خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی موتورولا موتو G14 میان‌رده ارزان قیمت

نقد و بررسی موتورولا موتو G14 میان‌رده ارزان قیمت

همواره گوشی‌های اقتصادی با قیمت مقرون به‌صرفه‌تری که داشتند، مورد توجه کاربران بسیار قرار گرفتند و موتورولا موتو G14 یکی از این گوشی‌های اقتصادی خوش‌قیمت است. شاید در نگاه اول نباید توقعی از یک گوشی اقتصادی داشته باشید و همین که در فعالیت‌های روزمره عملکرد خوبی داشته باشد کافی است. اما موتو G14 در بسیاری از موارد با توجه به مشخصات فنی در نظر گرفته شده، پا را فراتر از یک گوشی اقتصادی گذاشته است. در این بررسی خواهیم دید که در تک تک مشخصات در نظر گرفته شده، این گوشی اقتصادی خوش قیمت، چه عملکردی را از خود به‌نمایش می‌گذارد. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

موتورولا موتو G14 میان‌رده اقتصادی با ارزش خرید بالا 

بسیاری از کاربران به دنبال خرید گوشی هوشمند میان‌‌رده‌ای هستند که به نسبت قیمت ارزان‌تری داشته باشد و در فعالیت‌های روزمره، عملکرد خوب و کاملا قابل قبولی داشته باشد که موتو G14 یکی از این میان‌رده‌های اقتصادی  خوش قیمت است. شاید شما هم وقتی اسم گوشی اقتصادی را می‌شنوید به یاد گوشی‌های برند سامسونگ می‌افتید که البته تنوع بسیار بالایی هم در بازه‌های قیمتی متنوع دارد. اما این بار موتورولا در بازه قیمتی زیر ۵ میلیون تومان با معرفی موتو G14 توانست عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش بگذارد. 

۵.jpg

 

در همان ابتدا طراحی در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند توجه شما را به خودش جلب می‌کند. دیگر خبری از طراحی بی‌کیفیت نیست و این بار موتو G14 از طراحی جذاب و کاربر‌پسندی بهره برده است. متریال چرم گیاهی قسمت پشتی  (البته برای رنگ کرم و بنفش) این گوشی نه‌تنها اثر انگشت را به خودش نمی‌گیرد، بلکه سبب شده تا در حین استفاده احساس استفاده از یک گوشی میان‌رده باکیفیت را به شما بدهد. برای طراحی صفحه‌نمایش هم برخلاف بسیاری از گوشی‌های اقتصادی، این گوشی از ناچ اینفینیتی O بهره برده که بریدگی دایره‌ای شکل در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده است. البته بهتر بود حاشیه‌های کمتری برای صفحه‌نمایش در نظر گرفته می‌شد تا در حین استفاده چندان به چشم نیایید. 

6.jpg

 

یکی‌دیگر از اصلی‌تری برتری‌های Moto G14 به نسبت رقبا وزن سبک 177 گرمی آن است. وزنی که به هیچ عنوان در استفاده طولانی مدت خستگی برای دست شما به‌همراه ندارد. شاید از بگویید که وزن سبک احساس افتادن را در حین استفاده تشدید می‌کند، اما باید بگوییم که طراحی مناسب فریم‌ها و البته متریال چزم مصنوعی در قسمت پشتی، سبب شده تا به‌خوبی در حین کار در دست فیکس شود. 

۳.jpg

 

موتو G14 با صفحه‌نمایشی فراتر از یک گوشی اقتصادی

همانطور که در ابتدا اشاره کرده بودیم، موتو G14 در برخی از مشخصات فنی در نظر گرفته شده، پا را فراتر از یک گوشی میان‌رده اقتصادی گذاشته است که صفحه‌نمایش یکی از آن‌ها است. این گوشی به صفحه‌نمایش با ابعاد 6.5 اینچ و رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل از نوع IPS مجهز شده است. تا همینجا هم باید بگوییم که به نسبت بسیاری از گوشی‌های اقتصادی، این گوشی از رزولوشن بالاتری بهره برده است. 

۲.jpg

اما اصلی‌ترین دلیل برتری این صفحه‌نمایش در مقایسه با رقبا، توانایی نمایش 405 پیکسل در هر اینچ است. چنین تراکم پیکسلی سبب شده تا تفکیک رنگ بسیار خوب و کاملا قابل قبولی را از این صفحه‌نمایش شاهد باشید. در شرایط نوری متنوع هم وضوح تصویر خوب و قابل قبولی را ارائه می‌کند، اما برای مثال زیر تابش مستقیم نور خورشید، نباید توقع وضوح تصویر بالایی را از آن داشته باشید. اما باز هم در این شرایط آیکون‌ها خوانایی مناسبی دارند. 

موتو G14 در عکاسی وظایفش را به درستی انجام داده است

در قسمت پشتی این گوشی یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو در نظر گرفته شده است. درست است که این گوشی از داشتن سنسور دوربین فوق‌عریض یا همان اولتراواید محروم است، اما اکثر گوشی‌های اقتصادی از سنسور‌های دوربین اولتراواید بی‌کیفیتی بهره برده‌اند و عملکرد خوبی ندارند. در عوض حضور سنسور دوربین اصلی 50 مگاپیکسل سبب شده تا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. با توجه به نمونه تصاویر ثبت شده در نور روز، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این سنسور توانست خروجی تصاویر با داینامیک رنج مناسب و کنتراست خوبی را ارائه کند.

۲.jpg
دوربین اصلی نور روز

 

در زمینه نمایش جزئیات هم باید بگوییم که در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی عملکرد بسیار خوبی داشته است. در حالت استاندارد تصاویر وضوح تصویر مناسبی دارند، اما با کراپ 100 درصدی، شاهد کاهش نمایش جزئیات هستیم اما نه در اندازه‌ای که کیفیت تصویر بسیار پایین باشد. با شرایط نوری مناسب، خروجی تصاویر با کنتراست بسیار خوبی را شاهد بودیم و تفکیک رنگ هم عملکرد قابل قبولی داشت. اما باز هم در زمینه نمایش جزئیات نباید توقع بسیار زیادی از آن داشته باشید. 

۱.jpg
دوربین اصلی نور روز 

 

عملکرد بسیار خوب در عکاسی پرتره

اما یکی از بخش‌هایی که موتو G14 عملکرد بسیار خوبی داشت، در زمینه عکاسی پرتره بود. اگر به تصاویر گرفته شده در حالت عادی و پرتره توجه کنید، مشاهده می‌کنید که در حالت معمولی خروجی تصاویر کیفیت بسیار مطلوبی دارد و در حالت پرتره هم پس‌زمینه به‌خوبی بوکه شده و شاخص تصویر با دقت مناسب و قابل قبولی از پس‌زمینه بوکه شده جدا شده است. 

۳.jpg
۴.jpg

 

در حالت زوم یک برابری با توجه به خروجی تصاویر، تفکیک رنگ به‌خوبی انجام شده، کنتراست مناسب است و تفکیک سایه و نور هم قابل قبول بود. جزئیات در قسمت سایه هم در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده، وضوح تصویر خوبی دارند. اما در حالت زوم دو برابری، نباید توقع چندان بالایی از این موتو G14 داشته باشید. همانطور که مشاهده می‌کنید، خروجی تصاویر در نمای جزئیات عملکرد ضعیفی داشته است و تفکیک رنگ‌ها هم به‌خوبی انجام نشده است. در مورد سنسور دوربین ماکرو هم باید بگوییم که چندان حسابی روی آن باز نکنید. 

۶.jpg
زوم 1 برابری
۵.jpg
زوم 2 برابری 

 

برای دوربین سلفی هم سنسور با رزولوشن 8 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. با توجه به تست‌هایی که در نور روز با این دوربین سلفی داشتیم و همانطور که مشاهده می‌کنید، نمایش جزئیات و البته کنترل نور عملکرد بسیار خوبی داشته اما بهتر بود رنگ‌ها کمی رنگ و لعاب بیشتری داشته باشد تا تصاویر خروجی از بی‌روح بودن دربیاید. در حالت پرتره سلفی اما داستان متفاوت بود و این سنسور توانست با بوکه کردن مناسب پس‌زمینه، تفکیک شاخص تصویر از پس‌زمینه بوکه شده و همچنین کنترل نور مناسب، خروجی تصویر فراتر از یک گوشی اقتصادی را ارائه کند. 

۸.jpg
۷.jpg

 

نور شب جایی که نباید توقع بالایی از موتو G14 داشته باشید

بدون شک اصلی‌ترین چالش برای سنسور‌های دوربین گوشی‌های هوشمند، عکاسی در نور شب است. جایی که نویز‌های مصنوعی و نور کم، تاثیر بسیار بالایی در کاهش کیفیت تصاویر خروجی دارند. با توجه به تست‌های انجام شده و خروجی تصاویر، همانطور که مشاهده می‌کنید، موتو G14 توانست خروجی تصاویر با روشنایی مناسب و کاملا قابل قبولی را ارائه کند. اما نباید توقع نمایش دقیق جزئیات و البته حذف بسیار بالایی از نویز‌های موجود در نور شب را از این گوشی داشته باشید. البته نه‌تنها این گوشی، بلکه از هر گوشی اقتصادی نباید توقع عملکرد بسیار خوب در بخش عکاسی شب و نور کم داشته باشید. 

۹.jpg
دوربین اصلی نور شب 

 

موتو G14 حتی برای بازی‌های سنگین هم مناسب است 

زمانی که یک گوشی میان‌رده اقتصادی با قیمتی به نسبت ارزان را خریداری می‌کنید، توقع دارید که تنها برای فعالیت‌های روزمره عملکرد خوب داشته باشد و چندان توقع اجرای بازی‌های سنگین را از آن ندارید. اما موتو G14 در این بخش هم پا را فراتر از یک گوشی اقتصادی ارزان قیمت گذاشته است. درست است که پردازنده هشت هسته‌ای 12 نانومتری این گوشی در بهترین حالت ممکن، توانایی ارائه فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز را دارد، اما با توجه به تجربه کاربری که داشتیم، باید بگوییم که در اجرای بازی سنگینی مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و آسفالت ۹، البته در تنظیمات گرافیکی LOW، می‌توانید روی موتو جی 14 حساب باز کنید. با این تنظمیات عملکرد روان و بدون لگ را شاهد خواهید بود و تجربه گیم‌پلی بیش از یک ساعتی که با این گوشی داشتیم، دمای استیبل و داغ نکردن گوشی از مزیت‌ها بارز آن بود. 

۱۱.jpg
۱۰.jpg

 

در تست‌های سخت‌افزاری و استرس تست هم با توجه به پردازنده اقتصادی، عملکرد به نسبت پایداری داشت و در اکثر مواقع، عملکرد بالای 80 درصد پردازنده را شاهد بودیم و باز هم در کمال تعجب دما گوشی از 35 درجه بالاتر نرفت که بسیار عملکرد خوبی بود. باتری 5000 میلی‌آمپر‌ساعت هم انتخاب معقولی بود که به ازای هر بار شارژ صد درصدی در حالت استفاده معمولی، زمان آماده به‌کار یک روز را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما نقدی که در این بخش به موتو G14 وارد است، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 15 وات است که به طبع زمان زیادی را برای شارژ صفر تا صد درصدی باتری هدر می‌دهد و موتورولا می‌توانست پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات را برای این گوشی در نظر می‌گرفت. 

جمع بندی

در مجموع باید بگوییم که موتورولا موتو G14 در جایگاه یک گوشی اقتصادی از طراحی بسیار جذاب و کاربر‌پسند، صفحه‌نمایش زیبا و البته مناسب، دوربین اصلی با عملکرد کاملا قابل قبول در نور روز، پردازنده‌ای که در اجرای بازی هم عملکرد خوبی دارد و باتری مناسب و شارژ ضعیف بهره برده است. در این جایگاه با این بازه قیمتی، موتو G14 می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. موتورولا موتو G14 با گارانتی G Pro (جی‌پرو) روانه بازار شده است. گارانتی که قابلیت‌های جذابی را از قبیل تعویض بی قید و شرط 30 روزه، تعویض دستگاه برای موارد غیر قابل تعمیر، سرویس تعمیرات، سرویس تعویض گوشی کارکرده و بیمه سرقت را در  اختیارتان قرار می‌دهد. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)