خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A25 / میان‌رده‌ای نه بیشتر نه کمتر

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A25 / میان‌رده‌ای نه بیشتر نه کمتر

سامسونگ گلکسی A25 به‌عنوان یکی از میان‌رده‌های بسیار محبوب این شرکت، توانسته با بهره بردن از مشخصات فنی مناسب در کنار قیمتی مقرون به‌صرفه، کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کند. در این مقاله قرار است به بررسی تک تک مشخصات در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند میان‌رده بپردازیم تا ببینیم به نسبت قیمت در نظر گرفته شده، چقدر ارزش خرید دارد. از خصوصیات مثبت این گوشی می‌توانیم به صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت، دوربین‌های مناسب، پردازنده قابل قبول و باتری خوب اشاره کنیم. 

 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۳/۱/۲۵

گلکسی A25 با طراحی آشنا و هنوز دوست‌داشتنی 

باید بدون هیچ تعریف اضافی قبول کنیم که زبان طراحی جدید سامسونگ در عین سادگی، جذابیت بصری بسیار بالایی دارد و سامسونگ گلکسی A25 هم از این اتفاق  مستثنی نیست. اما بگذارید همین ابتدا ایرادی از طراحی صفحه‌نمایش این گوشی بگیریم. جایی که طراحی واتردراپ یا اینفینیتی V در نظر گرفته شده است. بریدگی قطره‌ای شکل در قسمت بالایی و مرکزی، که دوربین سلفی را در خود جای داده. ایراد کار کجاست؟ دقیقا در همین طراحی و حاشیه‌های نه‌چندان کمی که دارد. حاشیه‌هایی که در حین کار کردن به چشم می‌آیند و حس و حال یک صفحه‌نمایش گسترده را چندان به شما نمی‌دهد. 

1.jpg

اما طراحی قسمت پشتی این گوشی بسیار مناسب است. جایی که سه سنسور دوربین بدون معماری خاصی و در ساده‌ترین شکل ممکن با چیدمان ستونی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. متریال پلاستیکی بسیار خوب قسمت پشتی سبب شده تا حس و حال استفاده با یک گوشی میان‌رده باکیفیت را تجربه کنید. وزن 197 گرمی این گوشی، وزن چندان سبکی نیست و در استفاده طولانی مدت کمی خستگی برای دست به‌همراه خواهد داشت اما وزن مناسب، حس و حال استفاده بسیار جذابی را به شما می‌دهد.حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور قرار گرفته که سوای دسترسی آسان، عملکرد سریعی در قفل‌‌گشایی صفحه‌نمایش دارد. 

صفحه‌نمایش گلکسی A25 حرف‌های بسیاربرای گفتن دارد 

همواره سامسونگ در زمینه صفحه‌نمایش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و گلکسی A25 هم از این اتفاق مستثنی نیست. این گوشی به صفحه‌نمایش با ابعاد 6.5 اینچی با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل از نوع سوپرامولد مجهز شده است. تا همینجا هم با توجه به پنل باکیفیت و رزولوشن مناسب، باید بگوییم که با صفحه‌نمایش باکیفیتی رو‌به‌رو هستید. از نظر دقت رنگ باید بگوییم که به لطف نمایش 396 پیکسل در هر اینچ، دقت و تفکیک رنگ بسیار بالایی را شاهد هستیم. 

2.jpg

اما از دیگر مشخصات قدرتمند این صفحه‌نمایش، می‌توانیم به نرخ بروزرسانی 120 هرتز و حداکثر روشنایی 1000 نیت (nits) اشاره کنیم. نرخ بروزرسانی سبب شده تا عملکرد بسیار روان و بدون لگ را در حین استفاده شاهد باشید و تاثیر بسیار بالایی در ارائه هرچه بهتر کیفیت در اجرای بازی و تماشای ویدیو دارد. اما آیا در این بازه قیمتی، گلکسی A25 از نظر صفحه‌نمایش، رقیب جدی ندارد، باید بگوییم که موتورولا موتو G84 5G یکی از جدی‌ترین رقیب‌های میان‌رده سامسونگ است. در مجموع می‌توانیم بگوییم که این گوشی به صفحه‌نمایش مناسب و قابل قبولی مجهز شده که نه‌تنها در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده توقعات شما را بر‌آورده می‌کند، بلکه در برخی از مشخصات مثل نرخ بروزرسانی، عملکردی فراتر از یک گوشی میان‌رده معمولی دارد. 

دوربین گلکسی A25 می‌توانست بهتر از این‌ها باشد

سامسونگ گلکسی A25 در قسمت پشتی از یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل در کنار سنسور 8 مگاپیکسل اولتراواید و سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو بهره برده است. لازم به ذکر است که سنسور دوربین اصلی این گوشی به لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS مجهز شده. قابلیتی که لرزش‌های ناخواسته هنگان ضبط ویدیو و عکاسی را تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد و تاثیر بسیار بالایی در کیفیت خروجی تصاویر دارد. ابتدا با عکاسی نور روز سنسور دوربین اصلی شروع می‌کنیم. 

3.jpg

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، گلکسی A25 توانست خروجی تصویر باکیفیت و قابل قبولی را ارائه کند. رنگ‌ها در تصویر خروجی چندان بی‌روح نیستند و رنگ و لعاب زیاد و دور از باور هم ندارند. البته باید دقت داشته باشید که این تصویر در شرایط آب و هوای ابری گرفته شده است. اگر کمی سنسور دوربین اصلی جذب نور بهتری داشت، می‌توانست خروجی تصویر روشن‌تری را ارائه کند. 

دوربین اصلی 2.jpg
دوربین اصلی

اما اگر با دقت بیشتری به تصویر دوربین اصلی نگاه کنیم، نمایش جزئیات ضعیف چندان به دل نمی‌نشیند. جایی که سامسونگ می‌توانست با کاهش نویز و البته شارپنس تصویر، عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش بگذارد. در مجموع باید بگوییم که گلکسی A25 در جایگاه یک گوشی میان‌رده، در عکاسی نور روز توقعات شما را بر‌آورده می‌کند، اما نباید توقعی در حد و اندازه میان‌رده نه‌چندان ارزان قیمت و البته پرچمداران از آن داشته باشید. 

دوربین اولتراواید معمولی 

اکثر گوشی‌های میان‌رده در این بازه قیمتی، از سنسور‌های دوربین اولتراواید یا همان فوق‌عریض معمولی بهره برده‌اند. این گوشی هم به سنسور دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسل مجهز شده است. در تاصویر خروجی ثبت شده، که مقایسه‌ای با حالت استاندارد داشتیم، مشاهده می‌کنید که خروجی تصاویر از نظر نمایش رنگ بسیار نزدیک به‌هم هستند. اما از نظر نمایش جزئیات، نباید توقع چندان بالایی از سنسور دوربین فوق‌عریض یا همان اولترا واید داشته باشیم. در بخش کنتراست و وایت بالانس هم سنسور اولتراواید عملکرد خوبی داشته است. ابر‌ها در آسمان با تفکیک مناسبی نمایش داده شده‌اند. 

تصاویر جذاب در نور شب 

اما در نور شب داستان کمی متفاوت بود و سامسونگ گلکسی ای 25 سعی داشت تا عملکردی بهتر از یک گوشی میان‌رده را به‌نمایش بگذارد. نگاهی به تصاویر خروجی ثبت شده داشته باشید. همانطور که مشاهده می‌کنید، سنسور دوربین اصلی در نور شب توانست خروجی تصاویر با روشنایی مناسب و بسیار قابل قبولی را ارائه کند. در حذف نویز‌های موجود در نور شب اگر نگاهی به نور‌های مصنوعی داشته باشیم، می‌بینیم که تمام تلاش خود را برای کنترل پراکندگی نور داشته و تا میزان بسیار زیادی در این بخش موفق بوده است. 

هرچند بهتر بود که در بخش حذف نویز عملکرد بهتری داشته باشد، اما در جایگاه یک گوشی میان‌رده، عملکرد بسیار خوبی داشت. در تصویر بعدی اما در زمینه تفکیک و نمایش رنگ، همانطور که مشاهده می‌کنید، توانست تفکیک رنگ بسیار خوبی داشته باشد. حتی در یک طیف رنگی هم تفکیک رنگ بسیار مناسبی را شاهد هستیم. اما در بخش نمایش جزئیات، رنگ و لعاب کمی بیش از حد سبب شده تا عملکرد بسیار خوبی نداشته باشد. در مجموع برای عکاسی نور شب، اگر توقع خروجی تصاویر روشن، با رنگ‌‌های جذاب و دقیق را دارید، سامسونگ گلکسی A25 به‌خوبی توقعات شما را فراتر از یک گوشی میان‌رده معمولی بر‌آورده می‌کند. 

یکی دیگر از قابلیت‌های تقریبا متمایز سامسونگ گلکسی A25 به نسبت میان‌رده‌های دیگر در این بازه قیمتی، توانایی فیلمبرداری با نهایت کیفیت 4K‌ و سرعت 30 فریم در ثانیه است.  در مورد فیلمبرداری روزمره که باید بگوییم خیالتان راحت باشد که این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و توقعات شما را کاملا بر‌آورده می‌کند. در خصوص فیلمبرداری حرفه‌ای هم تا میزان قابل قبولی با توجه به توانایی فیلمبرداری 4K می‌توانید روی آن حساب باز کنید. البته همانطور که در ابتدا اشاره کرده بودیم، سنسور دوربین اصلی به قابلیت لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS مجهز شده و با توجه به تست‌های انجام شده، عملکرد بسیار خوبی در بخش فیلمبرداری داشت. 

گلکسی A25 با عمکلرد قابل قبول در پردازش 

در بخش مشخصات سخت‌افزاری، سامسونگ گلکسی A25 به پردازنده اگزینوس 1280 اختصاصی سامسونگ مجهز شده است. پردازنده با معماری 5 نانومتری که به طبع صرفه‌ انرژی کمی دارد و هشت هسته با چیدمان 2+6 که در بهترین حالت ممکن، فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز را ارائه می‌کند. با توجه به این مشخصات و نتایج بنچمارکی که مشاهده می‌کنید، گلکسی ای 25 توانایی ارائه عملکرد کاملا قابل قبولی در اجرای برنامه‌های کاربردی دارد. اما آیا برای بازی‌های سنگینی مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و آسفالت 9 هم می‌توان روی آن حساب باز کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، اما اگر توقع عملکرد روان و بدون لگ  را در اجرای بازی‌های سنگین دارید، بهتر است که تنظمیات گرافیکی بازی را روی حالت high قرار ندهید. چون با توجه به تست‌های انجام شده، در این حالت چندان فریم ریت مناسبی را ارائه نمی‌کند. در بخش خنک کننده هم این گوشی عملکرد معمولی داشته است که در جایگاه یک گوشی میان‌رده، عملکرد قابل قبولی است. نگاهی به نمودار‌های استرس تست داشته باشید، همانطور که می‌بینید در اکثر مواقع با کاهش عملکرد 30 تا 40 درصدی پردازنده رو‌به‌رو هستیم که نشان می‌دهد به دلیل افزایش دما و کنترل دما مناسب، محبور به کاهش پرفرمنس پردازنده شده و البته این اتفاق در اکثر گوشی‌های میان‌رده و حتی پرچمدار دیده شده، اما برای مثال بهتر بود که حداکثر کاهش عملکرد 20 درصدی را شاهد بودیم، نه کاهش عملکرد 30 تا 40 درصدی. 

گلکسی A25 با همان باتری همیشگی

 
4.jpg

گلکسی A25 به باتری با میزان ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده است. با توجه به تست‌های انچام شده و تجربه کاربری، باید بگوییم که این گوشی به لطف بهره بردن از چنین باتری و البته پردازندهن کم مصرفی که دارد، به ازای هر بار شارژ صد درصدی در حالت استفاده معمولی، زمان آماده به‌کار یک روز را به‌راحتی در اختیارتان قرار می‌دهد. باید بگوییم که گلکسی ای 25 به نسبت بسیاری از رقیبانی که در این بازه قیمتی دارد، عملکرد بهتری را در بخش زمان آماده به‌کار نشان داده است. 

جمع‌بندی 

در مجموع باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A25 از طراحی به نسبت نوین، ساده والبته کاربر پسندی بهره برده است. زبان طراحی ساده سامسونگ که حس و حال یک گوشی میان‌رده با‌کیفیت را به‌شما می‌دهد. در بخش صفحه‌نمایش هم بدون شک نیاز‌های شما را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده به‌خوبی بر‌آورده می‌کند و حتی در بخش نرخ بروزرسانی، عملکردی فراتر از یک گوشی میان‌رده دارد. در بخش سنسور‌های دوربین هم در نور روز، دوربین اصلی عملکرد کاملا خوبی دارد اما دوربین فوق‌عریض تنها برای استفاده روزمره معمولی مناسب است. اما در نور شب عملکردی فراتر از یک میان‌رده معمولی را دارد. پردازنده این گوشی هم برای استفاده روزمره کاملا عملکرد خوبی دارد و براتی اجرای بازی‌های سنگین اگر تنظیمات بازی را روی حالت high قرار ندهید، فریم ریت مناسب و عملکرد روان و بدون لگ را شاهد خواهید بود. در بخش باتری هم یک سر و گردن از بسیاری از رقبای این بازه قیمتی عملکرد بهتری دارد.  

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)