خانهمقاله‌ها
آیپد پرو M4 در برابر گلکسی تب 9: ابزار حرفه‌ای برای کاربران حرفه‌ای

آیپد پرو M4 در برابر گلکسی تب 9: ابزار حرفه‌ای برای کاربران حرفه‌ای

پس از یک سال غفلت، اپل بالاخره به خانواده آی‌پد پرو توجه نشان داد! آیپد پرو جدید بزرگ‌تر و در عین حال باریک‌ترین دستگاه اپل تا به امروز است.

۱۴۰۳/۲/۲۱

پس از یک سال غفلت، اپل بالاخره به خانواده آی‌پد پرو توجه نشان داد! آیپد پرو جدید بزرگ‌تر و در عین حال باریک‌ترین دستگاه اپل تا به امروز است. این دستگاه دارای صفحه‌نمایش OLED بدون حاشیه، تراشه نسل دوم 3 نانومتری Apple M4  و لوازم جانبی جدیدی است که برای حرفه‌ای‌های خلاق که از آن به عنوان ابزار اصلی خود استفاده می‌کنند، طراحی شده است.

در همین حال، سامسونگ تابستان گذشته تبلت پرچمدار خود، Galaxy Tab S9 Ultra  را معرفی کرد که در حال حاضر در اواسط سال 2023، همچنان بهترین دستگاه اندرویدی در نوع خود محسوب می‌شود. این تبلت بزرگ و قدرتمند، دارای صفحه‌نمایش 14.6 اینچی، تراشه Snapdragon 8 Gen 2 و باتری حجیم است و همچنین با قلم S که در جعبه ارائه می‌شود، همراه است. کدام یک از این دو دستگاه می‌تواند سلاح انتخابی حرفه‌ای‌ها باشد؟

تفاوت‌های iPad Pro (2024) و  Galaxy Tab S9 Ultra

 طراحی و اندازه تغییرات مورد انتظار از نظر طراحی:

 بالاخره زمان آن فرا رسیده است که شاهد تغییراتی در خط تولید آی‌پد پرو باشیم  آی‌پد پرو جدید با ضخامت تنها 5.1 میلی‌متر، باریک‌ترین تبلت اپل تا به امروز است و از یک محوطه دوربین عقب بازطراحی شده (و فقط یک دوربین پشتی) بهره می‌برد. در همین حال، دوربین جلو در لبه بلند تبلت قرار گرفته است که امکان برقراری کنفرانس‌های ویدئویی طبیعی‌تر را فراهم می‌کند.

در مقابل، سامسونگ Galaxy Tab S9 Ultra در مقایسه با رقیب خود، غول‌پیکر به نظر می‌رسد. این تبلت 14.6 اینچی با نسبت تصویر 16:10، بسیار نازک و خوش‌دست است، اما اندازه بزرگ آن ممکن است برای کسانی که معمولاً از تبلت‌ در زمان حرکت استفاده می‌کنند، مشکلاتی ایجاد کند. این تبلت بزرگ است و دارای یک بریدگی برای دوربین جلو و حاشیه‌های بسیار باریک و جذاب است.
از نظر وزن،  iPad Pro به راحتی Galaxy Tab S9 Ultra را شکست می‌دهد: 579 گرم در مقابل 732 گرم تفاوت قابل توجهی است که برای همه محسوس خواهد بود.

ezgif-6-d54e851484.jpg

با مشاهده در حالت افقی،  Galaxy Tab S9 Ultra با نسبت تصویر 16:10 عریض‌تر اما کوتاه‌تر است و برای دیدن محتوای رسانه‌ای مانند فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و ویدیوهای یوتیوب ایده‌آل است. در عین حال، آی‌پدها به لطف نسبت تصویر 3:2 معمولاً باریک‌تر اما بلندتر هستند و فضای بیشتری را در حالت عمودی به شما می‌دهند، بنابراین برای یادداشت‌برداری مناسب‌تر هستند. با این حال، تماشای فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی با نوارهای سیاه بدنام در بالا و پایین مواجه می‌شود، که ممکن است تجربه تماشای محتوای رسانه‌ای را کمی ناخوشایند کند.

تفاوت‌های نمایشگر

آی‌پد پرو به همراه یک نمایشگر جدید Ultra Retina XDR عرضه می‌شود که از دو پنل OLED پشت سر هم بهره می‌برد. بله، درست شنیدید، این نمایشگر از دو لایه تشکیل شده است که حداکثر روشنایی فوق‌العاده 1000 نیت در SDR و 1600 نیت در حالت HDR را ارائه می‌دهد. همچنین یک گزینه جدید نانوبافت برای نمایشگر وجود دارد که قول می‌دهد انعکاس‌های ناخواسته را از بین ببرد. اپل ادعا می‌کند که این بافت با دقت در مقیاس نانومتری حک شده است و در عین حال که کیفیت تصویر و کنتراست را حفظ می‌کند، نور محیط را پراکنده می‌کند تا تابش به حداقل برسد. البته، این گزینه فقط برای نسخه‌های 1 ترابایتی و 2 ترابایتی تبلت موجود است و 100 دلار هزینه اضافی دارد.

در همان زمان،  Galaxy Tab S9 Ultra دارای یک صفحه‌نمایش 14.6 اینچی OLED با نسبت تصویر 16:10 است. این صفحه نمایش واقعاً بزرگ است، اما برای جای دادن دوربین‌های جلوی دوگانه، دارای یک بریدگی است، در حالی که iPad هیچ بریدگی روی نمایشگر ندارد. iPad Pro  همچنین دارای صفحه‌نمایش ProMotion با نرخ تازه‌سازی بالا است که می‌تواند به طور پویا بین 10 تا 120 هرتز سوئیچ کند، که استاندارد نرخ تازه‌سازی پرچمدار فعلی است، درست مانند Galaxy Tab S9 Ultra. این ویژگی باعث می‌شود تا تجربه کاربری فوق‌العاده روان و تقریباً بدون لگ داشته باشید و انیمیشن‌های اسکرول بسیار لذت‌بخش باشند.

هر دو تبلت از قلم پشتیبانی می‌کنند: قلم S برای Galaxy و Apple Pencil Pro برای .iPad Pro با این حال، برخلاف Galaxy Tab S9 که قلم S را به صورت رایگان در جعبه ارائه می‌دهد، برای iPad Pro باید قلم را جداگانه تهیه کنید که هزینه‌ای 129 دلاری برای شما به همراه خواهد داشت.


عملکرد و نرم افزار

تراشه جدید M4 در مقابل انبوهی از تراشه‌های اسنپدراگون سال گذشته

ipad-pro-m4-chip.jpg

خبر هیجان‌انگیز این است که iPad Pro جدید با تراشه M4 عرضه می‌شود. معمولاً تراشه‌های قدرتمند اپل که در سطح لپ‌تاپ هستند، روی مک‌بوک‌ها استفاده می‌شدند، اما اپل با یک تغییر رویه، تراشه M4 را برای iPad Pro در نظر گرفته است.  دلیل احتمالی این کار می‌تواند رقابت نزدیک در زمینه هوش مصنوعی روی دستگاه باشد.
تراشه M4 بر اساس همان فرآیند 3 نانومتری Apple M3 ساخته شده است، اما دارای حداکثر چهار هسته عملکردی و شش هسته کارآمد است. این تراشه جدید از فرآیند 3NE شرکت   TSMC استفاده می‌کند که باید هم عملکرد و هم بازدهی انرژی را بهبود بخشد.  این دقیقاً همان چیزی است که اپل وعده داده است:  تراشه M4 می‌تواند تا چهار برابر سریع‌تر از نسل قبلی یعنی M2 عمل کند، در حالی که به انرژی کمتری نیاز دارد و در نتیجه مصرف بسیار بهینه‌تری خواهد داشت.

M4 همچنین قدرتمندترین موتور عصبی را در بین تراشه‌های Apple M تا به امروز دارد که عملکردی تقریباً 60 برابر بهتر از اولین موتور عصبی اپل ارائه شده با تراشه Apple A11 Bionic را ارائه می‌دهد. تراشه A11 Bionic همان تراشه‌ای بود که آیفون 8 و آیفون X را تامین می‌کرد. سوءتفاهم نشود، قصد نداریم از توانایی‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 که Galaxy Tab S9 Ultra  را قدرت می‌دهد، کم‌اهمیت جلوه دهیم، اما این تراشه مطمئناً حریف تراشه قدرتمند M4 اپل در iPad Pro جدید نخواهد بود. از نظر عملکرد خام، تردیدی به برتری iPad Pro وجود ندارد.

دوربین

در حالی که Galaxy Tab S9 Ultra از دو دوربین پشتی، یک دوربین عریض ۱۳ مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد، iPad Pro  جدید تنها به یک دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسلی به همراه یک اسکنر LiDAR برای سنجش عمق مجهز شده است. دوربین‌های فوق عریض Galaxy Tab S9 Ultra برای عکاسی از مناظر و تصاویر گروهی عالی هستند، در حالی که اسکنر LiDAR در iPad Pro به بهبود عکس‌ها در نور کم و تشخیص عمق برای کارهایی مانند اسکن سه‌بعدی کمک می‌کند.

اما در مورد دوربین‌های جلو که بیشتر برای تماس‌های ویدیویی استفاده می‌شوند، قضیه فرق می‌کند.  Galaxy Tab S9 Ultra  از دو دوربین جلویی، عریض و فوق عریض، هر دو با وضوح ۱۲ مگاپیکسل بهره می‌برد، در حالی که iPad Pro فقط یک دوربین جلویی ۱۲ مگاپیکسلی با موقعیت عمودی دارد. این موقعیت عمودی دوربین در iPad Pro تماس‌های ویدیویی طبیعی‌تری را امکان‌پذیر می‌کند، زیرا دیگر نیازی به کج کردن تبلت به پهلو نیست. iPad Pro همچنین از ویژگی Center Stage  بهره می‌برد که به طور خودکار شما را در حین تماس‌ها در مرکز فریم قرار می‌دهد.

کیفیت صدا و بازخورد لمسی

وقتی صحبت از کیفیت صدا به میان می‌آید، هر دو تبلت Galaxy Tab S9 Ultra و iPad Pro مطمئناً در صدر جدول قرار می‌گیرند. تبلت سامسونگ با چهار بلندگو عرضه می‌شود و صدایی با باس قدرتمند و شفاف ارائه می‌دهد.

در مورد iPad Pro نیز همین‌طور است. این دستگاه هم درست مانند اکثر دستگاه‌های رده بالای اپل، به لطف بهره‌مندی از چهار بلندگو، بعید است شما را ناامید کند. تمام نسل‌های قبلی آیپد هم از نظر کیفیت صدا عالی بوده‌اند، بنابراین دلیلی برای تردید در مورد عملکرد iPad Pro جدید وجود ندارد.
اما در مورد بازخورد لمسی، تنها Galaxy Tab S9 Ultra است که هنگام تعامل با رابط کاربری و برنامه‌ها ویبره می‌زند، در حالی که تبلت‌های اپل همچنان فاقد این ویژگی هستند. شاید نسل بعدی iPad Pro بالاخره به بازخورد لمسی مجهز شود.

عمر باتری و شارژ

iPad Pro (2024) و Galaxy Tab S9 Ultra مطمئناً دستگاه‌هایی با بزرگ‌ترین باتری‌هایی هستند که می‌توانید پیدا کنید.
اگر Galaxy Tab S9 Ultra را باز کنید، با یک باتری حجیم 11200 میلی‌آمپر ساعتی رو‌به‌رو خواهید شد. اگرچه به نظر عدد بزرگی می‌رسد (و واقعاً هم همینطور است)، نباید فراموش کنیم که این تبلت اندرویدی مصرف انرژی بالایی دارد؛ بنابراین، عمر باتری آن اصلاً رکوردشکن نیست. این تبلت در تست پخش ویدیوی اختصاصی ما عملکرد خوبی داشت و توانست از مرز 7 ساعت عبور کند، اما در تست بازی‌های سه بعدی عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داد.

ظرفیت باتری جدید iPad Pro حدود 10340 میلی‌آمپر ساعت است که به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی یک روز کاری کامل را با یک بار شارژ دوام بیاورد. سؤال این است که آیا می‌تواند Galaxy Tab S9 Ultra را شکست دهد یا نه؟ ما هم مشتاقیم که بدانیم. از نظر شارژ، می‌توانید تبلت سامسونگ را با سرعت تا 45 وات شارژ کنید iPad Pro . با یک شارژر 20 وات در جعبه عرضه می‌شود، اما ممکن است مانند مدل‌های قبلی آیپد، از سرعت شارژ سریع‌تری پشتیبانی کند.

جمع‌بندی

بدون شک، هر دو iPad Pro جدید و Galaxy Tab S9 Ultra بهترین نمونه از ابزارهای حرفه‌ای هستند که می‌توانند توسط متخصصان خلاق مورد استفاده قرار گیرند. اگر قبلاً به یک اکوسیستم خاص وابسته هستید، انتخاب برایتان واضح است،  iPad Pro برای طرفداران اپل و Galaxy Tab S9 Ultra  برای کاربران اندروید.
هر دو تبلت بدون شک در آینده قابل پیش‌بینی، جزو بهترین‌های بازار خواهند بود. ارتقای iPad Pro نسبت به نسل قبلی قابل توجه است، اما اگر قصد ارتقا ندارید، به نظر نمی‌رسد چیز زیادی را از دست بدهید. با توجه به افزایش 100 دلاری قیمت توسط اپل، تصمیم برای ارتقا باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. از طرف دیگر، سامسونگ با Galaxy Tab S9 Ultra همچنان عملکرد خوبی داشته است، زیرا این تبلت یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی تا به امروز بوده است، اما تنها مشکل آن اندازه بسیار بزرگ آن است.

برچسب‌ها:

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)