Nokia C3-01

به نظر می رسد که نوکیا حلقه گمشده سیر تحول گوشی های تلفن همراه را یافته است. Nokia C3-01 Touch and Type سعی می کند که بهترین های هر دو دنیا را در کنار هم گرد آورد. یک گوشی لمسی در شکل و ظاهر یک گوشی کلاسیک قدیمی!

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

پوشش فلزی ، وزن کم و ساخت خوب

صفحه نمایش لمسی مقاومتی 2.4 اینچی TFT با قابلیت نمایش 256000 رنگ و پشتیبانی  از رزولوشن QVGA

ویرایش ششم رابط کاربری سری 40

دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

ضبط ویدیویی VGA با نرخ 15 فریم بر ثانیه

Wi-Fi b/g/n
رادیو اف ام استریو با RDS ، Visual Radio

بلوتوث v2.1 به همراه پشتیبانی از پروفایل A2DP

پورت استاندارد microUSB با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت

پشتیبانی از قابلیت USB On-The-Go

اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 32 گیگابایت)

سوکت صوتی استاندارد 3.5 میلی متری

بازخورد لمسی دقیق و نرم
 

نقاط ضعف اصلی

صفحه نمایش کوچک (برای یک گوشی لمسی)

عدم پشتیبانی از چندوظیفه گی

عدم تعبیه گیرنده GPS

فوکوس ثابت دوربین

عدم پشتیبانی از قابلیت شماره گیری هوشمند

عدم تعبیه دوربین ثانویه جهت برقراری تماس های ویدیویی

نبود حافظه ذخیره سازی کافی

نبود سنسور شتاب سنج

نبود مرورگر اسناد آفیس

Nokia C3-01 Touch and Type  دقیقا همان ناحیه ای را هدف گرفته است که X3-02 آن را هدف گرفته بود. و مشخصا چندان نمی تواند پیشرفته تر از آن باشد. این نوع گوشی های تلفن همراه محدویت های خاص خود را دارند  . گوشی های سری 40 حتی از قابلیت ساده چندوظیفه گی ، مرورگر اسناد آفیس و همین طور شماره گیری هوشمند هم بی بهره هستند.

 

image
 
image

image

 

اما با این حال ما مفهوم Touch and Type را دوست داریم . این احساس بیش تر به دلیل ظاهر زیبا و جذاب گوشی های این سری است. C3-01 از استانداردهای ساخت بسیار بالایی بهره می گیرد و طراحی زیبای آن به این گوشی شانس برنده شدن در نبرد سخت ارزان قیمت ها را می دهد. مشخصا این فاکتور می تواند به پرفروش شدن گوشی هم کمک شایان توجهی کند. Nokia 6300 مربوط به زمان دیگری بود اما جذابیت آن ماورای زمان است و در سرتاسر C3-01 هم به چشم می خورد.

محتویات جعبه

لوازم عرضه شده به همراه Nokia C3-01 Touch and Type  در حدی نیستند که بتوان در مورد آن ها چیزی نوشت. البته با چنین بهایی نمی توان انتظاری بیش از این داشت اما عرضه یک کارت حافظه microSD به همراه گوشی می توانست حافظه کافی را برای ذخیره سازی حداقل در ابتدای کار در اختیار کاربران قرار دهد. تنها فضایی برای ذخیره سازی شانزده عکس پنج مگاپیکسلی در اختیار شما قرار داده می شود.

 

image
 
image

 

هیچ کابل انتقال داده ای هم به همراه گوشی عرضه نمی شود و بنابراین در ابتدا تنها می توانید از بلوتوث برای اتصال گوشی به رایانه استفاده کنید. تمامی آنچه که در اینجا در اختیار شما قرار داده می شود ، یک هدست سفید شیک و یک شارژر است.

نمای 360 درجه Nokia C3-01 Touch and Type

Nokia C3-01 Touch and Type  ابعادی معادل 11*47.5*111 میلی متر و حجمی معادل 51.4 سی سی دارد. این گوشی از Nokia X3-02 که حجمی معادل 45.3 سی سی داشت حجیم تر به نظر می رسد اما با اینحال هنوز هم گوشی فشرده ای به حساب می آید. تا زمانی که این دو را در کنار هم قرار ندهید ، نمی توانید به تفاوت آن ها پی ببرید.

گرچه این تفاوت در وزن دو گوشی بیشتر مشهود است . C3-01 وزنی معادل 100 و X3-02 وزنی معادل 74 گرم دارند. البته وزن اضافی گوشی سبب افزایش احساس استحکام آن هم می شود.

طراحی

اگر تنها یک شکل و فرم وجود داشته باشد که طراحان نوکیا آن را به سایر فرم ها ترجیح دهند ، قطعا آن ها طراحی گوشی های ساده و کلاسیک را برخواهند گزید. Nokia C3-01 Touch and Type  با وجود انحناهای زیبا و صیقل یافته و کناره پشتی فلزی ، بسیار جذاب به نظر می رسد. ما از نسخه نقره ای رنگ گوشی در این بررسی بهره گرفتیم اما سایر رنگ ها هم بسیار جذاب هستند.

به آسانی می توانید لکه هایی از ژن طراحی 6700 Classic (که یکی از جذاب ترین گوشی هایی است که تا به حال دیده ایم)  را در C3-01 بیابید. خبر خوب این است که عرضه صفحه نمایش لمسی و بزرگتر هیچ آسیبی به طراحی کلی گوشی وارد نکرده است. در واقع ؛ حتی Nokia C3-01 Touch and Type  از 6700 Classic بهتر هم به نظر می رسد و تفاوت آن دو آنقدر هست که طراحی را کسل کننده جلوه ندهد.

ما بررسی سخت افزاری گوشی را با صفحه نمایش لمسی مقاومتی 2.4 اینچی آن آغاز می کنیم که نیمی از کناره جلویی گوشی را اشغال کرده است. این صفحه نمایش از رزولوشن QVGA پشتیبانی کرده و قادر به نمایش 256000 رنگ است. همانطور که می توانید تصور کنید با مشخصاتی این چنینی کیفیت تصویر در حدی نیست که بشود مطلب چندانی در مورد آن نوشت.

 

image

 

روشنایی تصاویر خوب است اما درخشندگی آن ها در بهترین حالت در حد متوسط است. تصور نمی کنم که صحبت در مورد عمق رنگ های تیره و مخصوصا مشکی فایده زیادی داشته باشد.

علیرغم به کارگیری فناوری مقاومتی در Nokia C3-01 Touch and Type  ، حساسیت صفحه نمایش به قدری هست که شما را به زحمت نیاندازد. علیرغم صفحه نمایش های خازنی ، ما دردسر بسیار کمی برای تطبیق یافتن با آن داشتیم. علاوه بر این ، فناوری مقاومتی انتخاب مناسب تری برای این گوشی که مرتب باید بین صفحه کلید سخت افزاری و صفحه نمایش لمسی آن در حال جا به جا شدن باشید ، باشد . این همان دلیلی است که سبب می شود به کوچک بودن صفحه نمایش ایرادی نگیریم.

آخرین چیزی که باید در مورد صفحه نمایش لمسی گوشی به آن اشاره کرد ، بازخورد لمسی آن است که جزو تخصص های ویژه نوکیا محسوب می شود.برخلاف بسیاری از رقبا که بازخورد لرزشی با کلیک بر هر نقطه ، از یک نقطه منفرد ناشی می شود، در این گوشی  بر روی هر جایی از صفحه نمایش که ضربه بزنید ، لرزشی را درست در زیر انگشت تان احساس می کنید.  

ما هنوز هم به پاسخ قانع کننده ای در مورد طریقه انجام این کار توسط نوکیا نرسیده ایم. البته این اصلا مهم نیست . آنچه که مهم است این است که چنین امکانی به قابلیت های به کارگیری گوشی کمک می کند. بازخورد لرزشی گوشی های سری Type and Touch واقعا جذاب و فوق العاده است.

در بالای صفحه نمایش گوشی ، سنسور محدود کننده نور و همین طور گوشی خروجی صدای مخاطب دیده می شوند.

 

image

 

در زیر صفحه نمایش نوار نقره ای رنگی دیده می شود که دو کلید آغاز و پایان مکالمه را در خود جای داده است . تعداد کلید ها نسبت به x3-02 کاهش یافته است و دیگر اثری از کلیدهای اختصاصی پیام رسانی و موسیقی دیده نمی شود. . بدین طریق نوکیا اندازه این نوار را کاهش داده و فضای بیشتری برای صفحه کلید گوشی تامین کرده است. به دلیل برجسته بودن این دو کلید ، این کار نوکیا تاثیر چندانی بر قابلیت های به کارگیری آن ها نداشته است و فشردن آن ها هنوز هم آسان است.

Nokia C3-01 Touch and Type  به یک صفحه کلید دوازده تایی با طرح بندی رایج نسبت به طرح بندی عجیب و غریب صفحه کلید X3-02 مجهز است. چهار ردیف کلید در اختیار شما قرار داده می شود و در هر ردیف سه کلید قرار داده شده است. این یعنی آنکه کلید های ستاره ، مربع و صفر دقیقا در همان جایی که انتظار داشتید باشند ، قرار گرفته اند و نیازی نیست به محل قرارگیری جدید آن ها عادت کنید.

کلیدها به اندازه کافی بزرگ هستند و بازخورد خوبی دارند ، به همین دلیل هم سرعت تایپ چندان بد نیست. با اینحال باید گفت که ما طرح بندی لایه لایه کلیدهای X3-02 را به این حالت ترجیح می دهیم. البته اگر T9 را فعال کنید ، با این گوشی هم می توانید به سرعت های تایپ بالایی برسید.

 

image
 
image

image

 

میکروفن گوشی در سمت چپ صفحه کلید جای داده شده است و به همین دلیل کناره پایینی گوشی کاملا خالی از هر نوع کنترلی است.

 

image

 

کناره سمت چپ Nokia C3-01 Touch and Type  هم هیچ نوع کنترلی را در خود جای نداده است.

 

image

 

در کناره سمت راست گوشی ، کلیدهای تنظیم صدا، کلید قفل صفحه نمایش و کلید اختصاصی دوربین دیده می شود. قسمتی از کلید دوربین اصلا قابل فشردن نیست و به نظر نمی رسد که هدف خاصی از تعبیه آن وجود داشته باشد. شاید این قسمت به یافتن کلید بدون نگاه کردن به گوشی و با لمس آن کمک کند اما تعبیه کلیدی بزرگتر باز هم سبب کمک به کاربران بود.

 

image
 
image

image

 

کناره بالایی Nokia C3-01 میزبان پورت microUSB ، سوکت 3.5 میلی متری صوتی استاندارد و پورت اختصاصی شارژر نوکیاست. هیچ پوشش محافظی برای هیچ یک از موارد بالا در نظر گرفته نشده است.

شنیدن خبر پشتیبانی گوشی از USB On-The-Go و همین طور وجود امکان شارژ گوشی از طریق پورت microUSB حتما شما را خوشحال خواهد کرد. امکان شارژ از طریق USB تنها در گوشی های خاصی از نوکیا در دسترس است و تعبیه این امکان در این گوشی قطعا با استقبال کاربران مواجه خواهد شد.

 

image
 
image

 

کناره پشتی گوشی؛ اسپیکر آن ، فلاش LED و همین طور دوربین پنج مگاپیکسلی را در خود جای داده است.

حتی با وجود فوکوس ثابت دوربین ، توقعات از آن بالاست . بهتر است در قسمتی اختصاصی نگاهی نزدیکتر به آن بیاندازیم.

 

image
 
image

 

در زیر کاور باتری استیل گوشی ، شیار جایگیری سیم کارت ، اسلات کارت حافظه microSD (با قابلیت تعویض سریع کارت حافظه) و همین طور باتری 1050 میلی آمپری گوشی که از نوع BL-45 Li-Ion است دیده می شود. علیرغم ظرفیت افزایش یافته باتری ، دوام آن تنها اندکی نسبت به Nokia X3-02 افزایش پیدا کرده است. این گوشی در حالت مکالمه تا پنج ساعت و نیم و در حالت آماده به کار تا 405 ساعت در شبکه های 3G دوام می آورد.

 

image
 
image

 

گوشی در زندگی روزمره هم تحت استفاده متوسط (30 دقیقه مکالمه تلفنی ، 20 دقیقه مرور وب از طریق Wi-Fi در هر روز و همین طور ثبت گهگاه چند عکس) تا سه روز دوام می آورد.

در پایان بخش بررسی سخت افزاری گوشی ، باید اذعان کنم که کیفیت ساخت گوشی حتی بهتر از X3-02 و بسیار راضی کننده است. کناره پشتی فلزی گوشی حتی استحکام آن را افزایش هم می دهد. Touch and Type سعی در آمیختن فناوری و سنت دارد و بدین طریق برای کاربران هم انتخاب میان C3-01 سنتی و X3-02 امروزی را مهیا می سازد.

 

image
 
image

 

پس از یک وقفه کوتاه به بررسی بخش نرم افزاری گوشی خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید!
 

S40 از راه می رسد

Nokia C3-01 Touch and Type   به ویرایش ششم رابط کاربری سری 40 مجهز است ما را به همان محیط آشنایی باز می گرداند که در X3-02 هم شاهد عرضه آن بودیم ، اگر آن گوشی را دیده باشید ،چیزهایی زیادی وجود ندارد که باید در مورد این رابط دریابید. تنها چیزهای متفاوت ، آیکن های مطابقت داده شده با رابط لمسی و فونت های سیستمی هستند. به غیر از این موارد ، همه چیز به همان شکل قبلی باقی مانده است.

بسیاری از کاربران از محصولات مبتنی بر سری 40 نوکیا استفاده کرده اند اما اگر اصالت و قدیمی بودن آن را کنار بگذاریم ، باید بدانیم که سری 40 حتی در ویرایش ششم هم فاقد قابلیت های زیادی است که جذابیت بصری را هم باید به آن ها بیافزاییم.

به هر حال ، آشنا بودن اصلا بد نیست. علاوه بر این رابط ساده است و کار کردن با آن هم چندان دشوار نیست و بنابراین نیازی به آموزش های خاص برای استفاده از Nokia C3-01  ندارید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

حالت Active Standby (یا به قول نوکیا Home Screen Mode)  هم طبق معمول در دسترس است. این حالت صفحه اصلی را به چهار بخش تقسیم می کند که می توانید آن ها را بوسیله کلید چندجهته پیمایش نموده و مطابق نیازتان سفارشی سازی کنید. به صورت پیش فرض ، ساعت در بالا ، پخش کننده موسیقی و رادیو در زیر آن و نوار میانبرها در پایین همه آن ها جای داده شده اند. این نوار دسترسی سریع شما را به قابلیت ها و نرم افزارهای مورد علاقه تان را فراهم می نماید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

البته می توانید به سفارشی سازی کردن این بخش هم بپردازید ، جای آن ها را با هم عوض کنید و حتی عملکردهای دیگری هم به این بخش بیافزایید.

فشردن کلید پایان مکالمه در حالت قفل گوشی یک ساعت بزرگ دیجیتال را به نمایش در می آورد که برای چک کردن زمان روش بسیار مناسبی است.

 

image

 

منوی اصلی از نماهای معمول ویرایش ششم یعنی مشبک ، مشبک به همراه عناوین نرم افزارها ، لیست مانند و نمایش تکی (که همانند سری 30 در هر بار یک آیکن را به نمایش در می آورد) استفاده می کند.

 

image
 
image
 
image

 

مثل همیشه خبری از پشتیبانی از چند وظیفه گی نیست .

از کلید چند جهته در Nokia C3-01  خبری نیست اما کلیدهای کنترلی در اینجا هم تعبیه شده اند. البته تنها به صورت مجازی و در پایین صفحه قابل مشاهده هستند. یک کلید منوی مجازی هم مابین آن ها جای داده شده است. کلیدهای کنترلی توسط کاربر قابل پیکربندی هستند و می توانید میانبری به انتخاب خودتان به آن ها تخصیص دهید. البته تصور می کنم بهترین حالت این است که یکی از آن ها را به Go To اختصاص دهید. قبل هم این منوی کوچک را در گوشی های سری 40 دیده ایم اما در گوشی های لمسی به کارگیری آن تفاوت عمده نسبت با سابق دارد.

 

image

 

در Nokia C3-01 Touch and Type   این منو به صورت نمای مشبکی به صورت 3x3  از کلیدهای مجازی که بعنوان میانبرهایی به نرم افزارها یا عملکردهایی که استفاده زیادی دارند ، طراحی شده است.همه چیز در این بخش هم قابل سفارشی سازی است. می توانید تقریبا به هر آیتمی در رابط کاربری میانبری تخصیص دهید . و گوشی از تکراری نبودن آیتم های انتخاب شده اطمینان حاصل می کند .

امکان دیگری که نبود آن بسیار احساس می شود ؛ سنسور شتاب سنج است. بر خلاف برخی از هم خانوادگی های غیرلمسی ، C3-01 از قابلیت هایی چون tap For Time و Turn To Mute بی بهره است. با توجه به اندازه صفحه نمایش ، عدم چرخش خودکار آن را نمی توان نقص بزرگی دانست. گرچه برخی هم احتمالا با چرخاندن دستی صفحه در جاهایی چون منظره یاب ، گالری و پخش کننده ویدیویی میانه چندان خوبی نداشته باشند.

این گوشی از همان نرم افزاری بهره می برد که X3-02 از آن سود می برد اما باید توجه داشته باشید که برخی از گوشی ها از تم های متفاوتی بهره می گیرند که احتمالا به منطقه ای که در آن هستید ارتباط پیدا می کند.علاوه بر تم تیره رنگی که در عکس ها مشاهده می کنید ، تم دیگری با رنگ آبی هم که تم رایج گوشی های سری 60 است هم در گوشی قرار داده شده است.

 

image
image
 
image
 
image
 

  دفترچه تلفن آشنا

دفترچه تلفن Nokia C3-01 Touch and Type     فضایی برای ذخیره 2000 مخاطب و تنظیمات خاص آن ها دارد.گرچه این فضا نامحدود نیست اما تصور می کنم بسیاری از کاربران هرگز نیمی از این فضا را هم استفاده نکنند.می توانید شماره های ذخیره شده در گوشی ، در سیم کارت و یا هر دو را به صورت همزمان مشاهده نمایید.

 

image
 
image
 
image

 

افزودن یک مخاطب بسیار ساده است ، گوشی شماره ، نام کوچک و نام خانوادگی را از شما خواهد پرسید و همین ! برای افزودن جزئیات بیشتر به مخاطب می توانید بازگشته و به ویرایش آن بپردازید.

به هر مخاطب می توان فیلدهای متنوعی نسبت داد اما تعداد شماره های تلفن اختصاص داده شده به هر مخاطب تا 5 عدد محدود شده است. فیلدهای مجزایی برای نام کوچک و نام فامیلی در نظر گرفته شده اند که باعث رفع مشکلات ایجاد شده در هنگام همگام سازی می گردند. می توان زنگ های خاصی به هر مخاطب تخصیص داد.

 

image
 
image
 
image

 

مخاطبین به صورت لیست هایی با نام و تصویر اختصاصی به نمایش در می آیند. در اینجا هم از قابلیت پیمایش حرکتی بهره گرفته شده است اما نمی توان آن را به اندازه گوشی های لمسی سری 60 روان دانست. بعد از انتخاب یک مخاطب میانبرهایی برای برقراری تماس ، ارسال پیام  ، مشاهده مکالمات و... در اختیار شما قرار خواهد گرفت. می توانید جزئیات مخاطبین را هم مشاهده نموده و در صورت تمایل موردی به آن ها بیافزایید. با ضربه زدن و نگهداشتن انگشت تان بر روی یک مخاطب ، گزینه های اضافی چون ویرایش ، حذف ، انتقال یا کپی به نمایش در می آیند.
 

قابلیت های تلفنی

با استفاده از Nokia C3-01 دریافت سیگنال ها به خوبی صورت می پذیرد و صدا در حین مکالمات از وضوح بسیار بالایی برخوردار است. همانند اغلب گوشی های سری 40 این گوشی هم از قابلیت شماره گیری هوشمند بی بهره است اما بر خلاف برخی از آن ها اثری از قابلیت Voice Clarity که در واقع یک خنثی ساز نویز بود، به چشم نمی خورد.

 

image

 

 ما این گوشی را هم با آزمون بلندی صدای قدیمی مان محک زدیم و این گوشی عملکرد خوبی در این بخش از خود به جای گذاشت.
 

پیام رسانی

بخش پیام رسانی از عهده کاری که به آن سپرده شده است ، بر می آید. این گوشی می تواند از انواع پیام های رایج SMS ، MMS و ایمیل و همین طور پیام های صوتی و فوری پشتیبانی نماید.

صفحه کلید Nokia C3-01  بسیار خوب است و حتی SMS بازها هم از آن راضی خواهند بود.این بار از صفحه کلید رایج و معمول استفاده شده است . از حالت مکالمه که نمایش حباب وار پیام ها را مهیا می کند هم می توانید بهره بگیرید. در واقع حالت مکالمه جایگزین صندوق ورودی معمول پیام ها شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

ویرایشگر پیام ها به خوبی سازمان دهی شده است و در کار با آن نباید دچار مشکلی باشید. نوکیا چهار کنترل لمسی به دلیل نبود کلیدچندجهته به این بخش اضافه کرده است ، این کلیدها شامل دو جهت نما ، کلیدی برای سوییچ بین حروف بزرگ و کوچک و کلید نماد ها هستند. البته می توانید با ضربه زدن هم نشانگر را به جلو یا عقب انتقال دهید اما برای حرکت دقیق تر می توانید از این جهت نما ها کمک بگیرید. کلیدهای نمادها و سوییچ حروف بزرگ و کوچک در صفحه کلید هم در دسترس هستند و حتما نیازی نیست که از کنترل های لمسی آن ها بهره بگیرید.

در هنگام ارسال پیام ها شمارشگر هایی تعداد کاراکترها و تعداد پیام هایی را که پیام جاری برای ارسال به آن ها تقسیم خواهد شد ، نمایش می دهند. بعد از پایان تایپ متن پیام ، گیرنده آن را از میان مخاطبین تان ، شماره هایی که اخیرا از آن ها استفاده کرده اید ، گزارش تماس ها و یا گروه های مخاطبین انتخاب کرده و آن را ارسال می کنید. می توانید از لیست مخاطبین مورد علاقه تان هم در این بخش استفاده کنید.

در صورتی که شماره در هیچ کدام از این لیست ها نباشد می توانید به صورت دستی آن را درج کنید.

بخش ایمیل ها طراحی جدیدی دارد و اگر منصفانه قضاوت کنیم کار خود را بخوبی انجام می دهد. این بخش با پروتکل های POP3 ، SMTP و IMAP4 کار می کند و از چندین حساب کاربری به صورت همزمان پشتیبانی می نماید. این بخش از SSL هم حمایت می کند که برای مثال امکان کار با Gmail را نیز برای کاربر مهیا می سازد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

انجام تنظیمات ایمیل ها بسیار آسان است. تنها کاری که باید بکنید درج آدرس ایمیل و تایید کلمه عبور است . پس از آن Nokia C3-01 تمامی تنظیمات لازم را انجام می دهد.
 

گالری جدید و بهــــــــــتر

گالری سری 40 به صورت همزمان سعی داشت چندین وظیفه مختلف را انجام دهد و به همین دلیل گالری عکس یکی از نقاط قوت S40 به شمار نمی آمد. اما بالاخره آیکن مجزایی به این منظور در منوی اصلی تعبیه شده است ، Photos تنها برای مشاهده عکس ها و ویدیوها در Nokia C3-01 Touch and Type  به کار گرفته می شود.

عملکردهای این بخش تغییرات زیادی نداشته است اما دیگر مرور فایل ها به  روش مرور عکس ها صورت نمی پذیرد.

 

image
 
image
 
image

 

نرم افزار Photos در Nokia C3-01 تنها یک حالت نمایش دارد که نمایی مشبک از دوازده عکس را در صفحه به نمایش می گذارد.می توانید به حالت افقی هم بروید که در هنگام مرور عکس ها  از صفحه نمایش استفاده بهتری می کند .

از پیمایش حرکتی هم در گالری پشتیبانی می شود و این قابلیت به روانی کار می کند ، البته گاهی مشکلاتی در ظاهر شدن عکس ها وجود دارد که در قسمت های دیگر رابط کاربری هم به چشم می خورد.

 

image
 
image
 
image

 

بزرگنمایی بر روی یک عکس بسیار آسان است و میانبرهایی برای افزایش و کاهش بزرگنمایی تعبیه شده اند. بزرگنمایی حتی بر روی عکس های پنج مگاپیکسلی هم سریع و روان  انجام می گیرد.

 

image
 
image
 
image

 

می توانید عکس های تان را در آلبوم هایی مجزا سازماندهی کنید و به ترتیب زمانی به مشاهده آن بنشینید. البته امکان تنظیم اسلاید شو هم در این گالری در نظر گرفته شده است.

نرم افزار قدیمی Gallery هم همچنان در این رابط وجود دارد اما این بار در منوی Application جای داده شده است. این نرم افزار خصوصا برای یک گوشی غیر هوشمند ، یک File Manager توانمند است . این نرم افزار قادر به اداره پوشه ها و فایل هاست.

 

image
image
 
image
 

 

پخش کننده موسیقی

پخش کننده موسیقی در Nokia C3-01 هم ظاهر زیبایی دارد و هم از قابلیت های خوبی برخوردار است.

پخش کننده موسیقی می تواند آهنگ ها را بر حسب نام خواننده ، آلبوم و سبک آن ها مرتب نماید.

ین نرم افزار می تواند فرمت هایی از قبیل AAC ، AAC+ ، eAAC+ ، MP3 ، Mp4 ،WMA و AMR-NB را پشتیبانی کند. از پروفایل A2DP هم پشتیبانی صورت می پذیرد و به توسط آن می توانید با استفاده از هدست های بلوتوث به آهنگ های مورد علاقه تان گوشی کنید. حالت های پیش فرض برای اکولایزر در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز می توانید حالت های جدیدی هم به آن ها بیافزایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

مثل همیشه نام خواننده و عنوان آهنگ در حال پخش در صفحه اصلی نمایش داده می شود . آنها در قسمت موسیقی و رادیو در صفحه اصلی نمایان می گردند.

 

image
 
image
 
image

 

پخش کننده موسیقی به همراه چند حالت اکولایزر و همین طور دو حالت قابل سفارشی سازی برای Stereo Widening عرضه می شود.

 

رادیو اف ام

C3-01  به یک رادیو اف ام با RDS  هم مجهز است. این نرم افزار هم ظاهری مشابه نرم افزار پخش کننده موسیقی دارد و تمامی عملکردهای پایه ای را پوشش می دهد.

 

image
 
image

 

 این رادیو از RDS هم پشتیبانی می کند و می توانید گوشی را برای جستجو و ذخیره تمامی ایستگاه های موجود در منطقه تان تنظیم نمایید. اطلاعات RDS و فرکانس ها در روی صفحه اصلی نمایش داده می شوند.
 

کیفیت صدای عالی

با در نظر گرفتن بهای گوشی ، Nokia C3-01 Touch and Type  عملکرد فوق العاده ای در بخش آزمون کیفیت صدای ما داشت. در هنگام استفاده به همراه یک تقویت کننده صوتی خارجی ، Nokia C3-01 عملکرد خیره کننده ای دارد و بالاترین امتیازات ممکن را کسب می کند. همه مشخصه های صوتی و حتی سطح بلندی صدا هم در بهترین حد خود قرار دارند.

متاسفانه با اتصال هدست ها به گوشی تنزل قابل توجهی در نتایج آزمون مشاهده می شود. انحراف بین فرکانسی و پاسخدهی به فرکانس ها بیش از همه تحت تاثیر قرار می گیرند اما حقیقت این است که هیچ یک از آن ها آزار دهنده نیستند. از سوی دیگر میزان سیگنال های ناخواسته هم به حدی افزایش می یابد که باید به آن هم توجه نمود. شاید این اتفاق مهمی در مورد این گوشی نباشد اما سبب می شود تا C3-01  نبرد را به رقبای گرانقیمت تر خود واگذارد.
 

پشتیبانی از XviD در پخش کننده ویدیویی

پخش کننده ویدیویی S40 ارتقا پیدا کرده و این بار قابلیت پشتیبانی از فایل های XviD را هم دارد. و بهترین بخش این ماجرا این بود که Nokia C3-01 Touch and Type   از پس پخش هر فایلی از این نوع که بدان انتقال دادیم برآمد(ویدیوهایی تا حجم 700 مگابایت و تا رزولوشن nHD). گرچه این پخش کننده ویدیویی را نمی توان بهترین در کلاس خود دانست اما به هر حال عملکرد آن از حدی که انتظار می رفت بهتر بود.

متاسفانه ویدیوهای با فرمت  MP4 و رزولوشن nHD کمی بزرگتر از آن هستند که پخش کننده ویدیویی S40 از پس پخش آن ها بر بیاید..

 

image
 
image
 
image
 
image

 

ویدیوها می توانند در حالت تمام صفحه پخش شوند و امکان حرکت سریع رو به جلو یا رو به عقب در فیلم ها نیز در نظر گرفته شده است
 

دوربین پنج مگا پیکسلی با فوکوس ثابت

Nokia C3-01 Touch and Type   به یک دوربین پنج مگاپیکسلی به همراه فلاش LED مجهز است اما از فوکوس خودکار خبری نیست. این دوربین قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 1944*2592 پیکسل ثبت نماید .

همانند سایر گوشی های سری 40 این دوربین هم از امکانات کمی برخوردار است اما می توان با توجه به قیمت گوشی این امکانات را قابل قبول پنداشت.تنظیماتی چون تراز سفیدی ، سه حالت کیفیت مختلف و جلوه های متنوع در این دوربین در دسترس هستند.

با اینکه عدد پنج مگاپیکسل جالب توجه است اما دوربین Nokia C3-01  عملکرد جالب توجهی ندارد.کیفیت عکس ها دقیقا معادل کیفیت عکس های ثبت شده توسط X3-02 است. علیرغم به کارگیری الگوریتم کاهش نویز ، نویز عکس ها بسیار زیاد است. از سوی دیگر ، فشرده سازی هم بسیار شدید است. با ترکیب این دو به نظر می رسد که رزولوشن کاربردی و واقعی دوربین Nokia C3-01 Touch   به زیر پنج مگاپیکسل می رسد. واضح سازی عکس ها هم بیش از حد است و حاشیه های بنفش رنگ هم در برخی عکس ها دیده می شوند.

البته به دلیل فقدان قابلیت فوکوس خودکار ، باید ثبت عکس های ماکرو و همین طور ثبت عکس از اسناد و متون را ناممکن دانست.
 

ضبط ویدیویی

در مورد ضبط ویدیویی هم شرایط چندان تغییر نمی کنند. X3-01 می تواند ویدیوهایی با رزولوشن QVGA و با نرخ  15  فریم بر ثانیه ضبط کند که برای MMS چندان هم بد نیست. اما ضبط ویدیویی از توان پردازشی زیادی استفاده می کند که C3-01 قابلیت فراهم ساختن آن را ندارد و بنابراین می توان دلیل این کیفیت پایین را درک کرد.

نتایج همانند عکس های ثبت شده است ، کنتراست کم ، فقدان جزئیات ، فشرده سازی سنگین ، وضوح سازی بیش از حد ، و حاشیه های بنفش از جمله معایب ویدیوها هم هستند.می توان از برخی از ویدیوها تنها بر روی صفحه نمایش گوشی لذت برد.

 

image
image
 
 

امکانات ارتباطی عالی برای یک گوشی ارزان قیمت

Nokia C3-01 Touch and Type   به پشتیبانی چهاربانده از GSM و همین طور UMTS مجهز است. از HSPA هم پشتیبانی می شود ، سرعت دانلود به 10.2 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود هم به 2 مگابیت در ثانیه می رسد.

از بلوتوث v2.1 به همراه پروفایل A2DP هم حمایت می شود . Nokia C3-01  از پورت MicroUSB هم برای شارژ گوشی و هم برای انتقال داده بهره می گیرد.

قابلیت خیره کننده تر USB On-The-Go است.با استفاده از این امکان ، Nokia C3-01   می تواند به فلش دیسک ها و یا حافظه سایر گوشی ها دسترسی پیدا کند .از تمامی فلش دیسک های تست شده، C3-01  تنها در یک مورد با مشکل مواجه شد . گوشی های ساخت سایر سازندگان به جز نوکیا هم از به اشتراک گذاری حافظه شان اجتناب ورزیدند.

یکی از سوالات جالبی که برای ما پیش آمد این بود که وقتی دو ابزار که از  USB On-The-Go پشتیبانی می کنند را به هم متصل می کنید ، چه اتفاقی روی می دهد و کدامیک دیگری را باز می کند؟ به نظر می رسد پاسخ سوال به سوی قرار گیری کابل USB ارتباط داشته باشد. به هر حال ، کابل مخصوص USB On-The-Go که به همراه N8 عرضه می شد ، در بین لوازم عرضه شده به همراه C3-01جایی ندارد . در صورت تمایل باید به صورت جداگانه آن را خریداری نمایید.

به هر حال ، Nokia C3-01 با موفقیت توانست حافظه N8 را باز کند اما وقتی ارتباط بین دو گوشی را بالعکس کردیم ، اتفاق عجیبی روی داد. هر دو گوشی شروع به نمایش پیغام Device not Supported کردند . بنابراین ممکن است در هنگام اتصال دو گوشی به یکدیگر شاهد چنین اتفاقی هم باشید.

از Wi-Fi هم در Nokia C3-01  پشتیبانی می گردد. در واقع ، Wi-Fi یکی از ویژگی های کلیدی ',ad است ، این گوشی را می توان یکی از ارزان ترین گوشی هایی دانست که قابلیت پشتیبانی از Wi-Fi را دارند.

امکانات ارتباطی Nokia C3-01 Touch and Type   با عرضه اسلات کارت حافظه تکمیل می شود. با استفاده از کارتخوان می توانید به بالاترین سرعتی که می خواهید در انتقال داده به/از گوشی دست پیدا کنید.

و در پایان باید به سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد اشاره کنم که به شما اجازه خواهد داد از هدست های دلخواه تان به همراه گوشی استفاده کنید.
 

مرورگر وب

مرور صفحات وب در Nokia C3-01 Touch and Type   تجربه لذت بخشی است. حتی پیچیده ترین صفحات هم به خوبی رندر می شوند و می توانید با استفاده از صفحه نمایش لمسی به آنچه در جستجوی آن هستید ، دست پیدا کنید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

همانطور که ممکن است حدس زده باشید این بار خبری از اشاره گر مجازی نیست اما کنترل های آشنایی چون کلیدهای بزرگنمایی و سوییچ به حالت تمام صفحه وجود دارند که از S60 قرض گرفته شده اند . از پیمایش حرکتی هم در این مرورگر پشتیبانی می گردد.

کلیداختصاصی بزرگنمایی تنها گزینه ای است که برای بزرگنمایی در اختیار شما قرار داده می شود. از بزرگنمایی با ضربات دوگانه یا کلیدهای تنظیم صدا خبری نیست.

علیرغم پشتیبانی از Adobe Flash Lite 3.0 ، مرورگر وب Nokia C3-01 توان پشتیبانی از فایل های فلش را ندارد. اگر می خواهید به تماشای ویدیوهای یوتیوب بپردازید ، می توانید از نسخه موبایلی این سایت استفاده کنید. به هر حال فقدان پشتیبانی از فلش مخصوصا با توجه به مشخصات سخت افزاری و صفحه نمایش کوچک این گوشی نقص بزرگی نیست .

همانند سایر گوشی های سری 40 ، مرورگر opera mini 5 بر روی Nokia C3-01  هم به صورت پیش فرض نصب شده است.

 

image
image
 
image
 
image
 
 

سازمان دهنده و نرم افزارها

سازمان دهنده Nokia C3-01 Touch and Type    به خوبی با رابط لمسی تطبیق داده شده است و قابلیت های مدیریت زمان خوبی با رابطی کاربر پسند در اختیار کاربر قرار می دهد.

تقویم در نمای ماهانه اجرا می شود ، با فشردن و نگهداشتن انگشت تان بر روی یک روز خاص، عدد آن روز به صورت بزرگتری در بالای انگشت تان به نمایش در می آید که فشردن آن بسیار آسان تر است.

هنگامی که در تاریخ معینی رویدادی تعریف شده باشد ، به جای این عدد ، توضیحات آن رویداد نمایش داده خواهد شد.

نمای روزانه هم در دسترس است اما خبری از نمای هفتگی نیست. رویدادهای متنوعی چون یادآور، ملاقات ، روز تولد ، سالگرد و یادداشت در این توقیم قابل تعریف هستند.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Alarm هم جدید است و این بار اعداد بزرگتر و قابل لمس آن سبب می شوند که آسان تر بتوان آن را برای به صدا در آمدن گوشی در روزهای مختلف تنظیم نمود.امکان سفارشی سازی زمان چرت یا Snooze Time هم وجود دارد اما تنها می توان یک هشدار ایجاد کرد.

 

image
 
image
 
image

 

گزینه های دیگری هم برای سازماندهی از قبیل Voice recorder با محدودیت ضبط  60 دقیقه ای ، یک کورنومتر و یک تایمر هم در این بخش وجود دارد.تایمر هم همانند Alarm با اعدادی بزرگ به نمایش در می آید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

و در آخر باید به ماشین حساب گوشی Nokia C3-01 اشاره کنم که در دو نسخه پایه ای و پیشرفته ارائه شده است. علاوه بر این ماشین حسابی هم مخصوص محاسبات وام ها در نظر گرفته شده است.اکنون ضربه زدن بر روی کلیدهای ماشین حساب از پیمایش و انتخاب عملکردهای مختلف توسط کلید چندجهته آسان تر است.

 

image
 
image
 
image

 

نرم افزار مبدل واحد را می توان به عنوان اولین گزینه از نرم افزارهای اضافی گوشی مورد بررسی قرار می دهیم.  این نرم افزار گزینه های مختلفی برای تبدیل واحد ها پیشنهاد می کند و اگر اطلاعات کافی برای آن مهیا شود ، می توان برای تبدیل ارزها هم از این نرم افزار بهره گرفت.مبدل دیگری هم وجود دارد که امکان تبدیل واحدهای اندازه گیری کفش ها و لباس ها در سراسر دنیا را به یکدیگر فراهم می کند.این نرم افزار هم با رابط لمسی سازگاری داده شده است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

نرم افزار Search در نمونه در اختیار به موتور جستجوی Google مجهز بود اما ممکن است این موتور جستجو بنا به منطقه ای که در آن قرار دارید  ، به Bing تغییر کند. با کلیک بر روی کلید جستجو مرورگر وب اجرا می شود که این نرم افزار را کاملا بلااستفاده می کند. تعبیه شدن یک امکان داخلی در مرورگر برای این کار می توانست بهتر باشد.

یکی دیگر از نرم افزارهای  قابل ذکر ، نرم افزار  World Clock است که می تواند ساعت را در نقاط مختلف دنیا نمایش دهد. اما نه امکان جستحو در آن وجود دارد و نه با استفاده از نقشه امکان انتخاب شهرها را خواهید داشت.

 

image
 
image

 

Shazam  هم که یک سرویس شناسایی موسیقی است از دیگر نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی است ، متاسفانه تنها نسخه سی روزه این نرم افزار در اختیار شما قرار داده می شود.

 

image
 
image

 

Google Maps بر روی گوشی نصب نیست اما ما آن را هم آزمودیم. این نرم افزار نصب می شود اما به دنبال کنترل های صفحه کلید می گردد و از آنجاییکه Nokia C3-01 فاقد کلید چندجهته یا کلیدهای کنترلی سخت افزاری است ، نمی توان از آن استفاده کرد. ما سعی کردیم نسخه لمسی مخصوص S8000 Jet را هم بر روی این گوشی بیازماییم اما این نسخه هم کار نکرد.
 

سرویس های شبکه های اجتماعی

سرویس های شبکه های اجتماعی از مدتی پیش راه خود را به سوی سری 40 باز کرده اند اما این بار می توان شاهد بهترین پیاده سازی آن ها بود. تمایز کلیدی در اینجا بین C3 و Nokia C3-01   ، صفحه نمایش لمسی است ، FaceBook ویژگی های بسیاری دارد که اغلب آن ها را نمی توان بر روی رابط ساده تر و غیرلمسی پیاده سازی کرد. صفحه نمایش لمسی سبب می شود که تعامل کاربر و نرم افزار سهولت بیشتری پیدا کند.

در Nokia C3-01 نرم افزار  Communities در واقع قلب سرویس های شبکه های اجتماعی است. این بخش جساب های کاربری FaceBook و Twitter شامل چندین نوع حساب کاربری برای هر یک(در آن واحد تنها یک حساب کاربری قعال برای هر یک از این سرویس های می توانید داشته باشید) را اداره می کند.

بخش FaceBook از تمامی قابلیت های ارتباطی این سایت پشتیبانی می کند. می توانید به مرور پیام ها و رویدادها، تقاضاهای دوستی و دعوتنامه ها بپردازید. برای دیگران کامنت گذاشت و پروفایل های آن ها را بررسی کنید و به ارسال عکس ، به روز رسانی وضعیت ، خواندن اخبار و دنبال کردن گروه ها اقدام نمایید.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

Twitter مثل همیشه ساده تر است اما باز هم از قابلیت های بسیاری برخوردار است. در این نرم افزار امکان به روز رسانی وضعیت، چک کردن کامنت ها ، ارسال پیام و پاسخ دادن به نظرات دیگران را خواهید داشت.

یکی از قابلیت های جذاب ، کلید Shorten Links است ، Twitter در هنگام ارسال یک Tweet به صورت خودکار به کوتاه تر کردن لینک ها می پردازد و از این طریق امکان تایپ چند کاراکتر بیشتر را برای شما فراهم می آورد.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

جای خالی دو قابلیت در نرم افزار Twitter احساس می شد. نخستین آن ها قابلیت ارسال مجدد پست و دیگری گزینه ای برای آپلود عکس به TwitPic و استفاده از آدرس آن عکس به صورت خودکار در پست هاست.

S40 از قابلیت چند وظیفه گی بی بهره است اما با این حال امکان دریافت به روز رسانی حتی با خارج شدن از بخش Communities وجود دارد. با قرار دادن نوار مخصوص Communities در صفحه اصلی و انتخاب حساب کاربری پیش فرض این کار امکانپذیر خواهد شد.

 

image
 
image
 
image

 

حساب کاربری پیش فرض همانند حسابی است که در آغاز اجرای نرم افزار آن را مشاهده می کنید. تنها به روز رسانی های حساب کاربری اصلی در صفحه اصلی قابل رویت خواهد بود. میتوانید زمانی را برای دریافت به روز رسانی ها هم اختصاص دهید.

 

Ovi Store برای سری 40

Ovi Store هم در حال رشد و ترقی است. خوشحالیم که می بینیم این نرم افزار در سری 40 هم از همان رابط Symbian^3 استفاده می کند .

 

image
 
image
 
image
 
image

 

این بار Ovi Store بسیار کاربرپسند تر شده است و در حال تلاش جدی برای جذب توسعه دهندگان نرم افزاری بیشتر است. می توانید نرم افزارهای موجود در Ovi Store را با دسته بندی هایی چون نرم افزارها ، بازی ها ، محتویات صوتی و تصویری و یا شخصی سازی مشاهده نمایید . روش دیگر برای انجام این کار استفاده از مجموعه هایی چون Go Green است.

 

image
 
image
 
image

 

پروفایل حساب کاربری شما در بخش My Stuff ردی از تمامی نرم افزارهایی که نصب کرده اید را نگاهداری می کند. همین طور می توانید جای نصب نرم افزارها و بازی ها و جای قرارگیری محتویات صوتی و تصویری را هم تعیین کنید. این امکان بسیار خوب است و آرزو داشتیم آندروید هم از روز نخست چنین امکانی داشت.

بازی ها و نرم افزارهای بسیاری در این فروشگاه به چشم می خورد که اغلب آن ها هم رایگان است و به نظر می رسد که تا چندی دیگر تمامی نرم افزارهای ضروری در این فروشگاه در دسترس خواهند بود. آن ها هنوز هم پشت سر نقش آفرینان اصلی بازی فروشگاه های نرم افزاری هستند اما می بینیم که روز به روز بر شمار نرم افزارهای مهم در Ovi Store افزوده می شود. علاوه بر این ، 50 هزار عنوان کتاب یا هزاران نرم افزار بلااستفاده چندان به کار ما نمی آیند.
 

بازی ها

Nokia C3-01 Touch and Type  با چند بازی پیش فرض عرضه می شود.

Climate Mission مجموعه ای از معماهای محیط زیستی است که شما را به سرتاسر دنیا می برد. در آغاز هر مرحله ، اطلاعات کمی عرضه می شود ؛ این بازی سرگرم کننده و آموزشی است.

 

image
 
image
 
image
 
image

 

بازی Picture Puzzle به توضیحات اضافی نیازی ندارد.

 

image
 
image

 

آخرین بازی Memorize است ، این بازی سه نوع دارد که شما را وادار به خاطر سپاری رشته ای طولانی از آیتم های خاص می کند.
 

 

image
 
image
 
image

 

سخن پایانی

ظاهر زیبا و کیفیت ساخت خارق العاده ، نقطه خوبی را برای آغاز در اختیار Nokia C3-01 Touch and Type  قرار می دهند. شرایط برای تمامی گوشی های Touch and Type هم خوب به نظر می رسد.د ر هیچ جای دیگری نمی توانید ترکیب صفحه کلیدهای معمول را به همراه صفحه نمایش های لمسی بیابید. البته این به معنای آن هم نیست که گوشی های این سری درگیر رقابت با سایرین نیستند. در واقع آن ها برای متقاعد کردن کاربران باید سخت تلاش کنند. آن ها رقبایی چون گوشی های هوشمند و گوشی های تمام لمسی را پیش روی خود دارند.

گوشی های هوشمند ارزان قیمت و یا گوشی های غیرهوشمند تمام لمسی ، منبع اصلی فشار بر روی گوشی های سری Touch And Type خواهند بود. و از آنجاییکه ساخت گوشی های هوشمند ارزان قیمت در تخصص نوکیاست ، شاید نبرد اصلی به Corby  و Cookie و همین طور دنباله های آن ها ختم شود.

گرچه وجه تمایز واضحی در این میان وجود دارد، Corby ها و Cookie ها جوانان را هدف قرار داده اند. گوشی های Touch And Type احتمالا برای مخاطبین بالغ تری جذاب به نظر برسد. تصور می کنیم نوکیا چنین فکر کرده است که دیگر جایی برای گوشی های لمسی در بازار وجود ندارد و بهتر است به فکر تولید گوشی هایی باشیم که در هر صورت مخاطبین خود را داشته باشند.

و اینجا جاییست که باید S40 وارد میدان می شد. C3-01 بخشی از شروعی جدید است اما این سنت است که مشتریان قدیمی را به سوی شرکت باز می گرداند. Touch And Type قطعا امیدوار است تا جادوی 6700 Classic و 6300 را باز پس بگیرد.

صفحه نمایش لمسی تنها قسمتی از تحول سری 40 است. گوشی هایی چون Nokia C3-01 Touch and Type  سعی دارند تا قابلیت هایی به ارزش بهای پرداختی شما در اختیارتان قرار دهند. شبکه های پر سرعت انتقال داده ، WLAN و USB On-The-Go با در نظر گرفتن نقض هایی همچون نبود چندوظیفه گی یا قابلیت شماره گیری هوشمند در سری 40 ،همگی فوق العاده اند.

اما یک راه دیگر هم برای جبران این نقایص وجود دارد. ما نمی توانیم هر روز شاهد عرضه چنین گوشی های کاملی از سوی تولیدکنندگان باشیم. Nokia C3-01 Touch and Type  کاملا از فلز ساخته شده است و شکاف میان قطعات آن بسیار ریز است و حتی می توان بدنه آن را یک تکه دانست. مقاومت در برابر این گوشی دشوار است و این را زمانی می فهمید که دیگر کار از کار گذشته است.

نمی توان هیچ رقیبی را پیدا کرد که دقیقا با مفهوم Touch And Type سازگاری داشته باشد. گوشی هایی چون Sony Ericsson Aino و LG KF750 Secret را هم نمی توان اصلا به این رقابت مرتبط دانست.  رقابت اصلی میان گوشی های هوشمند ارزان قیمت تازه وارد و گوشی لمسی و غیر لمسی ارزان قیمت است.

Nokia X3-02 نخستین و واضح ترین رقیب گوشی است. این گوشی دقیقا مشخصاتی مشابه دارد اما رنگ های متفاوت و صفحه کلیدی منحصربفرد هم در اختیار کاربران قرار می دهد. کلیدهایی اختصاصی برای پیام رسانی و مدیا هم در نظر گرفته شده اند اما باتری به اندازه C3-01 توانمند نیست. و البته قیمت این گوشی هم حدود ده یورو ارزان تر است.

گوشی های Sony Ericsson Elm و Nokia 6700 Classic هم به یک نگاه می ارزند. هر دوی این ها گوشی های غیرهوشمند با صفحه نمایش هایی کوچک هستند اما به دوربین های 5 مگاپیکسلی فوق العاده ای مجهز شده اند. در بدنه هر دوی آن ها از مقادیر زیادی فلز بهره گرفته شده است. متاسفانه کلاسیک فنلاندی ها قابلیت پشتیبانی از WLAN را هم ندارد و به همین دلیل سعی می کند با عرضه قابلیت مسیریابی رایگان با Nokia Maps آن را جبران نماید.

می توانید نگاهی به Nokia C5 هم بیاندازید که به سیمبین مجهز است. این گوشی فاقد Wi-Fiاست و از دوربینی ضعیف بهره می گیرد اما ظاهر زیبا و کلاسیکی دارد و یادآور طراحی های نوکیاست.

می توان به چند گوشی هوشمند هم اشاره نمود.

LG GT540 Optimus و Optimus One P500 که به Android Eclair و Froyo مجهز هستند ، هر کدام به نوبه خود در رده خود از شهرت خوبی برخوردارند. Optimus در حال حاضر قیمتی حدود 130 یورو دارد اما باید به یک صفحه نمایش مقاومتی اکتفا کنید. از سوی دیگر Optimus One از فناوری خازنی استفاده می کند اما قیمتی 220 یورویی دارد.

در میان گوشی های نوکیا 5530 XpressMusic که به همراه صفحه نمایشی بزرگتر و با رزولوشن بالاتر ، دوربین سه مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و کارت حافظه چهار گیگابایتی ارائه می شود ، جلب توجه می کند. همانند C3-01 می توانید این گوشی را هم با قیمتی حدود 160 یورو خریداری کنید.

رقابت هرچه که باشد ، Nokia C3-01 Touch and Type  آنچه را که باید برای تبدیل شدن به یک گوشی پرفروش در اختیار دارد و قیمت آن هم بسیار منطقی است. طراحی و کیفیت ساخت این گوشی ما را شیفته خود کرد و امیدواریم که در آینده شاهد عرضه گوشی های بیشتری از سوی نوکیا با چنین طراحی باشیم.

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۱۱/۲۵
سلام.تو نوکیا x3-02،،،وقتی به WiFi وصل میشه، چرا برنامه هایی مثله opera mini یا واتس آپ یا هر برنامه ای دیگه ای رو نمیشه از اینترنت وای فای استفاده کرد؟؟؟؟ فقط browser خود گوشی رو میشه بعد از اتصال به وای فای استفاده کرد!!!

مهمان

۱۳۹۳/۵/۲۵
حرف نداره

مهمان

۱۳۹۳/۵/۱۸
جطوراز واىفاميتوان دراين كوشى استفاده كرد؟

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۰
سلام بچه ها میخوام یک متنی رو کپی کنم هر چی دنبال گزینه کپی میگردم نداره چی کار کنم؟ کمککککککلککککککککککککککککککککککک

مهمان

۱۳۹۳/۴/۸
تاريخ رو به ميلادي درست كنتا معتبر بشه