واقعیت می پیوندد؟
 
image
 
 
شاید بهتر است مروری مختصر داشته باشیم بر تاریخچه اتفاقاتی که بر اپراتورهای کشور گذشته است. ایرانسل که در ابتدا به نظر می رسید با هدف عرضه اینترنت 3G پا به ایران گذاشته است، در نهایت به خاطر انحصار رایتل،  نسل سیم کارت های خود را بر روی نسل 2.5 متوقف کرد تا بتواند تنها اینترنت EDGE را عرضه کند و از خدماتی نظیر تماس تصویری و ... تا پایان انحصار رایتل محروم بماند. برای اثبات این حرف می توان ویدیوی زیر را یادآوری کرد که هیچ گاه به مرحله انتشار نرسید. ویدیویی از تبلیغ اینترنت 3G ایرانسل :
 
 
 

تبلیغ اینترنت 3G ایرانسل

 
 

 
 
اما حالا در حالی که تنها چند ماه به پایان انحصار رایتل مانده است، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به نظر می رسد خود را برای سوییچ کردن به نسل های بعدی سیم کارت آماده کرده اند. شاید این را بتوان از مصاحبه های اخیر مسئولین این دو اپراتور متوجه شد. در همین رابطه به گزارش و به نقل از سایت سیتنا، مهندس صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار، گفته است:
شبکه‎ی نسل 3 و 4 به زودی به شبکه‎ی همراه اول اضافه خواهد شد که با در نظر گرفتن شبکه‎ی فعلی، مشترکان همراه اول می‎توانند برای مکالمه‎هایشان از یکی‎از شبکه‎های مورد نظر استفاده کنند که البته سوئیچ کردن مشترکان بین این شبکه‎ها قطعا شبکه را پیچیده‎تر می‎کند. 
وی در خصوص آمادگی فنی این اپراتور برای ورود به نسل 3 و 4 ، گفت: در حال حاضر شبکه‎ی نسل 2 در همراه اول وجود دارد و شبکه‎ی نسل 3 و 4 هم به زودی به شبکه‎ی این اپراتور اضافه خواهد شد که با در نظر گرفتن این سه شبکه، مشترکان همراه اول می‎توانند برای مکالمه‎هایشان از شبکه‎ی مورد نظر استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشترکان برای استفاده از نسل های بالاتر نیاز دارند که سیم کارتشان را تعویض کنند، گفت: پیش بینی ما در خصوص ارتقاء به نسل 3 این است که نیازی به تعویض سیم کارت برای مشترک نیست، ولی برای LTE قطعا باید سیم‎کارت‎ها عوض شود.
 
اما مسئولین ایرانسل نیز در همین رابطه اظهار نظرهای مشابهی داشته اند. ایرانسل روز گذشته برای نشان دادن آمادگی خود جهت عرضه اینترنت نسل سوم عکسی را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته است که نشان از استفاده از اینترنت نسل سوم بر روی سیم کارت های این اپراتور دارد. ایرانسل در شرح این عکس نوشته است به زودی برای شما که خاص هستید. 
 
 
image
 
 
در این عکس مشاهده می کنیم که ایرانسل در حال عرضه اینترنت حدودا 8 مگابیتی بر روی سیم کارت های خود است. 
 
اما امروز درخبرها، خبر راه اندازی رومینگ ملی از نیمه شعبان در کشور را داشتیم. خبری که می تواند نوید اتفاقات خوب برای مشترکین رایتل باشد.  به گزارش خبرگزاری فارس، برای نخستین بار در کشور رومینگ ملی بین اپراتور رایتل و اپراتور همراه اول و اپراتور ایرانسل برقرار می‌شود.
 
هدف از برقراری رومینگ ملی این است که اگر در منطقه‌ای سیم‌کارت مشترک آنتن نداشت، مشترک بتواند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند.
 
به این ترتیب با این تفاهم، اپراتور رایتل از آنتن همراه اول و ایرانسل استفاده خواهد کرد. رایتل در بسیاری از شهرهای کشور فاقد پوشش و آنتن‌دهی است و به گفته مدیرعامل این اپراتور، به خصوص برای پوشش جاده‌ای که نیازمند صرف هزینه‌های سنگین است، روی رومینگ ملی بسیار حساب کرده است.
 
این خبر قرار است هفته آینده به مناسبت نیمه شعبان از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شود.
 
 
حال باید دید با این اوصاف آیا وعده های همراه اول و ایرانسل در ماه های آینده محقق خواهد شد یا خیر؟ آیا ایرانسل و همراه اول می توانند به عرضه اینترنت 3G و یا حتی 4G بپردازند؟ نظر شما چیست؟ آیا شهریور ماه، زمان تحول وضعیت اپراتورهای کشور خواهد بود و شاهد قابلیت تماس تصویری و اینترنت پرسرعت بر روی تمامی سیم کارت ها خواهیم بود؟
 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (46 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۲/۱۶
دوستان بد نیست یه سری به سایت های دیگه هم بزنید و عکس هایی دیگه رو هم ببینید.من تو طرح 18 ساله های رایتل ثبت نام کردم والان اینترنتم رایگانه و سیم کات رو رایگان گرفتم و تا شش ماهم رایگانه ولی بعد از شش ماه سیم کارت میندازم آشغال چون رایتل مزخرفه.

مهمان

۱۳۹۳/۸/۱۱
( به عمل کار برآید به سخن رانی نیست ) در کشور ما از قدیم ضرب المثل های زیادی وجود دارد که به ما یاد اوی میکنه از صحبت در مورد کاری که هنوز انجام نداده ایم پرهیز کنیم .

مهمان

۱۳۹۳/۷/۲۲
اقا تری جی کردن ایرانسل باید پول بدی یا نه ؟

مهمان

۱۳۹۳/۶/۵
انصافا ايرانسل از همه بهتره. مدير عامل مخابرات كفته مردم براي ٣جي صف نكشيدن.

مهمان

۱۳۹۳/۶/۵
۵۰ سال دیگه تو ایران‌... اینترنت 27G با سرعت 128Kb...