خانهبررسی‌ها
مقایسه تخصصی موتورولا موتو G14 و سامسونگ گلکسی A05

مقایسه تخصصی موتورولا موتو G14 و سامسونگ گلکسی A05

گوشی‌های اقتصادی با توجه به قیمت مقرون به‌صرفه‌تری که به نسبت دیگر گوشی‌های موجود در بازار دارند، به طبع طرفداران بیشتری هم دارند و موتورولا موتو G14 و سامسونگ گلکسی A05 دو گوشی اقتصادی بسیار پرطرفدار در بین کاربران هستند. دو گوشی که به نسبت مشخصات و البته قیمت در نظر گرفته شده بسیار نزدیک به هم هستند و شاید همین امر انتخاب را برای شما سخت کند. در این بررسی تخصصی، به مقایسه این دو گوشی پرداختیم تا ببینیم در تک تک مشخصات فنی در نظر گرفته شده، کدامیک عملکرد بهتری دارند. در مجموع باید بگوییم که هر دو گوشی با توجه به قیمت اقتصادی که دارند، گزینه بسیار خوبی برای خرید هستند، اما در پایان این بررسی متوجه خواهیم شد که کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۳/۱/۱۴
product-image

موتورولا موتو G14

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

طراحی جذاب و دوست داشتنی موتورولا Moto G14

شاید شما هم یکی از کسانی باشید که از طراحی‌های ساده و بسیار شبیه به‌هم گوشی‌های هوشمند سامسونگ خسته شده باشید، اما موتورولا موتو G14 قرار نیست چنین حسی به شما بدهد. پیش از اینکه به طراحی در نظر گرفته شده برای این گوشی بپردازیم، باید بگوییم که از نظر بسته بندی و باکس در نظر گرفته شده، موتورولا عملکرد بهتری داشت و از طرفی آداپتور شارژر درون باکس موتورولا در نظر گرفته شده، اما خبری از آداپتور شارژر درون جعبه سامسونگ گلکسی A05 نیست. 

اما می‌رسیم به طراحی. ابتدا از طراحی نمای رو‌به‌رویی شروع می‌کنیم، جایی که موتورولا از طراحی ناچ اینفینیتی O (بریدگی دایره‌ای شکل در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش) و سامسونگ از طراحی واتردراپ یا اینفینیتی V (بریدگی قطره‌ای شکل در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌‌نمایش) استفاده کرده است. انتخاب خوب موتورولا سبب شده تا حاشیه‌های کمتری در نمای رو‌به‌رویی داشته باشد در نهایت با صفحه‌نمایش گسترده‌تری رو‌به‌رو هستیم. 

C3139.MP4.2033790.Still001.jpg

اما اصلی‌ترین تفاوت طراحی و اصلی‌ترین دلیل برتری موتو G14 در  این بخش، بدون شگ طراحی قسمت پشتی است. از نظر طراحی کلی واقعا بستگی به سلیقه شما دارد که کدام گوشی را انتخاب کنید. زبان طراحی ساده سامسونگ سبب شده تا تفاوت چندانی از این نظر با گوشی‌های گران‌قیمت‌تر نداشته باشد و حس و حال یک گوشی میان‌رده با‌کیفیت را به شما می‌دهد. زبان طراحی موتورولا هم بسیار شبیه به گوشی‌های گران‌قیمت‌تر این برند است. اما موتو جی 14 برای رنگ کرم و Pale Lilac (رنگی نزدیک به بنفش) از متریال چرم مصنوعی در قسمت پشتی استفاده کرده و این در حالی است که متریال پلاستیکی برای قسمت پشتی سامسونگ گلکسی A05 در نظر گرفته شده. 

C3165.MP4.2044044.Still001 copy.jpg

همین متریال چرم سبب شده تا حس و حال استفاده جذاب‌تری را تجربه کنید و اصلا حس و حال یک گوشی اقتصادی ارزان قیمت را به شما نمی‌دهد. از طرفی وزن بسیار سبک 177 گرمی موتو G14 به نسبت وزن 195 گرمی گلکسی A05، به هیچ عنوان در استفاده طولانی مدت دست شما را خسته نمی‌کند. شاید  از خودتان بپرسید که این وزن سبک احساس افتادن در حین استفاده را تشدید می‌کند، اما اینطور نیست و متریال چرم قسمت پشتی و طراحی مناسب، جلوی این اتفاق را می‌گیرد. البته فراموش نکنید که موتو جی 14 به سنسور حسگراثر انگشت مجهز شده اما گلکسی A05 از داشتن این قابلیت امنیتی بسیار پرکاربرد محروم است. پس در مجموع بدون ذره‌ای شک، باید بگوییم که موتو G14 در بخش طراحی برنده است. 

 

صفحه‌نمایش گلکسی A05 در مقابل موتو G14 کم آورد 

همواره سامسونگ در زمینه صفحه‌نمایش حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت و باید قبول کنیم که توانست عملکرد بسیار درخشانی را از خود به‌نمایش بگذارد. اما گویا سامسونگ باید از این پس قوی‌تر از قبل کار کند و دورانی که رقیب جدی در  این بخش نداشت تمام شده و حال موتورولا مخصوصا در بخش گوشی‌های میان‌رده، رقیب جدی برای سامسونگ محسوب می‌شود. گلکسی A05 و موتو G14 به ترتیب به صفحات نمایش با ابعاد 6.7  و 6.5 اینچ مجهز شده‌اند. اگر به گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش بزرگ علاقه دارید، گلکسی A05 می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

اولین دلیل برتری موتو G14 در این بخش رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل صفحه‌‌نمایش آن است. این در حالی است که A05 از رزولوشن 720 در 1600 پیکسل بهره برده است. همین امر سبب شده تا وضوح  تصویر بهتر و با‌کیفیت‌تری را از موتورولا شاهد باشید. اما اصلی‌ترین دلیل که باعث شد تا صفحه‌نمایش موتورولا عملکرد بهتری در مقایسه با سامسونگ داشته باشد، نمایش رنگ بسیار دقیق و بسیار باکیفیت آن بود که مدیون تراکم پیکسل بسیار خوب 405ppi است. این در حالی است که صفحه‌نمایش سامسونگ، توانایی نمایش 262 پیکسل در هر اینچ را دارد. یعنی در بخش نمایش پیکس در هر اینچ، موتورولا تقریبا 1.5 برابر عملکرد بهتری دارد.

C3144.MP4.2035877.Still001.jpg

با توجه به تجربه کاربری که با صفحه‌نمایش گلکسی A05 داشتیم، باید بگوییم که کیفیتی در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی مناسب و نه بیشتر را ارائه کرد، اما زمانی که کیفییت رنگ و وضوح تصویر موتو جی 14 را دیدیم، بدون هیچ تعریف اضافی باید بگوییم که عملکردی فراتر از یک گوشی اقتصادی ارزان قیمت دارد. از طرفی همانطور که در بخش طراحی اشاره کرده بودیم، موتورولا صفحه‌نمایش گسترده‌تر و با حاشیه کمتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع در بخش صفحه‌نمایش هم موتورولا موتو G14 عملکرد بهتری به نسبت گلکسی A05 دارد. 

 

انتخابی سخت بین گلکسی A05 و موتو G14 در بخش دوربین 

C3135.MP4.2031931.Still001.jpg

اما می‌رسیم به سنسور‌های دوربین، جایی که یکی از اصلی‌ترین معیار‌های خرید کاربران است. در همین ابتدا باز هم باید خاطر نشان کنیم که با دو گوشی اقتصادی ارزان قیمت رو‌به‌رو هستیم که نباید توقع بسیار بالایی در بخش عکاسی و فیلمبرداری از آن‌ها داشته باشیم، اما در ادامه متوجه خواهیم شد که در بخش عکاسی و در قامت دو گوشی اقتصادی، سامسونگ گلکسی A05 عملکرد بهتری دارد یا موتو G14. در مورد میزان رزولوشن در نظر گرفته شده برای سنسور‌های دوربین و تعداد سنسور‌های دوربین، باید بگوییم که از تعداد مشابه و رزولوشن‌ها مشابهی بهره برده‌اند. تنها تفاوت این است که موتورولا به سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو و سامسونگ به سنسور 2 مگاپیکسل سنجش عمق مجهز شده‌اند. سوای این تفاوت هر دو گوشی به سنسور دوربین اصلی 50 مگاپیکسل و سنسور دوربین سلفی 8 مگاپیکسل مجهز شده‌اند. 

گلکسی A05 برنده عکاسی نور روز 

خب با عکاسی در نور روز شروع می‌کنیم. همانطور که در نمونه تصاویر ثیت شده مشاهده می‌کنید، سامسونگ گلکسی A05 سعی کرد تا خروجی تصاویر با روشنایی مناسب و رنگ‌ها نزدیک به واقعیت را ارائه کند. اما موتورولا سعی کرد تا رنگ و لعاب بیشتری به تصاویر خروجی بدهد. درست است که از دور خروجی  تصویر موتورولا با توجه به رنگ‌ و لعاب بیشتر جذابیت بصری بهتری دارد، اما همین رنگ و لعاب سبب شده تا نمایش جزئیات بسیار ضعیف باشد و سامسونگ در این بخش توانست عملکرد بهتری داشته باشد. 

تصویر ۱ موتورولا copy.jpg
 موتورولا موتو G14 دوربین اصلی
تصویر ۱ سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 دوربین اصلی

در حالت زوم یک برابری و دو برای همانطور که در تصاویر می‌بینید، هر دو گوشی عملکرد بسیار نزدیک به‌هم داشتند. هرچند ایرادی که در این بخش به موتورولا وارد است، تغییر خروجی رنگ در زوم دو برابری به نسبت زوم یک برابری است، جایی که رنگ‌های سرد‌تری را شاهد هستیم و همین امر سبب شده تا خروجی تصویر بی‌روح را شاهد باشیم. در مجموع برای عکاسی نور روز موتورولا سعی کرد که عملکردی فراتر از یک گوشی اقتصادی را داشته باشد  اما چندان موفق نبود . 

تصویر ۲ موتورولا زوم یک برابری copy.jpg
موتورولا موتو G14 زوم یک برابری 
تصویر ۲ موتورولا زوم دو برابری copy.jpg
موتورولا موتو G14 زوم دو برابری 
تصویر 2 سامسونگ زوم یک برابری copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 زوم یک برابری
تصویر 2 سامسونگ روم دو برابری copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 زوم دو برابری 

موتو G14 در عکاسی پرتره سنگ تمام گذاشت

در ابتدای بخش سنسور‌های دوربین اشاره کرده بودیم که سامسونگ A05 از سسنور 2 مگاپیکسل سنجش عمق و موتو G14 از سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو بهره برده‌اند. به طبع سنسور سنجش‌عمق برای ثبت هرچه بهتر تصاویر پرتره در نظر گرفته شده، اما خروجی تصاویر چیز دیگر می‌گفتند. نگاهی به خروجی تصاویر داشته باشید، می‌بینید که از هر نظر، رنگ، جزئیات و بوکه کردن پس‌زمینه، موتورولا موتو G14 عملکرد به مراتب بهتری به نسبت سامسونگ گلکسی A05 داشت. به تصویر آخر درقت کنید. همانطور که می‌بینید موتورولا به عنوان یک گوشی اقتصادی که اصلا توقع بالایی از آن نداشتیم، توانست پس‌زمینه را به‌خوبی بوکه کند و از طرفی کنترل بسیار خوب نور از اصلی‌ترین دلایل عمکلرد بسیار خوب این گوشی در بخش عکاسی پرتره بود. 

تصویر ۳ موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G14 حالت استاندارد
تصویر ۳ موتورولا پرتره copy.jpg
موتورولا موتو G14 حالت پرتره
 
تصویر ۳ موتورولا پرتره تکی copy.jpg
موتورولا موتو G14 حالت پرتره
تصویر ۳ سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 حالت استاندارد
تصویر ۳ سامسونگ پرتره copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 حالت پرتره

در بخش عکاسی دوربین سلفی هم هر دو در جایگاه یک گوشی اقتصادی عملکرد خوبی داشتند اما در نمایش جزئیات سامسونگ عملکرد بهتری داشت. در بخش عکاسی پرتره دوربین سلفی هم خیالتان را راحت کنیم، حساب چندانی روی این گوشی‌ها باز نکنید. همونطور که می‌بینید، پس‌زمینه بسیار بد بوکه شده و اصلا کنترل نوری نداشته، همین امر مخصوصا در سامسونگ سبب شده تا شاهد یه پس‌زمینه به شدت روشن باشیم که هیچ جذابیتی ندارد. 

تصویر ۴ موتورولا سلفی copy.jpg
موتورولا موتو G14 دوربین سلفی
تصویر ۴ موتورولا سلفی پرتره copy.jpg
موتورولا موتو G14 دوربین سلفی پرتره
تصویر ۴ سامسونگ سلفی copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 دوربین سلفی
تصویر-4-سامسونگ-سلفی-پرتره.jpg
سامسونگ گلکسی A05 دوربین سلفی پرتره

 

عملکرد قابل قبول گلکسی A05 و موتو G14 در نور شب

باز هم باید تاکید کنیم که با دو گوشی اقتصادی رو‌به‌رو هستیم و اصلا نمی‌توان توقع بالایی در عکاسی، مخصوصا عکاسی نور شب جایی که بسیاری از گوشی‌های میان‌رده گران‌قیمت هم کم می‌آورند، داشته باشیم. اما با توجه به خروجی تصاویری که مشاهده می‌کنید، هر دو گوشی توانستند خروجی تصاویر با روشنایی مناسبی را ارائه کنند. درست است جزئیات اصلا نمایش خوبی ندارند و بله نباید حساب چندانی برای عکاسی نور شب روی این گوشی‌ها باز کنیم. اما سامسونگ در کنترل نور مصنوعی چراغ و حذف نویز‌ها همانطور که مشاهده می‌کنید، عملکرد بهتری داشت.

تصویر ۵ موتورولا شب copy.jpg
موتورولا موتو G14 عکاسی شب
تصویر ۵ موتورولا شب۲ copy.jpg
موتورولا موتو G14 عکاسی شب
 
تصویر ۵ سامسونگ شب copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 عکاسی شب
تصویر ۵ سامسونگ شب۲ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05 دوربین شب

 همین امر سبب شد تا نمایش جزئیات بهتری داشته باشد. اما این اختلاف عملکرد واقعا چشم‌گیر نبود و نمی‌توانیم بگوییم کدامیک در نور شب عملکرد بهتری داشتند. در جایگاه دو گوشی اقتصادی، هر دو گوشی نمره قابل قبولی در این بخش گرفتند. اما در بخش ویدیو باید بگوییم که سامسونگ به مراتب عملکرد بهتری داشت و توانست خروجی ویدیو با نویز بسیار کمی را ارئه کند. این در حالی است که موتورولا در کنترل نویز دچار مشکل است. هر دو گوشی برای فیلمبرداری روزمره مناسب هستند اما برای تولید محتوای تخصصی، اصلا مناسب نیستند. در مجموع باید بگوییم که در بخش عکاسی و فیلمبرداری، سامسونگ با اختلاف اندک، عملکرد بهتری به نسبت موتورولا داشت و در این بخش گلکسی A05 برنده است. 

 

پردازنده موتو G14 بهتر از گلکسی A05

رسیدیم به بخش پردازنده و همانطور که از تیتر مشخص است، موتو G14 عملکرد بهتری به نسبت گلکسی A05 داشت اما اختلاف این عملکرد چقدر است و اصلا آیا این دو گوشی برای اجرای بازی هم مناسب هستند یا خیر را در ادامه خواهیم گفت. در درجه اول توقع منطقی که باید از یک گوشی اقتصادی در بخش پردازش داشته باشیم، عملکرد خوب، روان و بدون لگ در اجرای نرم‌افزار‌های کاربردی روزمره است. گلکسی A05 به پردازنده هلیو G58 شرکت مدیاتک  و موتو G14 به پردازنده Unisoc Tiger T616 مجهز شده‌اند. هر دو پردازنده در بهترین حالت ممکن،توانایی ارائه فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز را دارند. با توجه به تست‌های بنچمارک و تجربه کاربری که داشتیم، باید بگوییم که هر دو گوشی در استفاده روزمره عملکرد بسیار خوب، روان و کاملا قابل قبولی داشتند، پس از این نظر خیالتان راحت باشد. 

بنچمارک موتورولا ۳ copy.jpg
موتورولا موتو G14
بنچمارک موتورولا ۱ copy.jpg
موتورولا موتو G14
بنچمارک موتورولا ۲ copy.jpg
موتورولا موتو G14
بنچمارک سامسونگ ۳ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05
بنچمارک سامسونگ ۱ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05
بنچمارک سامسونگ ۲ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A05

اما شاید پیش خودتان بپرسید که آيا برای اجرای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل، می‌توان روی این دو گوشی اقتصادی حساب باز کرد. باید بگوییم که بله. در تست‌هایی که انجام دادیم، موتو G14 عملکرد بهتری به نسبت گلکسی A05 داشت. در  اجرای بازی سنگین و مدت زمان یک ساعت، موتورولا عملکرد روان‌تر و بهتری داشت و در بخش کنترل دما با توجه به نمودار‌هایی که مشاهده می‌کنید هم عملکرد بهتر داشت. هرچند هر دو پردازنده در ترافیک کاری بالا و استرس تست، همانطور که روی نمودار مشاهده می‌کنید، عملکرد استیبل و یکنواختی نداشتند که کاملا طبیعی است. چون با دو پردازنده اقتصادی رو‌به‌رو هستید. در اجرای بازی عملکرد خوبی داشتند اما یادتان نرود که تنظیمات گرافیکی بازی را روی حالت LOW قرار دهید تا عملکرد روان و بدون لگ را شاهد باشید. در بخش پردازنده اما موتورولا با اختلاف نه‌چندان زیاد عملکرد بهتری داشت. 

باتری 

در این بخش هر دو گوشی به باتری با میزان ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده‌اند. هر دو گوشی به ازای هر بار شارژ صد درصدی در حالت استفاده معمولی، زمان آماده به‌کار یک روز کاری را در اختیارتان قرار می‌دهند اما به نسبت سامسونگ زمان آماده به‌کار بیشتر (بیشتر از یک ساعت به نسبت موتورولا) را ارائه می‌کند. در بخش فناوری شارژ سریع هم گلکسی A05 از فناوری شارژ سریع 25 وات و موتو G14 از فناوری شارژ سریع 15 وات پشتیبانی می‌کنند. پس سامسونگ زمان کمتری را برای شارژ صفر تا صد درصدی هدر می‌دهد. در مجموع برای بخش باتری، سامسونگ عملکرد بهتری به نسبت موتورولا دارد. 

جمع‌بندی 

C3168.MP4.2045568.Still001.jpg

در مجموع باید بگوییم که هر دو گوشی برای انتخاب در جایگاه یک گوشی اقتصادی بسیار مناسب هستند. در بخش طراحی، پردازنده و صفحه‌نمایش، موتورولا  و در بخش دوربین و باتری، سامسونگ عملکرد بهتری داشت و در مجموع موتورولا موتو G14 عملکرد بهتری به نسبت گلکسی A05 داشت. پر در نهایت باید بگوییم که موتو G14 ارزش خرید بالا‌تری دارد. شما کدام یک از این دو گوشی اقتصادی را برای خرید در این بازه قیمتی انتخاب می‌کنید؟

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)