خانهبررسی‌ها
مقایسه سامسونگ گلکسی A55 با گلکسی A54

مقایسه سامسونگ گلکسی A55 با گلکسی A54

در این مطلب به مقایسه دو گوشی محبوب سامسونگ یعنی گلکسی A55 با گلکسی A54 سامسونگ می‌پردازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۳/۲/۹
product-image

سامسونگ گلکسی A54

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

بازار گوشی‌های موبایل از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار است؛ چون بسیاری از افراد تمایلی به پرداخت هزینه‌های زیاد بابت خرید گوشی موبایل ندارند.

مشاهده لیست قیمت گوشی سامسونگ از جی اس ام

سامسونگ با معرفی A توانسته تنور رقابت بخش میان‌رده را داغ‌تر کند. گلکسی A54 یکی از گوشی‌های پرفروش و محبوب بازار به حساب می‌آید که در سال گذشته با ارائه مشخصات فنی جالب توجه و دوربین‌های توانمند توانست فروش بسیار خوبی را بدست آورد.

در طرف دیگر نسل جدید این سری یعنی A55 به‌تازگی وارد بازار شده که در مقایسه با نسل قبلی خود تغییرات چندان چشمگیری نداشته است.

اگر قصد خرید یکی از دو گوشی گلکسی A55 و گلکسی A54 دارید، اما نمی‌دانید که کدام ارزش خرید بالاتر و چه مزایا و معایبی دارد، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

مقایسه مشخصات فنی گلکسی A55 با گلکسی A54

مشخصاتGalaxy A55Galaxy A54
ابعاد و وزن

۱۶۱.۱ در ۷۷.۴ در ۸.۲ میلی‌متر

۲۱۳ گرم

۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ در 8.2 میلی‌متر

۲۰۲ گرم

استاندارد IPIP67 (مقاوم تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه)IP67 (مقاوم تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه)
صفحه نمایش۶.۶ اینچ Super AMOLED با وضوح +Full HD، نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، استاندارد +HDR10، بیشینه روشنایی ۱۰۰۰ نیت و محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس۶.۴ اینچ Super AMOLED با وضوح +Full HD، نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، استاندارد +HDR10، بیشینه روشنایی ۱۰۰۰ نیت و محافظ گوریلا گلس نسخه ۵
حافظه داخلی۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم۶، ۸ و ۱۲ گیگابایت۴، ۶ و ۸ گیگابایت
تراشه

اگزینوس ۱۴۸۰ (۴ نانومتری)

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای

پردازنده گرافیکی Xclipse 530

اگزینوس ۱۳۸۰ (۵ نانومتری)

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای

پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5

سیستم‌عامل و رابط‌کاربریاندروید ۱۴ و رابط‌کاربری One UI 6.1اندروید ۱۳ و رابط‌کاربری One UI 5.1 (قابل ارتقا به اندروید ۱۴ و One UI 6.0)
دوربین

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، سایز سنسور ۱/۱.۵۶ اینچ و سایز پیکسل ۱ میکرومتر

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۲۳ درجه، سایز سنسور ۱/۳.۰۶ اینچ، ۱.۱۲ میکرومتر

دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، سایز سنسور ۱/۱.۵۶ اینچ و سایز پیکسل ۱ میکرومتر

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۲۳ درجه، سایز سنسور ۱/۳.۰۶ اینچ، ۱.۱۲ میکرومتر

دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4

کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، مجهز به لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، مجهز به لرزشگیر الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ
دوربین سلفیدوربین ۳۲ مگاپیکسلی، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر، سایز سنسور ۱/۲.۷۴ اینچ، سایز سنسور ۰.۸ میکرومتردوربین ۳۲ مگاپیکسلی، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متر، سایز سنسور ۱/۲.۷۴ اینچ، سایز سنسور ۰.۸ میکرومتر
کیفیت فیلمبرداری دوربین سلفی4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری و شارژر

باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی

باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی

مقایسه Galaxy A55 با Galaxy A54 از نظر کیفیت ساخت و طراحی

همانطور که طی سال‌های اخیر مشاهده کردیم، سامسونگ برای تولید محصولات خود چندان ریسک پذیر نیست. در نتیجه گلکسی A55 هم از طراحی مشابه گلکسی A54 استفاده می‌کند.

با این حال، سامسونگ میان‌رده محبوب و جدید خود را با بدنه آلومینیومی و شیشه‌ای روانه بازار کرده است؛ موردی که برای اولین بار در این بازه قیمتی شاهد آن هستیم.

طراحی گوشی موبایل گلکسی A55

در لبه سمت راست می‌توانیم امضای جدید شرکت کره‌ای را مشاهده کنیم؛ قرارگیری راکرهای صدا و پاور روی برجستگی که سامسونگ آن را جزیره کلیدی (Key Island) نام‌گذاری کرده است.

به غیر از موارد تفاوت ظاهری دیگری میان گلکسی A55 و A54 وجود ندارد و شاید در نگاه اول به سختی بتوانید این دو دستگاه را از همدیگر تشخیص دهید.

طراحی گوشی موبایل گلکسی A54

همچنین باید اشاره کنیم که A55 از وزن ۲۱۳ گرمی و A54 از وزن ۲۰۲ گرمی برخوردار است که امکان دارد دست کاربران را هنگام استفاده‌های طولانی مدت آزار دهد.

برای جمع‌بندی بخش طراحی، باید بگوییم که هر دو دستگاه با وجود ظاهری یکسان، همچنان طراحی مدرن و زیبایی دارند. با این حال، اگر به دنبال گوشی با ابعاد بزرگ و کیفیت ساخت بالا هستید، گلکسی A55 را انتخاب کنید.

مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A55 با سامسونگ گلکسی A54 از نظر صفحه نمایش

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنل‌های صفحه نمایش در جهان است و سعی می‌کند بهترین تجربه بصری را برای کاربران خود رقم بزند.

این موضوع برای هر دو میان‌رده آ ۵۵ و آ ۵۴ صدق می‌کند. در هر دو دستگاه شاهد استفاده از پنل‌های معروف Super AMOLED استفاده کرده که توانایی ارائه وضوح +Full HD دارند.

صفحه نمایش گوشی گلکسی A55

گلکسی A55 به پنلی ۶.۶ اینچی مجهز شده که حدود ۸۶ درصد از بخش جلویی را به خود اختصاص داده است.

این صفحه نمایش می‌تواند تا ۱۰۰۰ نیت روشن شود که در تست‌های به عمل آمده مشخص شده که می‌تواند تا ۱۰۱۰ نیت روشنایی تولید کند.

این در حالی است که میزان روشنایی برای آ ۵۴ ۹۸۰ نیت گزارش شده است. البته باید بگوییم که چنین اختلافی برای چشم انسان قابل شناسایی نیست و هر دو صفحه نمایش از خوانایی مطلوبی زیر نور مستقیم خورشید برخوردارند.

اکنون که صحبت از A54 شد، بد نیست اشاره کنیم که در پنل جلویی خود از نمایشگر ۶.۴ اینچی با پنل Super AMOLED میزبانی می‌کند و می‌تواند در هر ثانیه صفحه نمایش را ۱۲۰ بار به‌روز کند.

صفحه نمایش گلکسی A54

از تفاوت‌های این صفحه نمایش باید اشاره کنیم که نمایشگر ای ۵۵ تراکم ۳۹۰ پیکسل در هر اینچ و نمایشگر ای ۵۴ تراکم ۴۰۳ پیکسل هر اینچ اینچ دارد.

این اختلاف چندان محسوس نیست و صفحه نمایش A55 و A54 از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و برای مشاهده کردن فیلم و سریال گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

مقایسه آ ۵۴ و آ ۵۵ سامسونگ از نظر نرم افزار

سیستم‌عامل اندروید یک پروژه متن باز است که هر شخصی می‌تواند آن را شخصی‌سازی کند. شرکت سامسونگ از پوسته اختصاصی به نام One UI برای محصولات خود استفاده می‌کند.

گوشی گلکسی A55 با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۴ عرضه شده از سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و رابط‌کاربری One UI 6.1 بهره می‌برد.

همچنین طبق گفته سامسونگ، این دستگاه تا ۵ سال آپدیت‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کند که شامل ۴ نسخه از سیستم‌عامل اندروید و تا پنج سال پچ‌های امنیتی می‌شود.

اسکنر اثر انگشت گلکسی A55

در طرف مقابل، گوشی سامسونگ A54 به سیستم‌عامل اندروید ۱۳ و رابط‌کاربری One UI 5.0 مجهز شده که در حال حاضر این دستگاه هم به جدیدترین نسخه از اندروید آپدیت شده است.

همچنین باید اضافه کنیم که A54 هم از سیاست جدید به‌روزرسانی‌های سامسونگ پیروی می‌کند و تا ۵ سال توسط این شرکت پشتیبانی می‌شود.

کار کردن با پوسته سامسونگ بسیار ساده است و کاربران می‌توانند به راحتی بخش‌های مدنظرشان را پیدا کنند.

در مجموع این دو دستگاه از نظر نرم‌افزاری و امکانات هیچ تفاوتی ندارند؛ اما گلکسی A54 یک سال زودتر از A55 از چرخه حیات خارج می‌شود. پس بدون شک می‌توانیم برنده این بخش را میان‌رده جدید سامسونگ انتخاب کنیم.

مقایسه Samsung Galaxy A55 با Samsung Galaxy A54 از نظر سخت افزار و عملکرد

سامسونگ میان‌رده جدید خود را با تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ روانه بازار کرده؛ تراشه‌ای که از لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ ساخته شده است.

پردازنده هشت هسته‌ای این تراشه از چهار هسته‌ قدرتمند Cortex-A78 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز و چهار هسته میان‌قدرت Cortex-A55 بهره می‌برد.

مجموعه سخت افزاری میان‌رده جدید سامسونگ هم با پردازنده گرافیکی Xclipse 530 تکمیل می‌شود تا بتواند از پس امور روزمره یا اجرای بازی‌های سه‌بعدی برآید. همچنین شاید برایتان جالب باشد که پردازنده گرافیکی این دستگاه را شرکت AMD طراحی کرده است.

سخت افزار گوشی Galaxy A55

گلکسی A54 از تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ استفاده می‌کند. تراشه‌ای که از یک پردازنده هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 نیروی خود را تامین می‌کند.

چنین سخت افزاری برای پاسخگویی به اکثر نیازهای کاربران مناسب است؛ ولی نباید از آن انتظار اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی بالا داشته باشید.

از نظر عملکرد باید بگوییم که گلکسی A55 به‌دلیل برخورداری از معماری جدیدتر، قدرت پردازش بالاتری نسبت به A54 ارائه می‌دهد و به‌طور قطع برنده این بخش هم نسل جدید خواهد بود.

البته این نکته را به معنی بد یا ضعیف بودن سخت افزار A54 برداشت نکنید؛ چرا که این دستگاه هم هنوز با گذشت یکسال عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهد.

مقایسه گلکسی A55 با گلکسی A54 از نظر دوربین

گلکسی A54 یکی از گوشی‌های محبوب و موفق بازار در زمینه دوربین به حساب می‌آید و بدیهی است که گلکسی A55 هم از این روند پیروی کند.

دوربین‌های قرار گرفته در پنل پشتی Samsung A54 شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو می‌شود.

حفره قرار گرفته در پنل جلویی هم از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند. همچنین باید اشاره کنیم که A55 هم از دوربین‌های نسل قبلی خود استفاده می‌کند و تفاوتی میان حسگرهای این دو میان‌رده مشاهده نمی‌شود.

دوربین عکاسی گلکسی A54

با این حال، آنچه مطرح می‌شود، تفاوت در پردازش تصویر دو گوشی است؛ عکس‌های گرفته شده با دوربین Galaxy A55 از وضوح و شفافیت بالاتری در مقایسه با نسل قبلی برخوردارند.

همچنین با مشاهده نتایج و آزمایش‌های انجام شده، مشخص شد که میان‌رده جدید سامسونگ عکس‌های به مراتب طبیعی‌تری ثبت می‌کند.

با این حال، سامسونگ ای ۵۴ همچنان یکی از بهترین دوربین‌های گوشی موبایل را میان دستگاه‌های میان‌رده را دارا است و عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. به همین علت انتخاب برنده این بخش را بر عهده شما می‌گذاریم.

مقایسه گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی A54 از نظر باتری و شارژر

اکثر گوشی‌های سامسونگ از باتری‌هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند. این مسئله هم برای Samsung Galaxy A55 و هم Samsung Galaxy A54 صدق می‌کند.

از نظر ماندگاری باتری باید بگوییم که میان‌رده جدید سامسونگ به‌لطف برخورداری از تراشه بهینه‌تر عملکرد بهتری در نگه‌داری شارژ باتری دارد.

شارژر گوشی گلکسی A54

البته باید بگوییم که گلکسی آ ۵۴ سامسونگ هم با استفاده‌های سبک می‌تواند تا یک روز کاربران را همراهی کند.

از نظر سرعت شارژ هیچ تفاوتی میان این دو گوشی دیده نمی‌شود و هر دو دستگاه طی ۳۰ دقیقه حدود ۵۵ درصد شارژ می‌شوند. بد نیست بگوییم که آداپتور شارژر هم داخل جعبه A55 و A54 وجود ندارد و کاربران باید آن را جداگانه خریداری کنند.

سامسونگ گلکسی A55 بخریم یا گلکسی A54؟

همانگونه که خواندید، میان گلکسی A55 و A54 چندان تفاوت زیادی مشاهده نمی‌شود و هر دو گوشی به خوبی می‌توانند نیازهای کاربران را برطرف کنند.

اگر قدرت سخت افزاری بیشتر و باتری با ماندگاری بالاتر می‌خواهید، گلکسی A55 را بخرید؛ در غیر این‌صورت A54 سامسونگ با قیمت مناسب‌تر همان سطح امکانات را ارائه می‌دهد و به‌خوبی از تمام انتظارات برمی‌آید.

پرسش‌های متداول

آیا گوشی A55 سامسونگ ضد آب است؟

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A55 به علت برخورداری از استاندارد IP67 می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه داخل آب به عمق یک متر غوطه‌ور شود.

آیا گلکسی A54 برای بازی کردن مناسب است؟

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A54 به علت برخورداری از تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ می‌تواند بازی‌های سنگین منتشر شده روی سیستم‌عامل اندروید را با تنظیمات متوسط اجرا کند و گزینه مناسبی برای گیمرها به حساب نمی‌آید.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)