خانهاخبار
نگاهی نزدیک به آیپد پرو و ایر جدید: یک به‌روزرسانی غیرمنتظره و عالی

نگاهی نزدیک به آیپد پرو و ایر جدید: یک به‌روزرسانی غیرمنتظره و عالی

اپل برای اولین بار در بیش از یک سال، نسل جدیدی از آیپد پرو و ایر را رونمایی کرد. در نگاه اول، تشخیص مدل‌های جدید از مدل‌های قبلی دشوار است. اما پس از کار با هر دو اندازه از هر دو تبلت، جزئیات ظریف، به‌ویژه در مدل‌های پرو، تجربه‌ای ارتقایافته از آیپد را رقم می‌زنند.

۱۴۰۳/۲/۲۱

ابتدا به سراغ ایرهای جدید می‌رویم، چرا که موارد کمتری برای گفتن در مورد آنها وجود دارد. آیپد ایر 11 اینچی (مدل نسل ششم) از نظر طراحی تقریباً مشابه مدل‌های نسل قبلی A14 و M1 است، با ابعاد و وزن یکسان. این دستگاه همچنان از همان طراحی باریک حاشیه‌دار که اپل با آیپد پرو 2018 معرفی کرد، بهره می‌برد، اما با پنل نمایشگر LCD 60 هرتز و حسگر اثر انگشت (Touch ID) روی دکمه پاور به جای تشخیص چهره (Face ID).

بنابراین، زمانی که اپل از "بازطراحی" این دستگاه صحبت می‌کند، عمدتاً به جابجایی وب‌کم از لبه کوتاه به لبه بلند تبلت اشاره دارد. این تغییر، آیپد ایر را زمانی که به Magic Keyboard یا هر کیبورد دیگری متصل می‌شود، به لپ‌تاپ شبیه‌تر می‌کند.خوشایندترین تغییر در ایر، معرفی مدل 13 اینچی (نه دیگر 12.9 اینچی) است. این مدل شبیه به طراحی قدیمی آیپد پرو 12.9 اینچی 2018 است، اما با دوربین تک لنز 12 مگاپیکسلی ساده‌تر و دکمه حسگر اثر انگشت به جای حسگر تشخیص چهره.

با قرار دادن آیپد پرو و ایر در کنار هم، برتری نمایشگر پرو کاملاً آشکار می‌شود. نرخ تازه‌سازی 120 هرتز ProMotion و کنتراست بی‌نهایت OLED قطعاً نقاط قوت پرو هستند. اما اگر فقط به دنبال یک نمایشگر بزرگ برای تماشای ویدیو، خواندن کتاب یا بازی کردن هستید، یا به دنبال جایگزین تبلت برای لپ‌تاپ هستید، اپل همچنان از پنل LCD 60 هرتز عالی در ایر استفاده می‌کند. قیمت 799 دلاری آن نیز به طور قابل توجهی پایین‌تر از هر یک از آیپد پروهای 12.9 اینچی قبلی اپل است.

مانند مک‌بوک ایر 15 اینچی، این راهی برای افراد است تا بدون پرداخت هزینه برای فناوری‌های پیشرفته نمایشگر یا پردازنده‌های سریع‌تر، صفحه نمایش بزرگ‌تری را تجربه کنند. تا زمانی که با تفاوت‌ها و محدودیت‌های iPadOS در مقایسه با macOS مشکلی نداشته باشید، یافتن ایرادی برای آن دشوار است.

آیپد پرو: صفحه نمایش خیره کننده، وزن شگفت انگیز

IMG_1981-1440x1080.jpeg
اولین چیزی که هنگام کار با آیپد پرو جدید به جای نمایشگر، جلب توجه می‌کند، اندازه و وزن آن است. مدل 13 اینچی حدود یک‌پنجم پوند (حدود 225 گرم) از آیپد پرو 12.9 اینچی قدیمی سبک‌تر است، که قطعاً اگر تبلت را در یک دست و اپل پنسل را در دست دیگر نگه دارید، آن را احساس خواهید کرد. با این حال، صفحه نمایش، در تجربه کار از نزدیک بسیار خوب به نظر می‌رسد. 

محیطی که اپل برای بررسی دستگاه‌ها توسط رسانه‌ها در نظر گرفته بود فضایی پرنور اما همچنان داخلی بود، که احتمالاً محیط ایده‌آلی برای درک درخشندگی نمایشگرهای چندلایه اولد اپل نیست. اما قطعاً نسبت به فناوری mini-LED در نمایشگرهای قدیمی‌تر آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی که نسبت به نمایشگرهای LCD معمولی بهبود یافته بود، اما همچنان هاله نور (blooming) داشت، پیشرفت قابل توجهی است. این موضوع در مورد آیپد پرو ۱۱ اینچی که در نسل‌های قبلی با فناوری نمایشگر پایین‌تری روبرو بود، اما اکنون از دقیقاً همان نمایشگر مدل ۱۳ اینچی بهره می‌برد، حتی بیشتر صدق می‌کند.

درباره لوازم جانبی جدید مجیک کیبورد حرف زیادی نمی‌توان زد، این کیبورد هم مانند خود تبلت، کمی نازک‌تر و سبک‌تر از مدل قبلی است، اما کلیدهای مشابهی دارد و بنابراین احساس آشنایی بیشتری به کاربر القا می‌کند. ردیف بالای اضافه شده‌ی دکمه‌های کاربردی (Function Row) و ترک‌پد کمی بزرگ‌تر، ویژگی‌های خوبی هستند. همچنین زیره‌ی فلزی برای مچ دست باعث می‌شود این کیبورد حتی بیشتر از مدل قبلی مجیک کیبورد به یک مک‌بوک ایر عجیب و غریب شباهت پیدا کند.

بدترین چیز در مورد مجیک کیبورد همچنان قیمت آن است. این کیبورد ۲۹۹ دلار به قیمت پایه آیپد پرو ۱۱ اینچی و ۳۴۹ دلار به قیمت پایه مدل ۱۳ اینچی اضافه می‌کند. اگر قصد دارید از هر کدام از این مدل‌ها به عنوان جایگزین لپ‌تاپ استفاده کنید، این هزینه به طور خودکار قیمت پایه را به ترتیب به ۱۳۰۰ و ۱۶۵۰ دلار افزایش می‌دهد، و این قبل از آن است که حتی به ارتقاء فضای ذخیره‌سازی فکر کنید. این هزینه‌ای است که فقط در صورتی باید بپردازید که واقعاً قصد دارید از آیپد پرو به عنوان جایگزین کامل لپ‌تاپ خود استفاده کنید.

IMG_1997-980x735.jpeg
یک نکته در مورد «شیشه با بافت نانویی» وجود دارد، نوع خاصی از حک روی نمایشگر که اپل برای مات کردن برخی از نمایشگرهای شیشه‌ای خود انجام می‌دهد. این ویژگی تنها ۱۰۰ دلار به کل هزینه هر کدام از مدل‌های آیپد پرو اضافه می‌کند، اما فقط با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی ۱ ترابایت یا ۲ ترابایت در دسترس است .قیمت پایه یک پرو با شیشه با بافت نانویی در واقع ۱۶۹۹ دلار برای مدل ۱۱ اینچی و ۱۹۹۹ دلار برای مدل ۱۳ اینچی است.

چیزی که واقعاً نتوانستیم در بررسی اولیه خود درک کنیم، تراشه M4 بود. هنگامی که فقط بین برنامه‌های کاربردی و یادداشت برداشتن با مداد جابه‌جا می‌شوید، M4 به‌طور محسوسی با M1 در آیپد ایر نسل پنجم تفاوتی ندارد. این تراشه به راحتی از دموهای کنترل‌شده‌ی برنامه‌های جدید Final Cut و Logic Pro که اپل ارائه کرد، برخوردار شد، اما ما فرصت نکردیم ببینیم این برنامه‌ها روی یک آیپد با تراشه M1 یا M2 چگونه اجرا می‌شوند؛ بنابراین، گفتن این موضوع که M4 چقدر سریع‌تر از مدل‌های قبلی در استفاده‌ی روزانه عمل می‌کند، حتی اگر سخت‌افزار را تحت فشار قرار دهید، دشوار است.

Apple Pencil Pro : بهبودهای ظریف اما کارآمد

IMG_1988-980x735.jpeg
اپل Pencil Pro جدید تنها با نسل جدید آیپد ایر M2 و آیپد پرو M4 سازگار است. بنابراین، کاربران مدل‌های قدیمی‌تر ایر و پرو نمی‌توانند برای استفاده از ویژگی‌های جدید آن را ارتقا دهند (طبق وب‌سایت اپل، نسل دوم اپل Pencil هم با تبلت‌های جدید کار نمی‌کند. پس اگر تبلت خود را عوض می‌کنید، باید Pencil را هم عوض کنید).

اگر یکی از آیپدهای جدید را تهیه کنید، تجربه طراحی با Pencil جدید به لطف چند بهبود ظریف اما کاربردی، لذت‌بخش‌تر شده است. حالا با فشار دادن Pencil، یک منوی دایره‌ای (radial) برای انتخاب قلم و رنگ ظاهر می‌شود. این همان منویی است که در آیپدهای قدیمی‌تر در پایین صفحه پنهان شده بود. (برنامه‌ها هم می‌توانند منوی دایره‌ای سفارشی خودشان را برای این کار داشته باشند.) هنگام فشار دادن Pencil Pro برای تایید عملکرد درست، یک لرزش ملایم حس خواهید کرد.

همچنین هنگام استفاده از قابلیت‌های جدید "لغو" (undo) و "تكرار" (redo) دایره‌ای که با نگه‌داشتن دکمه‌های Pencil Pro فعال می‌شوند، بازخورد لمسی دریافت می‌کنید. با نمایش یک منوی دایره‌ای روی صفحه، می‌توانید با حرکت Pencil به عقب، چند کار را باهم لغو کنید یا با حرکت به جلو، کارهای اخیر را دوباره انجام دهید. این قابلیت برای پاک کردن سریع خطوط اشتباه یا کل کلماتی که می‌خواهید حذف کنید، بسیار کاربردی است.

یکی دیگر از پیشرفت‌های قابل توجهی که اپل به نمایش گذاشت، نحوه چرخیدن نوک Pencil Pro همراه با آن است. این ویژگی هنگام چرخاندن Pencil در انگشتانتان، تغییر زاویه خطوط را آسان‌تر می‌کند (این قابلیت به‌خصوص با نوک هایلایتر مشهود است). حالا Pencil Pro هنگامی که به اندازه‌ی کافی نزدیک باشد، سایه‌ای روی صفحه نمایشگر ایجاد می‌کند و به شما نشان می‌دهد که با چرخاندن Pencil در دست، چه چیزی می‌خواهید بکشید.

این کمی گیج‌کننده است که اپل حالا سه مدل جداگانه Apple Pencil با ظاهری مشابه می‌فروشد که هر کدام با دستگاه‌های متفاوتی سازگار هستند. به این لیست، نسل اول Apple Pencil با درگاه لایتنینگ برای آیپدهای قدیمی‌تر را هم اضافه کنید. (نسل اول Apple Pencil با  iPad ۳۴۹ دلاری از طریق یک آداپتور USB-C به لایتنینگ کار می‌کند، اما بهتر است مدل ۷۹ دلاری USB-C Apple Pencil را تهیه کنید.)

مدل ۷۹ دلاری USB-C Apple Pencil ساده‌ترین انتخاب است. این گزینه‌ی ارزان‌تر با ویژگی‌های کمتر، با تمام مدل‌های iPad، iPad Air و iPad Pro پس از ۲۰۱۸، از جمله مدل‌های جدید معرفی‌شده امروز، سازگار است. اما برای آیپد ایر M2 یا آیپد پرو M4 جدید، باید Pencil Pro را تهیه کنید. برای هر چیز دیگری، نسل دوم Apple Pencil را بخرید. هر دوی آن‌ها ۱۲۹ دلار قیمت دارند، بنابراین انتخاب شما کاملاً به تبلتی که می‌خرید بستگی دارد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)