خانهاخبار
جزئیات فنی تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ تایید شد

جزئیات فنی تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ تایید شد

تراشه گلکسی A55 برپایه فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده و از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد. 

۱۴۰۳/۱/۹

چندی پیش، سامسونگ از میان‌رده پرمیوم خود موسوم به گلکسی A55 رونمایی کرد که به تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ مجهز است. با این وجود، غول فناوری کره در آن زمان اطلاعات چندانی از تراشه جدید خود را به اشتراک نگذاشت.

حالا اما براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، سامسونگ به تازگی جزئیات فنی تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ را در اختیار کاربران قرار داده است. 

طبق اعلامیه رسمی سامسونگ، تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که شامل چهار هسته کورتکس A78 با فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف کورتکس A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتزی می‌شود. 

Exynos 1480

مهمترین ویژگی اگزینوس ‍۱۴۸۰ پردازنده گرافیکی Xclipse 530 آن است که بر پایه معماری RDNA شرکت AMD ساخته شده است. سامسونگ ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی این تراشه به نسبت نسل قبلی تا ۵۳ درصد قوی‌تر شده است. 

اگزینوس ۱۴۸۰ به یک موتور هوش مصنوعی اختصاصی مجهز شده که با پردازنده هوش مصنوعی 6K MAC همراه شده است. علی‌رغم آن که این موتور هوش مصنوعی از نمونه به کار رفته در تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ ضعیف‌تر است، گلکسی اس A55 قادر به اجرای اکثر قابلیت‌های هوش مصنوعی سری گلکسی اس ۲۴ است. البته باید دید که آیا سامسونگ این قابلیت‌ها را برای گلکسی A55 عرضه می‌کند و یا این ویژگی‌ها تنها در اختیار محصولات پرچمدار این برند باقی خواهند ماند. 

خوشبختانه سامسونگ تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ را با اکثر ویژگی‌های اتصالی مانند وای‌فای 6E، بلوتوث نسخه ۵٫۳ و شبکه 5G سازگار کرده است. به علاوه، این تراشه از نمایشگر فول اچ‌دی پلاس با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی پشتیبانی می‌کند و برای تصویربرداری نیز می‌تواند یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی (یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی سی فریم برثانیه و دو دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سی فریم بر ثانیه) را پردازش کند.

Galaxy A55

اگزینوس ۱۴۸۰ همچنین قادر است که انکود و دیکود ویدئوهای 4K شصت فریم بر ثانیه را به راحتی انجام دهد. برای عملکرد سریع‌تر، این تراشه از حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند. 

شایان ذکر است که اگزینوس ۱۴۸۰ بر پایه فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده که بهبودهای قابل توجهی در زمینه توان پردازشی و مصرف انرژی را برای سخت‌افزار سامسونگ به ارمغان می‌آورد. 

در نهایت باید اشاره کرد که در حال حاضر، گلکسی A55 تنها گوشی مجهز به اگزینوس ۱۴۸۰ محسوب می‌شود ولی انتظار داریم سامسونگ در آینده گوشی‌های بیشتری را با این تراشه روانه بازار کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)