خانهاخبار
گوگل سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده است

گوگل سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده است

سالهاست که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت به روابط بین اپل و گوگل اعتراض دارند؛ روابطی که منجر به انحصار گوگل در حوزه جستجو شده و بر اساس ادعای آنها این بازار را تک قطبی کرده است.

۱۴۰۳/۲/۱۴

به گزارش بلومبرگ، گوگل در سال ۲۰۲۲ به اپل ۲۰ میلیارد دلار پرداخت کرده تا موتور جستجوی پیش فرض سافاری در آیفون، آیپد و مک باشد. این اطلاعات در اسناد دادگاهی که گوگل در اختلافات ضد انحصاری خود با وزارت دادگستری آمریکا ارایه کرده بوده، فاش شده است.

گوگل در سال ۲۰۲۲ به اپل ۲۰ میلیارد دلار داده است

وزارت دادگستری گوگل را به داشتن انحصار در جستجو متهم کرده و در شکایت علیه گوگل، معامله موتور جستجو با اپل تمرکز اصلی بوده است. در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۲)، اسناد این شکایت حاکی از آن بود که گوگل ۳۶ درصد از کل درآمدی را که از جستجوهای انجام شده در سافاری به دست می‌آورد پرداخت می‌کند و اکنون مشخص شده است که معادل ۲۰ میلیارد دلار است.

گوگل از سال ۲۰۲۲ موتور جستجوی پیش ‌فرض دستگاه‌های اپل بوده است، اگرچه این معامله چندین بار مورد مذاکره مجدد قرار گرفته است. اپل و گوگل تلاش کرده‌اند تا مفاد قرارداد موتور جستجو را در طول آزمایشی و قبل از آن مخفی نگه دارند، اما این موضوع دیگر امری بدیهی شده است که گوگل میلیاردها دلار در سال به اپل پرداخت می‌کند.

اکتبر گذشته (مهر ماه ۱۴۰۲) ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، شهادت داد که توافق بین اپل و گوگل، رقابت موتورهای جستجو مانند بینگ را غیرممکن کرده است. مایکروسافت زمانی می‌خواست که اپل بینگ را بخرد، اما اپل علاقه‌ای نداشت. مایکروسافت گوگل را سرزنش کرد، اما ادی کیو از اپل گفت که اپل نگران است که بینگ نتواند در «کیفیت و قابلیت‌ها» رقابت کند. کیو ادعا کرد که اپل از گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پیش ‌فرض آیفون استفاده می‌کند، زیرا اپل همیشه فکر می‌کرده که آن بهترین گزینه است.

گوگل موتور جستجوی پیش ‌فرض دستگاه‌های اپل در اکثر کشورها است، اما کاربران می‌توانند به‌عنوان گزینه‌های جایگزین، یاهو، بینگ، داک‌داک‌گو و اکوزیا را جایگزین کنند. تغییر موتورهای مرورگر نیازمند باز کردن تنظیمات سافاری است.

در اروپا قانون بازارهای دیجیتال، اپل را ملزم کرده است که تغییراتی در نحوه عملکرد مرورگرها ایجاد کند. کاربران می‌توانند هنگام تنظیم آیفون خود یک مرورگر پیش ‌فرض را انتخاب کنند و گزینه‌های بیشتری نسبت به تعداد معدودی ارایه ‌دهنده‌ای که اپل در آمریکا اجازه می‌دهد، وجود دارد.

اگر گوگل شکایت ضد انحصاری علیه خود را ببازد، معامله بین اپل و گوگل ممکن است منحل شود. انتظار می‌رود جلسات پایانی این دادگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شود و حکم قاضی در اواخر سال ۲۰۲۴ صادر خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)